Sida 6 av 6

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 22 feb 2021 23:32
av Limpan4all
ZE40 Japp 40% SoC krävs för att man skall kunna starta värmen via appen, via fjärrkontrollen så har jag startat värmen vid endast 36%.

Men samtidigt så finns det lite "speciella" franska funktioner.
Medans den laddas så kan man genom en "work around" få värme.
Man låser bilen med knappen eller fjärren, sedan startar man värmen med appen eller fjärren (inte via temperaturreglagen) nackdelen är att den då inte laddar samtidigt...
Så på resa så får man välja mellan att frysa eller ladda, dock funkar stolsvärmen medans man sitter i bilen och laddar, vilket är till föga nytta om det är -22 grader ute.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 22 feb 2021 23:42
av martinot
Limpan4all skrev:
Man låser bilen med knappen eller fjärren, sedan startar man värmen med appen eller fjärren (inte via temperaturreglagen) nackdelen är att den då inte laddar samtidigt...
Så på resa så får man välja mellan att frysa eller ladda, dock funkar stolsvärmen medans man sitter i bilen och laddar, vilket är till föga nytta om det är -22 grader ute.
100% fail på den. Speciellt i norra Europa på vinterhalvåret. Förstår inte hur de på Renault tänkt här?

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 23 feb 2021 00:24
av Limpan4all
Håller helt och hållet med. All hårdvara finns för att Zoe skall vara riktigt bra inom sin prisnivå (den är inte och kommer aldrig bli en "Tesla-dödare"). Men hårdvaran (bilen) har kastrerats fullständigt av urusel mjukvara i bilen.
En annan sak som är helt sjuk. Man kan inte ställa in till vilken temperatur batteriet skall värmas vare sig vid avfärd eller vid hemkomst.
Det innebär att vid batteriet kallare än ca 12 grader på den kallaste cellen så begränsas laddhastigheten till ca 6kW oavsett om batteriet är nere på 15% eller 60% och den enda metoden att värma batteriet är att köra fort som fanken.
När det var -22 grader ute så var taktiken att ställa in förvärmningen till en timme innan avfärd sedan starta om via appen var tionde minut, då var batteriet på -2 grader vid avfärd. Sedan ligga på minst 110 i runt tio mil för att få upp batteritemperaturen över 13 grader så att man kunde ladda med full hastighet (22kW AC).

Förvärmning som man kan ställa in ger en varm och skön kupén utan problem (oftast varmare än den är under färden) men bara ca 13 graders temperaturhöjning av batteriet som mest dessutom en fast tid på maximalt 30 minuter.

Men den är billig i drift totalt sett så man får ta lite nackdelar...

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 23 feb 2021 12:30
av martinot
Känns som det kunde blivit en riktigt bra prisvärd liten pendlarelbil, om Renault bara kunde fixa till mjukvaran för bilen bättre.

Stödjer den OTA-uppdateringar, och släpper Renault aktivt förbättringar av mjukvaran till styrelektroniken och användargränssnitten?

Isf. finns det ju hopp att de kan fixa till den, istället för att falla precis innan målsnöret.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 23 feb 2021 13:37
av Jerker
Jag körde ju Zoe i 3½ år och min grundläggande känsla var att utvecklarna öht inte alls förstod sig på elbilskonceptet. De var helt kvar i fosslitänket och det präglar fortfarande Zoen.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 23 feb 2021 13:58
av Teslaspolen
Men en sak man ska ge Zoe (samt tror jag även BMW i3 och Nissans eNV200) är knappen för värme på nyckeln. Väldigt simpelt och smart tänkt då den är oberoende av kontakt med något moln som kommer att strula förr eller senare. Hur länge kommer första generationens Leaf eller Model S ha kontakt med molnet? Ni som kör eller kört Leaf vet även hur fruktansvärt långsam deras app är.

Saknar verkligen knapp på fobben i min bil, som inte har någon mobilkontakt alls och inte alls kan förvärmas om jag inte fysiskt sätter mig i den (eller har ett förutsägbart schema, OCH har bilen inkopplad...). En knapp på fjärren hade varit perfekt för mig, för bilen är bokstavligen parkerad en meter utanför ytterdörren, så då hade jag kunnat förvärma inifrån vardagsrummet.

"Men, varför går du inte bara ut och gör det om bilen är så nära då?"

Jo, därför då behöver jag dra på mig skorna, gå ut, låsa upp bilen, sätta mig i förarsätet, starta bilen med två tryck på powerknappen, navigera mig fram i menyerna och sedan ställa in avfärd 30 minuter framåt i tiden (dvs sätta rätt veckodag och rätt klockslag). Sedan stänga av bilen, gå ut, låsa den igen, gå in och av med skorna igen.

Varför göra det enkelt, när man kan krångla till det, Hyundai? :roll:

Och sedan gjorde stollarna på Renault samma misstag och TOG BORT denna knapp på nyckeln med Z.E50?! :(

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 23 feb 2021 17:25
av Bjelke
Teslaspolen skrev:
Men en sak man ska ge Zoe (samt tror jag även BMW i3 och Nissans eNV200) är knappen för värme på nyckeln. Väldigt simpelt och smart tänkt då den är oberoende av kontakt med något moln som kommer att strula förr eller senare. Hur länge kommer första generationens Leaf eller Model S ha kontakt med molnet? Ni som kör eller kört Leaf vet även hur fruktansvärt långsam deras app är.

Saknar verkligen knapp på fobben i min bil, som inte har någon mobilkontakt alls och inte alls kan förvärmas om jag inte fysiskt sätter mig i den (eller har ett förutsägbart schema, OCH har bilen inkopplad...). En knapp på fjärren hade varit perfekt för mig, för bilen är bokstavligen parkerad en meter utanför ytterdörren, så då hade jag kunnat förvärma inifrån vardagsrummet.

"Men, varför går du inte bara ut och gör det om bilen är så nära då?"

Jo, därför då behöver jag dra på mig skorna, gå ut, låsa upp bilen, sätta mig i förarsätet, starta bilen med två tryck på powerknappen, navigera mig fram i menyerna och sedan ställa in avfärd 30 minuter framåt i tiden (dvs sätta rätt veckodag och rätt klockslag). Sedan stänga av bilen, gå ut, låsa den igen, gå in och av med skorna igen.

Varför göra det enkelt, när man kan krångla till det, Hyundai? :roll:

Och sedan gjorde stollarna på Renault samma misstag och TOG BORT denna knapp på nyckeln med Z.E50?! :(
Den funktionen skulle jag verkligen vilja ha på mina Teslor också! :) shit va smidigt :)

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 23 feb 2021 18:29
av martinot
Jag tycker det är så grymt skönt att slippa allt vad nycklar och FOB;ar heter. Bara irriterande saker att komma ihåg att ha med sig.

Dessutom; av Renault att missa att inte kunna ha på värmen i bilen medans man väntar på att ladda klart. Det vägs aldrig upp av en FOB med tusen knappar. Sådan miss är för mig oförlåtligt.

Det jag gillar är ett det annars verkar vara en vettig pendlarbil till låg kostnad, och plus för att den kan ladda med 22kW AC (inte ens nya Teslor kan det).