VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Det handlar nog snarare om att många vänjer sig vid att inte behöva använda bromspedalen alls. Då kan jag förstå att det är störigt att tvingas göra det igen.
Borde faktiskt stå högt på VWs todolista att fixa. ID-bilarna har ju trumbroms bak av en anledning. De borde vara optimala för enpedalskörning.
Borde faktiskt stå högt på VWs todolista att fixa. ID-bilarna har ju trumbroms bak av en anledning. De borde vara optimala för enpedalskörning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
När man väl vant sig, och det gick fort (behövdes inga 100 mil ens), så är det ju grymt skönt och smidigt med enpedalskörning.taliz skrev:Det handlar nog snarare om att många vänjer sig vid att inte behöva använda bromspedalen alls. Då kan jag förstå att det är störigt att tvingas göra det igen.
Borde faktiskt stå högt på VWs todolista att fixa. ID-bilarna har ju trumbroms bak av en anledning. De borde vara optimala för enpedalskörning.
Det är ju självklart inget problem för mig att köra andra elbilar, eller vår fossilbil heller för den delen (går utmärkt), men man blir ju så glad och avslappnad när man sätter sig en bekväm elbil med riktig enpedalskörning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Kan tänka mig det. Man vänjer ju sig snabbt vid nya grejor. Har glömt den gamla bilen på tomgång när jag kliver ur.martinot skrev:När man väl vant sig, och det gick fort (behövdes inga 100 mil ens), så är det ju grymt skönt och smidigt med enpedalskörning.taliz skrev:Det handlar nog snarare om att många vänjer sig vid att inte behöva använda bromspedalen alls. Då kan jag förstå att det är störigt att tvingas göra det igen.
Borde faktiskt stå högt på VWs todolista att fixa. ID-bilarna har ju trumbroms bak av en anledning. De borde vara optimala för enpedalskörning.
Det är ju självklart inget problem för mig att köra andra elbilar, eller vår fossilbil heller för den delen (går utmärkt), men man blir ju så glad och avslappnad när man sätter sig en bekväm elbil med riktig enpedalskörning.
Re: VW I.D
Får köpare av VW ID.3 1 års gratistankning (max 2000kwh) på Ionity? Eller det gällde bara 1st Edition?
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html
Re: VW I.D
Bara 1st.paugen skrev:Får köpare av VW ID.3 1 års gratistankning (max 2000kwh) på Ionity? Eller det gällde bara 1st Edition?
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html
Gäller bara ID3 också av nån anledning. Tycker dom borde kunnat göra samma för ID4 1st, men icke.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Man kan välja på följande.paugen skrev:Trist!
Medföljer någonting annat? (rabatt på Ionity etc.)?
Rätt meningslöst om man inte kör mkt och långt.
Vattenfall tar 4,5kr/kWh och eon 5,3 eller ngt sånt. Circle K mfl har ju också börjar bygga ut och lär hamna runt 5kr de med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Nu har det ju tillfälligt blivit varmare och förbrukningen har sjunkit till rätt trevliga nivåer igen. Det skulle vara roligt att erfara vad ni som har en ID3 får för förbrukningssiffror nu. Det är ju i princip ingen som har kört sin bil i varmare väder hittills.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Lite mer anekdotiskt...mati skrev:Nu har det ju tillfälligt blivit varmare och förbrukningen har sjunkit till rätt trevliga nivåer igen. Det skulle vara roligt att erfara vad ni som har en ID3 får för förbrukningssiffror nu. Det är ju i princip ingen som har kört sin bil i varmare väder hittills.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
Har inte hunnit köra någon lång sträcka men den drar mindre..
Nu i helgen så hade jag som vanligt laddat till 80%.. Jag körde upp till Ica och tillbaka vilket bara är någon kilometer..
När jag lite senare kollar i appen så står de jag har 80% batteri kvar.. Jag svär över att appen inte funkar.. En stund senare inser jag att appen hade rätt, de var 80 % fortfarande..
Ja kanske bilen hade laddat till 81% (den gör så ibland) och var var därför men för någon månad sedan så skulle de vara omöjligt på den sträckan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Wow, 3 månader förlängningZalman3 skrev:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Ja 3 månader i det här läget är ju snudd på en förolämpning ju...HelectriC skrev:Wow, 3 månader förlängningZalman3 skrev:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?HelectriC skrev:Wow, 3 månader förlängningZalman3 skrev:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
https://www.sas.se/trafikinformation/fa ... eurobonus/martinot skrev:Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?HelectriC skrev:Wow, 3 månader förlängningZalman3 skrev:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Re: VW I.D
345 500 vinnande bud, vad tappade bilen? 50k? 75k? 100k? På 6 månader å 1700 mil.taliz skrev:Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526
Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
Re: VW I.D
Verkar inte som nån använder sin id3mati skrev:Nu har det ju tillfälligt blivit varmare och förbrukningen har sjunkit till rätt trevliga nivåer igen. Det skulle vara roligt att erfara vad ni som har en ID3 får för förbrukningssiffror nu. Det är ju i princip ingen som har kört sin bil i varmare väder hittills.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
Roligt få verkliga siffror från användare, alltid tyckt men oftast skriver inte folk vad deras bilars förbrukning ligger på. Riktigt låg förbrukning på e-golfen.
Vad är det längsta du kommit på en laddning?
Har tänkt en del på detta kring förvärmningen av batteriet, varför inte en knapp så man startar den själv men att bilen gör det automatiskt om man knappat in adressen till laddstation?
Re: VW I.D
Ja, antingen det eller så vågar ingen berätta vad iD3 förbrukar.El2an skrev:Verkar inte som nån använder sin id3
Roligt få verkliga siffror från användare, alltid tyckt men oftast skriver inte folk vad deras bilars förbrukning ligger på. Riktigt låg förbrukning på e-golfen.
Vad är det längsta du kommit på en laddning?
Ja, e-Golf är en mycket snål bil. Här har VW verkligen lyckats. Vi använder ju inte den på långfärd så mycket, jag kan således inte riktigt svara på frågan. Men den brukar ta sig drygt 20 mil på sommarn (med större fälgar än original) och 18 mil på vintern (med original grytlocksfälgarna). Jag tror inte vi har någonsin kört längre än 16 mil i sträck, men alltid haft god marginal på flera mil.
Det är fullt möjligt att ta sig 23-25 mil på sommarn om man kör på originalfälg och håller sig till lite lagom landsvägshastighet. Vår snittförbrukning på årsbasis ligger på 15kWh/100km, batteriet har ca 33kWh tillgänglig kapacitet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Reservationspriset är väl inte uppnått men..El2an skrev:345 500 vinnande bud, vad tappade bilen? 50k? 75k? 100k? På 6 månader å 1700 mil.taliz skrev:Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526
Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
Om det är en vanlig 1st base kostade den 409900 som ny, minus ca 4% rabatt och 60000 i bonus så har den i så fall gått plus.
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Re: VW I.D
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?Maw skrev:Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Jag fick lite rabatt på vår id3 när vi köpte den. En life med metalic lack.. Var nog runt 3-4% men minns helt ärligt inte exakt. I princip fick vi metalic lacken" gratis".mati skrev:Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?Maw skrev:Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Hade ett snitt på min ID.3:a sedan februari på ca 19,8kWh/100km. Förvärmer aldrig och kör mest kortkörning. Batterivärmningen går på direkt så drar mer än e-Golf som är väldigt snål. (De saknar batterivärmning/kylning). Vet att VW jobbar på/ändrat batteriförvärmningen i mjukvaran så det kommer att bli lägre framöver. I den e-Niron jag hade innan kunde man i en meny välja om man vill ha batteriförvärmningen (mer) aktiv vintertid.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: VW I.D
När jag var och provkörde ID3 berättade säljaren ganska tidigt i diskussionen att det är 4% som gäller på både ID3 och ID4. Han skrev det t.o.m. på broschyren.chaffis75 skrev:Jag fick lite rabatt på vår id3 när vi köpte den. En life med metalic lack.. Var nog runt 3-4% men minns helt ärligt inte exakt. I princip fick vi metalic lacken" gratis".mati skrev:Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?Maw skrev:Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Re: VW I.D
Jag vann en sådan auktion för en tid sådan. Men de ville inte sälja till det priset utan gav ett orimligt högt pris istället. Så jag är lite bränd på sådana auktioner.
Re: VW I.D
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?Leo skrev:Nja. Auktionen togs om och då blev priset 360500kr. Kört en ID.3 1:st sen september. Blev drygt 1100 i princip problemfria mil. Skulle fått ut den i maj 20 men de blev som bekant försenade. Därför blev det nu en kort period innan min bokade Enyaq hämtades ut igår. Min 1:st av grundmodellen kostade drygt 400000 i inköp med företagsrabatt på ett par procent. (Tror det var 3-4%?) Sen köpte jag vinterdäck själv separat. Fick bud från två olika handlare på 340" så det var alltså ungefär vad jag gett inklusive bonus. Så tycker nog den höll sig bra i värde. Den som nu såldes på KVD var en "Plus" som hade 60000kr högre inköpspris MEN personligen tycker jag den utrustningsnivån kändes alldeles för dyr i förhållande till vad man fick. Hade skillnaden varit 20000-25000kr så hade jag kanske valt den istället. Väljer helst ganska låg utrustningsnivå eftersom det ofta ger minsta värdeminskningen när man räknar på det.
Hade ett snitt på min ID.3:a sedan februari på ca 19,8kWh/100km. Förvärmer aldrig och kör mest kortkörning. Batterivärmningen går på direkt så drar mer än e-Golf som är väldigt snål. (De saknar batterivärmning/kylning). Vet att VW jobbar på/ändrat batteriförvärmningen i mjukvaran så det kommer att bli lägre framöver. I den e-Niron jag hade innan kunde man i en meny välja om man vill ha batteriförvärmningen (mer) aktiv vintertid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Jag hörde med 2 olika VAG handlare då jag testade id3 i höstas och fick också svaret listpris gäller, jag trodde de skulle va som alltid att man iaf skulle få 10% särskilt på dom mer utrustade som Max då extrautrustningen inte kostar mycket extra att tillverka/lägga dit för tillverkaren. Samma funktion i en audi/seat kan va 2-3ggr dyrare i Audi och med lite tur kan typ knappen se annars ut, även lacken skiljer mycket.mati skrev:Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?Maw skrev:Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.