VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

För skojskull trixade jag lite å reggade norskt we charge abb.
Visar sig att man ändå får betala svenska priset i Sverige. Whoda thunk. :mrgreen:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Hehe najs try :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW vill börja "snart" med V2G.
VW vill börja "snart" med V2G.
Som en lösning för denna obalans tar han V2G i spel: " E-bilar som är anslutna till laddningsuttaget på natten kan fungera som lagring här " och
överföra sin energi tillbaka till nätet under toppbelastningar. Brandstätter tillkännagav i intervjun att VW: s e-bilar " kommer att möjliggöra dubbelriktad laddning i framtiden ".
Tillverkaren vill " göra ett erbjudande här snart ".
https://www.elektroauto-news.net/2021/v ... -strategie
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »


Volkswagen ID3 Life 58Kwh KAMPANJ PRIVATLEASING FR 2495:-
2 495 kr/mån

första förhöjd hyra på 20.000kr
https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... _/96573642

Man måste ner i 2.495kr i månaden utan någon första förhöjd hyra för att få rejäl skjuts på försäljningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

The two companies will establish a full function joint venture of equal partners aimed at deploying, owning and operating more than 3,000 high power charging points in Italy of up to 350 kW each

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... italy-7315

Goda nyheter!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Ni som nu kört en ID3 ett tag.
Hur nöjda är Ni?
Det skrivs ju så lite om ID3 här nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Zalman3 skrev:
Ni som nu kört en ID3 ett tag.
Hur nöjda är Ni?
Det skrivs ju så lite om ID3 här nu.
Jag körde en ID.3 i basutförande under 4 månader. Trevlig bil, kvick vid rödljusen, ganska stor i kupén för sin storlek men bagaget var ett problem när vi åkte alla 4 i bilen. Det var lite väl stötig över farthinder och och ojämnheter i stan men den trivdes bra på motorvägen i farter runt 110-130.

Hade mot alla odds inte ett enda problem med infotainmentsystemet även om den inte hade senaste uppdateringen.

Skall man köpa/leasa så får man nog gå upp något snäpp på utrustning för basutförandet var inget vidare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Dodde skrev:
Zalman3 skrev:
Ni som nu kört en ID3 ett tag.
Hur nöjda är Ni?
Det skrivs ju så lite om ID3 här nu.
Jag körde en ID.3 i basutförande under 4 månader. Trevlig bil, kvick vid rödljusen, ganska stor i kupén för sin storlek men bagaget var ett problem när vi åkte alla 4 i bilen. Det var lite väl stötig över farthinder och och ojämnheter i stan men den trivdes bra på motorvägen i farter runt 110-130.

Hade mot alla odds inte ett enda problem med infotainmentsystemet även om den inte hade senaste uppdateringen.

Skall man köpa/leasa så får man nog gå upp något snäpp på utrustning för basutförandet var inget vidare.
Jag och syrran har provkört.
Syrran tycker A-stolpen är för stor och skymmer.
Jag tyckte den var hyfsat trevlig att köra i stan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

Provkörde en kompis ID4 GTX häromdagen, inget fartmonster men överraskande trevlig bil!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Vi har kört id3 nu sedan november kört 1800 mil. Vi är väldigt nöjda i allmänhet. Range blev sjukt mycket bättre nu på sommaren dvs jag är lite kritiskt till hur de värmer batteriet på vintern.
Vi har haft lite små buggar i mjukvaran men allt rättar till sig efter man låst och lämnat bilen i 10 minuter.

Pigg glad bil. Sjukt bra vändradie, ja inget jag köpt bilen på men förvånansvärt praktiskt.

Större bagage än vi räknade med men visst är är ju inte gammal kombi Volvo precis.

Bra utrustning i den life vi har, saknar backkamera men inget annat direkt även om de finns många andra roliga saker man alltid tycker är kul.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
Zalman3 skrev:
Ni som nu kört en ID3 ett tag.
Hur nöjda är Ni?
Det skrivs ju så lite om ID3 här nu.
Jag körde en ID.3 i basutförande under 4 månader. Trevlig bil, kvick vid rödljusen, ganska stor i kupén för sin storlek men bagaget var ett problem när vi åkte alla 4 i bilen. Det var lite väl stötig över farthinder och och ojämnheter i stan men den trivdes bra på motorvägen i farter runt 110-130.
Vilken storlek hade ni på fälgarna?

Kan ju i en del fall löna sig att ta lite mindre fälgar för en mindre stötig upplevelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Vi har kört id3 nu sedan november kört 1800 mil. Vi är väldigt nöjda i allmänhet. Range blev sjukt mycket bättre nu på sommaren dvs jag är lite kritiskt till hur de värmer batteriet på vintern.
Vi har haft lite små buggar i mjukvaran men allt rättar till sig efter man låst och lämnat bilen i 10 minuter.
Vet att det var diskussioner om felaktiga/underpresterande värmepumpar, så kan ju värt att kolla upp om det större än förväntad skillnad i förbrukning på vintern.

Men generellt så tycker jag att det verkar vara en enormt effektiv och välbalanserad bil mellan vikt, motorprestanda, batteristorlek, laddeffekt och energiåtgång.

Känns som en av de mest lyckade småbilarna på marknaden tycker jag!

Känns som en av de absolut mest balanserade MEB-bilarna (även om jag är delvis kritisk om plattformen i stora tunga bilar). Tror denna kan konkurrera ut Zoe och många andra liknande konkurrenter inom en inte allt för lång framtid. Känns som en framtida vinnare inom sitt segment.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Vi har kört id3 nu sedan november kört 1800 mil. Vi är väldigt nöjda i allmänhet. Range blev sjukt mycket bättre nu på sommaren dvs jag är lite kritiskt till hur de värmer batteriet på vintern.
Vi har haft lite små buggar i mjukvaran men allt rättar till sig efter man låst och lämnat bilen i 10 minuter.
Vet att det var diskussioner om felaktiga/underpresterande värmepumpar, så kan ju värt att kolla upp om det större än förväntad skillnad i förbrukning på vintern.

Men generellt så tycker jag att det verkar vara en enormt effektiv och välbalanserad bil mellan vikt, motorprestanda, batteristorlek, laddeffekt och energiåtgång.

Känns som en av de mest lyckade småbilarna på marknaden tycker jag!

Känns som en av de absolut mest balanserade MEB-bilarna (även om jag är delvis kritisk om plattformen i stora tunga bilar). Tror denna kan konkurrera ut Zoe och många andra liknande konkurrenter inom en inte allt för lång framtid. Känns som en framtida vinnare inom sitt segment.
Jo köper man life och är nöjd med den så tycker jag den är väldigt prisvärd elbil.

Vad de gäller uppvärmningen på vintern så handlar de nog väldigt mycket om hur man värmer batteriet, tror Inte de är kupén som är de som slukar elektroner. Värmepumpen har de absolut pratats om att den är undermålig men inget som man som lekman kan avgöra egentligen förutom att man ser hur stor skillnad sommar vs vinter gör på sträckan mellan hemmet och stugan..
Jag hoppas man kan optimera hela uppvärmning förfarandet med mjukvara, men den som lever får se..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

martinot skrev:
Dodde skrev:
Zalman3 skrev:
Ni som nu kört en ID3 ett tag.
Hur nöjda är Ni?
Det skrivs ju så lite om ID3 här nu.
Jag körde en ID.3 i basutförande under 4 månader. Trevlig bil, kvick vid rödljusen, ganska stor i kupén för sin storlek men bagaget var ett problem när vi åkte alla 4 i bilen. Det var lite väl stötig över farthinder och och ojämnheter i stan men den trivdes bra på motorvägen i farter runt 110-130.
Vilken storlek hade ni på fälgarna?

Kan ju i en del fall löna sig att ta lite mindre fälgar för en mindre stötig upplevelse.
Helt klart de minsta vad det nu kan vara, gissar 17” men någon kan säkert etta mig om jag har fel.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Dodde skrev:
martinot skrev:
Dodde skrev:
Zalman3 skrev:
Ni som nu kört en ID3 ett tag.
Hur nöjda är Ni?
Det skrivs ju så lite om ID3 här nu.
Jag körde en ID.3 i basutförande under 4 månader. Trevlig bil, kvick vid rödljusen, ganska stor i kupén för sin storlek men bagaget var ett problem när vi åkte alla 4 i bilen. Det var lite väl stötig över farthinder och och ojämnheter i stan men den trivdes bra på motorvägen i farter runt 110-130.
Vilken storlek hade ni på fälgarna?

Kan ju i en del fall löna sig att ta lite mindre fälgar för en mindre stötig upplevelse.
Helt klart de minsta vad det nu kan vara, gissar 17” men någon kan säkert etta mig om jag har fel.
18" är de minsta man kan ha på id3.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

chaffis75 skrev:
Dodde skrev:
martinot skrev:
Dodde skrev:
Zalman3 skrev:
Ni som nu kört en ID3 ett tag.
Hur nöjda är Ni?
Det skrivs ju så lite om ID3 här nu.
Jag körde en ID.3 i basutförande under 4 månader. Trevlig bil, kvick vid rödljusen, ganska stor i kupén för sin storlek men bagaget var ett problem när vi åkte alla 4 i bilen. Det var lite väl stötig över farthinder och och ojämnheter i stan men den trivdes bra på motorvägen i farter runt 110-130.
Vilken storlek hade ni på fälgarna?

Kan ju i en del fall löna sig att ta lite mindre fälgar för en mindre stötig upplevelse.
Helt klart de minsta vad det nu kan vara, gissar 17” men någon kan säkert etta mig om jag har fel.
18" är de minsta man kan ha på id3.
Tack! Då var det 18”, hur som helst lite väl stötigt inne i stan.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW ID BUZZ kommer i 3 versioner.
Volkswagen plans 3 versions of ID Buzz van.

The automaker plans passenger, ride-pooling and ride-hailing variants aimed at markets in Europe and the U.S. and is considering a future fourth version that would be a self-driving van optimized for parcel deliveries.
https://europe.autonews.com/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

FB_IMG_1627573413265.jpg
Denna bild kom upp i Facebook gruppen. Så man ser ganska tydligt när uppdateringen är tillgänglig för nedladdning.
Först ska det vara first movers som får den. Antagligen som test och se hur det går innan dom pushar till alla.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Kubi skrev:
FB_IMG_1627573413265.jpg
Denna bild kom upp i Facebook gruppen. Så man ser ganska tydligt när uppdateringen är tillgänglig för nedladdning.
Först ska det vara first movers som får den. Antagligen som test och se hur det går innan dom pushar till alla.
Kul om de är på gång nu.. Har inte hört någon som fått uppgraderad bil än.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

chaffis75 skrev:
Kubi skrev:
FB_IMG_1627573413265.jpg
Denna bild kom upp i Facebook gruppen. Så man ser ganska tydligt när uppdateringen är tillgänglig för nedladdning.
Först ska det vara first movers som får den. Antagligen som test och se hur det går innan dom pushar till alla.
Kul om de är på gång nu.. Har inte hört någon som fått uppgraderad bil än.
Har sett någon ID.4 på youtube som nyligen fick båda uppdateringarna. Enligt honom blev infotainmentsystem mer ”snappy”.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Dodde skrev:
chaffis75 skrev:
Kubi skrev:
FB_IMG_1627573413265.jpg
Denna bild kom upp i Facebook gruppen. Så man ser ganska tydligt när uppdateringen är tillgänglig för nedladdning.
Först ska det vara first movers som får den. Antagligen som test och se hur det går innan dom pushar till alla.
Kul om de är på gång nu.. Har inte hört någon som fått uppgraderad bil än.
Har sett någon ID.4 på youtube som nyligen fick båda uppdateringarna. Enligt honom blev infotainmentsystem mer ”snappy”.

Denna?
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Dodde skrev:
chaffis75 skrev:
Kubi skrev:
FB_IMG_1627573413265.jpg
Denna bild kom upp i Facebook gruppen. Så man ser ganska tydligt när uppdateringen är tillgänglig för nedladdning.
Först ska det vara first movers som får den. Antagligen som test och se hur det går innan dom pushar till alla.
Kul om de är på gång nu.. Har inte hört någon som fått uppgraderad bil än.
Har sett någon ID.4 på youtube som nyligen fick båda uppdateringarna. Enligt honom blev infotainmentsystem mer ”snappy”.

Denna?
Precis! Inte den bästa tubern kanske men men.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: VW I.D

Inlägg av FredrikR »

https://elbilen.se/nyheter/tre-versione ... uGcpTmCoNg


ID.Buzz lanseras Q3 2022.
När kan man förvänta sig leveranser i så fall?
Någon som minns tiden från lansering till leverans av ID4 ?
ID3 blir ju ingen bra jämförelse då den tog sin lilla tid :lol:
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/tre-versione ... uGcpTmCoNg


ID.Buzz lanseras Q3 2022.
När kan man förvänta sig leveranser i så fall?
Någon som minns tiden från lansering till leverans av ID4 ?
ID3 blir ju ingen bra jämförelse då den tog sin lilla tid :lol:
ID4 presenterades i höstas, leveranser skulle startat i slutet av året, men fördröjdes ju ca 4 mån pga mjukvaruproblem.


Förövrigt fick jag en uppdatering idag, "Background system services".
Så nu har jag fått två uppdateringar hittills. Antar att de förbereder inför första "riktiga" uppdateringen(som väl iofs inte heller verkar vara mkt att hurra för).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: VW I.D

Inlägg av FredrikR »

taliz skrev:
FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/tre-versione ... uGcpTmCoNg


ID.Buzz lanseras Q3 2022.
När kan man förvänta sig leveranser i så fall?
Någon som minns tiden från lansering till leverans av ID4 ?
ID3 blir ju ingen bra jämförelse då den tog sin lilla tid :lol:
ID4 presenterades i höstas, leveranser skulle startat i slutet av året, men fördröjdes ju ca 4 mån pga mjukvaruproblem.


Förövrigt fick jag en uppdatering idag, "Background system services".
Så nu har jag fått två uppdateringar hittills. Antar att de förbereder inför första "riktiga" uppdateringen(som väl iofs inte heller verkar vara mkt att hurra för).

Ok, så December 2022 kan man hoppas på. Fast tyvärr är jag ju mest intresserad av någon variant som är så lik som möjligt den där konceptbilen. Och misstänker att det är "Camper-varianten" som blir mest lik. Så väntan lär bli längre.
Sen får vi väl se hur priset blir. Även där en risk att det är för högt för min del.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Skriv svar