

Moderator: Redaktion
https://pushevs.com/2020/05/14/new-gene ... y-details/
New generation ZE 40 battery
Total battery capacity: 54,66 kWh
Usable battery capacity: 41 kWh (75 %)
Battery weight: 326 kg
Battery gravimetric energy density: 168 Wh/kgCells: 192 (96s2p)
Total cell weight: 206 kg (63 %)
TMS: active air cooling
De kanske vill att man kan uppgradera till 50kWh för en peng.Bjelke skrev:Då borde även den kunna få typ 0% degradering i flera år
Absolut, det skulle förvåna mig om det inte kommer vid något tillfälleZalman3 skrev:De kanske vill att man kan uppgradera till 50kWh för en peng.Bjelke skrev:Då borde även den kunna få typ 0% degradering i flera år
Hej!Dr Gold skrev:Första inlägget på detta forum för min del, hej hej! Jag har en fundering kring nya Zoe, som jag provkört och tycker är riktigt trevlig och snygg. Min fråga gäller förvärmning av kupén via app/inställning i bilen. Jag försökte få till det när jag provkörde utan att lyckas, och när jag nämnde det för försäljaren sa han att laddsladden måste vara ansluten för att bilen ska kunna förvärmas. Finns det någon Zoe-brukare som kan bekräfta eller dementera detta? Jag tycker det låter skumt. Bara det finns tillräckligt med kräm i batteriet borde det väl gå att värma bilen? Det är ju inte alltid man står parkerad vid en laddare.
Har en Zoe 40 och det går även bra att förvärma via appen vilken man kan använda utan att vara i närheten av bilen. Är relativt säker på att batteriet måste ha 40% laddning även på Zoe 40Dr Gold skrev:Första inlägget på detta forum för min del, hej hej! Jag har en fundering kring nya Zoe, som jag provkört och tycker är riktigt trevlig och snygg. Min fråga gäller förvärmning av kupén via app/inställning i bilen. Jag försökte få till det när jag provkörde utan att lyckas, och när jag nämnde det för försäljaren sa han att laddsladden måste vara ansluten för att bilen ska kunna förvärmas. Finns det någon Zoe-brukare som kan bekräfta eller dementera detta? Jag tycker det låter skumt. Bara det finns tillräckligt med kräm i batteriet borde det väl gå att värma bilen? Det är ju inte alltid man står parkerad vid en laddare.
Aha, tack för svar! Då finns det alltså möjlighet att värma även utan sladden i. Kan tycka att det borde gå att aktivera samma funktion via appen, men det kanske är såna här egenskaper man får på köpet när man "kör franskt"Jerker skrev:Hej!
Har haft ett par Zoe, dock inte den senaste. Det stämmer att laddsladden måste vara inkopplad för att man ska kunna värma enligt schema. Men däremot går det att förvärma via nyckelkortet. Men man måste då vara inom sikthåll från bilen så att signalen når fram. Då går den 10 minuter.
Detta var så med de tidigare versionerna och för att kunna förvärma med fjärren utan sladd inkopplad så måste man ha typ 1/3 laddning i batteriet. (På den första med 22 kWh behövdes 40%)
100% fail på den. Speciellt i norra Europa på vinterhalvåret. Förstår inte hur de på Renault tänkt här?Limpan4all skrev:Man låser bilen med knappen eller fjärren, sedan startar man värmen med appen eller fjärren (inte via temperaturreglagen) nackdelen är att den då inte laddar samtidigt...
Så på resa så får man välja mellan att frysa eller ladda, dock funkar stolsvärmen medans man sitter i bilen och laddar, vilket är till föga nytta om det är -22 grader ute.
Den funktionen skulle jag verkligen vilja ha på mina Teslor också!Teslaspolen skrev:Men en sak man ska ge Zoe (samt tror jag även BMW i3 och Nissans eNV200) är knappen för värme på nyckeln. Väldigt simpelt och smart tänkt då den är oberoende av kontakt med något moln som kommer att strula förr eller senare. Hur länge kommer första generationens Leaf eller Model S ha kontakt med molnet? Ni som kör eller kört Leaf vet även hur fruktansvärt långsam deras app är.
Saknar verkligen knapp på fobben i min bil, som inte har någon mobilkontakt alls och inte alls kan förvärmas om jag inte fysiskt sätter mig i den (eller har ett förutsägbart schema, OCH har bilen inkopplad...). En knapp på fjärren hade varit perfekt för mig, för bilen är bokstavligen parkerad en meter utanför ytterdörren, så då hade jag kunnat förvärma inifrån vardagsrummet.
"Men, varför går du inte bara ut och gör det om bilen är så nära då?"
Jo, därför då behöver jag dra på mig skorna, gå ut, låsa upp bilen, sätta mig i förarsätet, starta bilen med två tryck på powerknappen, navigera mig fram i menyerna och sedan ställa in avfärd 30 minuter framåt i tiden (dvs sätta rätt veckodag och rätt klockslag). Sedan stänga av bilen, gå ut, låsa den igen, gå in och av med skorna igen.
Varför göra det enkelt, när man kan krångla till det, Hyundai?![]()
Och sedan gjorde stollarna på Renault samma misstag och TOG BORT denna knapp på nyckeln med Z.E50?!