Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av drzaphod »

Jag åker runt mycket i Sverige och besöker återförsäljare (jag driver ett distributörsföretag inom IP-telefon och nätverkssäkerhet) och det man märker är att nästan alla har reagerat på Fortums och Vattenfalls priser på elen för snabbladdning med mera. Nu märker man att man från att ha varit positiva till el-bilen nu faktiskt pratar om att den är dyrare i drift än en diesel eller bensin bi, även stora Volvo XC90.
Jag har blivit utskrattat av flera för att jag sitter fast i min beställning av en Tesla och att jag har blivit blåst totalt. Det hade varit bättre att behålla BMWn som nu ha blivit mycket billigare i drift i förhållande till Teslan.

Ett par saker går då upp för mig när jag hör detta.
1. Deras prissättning och den publicitet som det har givit kompenseras inte upp av andra fördelar som an har t.ex. i Norge och Danmark.
2. Normala (ej el-bilsnördar som vi) människor ser inte en skillnad på de olika elbilarna, en sak vi nog alla har märkt på de artiklar som skrivs.
3. Man ser inte skillnaden mellan Tesla Superchargers och Fortum/Vattenfalls snabbladdare. Alla tar nu betalt och kostnaden blir flera tior per mil.
4. Vart har regeringen tagit vägen, var det inte viktigt att äga Vattenfall så att man kunde göra miljöviktiga beslut med bolaget och driva utveckligen vidare. Men som vanligt, oberoende av regering, är inkomsterna (extra skatt) från bolaget viktigare än styrningen.
5. Det blir upp till oss Tesla-ägare eller blivande ägare att utbilda allmänheten, vilket inte är lätt med tanke på vad som skrivs.

Det blir spännande att se hur elbilsförsäljningen kommer att utvecklas det närmaste halvåret, kommer den att sjunka eller påverkas den inte alls av skriverierna.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Wahll »

Hej som tur är har inte Vattenfall eller fortum monopol. https://blixtgordon.wordpress.com/2015/ ... r-sverige/
Även detta kommer ju kosta pengar men konkurrens presser i regel priser så vi får väl hoppas det går ner något. Frösta kommentaren är ju spot-on.

/Björn
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Wahll »

Hihi, man kan ju skratta åt denna bilden. MEN, bilen fyller ju särkert sin funktion fint där den körs. Alla har olika behov.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av TiborBlomhall »

Håller fullständigt med dig drzaphod (och vi är i samma bransch också, kul! :) )

Det Fortum och Vattenfall gjort handlar inte om kronor och ören utan om elbilars image. Gemene man "vet" nu att elbilar har blivit dyrare än bensinbilar - och man betraktas som blåögd miljökramare om man påstår de har fel. De har ju läst om det i tidningarna för bövülen!

Än värre är att efterdebatten, och elbolagens backande och prissänkningar inte alls har nått ut till folk. Och som du säger dras alla elbilar över en kam.

Men som en klok man (Christian von Koenigsegg) en gång sa: att elbilar slår igenom är oundvikligt, övertagandet kommer att ske oberoende av om politiska viljan finns eller inte.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Svenssons »

Wahll skrev:
Hihi, man kan ju skratta åt denna bilden. MEN, bilen fyller ju särkert sin funktion fint där den körs. Alla har olika behov.
Japp, fungerade utmärkt. Körs i djurparks/nöjesparksområde i Thailand. De har några stycken. Tyst, avgasfritt och antagligen billigare. I samma park fanns denna bil som kanske inte är lika miljövänlig och säkert kostar mer än 10:- milen...
Lambo.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:

Men som en klok man (Christian von Koenigsegg) en gång sa: att elbilar slår igenom är oundvikligt, övertagandet kommer att ske oberoende av om politiska viljan finns eller inte.
Precis och de kommuner och företag som har anpassat sig kommer ju ha ett försprång. Ser det som en konkurrensfördel att ha bra infrastruktur för elbilar i ens närområde. Dels lockar det till sig köpstarka kunder, dels ger det en miljöimage, dels sparar det pengar för kommuninvånarna som kan användas till bättre saker inom kommunen istället för att skickas till Ryssland och dels leder det till bättre luft inne i stan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av point1 »

TiborBlomhall skrev:
Håller fullständigt med dig drzaphod (och vi är i samma bransch också, kul! :) )

Det Fortum och Vattenfall gjort handlar inte om kronor och ören utan om elbilars image. Gemene man "vet" nu att elbilar har blivit dyrare än bensinbilar - och man betraktas som blåögd miljökramare om man påstår de har fel. De har ju läst om det i tidningarna för bövülen!

Än värre är att efterdebatten, och elbolagens backande och prissänkningar inte alls har nått ut till folk. Och som du säger dras alla elbilar över en kam.

Men som en klok man (Christian von Koenigsegg) en gång sa: att elbilar slår igenom är oundvikligt, övertagandet kommer att ske oberoende av om politiska viljan finns eller inte.
Det stämmer ju för de som inte har en Tesla och inte en fast parkering med el. En parkering med el i Sthlm kan kosta över 3000 kr / månad. Nu med jättedyr snabbladdning är det ju bara värt det för de som kan få tag på en billig parkering (under marknadsvärdet för en parkering), dvs elbilar är nu skitdyrt för vissa och förmånligt för vissa. Men har man egen parkering och kan slanta upp till en Tesla ja då är de ekonomiska jämfört med en BMW i samma prisklass. Men en Leaf i Stockholm? Skulle jag aldrig köpa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av pegs »

Automatmackar för bensin och diesel är, om de inte är helt borta, så på väg bort.
Om den affärsmodellen inte funkar för fossila bränslen, varför skulle det funka för el?

Traditionella mackar är ju närbutiker som också säljer bränsle.
Jag tror kommersiella snabbladdare kommer att vara komplement till annan affärsverksamhet som hotell, restauranger, köpcentrum, parkeringshus mm.
(Fortums och Vattenfalls satsningar tror jag är feltänk, som snart är borta ur bilden.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Leo »

Snabbladare och Fortum/Vattenfalls prismodell med minutpris funkar ju med rena elbilar som kan snabbladdas och ger rimliga driftskostnader.

Däremot för Laddhybrider som är "elbilar för fegisar" så blir det heltokigt att långsamladda på dessa stationer eftersom priset/mil blir helt tokigt.

Men å andra sidan så "måste" ju inte laddhybriderna ladda där för att ta sig fram...

Så det kan ju också ses som ett sätt att hålla laddhybriderna borta från dessa laddstationer. Så elbilarna får plats, så kanske man byter "prismodell" sen och börjar ta rejält betalt för energin =kW-pris när man "knytit till sig" elbilsåkarna...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av danni »

Jag tror det är oundvikligt att man måste ta betalt för de här snabbladdarna. Det finns inte så värst många av dem, och i takt med att fler och fler skaffar elbilar så kommer trycket på dem öka markant. Som det är idag, när det är gratis, så laddar man ju så fort man ens kommer i närheten av en laddare, fastän det kanske inte behövs för att slutföra sin resa. Om det kostar mer att ladda offentligt, särskilt på snabbladdare, än vad det gör hemma, så låter man bli och väntar till att ladda hemma istället. Då blir snabbladdaren ledig för den som faktiskt måste ladda där för att kunna fortsätta sin resa. Som någon skrev här ovanför så håller det dessutom laddhybriderna borta från snabbladdarna - uppriktigt talat har de inte där att göra till att börja med.

Men visst är det uppenbart att gemene man har lite dålig koll på hur det fungerar med elbilar överlag. När de hör att det börjar kosta massvis att ladda på snabbladdarna så drar de kanske direkt en parallell till att det är elbilarnas motsvarighet till om bensinpriserna sköt i höjden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Bengt »

Bra inlägg Danni!
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Själv kommer jag nog ta och prata med lokala journalister (sportjournalister i första omgången kanske) och politiker (samt kommunala energibolaget) på orten. Dessa har troligen inte resurser att ta sig till Oslo eller Tyskland för provkörning eller ens till huvudstaden när det gäller Kalmar t.ex. men de är nog pigga på att få testa på att köra Tesla. Nu dröjer det ett tag innan Model X kommer men det lär ju inte vara mindre intresse för den i skogslänet Kalmar.

Jag tror alltså att bästa sättet att slå hål på myterna är att de som ändå skall ha lite makt i närområdet får testa på en elbil och möta en som äger en elbil. Själv har jag dock aldrig varit nära en elbil ännu förutom denna...
+1

Det där tror jag verkligen kommer göra skillnad. Kontakta din lokala politiker finns säker både riksdagsmän och lokala pampar som gärna provåker/kör en Model X (eller S för den delen). Om de får uppleva och förstå att det kan fungera så tror jag de kommer börja tänka om.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av +46 »

Tycker mig känna igen bilen som pryder omslagsbilden på Vattenfalls Års- och hållbarhetsredovisning som släpptes idag :-)

http://corporate.vattenfall.se/globalas ... g_2014.pdf
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Kalle »

+46 skrev:
Tycker mig känna igen bilen som pryder omslagsbilden på Vattenfalls Års- och hållbarhetsredovisning som släpptes idag :-)

http://corporate.vattenfall.se/globalas ... g_2014.pdf
oj, 48% av vattenfalls totala el är Fossil-el.
nere på kontinenten är den siffran 92%

intresant läsning faktiskt

så mycket för vattenfalls gröna image
vattenfalls co2.jpg
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Kalle »

+46 skrev:
Tycker mig känna igen bilen som pryder omslagsbilden på Vattenfalls Års- och hållbarhetsredovisning som släpptes idag :-)

http://corporate.vattenfall.se/globalas ... g_2014.pdf
"Hållbarhetsredovisning" jo de står mycket om hållbarhet, men var investerar de egentligen pengarna? låt oss se:
stenkål
stenkål
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av TiborBlomhall »

Vattenfall borde byta namn till Stenkolsfall.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Jojo »

...och jag fick nästan övertala dem att köpa min överskottsproduktion :( :roll:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Svenssons »

+46 skrev:
Tycker mig känna igen bilen som pryder omslagsbilden på Vattenfalls Års- och hållbarhetsredovisning som släpptes idag :-)

http://corporate.vattenfall.se/globalas ... g_2014.pdf
Titeln "Mot en mer hållbar energiportfölj" tillsammans med utvecklingen som Vattenfall har haft låter mig tro att Vattenfall är emot en mer hållbar energiportfölj...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av drzaphod »

Jag var nere i Danmark nyss och tog en titt på deras infrastruktur för laddare och tyvärr har man inte ett bättre system där. Man tar dock betalt per kWh och inte per minut, men priset blir mellan 5,60 - 8,60 DKR/kWh vilket också ger hiskliga milkostnad.
För mig känns det som om man försöker dra in snabb avskrivning och vinst fort innan vi har fått ordentlig vagnpark. De skyller ofta på att stationerna är dyra, men vad jag kan förstå så är en bensinpump rätt dyra också.
Hade nu bolagen tagit en mer rimlig kostnad (ingen ifrågasätter att de skall ha betalt) på 2 kr/kWh så hade man fått betalt och el-bilen hade vi fått en milkostnad på omkring 4 kr och det hade blivit billigare eller i paritet med motsvarande Dieselbil.
Tyvärr har vi också en svag politisk ledning i landet, kvitt vilken regering, när det kommer till detta. Man ser inte fördelarna med att få över en vagnpark på fosilfri drivmedel utan man ser bara på inkomsterna. Vi gynnar många näringar i landet med transporter genom att undantar skatter och avgifter för att de inte skall drabbas av den fulla effekten av våra bränsleskatter. Det är ju något som man skulle kunna göra också för specifik elbilsladdning för att få en snabbare omställning. Men jag ser det som en omöjlighet i Sverige då vi har de partier som är rädda om jobben, de som inte gillar bilar och de som inte bryr sig.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av LarsL »

Men som sagt den här marknaden är helt öppen för nya aktörer, el finns ju överallt. Det jag hade önskat var ett elabonnemang där jag betala lika för elen oavsett var ja tog ut den ut system. Alternativ att eftersom jag är el kund där så får jag tillgång till deras laddare... Eller nått.

En laddstationer måste bara vara ruskigt billig jämfört med en pump med nergrävd tank.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Bod »

LarsL skrev:
En laddstationer måste bara vara ruskigt billig jämfört med en pump med nergrävd tank.
För att inte tala om en ny Vätgasstation. 10-15 miljoner styck!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Basunen »

Fel namn på tråden. Vattenfall begränsar elbilar som måste ladda hos dem. De kommer förbli närområdesbilar. Ska du åka längre med din bil är det ännu större anledning att köpa Tesla nu.
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av drzaphod »

Basunen skrev:
Fel namn på tråden. Vattenfall begränsar elbilar som måste ladda hos dem. De kommer förbli närområdesbilar. Ska du åka längre med din bil är det ännu större anledning att köpa Tesla nu.
+1
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vattenfall och Fortum tar död på elbilen

Inlägg av Kalle »

Basunen skrev:
Fel namn på tråden. Vattenfall begränsar elbilar som måste ladda hos dem. De kommer förbli närområdesbilar. Ska du åka längre med din bil är det ännu större anledning att köpa Tesla nu.
De tycker jag inte, läs första inlägget.
De ger ett dåligt namn åt elbilar i almenhet. Allmenheten vet inte att tesla ofta inte behöver ladda där. De hör att elbilar helt plötsligt är dyrare än bensin att köra och drar alla över samma kam.
Och allmenhetens syn på elbilar är viktig för att gå över till en fosil fri bilflotta

drzaphod » 25 mar 2015 09:58
drzaphod skrev:
Jag åker runt mycket i Sverige och besöker återförsäljare (jag driver ett distributörsföretag inom IP-telefon och nätverkssäkerhet) och det man märker är att nästan alla har reagerat på Fortums och Vattenfalls priser på elen för snabbladdning med mera. Nu märker man att man från att ha varit positiva till el-bilen nu faktiskt pratar om att den är dyrare i drift än en diesel eller bensin bi, även stora Volvo XC90.
Jag har blivit utskrattat av flera för att jag sitter fast i min beställning av en Tesla och att jag har blivit blåst totalt. Det hade varit bättre att behålla BMWn som nu ha blivit mycket billigare i drift i förhållande till Teslan.

Ett par saker går då upp för mig när jag hör detta.
1. Deras prissättning och den publicitet som det har givit kompenseras inte upp av andra fördelar som an har t.ex. i Norge och Danmark.
2. Normala (ej el-bilsnördar som vi) människor ser inte en skillnad på de olika elbilarna, en sak vi nog alla har märkt på de artiklar som skrivs.
3. Man ser inte skillnaden mellan Tesla Superchargers och Fortum/Vattenfalls snabbladdare. Alla tar nu betalt och kostnaden blir flera tior per mil.
4. Vart har regeringen tagit vägen, var det inte viktigt att äga Vattenfall så att man kunde göra miljöviktiga beslut med bolaget och driva utveckligen vidare. Men som vanligt, oberoende av regering, är inkomsterna (extra skatt) från bolaget viktigare än styrningen.
5. Det blir upp till oss Tesla-ägare eller blivande ägare att utbilda allmänheten, vilket inte är lätt med tanke på vad som skrivs.

Det blir spännande att se hur elbilsförsäljningen kommer att utvecklas det närmaste halvåret, kommer den att sjunka eller påverkas den inte alls av skriverierna.
Skriv svar