Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Moderator: Redaktion
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
50 kW DC är dock en besvikelse. Men det beror väl antagligen på att de inte har vattenkylt batteri.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Ser inget problem med det heller men då måste priset verkligen vara rätt. Dvs, en bra bit under grundversionen av ID.3.Jerker skrev:50 kW DC är dock en besvikelse. Men det beror väl antagligen på att de inte har vattenkylt batteri.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Jag fattar inte, vad är det som är "en ny nivå" ?Zalman3 skrev:Nya Renault ZOE - TAR 100 % ELDRIFT TILL EN NY NIVÅ
Pressmeddelande
http://www.mynewsdesk.com/se/renault/pr ... essrelease
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
50 kW CCS är ju en ny nivå för Renault Zoe åtminstone.Bjelke skrev:Jag fattar inte, vad är det som är "en ny nivå" ?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Nja inte ens det är eg en nyhet utan snarare ettSurfaren skrev:50 kW CCS är ju en ny nivå för Renault Zoe åtminstone.Bjelke skrev:Jag fattar inte, vad är det som är "en ny nivå" ?
återinförande, spelar ju inte så stor roll om det
är en inbyggd laddare eller extern på typ samma effekt...
Nåja dom har snyggat till en bil lite och vill väl att hela världen ska tappa hakan
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Att "snabbladda" i 37kW känns inte som 2019.Jerker skrev:50 kW DC är dock en besvikelse. Men det beror väl antagligen på att de inte har vattenkylt batteri.
Now let’s talk about the elephant in the room, the CCS fast charging. Renault says that you can “fast” charge 80 percent of the battery in 70 minutes at a DC fast charger, we can hardly call that fast… Considering that 80 % of 52 kWh is 41,6 kWh and a DC charging efficiency of 95 %, the mean charging rate is around 37,5 kW (52 x 0,8 / 0,95 x 60 / 70).
Finally, the price. While we still don’t have any official information in that regard, some rumors say that this new version of the Renault ZOE will only be 500 euros more expensive than the outgoing model. Nevertheless, you might find good deals on the outgoing models R90 and R110.
Om gamla Zoe 41kWh går att få loss för ca 213.000kr(ej batterihyra)efter rabatt och stöd, så är inte en prishöjning på 5000kr så mycket att bråka om.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Gamla zoe kostar nu från 305990 kr. LFR ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 238490 kr.Zalman3 skrev:Jerker skrev:
Om gamla Zoe 41kWh går att få loss för ca 213.000kr(ej batterihyra)efter rabatt och stöd, så är inte en prishöjning på 5000kr så mycket att bråka om.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Som synes är alltså jag starkt kritisk till att de lät det stanna på 50 kW, men i praktiken kan man ju lätt komma upp i 50 kW genom att sluta ladda vid 80% och åka vidare. Fler laddstopp på en långkörning men idag är det knappast ett problem när det finns så många laddare att välja på. Annat var det 2016 när jag började köra elbil och man alltid var tvungen att passa på och ladda fullt för att ta sig till nästa laddare.Zalman3 skrev:Att "snabbladda" i 37kW känns inte som 2019.Jerker skrev:50 kW DC är dock en besvikelse. Men det beror väl antagligen på att de inte har vattenkylt batteri.
Det är ju alltså på långkörningar som laddeffekten har betydelse och då behöver man inte ladda fullt och därmed får man maximal laddeffekt varje gång man laddar.
Men jag hade alltså uppskattat en högre laddeffekt. Men Renault ser ju inte den här bilen som en långfärdsbil och därför har de väl inget incitament för att konstruera bilen för t.ex. 100 kW.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Den billigaste (Life) har de en kampanj på nu:Limbster skrev:Gamla zoe kostar nu från 305990 kr. LFR ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 238490 kr.Zalman3 skrev:Jerker skrev:
Om gamla Zoe 41kWh går att få loss för ca 213.000kr(ej batterihyra)efter rabatt och stöd, så är inte en prishöjning på 5000kr så mycket att bråka om.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
"Gamla zoe kostar nu från 305990 kr. LFR ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 238490 kr."
Gamla zoe kostar nu från 305990 kr.
LFR 8% och ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 214.010kr.
"Rabatt och bonus
Zoe (elbil) 8% rabatt, 7 500 kr i bonus"
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... r/renault/
LRF Samköp (för AB)
"Personbilar
ZOE (elbil): 10 %"
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... r/renault/
Gamla zoe kostar nu från 305990 kr.
LFR 8% och ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 214.010kr.
"Rabatt och bonus
Zoe (elbil) 8% rabatt, 7 500 kr i bonus"
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... r/renault/
LRF Samköp (för AB)
"Personbilar
ZOE (elbil): 10 %"
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... r/renault/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Info från Renault säljare:
Kan ladda 0-80% på 65 min
Q4 börjar leveranserna.
Exakta priser kommer under sommaren.
Det finns fortfarande möjlighet att hyra batteri.
Tyvärr är CCS snabbladdning tillval
ZOE2 kommer bara i 52kWh utförande
135hk och kanske 110hk versioner
Kan ladda 0-80% på 65 min
Q4 börjar leveranserna.
Exakta priser kommer under sommaren.
Det finns fortfarande möjlighet att hyra batteri.
Tyvärr är CCS snabbladdning tillval
ZOE2 kommer bara i 52kWh utförande
135hk och kanske 110hk versioner
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Det är ett litet fall frammåt kan man tycka. det är en city bil och inte gjord för långresor dvs typisk andrabil.
Fördelar; a troligtvis väldigt billig och i stadstrafik och 100% ladding hemma är den duglig för pendling och handling på stormarknaden. om man kan köpa den för under 200 000 totalt skulle den kunna bli en storsäljare.
Problemet är (om man skall kalla det problem) kommer det bli en bra ambasadör för elbilar eller kommer man ha en massa användare som kommer spy galla över den i vinter?
Jag som aldrig gör långresor (som mest 10 mil tor) skulle den fungera för. men skulle den fungera på glesbygden? (där finns inte snabbladdare hur som helst och som mest 50 kW, tills ionity eller energibolag får ändan ur och gör lite investeringar för samhället utan främst vinstmotiv).
Fördelar; a troligtvis väldigt billig och i stadstrafik och 100% ladding hemma är den duglig för pendling och handling på stormarknaden. om man kan köpa den för under 200 000 totalt skulle den kunna bli en storsäljare.
Problemet är (om man skall kalla det problem) kommer det bli en bra ambasadör för elbilar eller kommer man ha en massa användare som kommer spy galla över den i vinter?
Jag som aldrig gör långresor (som mest 10 mil tor) skulle den fungera för. men skulle den fungera på glesbygden? (där finns inte snabbladdare hur som helst och som mest 50 kW, tills ionity eller energibolag får ändan ur och gör lite investeringar för samhället utan främst vinstmotiv).
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Ser man det mer som pendlingsbil, vilket känns rimligt med tanke på biltypen, så borde 50 kW CCS räcka rätt bra även för glesbygd. Den borde klara 20 mil även vintertid, -20C och det måste vara en väldigt liten del av befolkningen som pendlar längre än så.Mickep skrev:Jag som aldrig gör långresor (som mest 10 mil tor) skulle den fungera för. men skulle den fungera på glesbygden? (där finns inte snabbladdare hur som helst och som mest 50 kW, tills ionity eller energibolag får ändan ur och gör lite investeringar för samhället utan främst vinstmotiv).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Jag tycker att det är ganska intressant att läsa invändningarna mot denna bil idag. De är nästan exakt de samma som för 2 eller 5 år sedan trots att batteristorleken är mer än dubbelt så stor och t.o.m. större än det minsta batteriet som Tesla ursprungligen erbjöd och nästan lika stort som Tesla 3 SR.
Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.
Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.
När ska vi bli nöjda?
Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.
Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.
När ska vi bli nöjda?
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Vi blir aldrig nöjda, inte jag i alla fall.Jerker skrev:Jag tycker att det är ganska intressant att läsa invändningarna mot denna bil idag. De är nästan exakt de samma som för 2 eller 5 år sedan trots att batteristorleken är mer än dubbelt så stor och t.o.m. större än det minsta batteriet som Tesla ursprungligen erbjöd och nästan lika stort som Tesla 3 SR.
Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.
Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.
När ska vi bli nöjda?
Tack vare att vi aldrig är nöjda stannar inte utvecklingen .
Tror inte att du hade varit nöjd om du hade varit tvungen att köpa en Volvo 240DL, för att utvecklingen hade stannat för 30 år sedan.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
I september börjar leveranserna.
De kan tillverka ca 440 bilar per dag, så det är snabba leveranser som gäller.
"Reserver nye ZOE nå! Bilen er klar til levering allerede fra september 2019!"
https://kampanje.renault.no/nye-zoe/
De kan tillverka ca 440 bilar per dag, så det är snabba leveranser som gäller.
"Reserver nye ZOE nå! Bilen er klar til levering allerede fra september 2019!"
https://kampanje.renault.no/nye-zoe/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Jo, jag vet, men jag tycker nog att det är en viss skillnad på tidsperspektivet. Många människor var väldigt nöjda med en 240 under många år. Nu räcker det med att gå nåt år tillbaka i tiden så skulle 50 kWh räcka. Idag är det för lite och duger bara till stadskörning.nek0 skrev:Vi blir aldrig nöjda, inte jag i alla fall.Jerker skrev:Jag tycker att det är ganska intressant att läsa invändningarna mot denna bil idag. De är nästan exakt de samma som för 2 eller 5 år sedan trots att batteristorleken är mer än dubbelt så stor och t.o.m. större än det minsta batteriet som Tesla ursprungligen erbjöd och nästan lika stort som Tesla 3 SR.
Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.
Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.
När ska vi bli nöjda?
Tack vare att vi aldrig är nöjda stannar inte utvecklingen .
Tror inte att du hade varit nöjd om du hade varit tvungen att köpa en Volvo 240DL, för att utvecklingen hade stannat för 30 år sedan.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Här kan man också tänka på att 22 kW AC kan vara värt en del med tanke på vilken typ av bil Zoe är. Stadsbon som inte har laddning hemma kan ladda fullt relativt snabbt på en parkering i stan, finns x antal i Luleå. En fika och lite shopping.Jerker skrev:Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Det blir som en ”ond” cirkel, 30 minuters laddning med 50 kW (kanske 40-45 kW i verkliga livet) 10-80% betyder batteri på ca 30 kWh. Så batteri på 50 kWh och fortsatt vänte tid på 30 minuter kräver laddning med 70 kW.
Är lite orolig för långa vänte tider vid 50 kW laddare med kommande bilar med stora batterier, vår 28 kWh Ioniq kräver ju bara korta laddstopp vid långresor som nu pågående 2x70 mil. Dock ännu inga köer vid snabbladdarna, men återresa dagen innan midsommarafton kan bli spännande.
Är lite orolig för långa vänte tider vid 50 kW laddare med kommande bilar med stora batterier, vår 28 kWh Ioniq kräver ju bara korta laddstopp vid långresor som nu pågående 2x70 mil. Dock ännu inga köer vid snabbladdarna, men återresa dagen innan midsommarafton kan bli spännande.
Polestar 2 awd -21
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Jo ja mins mina långa jobbiga diskussioner om räckvidden. Har alltid sagt att jag vill ha minst 50 vinter mil räckvidd och snabb laddning .Även om jag blir nöjd med de 50 milen skulle jag inte tacka nej till 150 mil i räckvidden.Jag tog upp Volvo 240 för att den var bra då, men tror inte att den är så bra idag.Jerker skrev:Jo, jag vet, men jag tycker nog att det är en viss skillnad på tidsperspektivet. Många människor var väldigt nöjda med en 240 under många år. Nu räcker det med att gå nåt år tillbaka i tiden så skulle 50 kWh räcka. Idag är det för lite och duger bara till stadskörning.nek0 skrev:Vi blir aldrig nöjda, inte jag i alla fall.Jerker skrev:Jag tycker att det är ganska intressant att läsa invändningarna mot denna bil idag. De är nästan exakt de samma som för 2 eller 5 år sedan trots att batteristorleken är mer än dubbelt så stor och t.o.m. större än det minsta batteriet som Tesla ursprungligen erbjöd och nästan lika stort som Tesla 3 SR.
Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.
Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.
När ska vi bli nöjda?
Tack vare att vi aldrig är nöjda stannar inte utvecklingen .
Tror inte att du hade varit nöjd om du hade varit tvungen att köpa en Volvo 240DL, för att utvecklingen hade stannat för 30 år sedan.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Och missförstå mig inte. Jag tycker att en elbil bör ha de egenskaper som de nu börjar uppnå, med batteripack på 75-100 kWh och laddning på uppåt 200 kW, så att man kan ladda 20-25 mil på en kvart. Men de är fortfarande för dyra. När man kan köpa en elbil för under 300000 med dessa prestanda skulle jag nog säga att jag är nöjd. (Ja, och sen ska alla elbilar med vattenkylt batteri kunna utrustas med dragkrok, men det förstår väl alla att jag anser.)nek0 skrev:Jo ja mins mina långa jobbiga diskussioner om räckvidden. Har alltid sagt att jag vill ha minst 50 vinter mil räckvidd och snabb laddning .Även om jag blir nöjd med de 50 milen skulle jag inte tacka nej till 150 mil i räckvidden.Jag tog upp Volvo 240 för att den var bra då, men tror inte att den är så bra idag.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
+1 hoppas att vi är där om ett år,då det blir bilbyte för mig. Dragkroken kan jag leva utan men det andra vill jag haJerker skrev:Och missförstå mig inte. Jag tycker att en elbil bör ha de egenskaper som de nu börjar uppnå, med batteripack på 75-100 kWh och laddning på uppåt 200 kW, så att man kan ladda 20-25 mil på en kvart. Men de är fortfarande för dyra. När man kan köpa en elbil för under 300000 med dessa prestanda skulle jag nog säga att jag är nöjd. (Ja, och sen ska alla elbilar med vattenkylt batteri kunna utrustas med dragkrok, men det förstår väl alla att jag anser.)nek0 skrev:Jo ja mins mina långa jobbiga diskussioner om räckvidden. Har alltid sagt att jag vill ha minst 50 vinter mil räckvidd och snabb laddning .Även om jag blir nöjd med de 50 milen skulle jag inte tacka nej till 150 mil i räckvidden.Jag tog upp Volvo 240 för att den var bra då, men tror inte att den är så bra idag.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Det står tyvärr tydligt i länkarna att rabatt gäller inte kampanjpriser och såg nu även att bonus man får tillbaka är baraZalman3 skrev:"Gamla zoe kostar nu från 305990 kr. LFR ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 238490 kr."
Gamla zoe kostar nu från 305990 kr.
LFR 8% och ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 214.010kr.
"Rabatt och bonus
Zoe (elbil) 8% rabatt, 7 500 kr i bonus"
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... r/renault/
LRF Samköp (för AB)
"Personbilar
ZOE (elbil): 10 %"
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... r/renault/
2500 kr när det är kampanj vilket ger ett pris på 243490 kr efter rabatter och bonus malus. Jag tycker faktiskt detta är ett väldigt högt pris för en liten småbil.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Och en Renault Clio kostar 135 900 kr så endast 107 590 kr extra för att få köra på el, rena kapet...Limbster skrev:Det står tyvärr tydligt i länkarna att rabatt gäller inte kampanjpriser och såg nu även att bonus man får tillbaka är baraZalman3 skrev:"Gamla zoe kostar nu från 305990 kr. LFR ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 238490 kr."
Gamla zoe kostar nu från 305990 kr.
LFR 8% och ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 214.010kr.
"Rabatt och bonus
Zoe (elbil) 8% rabatt, 7 500 kr i bonus"
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... r/renault/
LRF Samköp (för AB)
"Personbilar
ZOE (elbil): 10 %"
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... r/renault/
2500 kr när det är kampanj vilket ger ett pris på 243490 kr efter rabatter och bonus malus. Jag tycker faktiskt detta är ett väldigt högt pris för en liten småbil.
Nä, priset behöver helt klart sjunka på elbilar för att de ska slå igenom på riktigt i alla segment. Hoppas Renault inte behöver höja priset för den nya modellen även om det verkar som att det kommer ske.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Men 75hk versionen kanske inte ska jämföras med Zoe. 90 hk dieseln kostar 188 000 :-, manuell låda. Tror nog att drivlinan i Zoe spöar den med hästlängder.vigge50 skrev:Och en Renault Clio kostar 135 900 kr så endast 107 590 kr extra för att få köra på el, rena kapet...
Nä, priset behöver helt klart sjunka på elbilar för att de ska slå igenom på riktigt i alla segment. Hoppas Renault inte behöver höja priset för den nya modellen även om det verkar som att det kommer ske.
Sen behöver priserna komma ner, inte fråga om det. Under 300k före subvention känns rimligt för Zoe - 2019.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd