Men en sak man ska ge Zoe (samt tror jag även BMW i3 och Nissans eNV200) är knappen för värme på nyckeln. Väldigt simpelt och smart tänkt då den är oberoende av kontakt med något moln som kommer att strula förr eller senare. Hur länge kommer första generationens Leaf eller Model S ha kontakt med molnet? Ni som kör eller kört Leaf vet även hur fruktansvärt långsam deras app är.
Saknar verkligen knapp på fobben i min bil, som inte har någon mobilkontakt alls och inte alls kan förvärmas om jag inte fysiskt sätter mig i den (eller har ett förutsägbart schema, OCH har bilen inkopplad...). En knapp på fjärren hade varit perfekt för mig, för bilen är bokstavligen parkerad en meter utanför ytterdörren, så då hade jag kunnat förvärma inifrån vardagsrummet.
"Men, varför går du inte bara ut och gör det om bilen är så nära då?"
Jo, därför då behöver jag dra på mig skorna, gå ut, låsa upp bilen, sätta mig i förarsätet, starta bilen med två tryck på powerknappen, navigera mig fram i menyerna och sedan ställa in avfärd 30 minuter framåt i tiden (dvs sätta rätt veckodag och rätt klockslag). Sedan stänga av bilen, gå ut, låsa den igen, gå in och av med skorna igen.
Varför göra det enkelt, när man kan krångla till det, Hyundai?
Och sedan gjorde stollarna på Renault samma misstag och TOG BORT denna knapp på nyckeln med Z.E50?!