Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av PapaD »

Nytt rekord i lurendrejeri? 52 kWh uppges, bara drygt 40 kWh tillgängligt när Tesla Björn testar. Jösses. Och 50 kW laddning är 44 max med nedrampning vid 60% om jag förstod honom rätt. Nästan lika långsam på 100 mil som rapidgaters Leaf och VW... Vem blir nöjd med det för nästan 400 tusen kr?
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Bjelke »

Det låter ju inte så kul :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

Oj! Det var stora marginaler. Tycker att det borde ha fått till en bättre laddkurva då. Men å andra sidan har de säkert problem med kylningen. Man har ju alltså nu 52 kWh i samma utrymme som från början 22. Så var ska luften komma åt och kyla?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Henrik Torphammar »

Då borde Zoe 41 och Zoe 52 komma lika långt på en laddning?!

Hur är det med miljöpremien, får man den om man köper en Zoe utan batteri?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Surfaren »

Henrik Torphammar skrev:
Hur är det med miljöpremien, får man den om man köper en Zoe utan batteri?
Du kan väl inte köpa en Zoe utan batteri? Däremot kan du välja att betala för batteriet direkt, eller att betala en summa varje månad. Bonusen betalas ut till elbilar, utan specialregler kring hur enskilda delar finansieras.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Då borde Zoe 41 och Zoe 52 komma lika långt på en laddning?!

Hur är det med miljöpremien, får man den om man köper en Zoe utan batteri?
Man hyr batteriet (om man inte väljer att köpa det), så det blir på samma sätt som med att privatleasa bilen; bonusen betalas ut som vanligt. Om du köper bilen och hyr batteriet så får du bonusen. Om du leasar hela bilen får leasingföretaget bonusen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Zalman3 »

I Tyskland kostar ZOE följande efter rabatt och stöd:

Zoe 40kWh
14.599,00 € med batteri hyra
6799 €, tillägg för att köpa loss batteriet
2000 €, tillägg för 52kWh batteri
https://www.ludego.com/produkt/renault- ... 0-50-r110/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Marsa »

Zalman3 skrev:
I Tyskland säljs nya Renault Zoe 52kWh för:
Batterihyra, 16.399 euro
Batteriköp, 23.198 euro

Efter rabatt och stöd.
https://www.ludego.com/produkt/renault- ... e-50-r110/
Låga priser, men man får dock tänka på att bilen är extremt naken i grundkonfigurationen till de priserna.
Mycket prylar som följer med i lägsta konfigurationen i Sverige kostar extra där.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att Zoe 40 och 50 har samma batteri.
De kanske gör som Tesla, man kan för en peng låsa upp till det större batteriet.

In the new generation Renault ZOE the ZE 40 battery is just a ZE 50 battery with capacity software-limited by the BMS (Battery Management System). It’s not the same battery that was available in the old generation.
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Tellus »

Rätt bra pris på privatleasing nu

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... _/89541038
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Bjelke »

Den har Nvidia Package också :lol: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Zalman3 »

Märkligt att Zoe ZE40 bara använder 75% av batteriet.


New generation ZE 40 battery

Total battery capacity: 54,66 kWh
Usable battery capacity: 41 kWh (75 %)
Battery weight: 326 kg
Battery gravimetric energy density: 168 Wh/kgCells: 192 (96s2p)
Total cell weight: 206 kg (63 %)
TMS: active air cooling
https://pushevs.com/2020/05/14/new-gene ... y-details/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av taliz »

Nja, dom använder väl samma pack som 50 helt enkelt?
Precis som Tesla gjorde med 60 och 75 tidigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Bjelke »

Då borde även den kunna få typ 0% degradering i flera år :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Då borde även den kunna få typ 0% degradering i flera år :)
De kanske vill att man kan uppgradera till 50kWh för en peng.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Då borde även den kunna få typ 0% degradering i flera år :)
De kanske vill att man kan uppgradera till 50kWh för en peng.
Absolut, det skulle förvåna mig om det inte kommer vid något tillfälle :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dr Gold
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 mar 2020 10:03

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Dr Gold »

Första inlägget på detta forum för min del, hej hej! Jag har en fundering kring nya Zoe, som jag provkört och tycker är riktigt trevlig och snygg. Min fråga gäller förvärmning av kupén via app/inställning i bilen. Jag försökte få till det när jag provkörde utan att lyckas, och när jag nämnde det för försäljaren sa han att laddsladden måste vara ansluten för att bilen ska kunna förvärmas. Finns det någon Zoe-brukare som kan bekräfta eller dementera detta? Jag tycker det låter skumt. Bara det finns tillräckligt med kräm i batteriet borde det väl gå att värma bilen? Det är ju inte alltid man står parkerad vid en laddare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

Dr Gold skrev:
Första inlägget på detta forum för min del, hej hej! Jag har en fundering kring nya Zoe, som jag provkört och tycker är riktigt trevlig och snygg. Min fråga gäller förvärmning av kupén via app/inställning i bilen. Jag försökte få till det när jag provkörde utan att lyckas, och när jag nämnde det för försäljaren sa han att laddsladden måste vara ansluten för att bilen ska kunna förvärmas. Finns det någon Zoe-brukare som kan bekräfta eller dementera detta? Jag tycker det låter skumt. Bara det finns tillräckligt med kräm i batteriet borde det väl gå att värma bilen? Det är ju inte alltid man står parkerad vid en laddare.
Hej!

Har haft ett par Zoe, dock inte den senaste. Det stämmer att laddsladden måste vara inkopplad för att man ska kunna värma enligt schema. Men däremot går det att förvärma via nyckelkortet. Men man måste då vara inom sikthåll från bilen så att signalen når fram. Då går den 10 minuter.

Detta var så med de tidigare versionerna och för att kunna förvärma med fjärren utan sladd inkopplad så måste man ha typ 1/3 laddning i batteriet. (På den första med 22 kWh behövdes 40%)
kalleanka114
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 mar 2019 17:20

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av kalleanka114 »

Dr Gold skrev:
Första inlägget på detta forum för min del, hej hej! Jag har en fundering kring nya Zoe, som jag provkört och tycker är riktigt trevlig och snygg. Min fråga gäller förvärmning av kupén via app/inställning i bilen. Jag försökte få till det när jag provkörde utan att lyckas, och när jag nämnde det för försäljaren sa han att laddsladden måste vara ansluten för att bilen ska kunna förvärmas. Finns det någon Zoe-brukare som kan bekräfta eller dementera detta? Jag tycker det låter skumt. Bara det finns tillräckligt med kräm i batteriet borde det väl gå att värma bilen? Det är ju inte alltid man står parkerad vid en laddare.
Har en Zoe 40 och det går även bra att förvärma via appen vilken man kan använda utan att vara i närheten av bilen. Är relativt säker på att batteriet måste ha 40% laddning även på Zoe 40
Dr Gold
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 mar 2020 10:03

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Dr Gold »

Jerker skrev:
Hej!

Har haft ett par Zoe, dock inte den senaste. Det stämmer att laddsladden måste vara inkopplad för att man ska kunna värma enligt schema. Men däremot går det att förvärma via nyckelkortet. Men man måste då vara inom sikthåll från bilen så att signalen når fram. Då går den 10 minuter.

Detta var så med de tidigare versionerna och för att kunna förvärma med fjärren utan sladd inkopplad så måste man ha typ 1/3 laddning i batteriet. (På den första med 22 kWh behövdes 40%)
Aha, tack för svar! Då finns det alltså möjlighet att värma även utan sladden i. Kan tycka att det borde gå att aktivera samma funktion via appen, men det kanske är såna här egenskaper man får på köpet när man "kör franskt" ;)

Edit: Missade ditt inlägg @kalleanka114 , bra att det går även via appen. Tack för info!
Limpan4all
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 jul 2020 01:54

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Limpan4all »

ZE40 Japp 40% SoC krävs för att man skall kunna starta värmen via appen, via fjärrkontrollen så har jag startat värmen vid endast 36%.

Men samtidigt så finns det lite "speciella" franska funktioner.
Medans den laddas så kan man genom en "work around" få värme.
Man låser bilen med knappen eller fjärren, sedan startar man värmen med appen eller fjärren (inte via temperaturreglagen) nackdelen är att den då inte laddar samtidigt...
Så på resa så får man välja mellan att frysa eller ladda, dock funkar stolsvärmen medans man sitter i bilen och laddar, vilket är till föga nytta om det är -22 grader ute.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av martinot »

Limpan4all skrev:
Man låser bilen med knappen eller fjärren, sedan startar man värmen med appen eller fjärren (inte via temperaturreglagen) nackdelen är att den då inte laddar samtidigt...
Så på resa så får man välja mellan att frysa eller ladda, dock funkar stolsvärmen medans man sitter i bilen och laddar, vilket är till föga nytta om det är -22 grader ute.
100% fail på den. Speciellt i norra Europa på vinterhalvåret. Förstår inte hur de på Renault tänkt här?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Limpan4all
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 jul 2020 01:54

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Limpan4all »

Håller helt och hållet med. All hårdvara finns för att Zoe skall vara riktigt bra inom sin prisnivå (den är inte och kommer aldrig bli en "Tesla-dödare"). Men hårdvaran (bilen) har kastrerats fullständigt av urusel mjukvara i bilen.
En annan sak som är helt sjuk. Man kan inte ställa in till vilken temperatur batteriet skall värmas vare sig vid avfärd eller vid hemkomst.
Det innebär att vid batteriet kallare än ca 12 grader på den kallaste cellen så begränsas laddhastigheten till ca 6kW oavsett om batteriet är nere på 15% eller 60% och den enda metoden att värma batteriet är att köra fort som fanken.
När det var -22 grader ute så var taktiken att ställa in förvärmningen till en timme innan avfärd sedan starta om via appen var tionde minut, då var batteriet på -2 grader vid avfärd. Sedan ligga på minst 110 i runt tio mil för att få upp batteritemperaturen över 13 grader så att man kunde ladda med full hastighet (22kW AC).

Förvärmning som man kan ställa in ger en varm och skön kupén utan problem (oftast varmare än den är under färden) men bara ca 13 graders temperaturhöjning av batteriet som mest dessutom en fast tid på maximalt 30 minuter.

Men den är billig i drift totalt sett så man får ta lite nackdelar...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av martinot »

Känns som det kunde blivit en riktigt bra prisvärd liten pendlarelbil, om Renault bara kunde fixa till mjukvaran för bilen bättre.

Stödjer den OTA-uppdateringar, och släpper Renault aktivt förbättringar av mjukvaran till styrelektroniken och användargränssnitten?

Isf. finns det ju hopp att de kan fixa till den, istället för att falla precis innan målsnöret.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

Jag körde ju Zoe i 3½ år och min grundläggande känsla var att utvecklarna öht inte alls förstod sig på elbilskonceptet. De var helt kvar i fosslitänket och det präglar fortfarande Zoen.
Skriv svar