Har också hört lite olika i detta ämne.. Min egna erfarenhet är att bakänden absolut kan sladda till men frågan är om detta är mer eller mindre än en bakhjulsdriven bil, jag tror inte jag har någon erfarenhet alls av bakhjul drivna bilar, däremot känns bilen mer som en 4 ljus driven bil som om man kör och sladdar på en is, dvs du har styr förmåga men de gäller att styra i den riktning man vill åka om bakänden far iväg lite..Dodde skrev:Är ID.3 stökig i snö/vinterväglag? Läst lite om både 3an och 4an. Vissa tycker de är väldigt ”sladdriga” med andra tycker tvärtom. Vad är din take?
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.NiklasTesla skrev:WOW det var högre förbrukning än jag troddetomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.
Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.
- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: VW I.D
tomlars skrev:Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.NiklasTesla skrev:WOW det var högre förbrukning än jag troddetomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.
Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.
- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)
Nyland gör ett nytt test här - 6 till minus -16
Winter range test
Re: VW I.D
Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW I.D
Ser ju riktigt bra ut, rimlig konsumtion. Ska bli kul att se hans id4-tester sen.TeslaTissel skrev:tomlars skrev:Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.NiklasTesla skrev:WOW det var högre förbrukning än jag troddetomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.
Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.
- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)
Nyland gör ett nytt test här - 6 till minus -16
Winter range test
Re: VW I.D
Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.tomlars skrev:- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
I värsta fall är det som med billiga androider, dvs att hårdvaran helt enkelt är för klen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Men alla de testen har ju körts på bilar med gamla mjukvaran. De lär ha uppdaterat till 2.1 när de väl levererar Id.4taliz skrev:Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.tomlars skrev:- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
I värsta fall är det som med billiga androider, dvs att hårdvaran helt enkelt är för klen.
Re: VW I.D
Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?Yeahman82 skrev:Men alla de testen har ju körts på bilar med gamla mjukvaran. De lär ha uppdaterat till 2.1 när de väl levererar Id.4taliz skrev:Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.tomlars skrev:- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
I värsta fall är det som med billiga androider, dvs att hårdvaran helt enkelt är för klen.
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
En av de i Nederländerna som fick sin ID4 i december:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?taliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Re: VW I.D
Versionsnummer säger inte ett dugg om vad man kan vänta sig.dfa skrev:Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?taliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Det enda det säger är att man(vanligtvis) ändrat något. Hittills verkar VW bara adderat nya funktioner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
? Öh va? Var har du fått det ifrån?taliz skrev:Versionsnummer säger inte ett dugg om vad man kan vänta sig.dfa skrev:Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?taliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Det enda det säger är att man(vanligtvis) ändrat något. Hittills verkar VW bara adderat nya funktioner.
Re: VW I.D
Fått vad?Revoltra skrev:? Öh va? Var har du fått det ifrån?taliz skrev:Versionsnummer säger inte ett dugg om vad man kan vänta sig.dfa skrev:Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?taliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Det enda det säger är att man(vanligtvis) ändrat något. Hittills verkar VW bara adderat nya funktioner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
So? Vad är så magiskt med just siffrorna 2.1? Det säger inte mer än 0784 eller 1.3 eller 3.7 eller whatever.Dodde skrev:Holländarna har software 0783, dom har inte fått 2.1
Det som behövs är just en changelog eller något som faktiskt beskriver förändringarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Dodde skrev:Holländarna har software 0783, dom har inte fått 2.1 än.
2.0 är någon form av hotfix, så hade man ett problem med tidigare version som kunde lösas med 2.0 så var det möjligt att få den men inte annars.
Vi får väl se vad som händer med 2.1, jag tror inte att allt är klockrent då vilket vore konstigt, men bara att OTA ska vara aktivt då gör det ändå lite hoppfullt då man kommer kunna pusha ut uppdateringar med de intervaller som behövs utan verkstadsbesök.
Såg en film med Tesla-Björn, han såg redan några förbättringar i den id.3 som han testade, man har lagt till lite genvägar och små saker som kommit in som synpunkter från användarna, så jag är åtminstone hoppfull.
Re: VW I.D
Jag är väl helt enkelt en obotlig optimisttaliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Nej men den ska enligt vad jag har läst vara en omfattande uppdatering och då räknar jag med att mycket är bättre. Och med den uppdateringen så ska OTA aktiveras och då tänker jag att de kan finjustera prestandan efter det. Sen att det skulle lösa ALLA problem, det tror jag förstås inte.
Re: VW I.D
Kul, hoppas du snart får bilen levererad. Har du mer information kring när du beställde, när bilen byggdes och när/hur den ska levereras?tomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.
Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.
- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
Verkar vara rätt stor skillnad på bara 2.0. Tydligen märker man numer inte av bootningen, så ren BS att den inte är snabbare.Yeahman82 skrev:Jag är väl helt enkelt en obotlig optimisttaliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Nej men den ska enligt vad jag har läst vara en omfattande uppdatering och då räknar jag med att mycket är bättre. Och med den uppdateringen så ska OTA aktiveras och då tänker jag att de kan finjustera prestandan efter det. Sen att det skulle lösa ALLA problem, det tror jag förstås inte.
https://www.youtube.com/watch?v=SaWSO7BqDF8&t=0s
Re: VW I.D
Collin är en ökänd dubbdäcksförespråkare. Men vill minnas att Vi Bilägare själva kör dubbfritt på sina långtestbilar sedan många år tillbaka.12man skrev:Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
Lyssnade på ViB-podden imorse från deras vintertest och ID.3:s väguppträdande på vinterväg fick en rejäl känga. Tror inte de skyllde på däcken eller bakhjulsdriften, uppfattade det mest som dålig styrkänsla på halt väglag jämfört med de andra bilarna. Plus att hjulen frös fast. Och många felmeddelanden.
Re: VW I.D
Vi Bilägare skyllde på bakhjulsdriften.DonElon skrev:Collin är en ökänd dubbdäcksförespråkare. Men vill minnas att Vi Bilägare själva kör dubbfritt på sina långtestbilar sedan många år tillbaka.12man skrev:Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
Lyssnade på ViB-podden imorse från deras vintertest och ID.3:s väguppträdande på vinterväg fick en rejäl känga. Tror inte de skyllde på däcken eller bakhjulsdriften, uppfattade det mest som dålig styrkänsla på halt väglag jämfört med de andra bilarna. Plus att hjulen frös fast. Och många felmeddelanden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Såg en kille på YT uppe i Luleå som kör ID.3 i full snöstorm, 1 dm snö på vägen och säkert ca-15 grader. Har för mig att han tycker bilen ligger fint på vägen även i riktigt dåligt underlag. Kolla in honom.
Re: VW I.D
Första svenska testet: VW ID.4 kör fast i halkan
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Ja man måste ju jämför bakhjul drift mot bakhuls drift..Zalman3 skrev:Vi Bilägare skyllde på bakhjulsdriften.DonElon skrev:Collin är en ökänd dubbdäcksförespråkare. Men vill minnas att Vi Bilägare själva kör dubbfritt på sina långtestbilar sedan många år tillbaka.12man skrev:Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
Lyssnade på ViB-podden imorse från deras vintertest och ID.3:s väguppträdande på vinterväg fick en rejäl känga. Tror inte de skyllde på däcken eller bakhjulsdriften, uppfattade det mest som dålig styrkänsla på halt väglag jämfört med de andra bilarna. Plus att hjulen frös fast. Och många felmeddelanden.
Jag har själv märkt att baken kan svaja lite i halkan men har ju inte en aning om vad som räknas som normalt för en bakhjulsdriven bil då detta är min första sådan sedan jag körde mammas nya Volvo 940 för väldigt många år sedan. Den är nog ingen bra referens
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Slarvigt av VW att inte sätta på nordiska vinterdäck inför nordiska tester.Bruno skrev:Första svenska testet: VW ID.4 kör fast i halkan
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/
Undrar vilka däck dom tänker sätta på de vinterdäck som följer med bilen?