Sida 278 av 353

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2021 08:26
av Robertrimmevik
E-TRON 55 3.2 kWh/mil med litet öppet släp fullastad med ved, 800kg. 26mil 95 km/h 300 höjdmeter uppför, halva biten blöt vägbana, +9 grader, lätt medvind. 3,3 bar i däcken.
Glatt överraskad.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 okt 2021 19:15
av taliz
https://www.carscoops.com/2021/10/2023- ... d-premium/

Fattar fortfarande inte riktigt hur de ska positionera den snart faceliftade "gamla" etron när de lanserar denna.
De kan ju inte pressa ner priset så mkt på den gamla, då inkräktar den ju på Q4.

Kanske den nya bara kommer i en "S" eller "RS" version från start? Dvs en avsevärt dyrare bil än gamla etron.
Är väl inte helt orimligt, särskilt med tanke på att Macan kommer typ samtidigt på samma plattform. Skulle ju bli lite som etron gt & taycan. Båda förskräckligt dyra.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 okt 2021 19:31
av Off Grid Byggaren
taliz skrev:
https://www.carscoops.com/2021/10/2023- ... d-premium/

Fattar fortfarande inte riktigt hur de ska positionera den snart faceliftade "gamla" etron när de lanserar denna.
De kan ju inte pressa ner priset så mkt på den gamla, då inkräktar den ju på Q4.

Kanske den nya bara kommer i en "S" eller "RS" version från start? Dvs en avsevärt dyrare bil än gamla etron.
Är väl inte helt orimligt, särskilt med tanke på att Macan kommer typ samtidigt på samma plattform. Skulle ju bli lite som etron gt & taycan. Båda förskräckligt dyra.
PPE-plattformen är ju nästa generation premium elbilar från Audi.

Troligen lär det dröja ett antal år inann de kan levereras, så det finns nog marknad kvar för att sälja befintliga e-tron. Kommer det med facelift och bättre räckvidd blir den ju mer intressant.

Träffade på en handelsresande som hade en Audi e-tron vid laddning på Ionity, han körde drygt 6000 mil per år.

Det var dags för honom att lägga beställning på nästa elbil, han hade med 24 månaders leasing.

Frågade vad det skulle bli, svaret var att det får nog bli en likandan Audi e-tron igen. Han hade inte tid att vänta på faceliften, skulle tydligen dröja minst ett år.

Han påstod även att Audi sänkt laddeffekten något på nya e-tron bilar, undrar om det stämmer?

Då han hade 100% av laddningen på Ionity, så har han ju fått se del andra som laddar förstås.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 okt 2021 19:41
av macky
taliz skrev:
https://www.carscoops.com/2021/10/2023- ... d-premium/

Fattar fortfarande inte riktigt hur de ska positionera den snart faceliftade "gamla" etron när de lanserar denna.
De kan ju inte pressa ner priset så mkt på den gamla, då inkräktar den ju på Q4.

Kanske den nya bara kommer i en "S" eller "RS" version från start? Dvs en avsevärt dyrare bil än gamla etron.
Är väl inte helt orimligt, särskilt med tanke på att Macan kommer typ samtidigt på samma plattform. Skulle ju bli lite som etron gt & taycan. Båda förskräckligt dyra.
Kanske så plus en hel del större batteri så att den räckviddsmässigt matchar eller överträffar Q6 och Q4. Q8 e-tron lär ju vara minst 3 år bort så ngt ska de väl ha att kränga. Samtidigt lär ju inte en high end Q6 direkt bli billig. Fast lite som att en S4 kostar rätt mycket mer än en snik A6, en del överlapp lär det bli och är ok.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 okt 2021 21:04
av dfa
Off Grid Byggaren skrev:
Han påstod även att Audi sänkt laddeffekten något på nya e-tron bilar, undrar om det stämmer?
Har för mig att jag sett i en video från antingen Kris Rifa, TB, eller med båda att nyare modeller av e-tron 55 börjar throttla vid 70% istället för 80%

Ang Q6 etron så undrar så gissar jag att den kommer med typ samma 77kWh batteripack som MEB och ev som en topp-specad modell med större, kanske 100kWh batteri, vilket gör att den prismässigt överlappar med fat-etron som får +100kWh batteri som standard i och med faceliften.
Hoppas dom jobbar med effektiviteten hos fat-etron så att räckvidden blir bättre. Tycker MLB-evo är fantastisk på alla punkter förutom just räckvidd/effektivitet så tror att den (plattformen) har mycket mer att ge.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 okt 2021 22:38
av taliz
Dom har väl insett att batterierna inte tål effekten. Är ju ingen annan som laddar med så hög effekt så högt upp. Det är ju samma LG NCM622 som sitter i måååånga andra bilar(Zoe, Bolt, Kona, eNiro, iPace, EQC...), inga magiska mer hållbara celler.

Det ryktades ju om 600+km räckvidd på facelift.
Med NCMA-celler kan dom nog få in ca 130kwh i samma formfaktor, och med lite lägre förbrukning dessutom så borde 600km vara möjligt.
Borde också gå att skruva upp laddhastigheten till 200+kW.

Taycan och etron GT har ju samma LG NCM622 som fat-etron, men med 800V-teknik. Är väl inte omöjligt att PPE får samma celler som MEB, i kombination med just 800V. Men MEB är än så länge "bara" NCM712. Den senaste och mest effektiva NCM-kemin(som tex Tesla köper av LG Chem för MIB 3LR) är som nämnt NCMA. Kan tycka PPE borde få det, och därmed bättre kapacitet.
Tror också det bli svårt att sälja Q4 med stora batteriet om en Q6 bara kostar lite mer.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 okt 2021 23:25
av Off Grid Byggaren
Ja lite orolig blir jag ju om detta stämmer.

Det som var lite betryggande var att han kört 12 000 mil och endast snabbladdat sin e-tron.

Och ingen märkbar degradering, däremot hade räckvidden ökat något efter 4000 mil. Han visste inte om det var någon mjukvara som uppgraderades då.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 okt 2021 00:07
av Nect
Off Grid Byggaren skrev:
Ja lite orolig blir jag ju om detta stämmer.

Det som var lite betryggande var att han kört 12 000 mil och endast snabbladdat sin e-tron.

Och ingen märkbar degradering, däremot hade räckvidden ökat något efter 4000 mil. Han visste inte om det var någon mjukvara som uppgraderades då.
Det har pratats lite om detta i gruppen på FB. Vissa bilar av årsmodell -21 har fått annat batteri (från annan leverantör) i brist på batterier från huvudleverantör. Det är dessa bilar som börjar sänka laddhastigheten strax över 70% ist för 80%. Min bil som också är en -21 tuffar på med 148-154 kW upp till 80-81%.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 okt 2021 07:40
av macky
5000 mil körda på två år och ingen märkbar degradering av batteriet. Det man märker nu på hösten är dock förbrukningsökningen pga batterivärmning i tid och otid. En kort tur på 2km som gav förbrukning på 18-19 i somras ligger nu på nära det dubbla. Gränsen verkar vara utetemp på under 10 grader på morgonen. Antar att batteriet är en del kallare än så på morgonen. Är så klart en extraförbrukning som smetas ut på längre turer men lite onödigt känns det. Förvärmning inför snabbladdning vore bättre.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 okt 2021 07:53
av mati
Ja, nu är förbrukningen inte rolig. Körde 2 mil igår på 70-väg, snitthastigheten låg under 50km/h. Förbrukningen hamnade strax under 30kWh/100km. :o
Min e-tron har tappat ca 5% av sin ursprungliga kapacitet. Den är drygt 2,5 år och har gått 3200mil. Det är iofs ingen katastrofalt hög degradering, snarare ganska förväntat. Det som förvånar mig dock är att Audi inte använder den stora bufferten för att dölja en del av degraderingen. Eller så gör de det. Och i så fall är det illa.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 okt 2021 08:04
av macky
mati skrev:
Ja, nu är förbrukningen inte rolig. Körde 2 mil igår på 70-väg, snitthastigheten låg under 50km/h. Förbrukningen hamnade strax under 30kWh/100km. :o
Min e-tron har tappat ca 5% av sin ursprungliga kapacitet. Den är drygt 2,5 år och har gått 3200mil. Det är iofs ingen katastrofalt hög degradering, snarare ganska förväntat. Det som förvånar mig dock är att Audi inte använder den stora bufferten för att dölja en del av degraderingen. Eller så gör de det. Och i så fall är det illa.
Bufferten på topp kommer alltid att vara kvar så att man fortsatt kan ladda snabbt även på slutet. De tänker att fler kommer gnälla om hastigheten avtar än om räckvidden minskar ngt. Det senare är ju mycket svårare att märka. Jag gissar förstås bara. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 14 okt 2021 09:39
av mati
macky skrev:
mati skrev:
Ja, nu är förbrukningen inte rolig. Körde 2 mil igår på 70-väg, snitthastigheten låg under 50km/h. Förbrukningen hamnade strax under 30kWh/100km. :o
Min e-tron har tappat ca 5% av sin ursprungliga kapacitet. Den är drygt 2,5 år och har gått 3200mil. Det är iofs ingen katastrofalt hög degradering, snarare ganska förväntat. Det som förvånar mig dock är att Audi inte använder den stora bufferten för att dölja en del av degraderingen. Eller så gör de det. Och i så fall är det illa.
Bufferten på topp kommer alltid att vara kvar så att man fortsatt kan ladda snabbt även på slutet. De tänker att fler kommer gnälla om hastigheten avtar än om räckvidden minskar ngt. Det senare är ju mycket svårare att märka. Jag gissar förstås bara. ;)
Jag tror också det numera. Troligen är det så att bufferten minskar i samma förhållande som den totala kapaciteten minskar. Alltså att bufferten alltid utgör samma procentuella del av den totala kapaciteten. Makes sense. Jag trodde och hoppades bara att Audi har gjort bufferten så onödigt stor just för att kunna ta från bufferten när batteriet blir sämre. Men tydligen är det inte så. Det är ju en balansgång. Jag hade till exempel troligen inte märkt om laddhastigheten hade minskat något vid riktigt hög SOC. Man laddar ju oftast ändå inte fullt när man snabbladdar. Däremot så märker jag ju att kapaciteten och räckvidden har minskat. E-tron är ju inget räckviddsmonster direkt. Det är klart att man märker när räckvidden minskar med 1,5-2 mil.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 okt 2021 23:15
av M i c k e
Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…

Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan

Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.

eller

Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.

Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.

Hur ska man resonera här?

Med vänlig hälsning,
Micke

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 09:04
av Dastysk
Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 09:07
av TobbeTesla
Dastysk skrev:
Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Om jag ser rätt så har e-tron 50 64,7 kWh tillgängligt. Med en snittförbrukning på strax över 2 kWh / mil kommer man nog närmare 29 mil än 35 mil i verkligheten (om det är verklig räckvidd du undrar över snarare än räckvidd på pappret).
Då syftar jag på sommar, torrt väglag och inte motorvägshastighet, isf är du nog nere runt 25 mil.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 09:10
av Legato
Nån mer som har problem med Tibbers laddstyrning och e-tron? Inatt stoppade den och startade laddning vid varje jämn timme...

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 09:12
av Nect
TobbeTesla skrev:
Dastysk skrev:
Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Om jag ser rätt så har e-tron 50 64,7 kWh tillgängligt. Med en snittförbrukning på strax över 2 kWh / mil kommer man nog närmare 29 mil än 35 mil i verkligheten (om det är verklig räckvidd du undrar över snarare än räckvidd på pappret).
Nu vet jag inte hur mycket effektivare SB är mot vanliga e-tron som jag har. Men på min är snittet runt 2,5 kWh/per mil under de senaste 900 milen.
Edit: Jag kör dagligen väldigt korta sträckor som säkert driver upp snittet.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 09:15
av mati
Dastysk skrev:
Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 09:19
av Nect
mati skrev:
Dastysk skrev:
Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.
Håller med, på sommaren räknar jag med ca 30 mil räckvidd på motorväg (E-tron 55) för att ha marginal. Men slår jag ut snittförbrukning på resorna med enbart motorväg sommartid så har jag ca 34 mil räckvidd vid 100-0.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 09:20
av Legato
M i c k e skrev:
Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…

Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan

Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.

eller

Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.

Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.

Hur ska man resonera här?

Med vänlig hälsning,
Micke
Tror båda är bra. För mig skulle det vara en ren räkneövning, medan det för andra kan finnas värde i att äga bilen eller i minskad risk med att leasa osv, det svarar du väl bäst på själv.

Men grovt så betalar du då 234.000:- vid privatleasing. Lånar du så får du en kapitalkostnad på ca 16.000:- efter skatt.

Återstår då frågan om du skulle få mer än 697.000-218.000 = 478.000:- efter tre år och 3600 mil. Personligen skulle jag gissa att du får något mer, men att skillnaden blir nog ganska marginell.

Utöver då eventuell skillnad för försäkring, service mm beroende på hur leasingen är upplagd.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 09:28
av Dastysk
Nect skrev:
mati skrev:
Dastysk skrev:
Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.
Håller med, på sommaren räknar jag med ca 30 mil räckvidd på motorväg (E-tron 55) för att ha marginal. Men slår jag ut snittförbrukning på resorna med enbart motorväg sommartid så har jag ca 34 mil räckvidd vid 100-0.


Jo jag har en Model3 LR så jag har rätt bra koll på verklig vs WLTP samt vinter körning. Men på denna etron står det 292 på transportstyrelsens bilinfo… den siffran hittar jag ingenstans på nätet på Etron. Vad jag förstod ska den ha 340 nånting på pappret?

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 09:36
av Nect
Dastysk skrev:
Nect skrev:
mati skrev:
Dastysk skrev:
Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.
Håller med, på sommaren räknar jag med ca 30 mil räckvidd på motorväg (E-tron 55) för att ha marginal. Men slår jag ut snittförbrukning på resorna med enbart motorväg sommartid så har jag ca 34 mil räckvidd vid 100-0.


Jo jag har en Model3 LR så jag har rätt bra koll på verklig vs WLTP samt vinter körning. Men på denna etron står det 292 på transportstyrelsens bilinfo… den siffran hittar jag ingenstans på nätet på Etron. Vad jag förstod ska den ha 340 nånting på pappret?
Det brukar finnas två räckvidder angivet på transportstyrelsen. En räckvidd och en räckvidd stad. Räckvidd stad är väl den som biltillverkaren går ut med då den är längst? Sedan är Räckvidd likställd med blandad förbrukning hos en fosilbil? (Som ger en sämre räckvidd)

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 09:38
av Nect
Dastysk skrev:
Nect skrev:
mati skrev:
Dastysk skrev:
Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.
Håller med, på sommaren räknar jag med ca 30 mil räckvidd på motorväg (E-tron 55) för att ha marginal. Men slår jag ut snittförbrukning på resorna med enbart motorväg sommartid så har jag ca 34 mil räckvidd vid 100-0.


Jo jag har en Model3 LR så jag har rätt bra koll på verklig vs WLTP samt vinter körning. Men på denna etron står det 292 på transportstyrelsens bilinfo… den siffran hittar jag ingenstans på nätet på Etron. Vad jag förstod ska den ha 340 nånting på pappret?
Det brukar finnas två räckvidder angivet på transportstyrelsen. En räckvidd och en räckvidd stad. Räckvidd stad är väl den som biltillverkaren går ut med då den är längst? Sedan är Räckvidd likställd med blandad förbrukning hos en fosilbil?

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 10:44
av M i c k e
Legato skrev:
M i c k e skrev:
Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…

Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan

Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.

eller

Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.

Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.

Hur ska man resonera här?

Med vänlig hälsning,
Micke
Tror båda är bra. För mig skulle det vara en ren räkneövning, medan det för andra kan finnas värde i att äga bilen eller i minskad risk med att leasa osv, det svarar du väl bäst på själv.

Men grovt så betalar du då 234.000:- vid privatleasing. Lånar du så får du en kapitalkostnad på ca 16.000:- efter skatt.

Återstår då frågan om du skulle få mer än 697.000-218.000 = 478.000:- efter tre år och 3600 mil. Personligen skulle jag gissa att du får något mer, men att skillnaden blir nog ganska marginell.

Utöver då eventuell skillnad för försäkring, service mm beroende på hur leasingen är upplagd.
Tack!! Jag landar också i slutsatsen att det är väldigt lika… Ägande känns lite mer flexibelt. Man kan sälja bilen vid ändrade förutsättningar eller behålla den längre om man så önskar.

En annan fråga:
Vet någon om det är skillnad på MY21 och MY22 på etron 55? Om det finns två exakt likadana bilar men MY22 kostar 15 000 mer. Är det värt det för att få en nyare årsmodell tillverkad 3 månader senare. Samma fordonsår / tillverkningsår på båda, 2021.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2021 11:12
av Off Grid Byggaren
M i c k e skrev:
Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…

Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan

Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.

eller

Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.

Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.

Hur ska man resonera här?

Med vänlig hälsning,
Micke
Har Audi sänkt priset med 200 000:- på E-tron 55 nu?

Eller gäller det någon enstaka lagerbil?