Det är nog säkrast att VW bara har batteri från en tillverkare. De skulle ju annars behöva programmera om bilar med andra batterier och vi vet alla hur det funkar med mjukvara för VW...taliz skrev:Vad har fått dig att tro det? Vad jag sett är det precis tvärtom, alla VWs bilar inkl ID3 och étron har batterier från LG.SwedenEvGuru skrev:Ingen tillverkare idag håller sig till en leverantör på batterier utan man sprider ut ordrarna på detta område likadant med Volkswagen.taliz skrev:Är det LGs fabrik i polen som skall leverera batterier till dessa? Hur går det med den?
Catl, Lg, Panasonic mfl för att få tillräckligt med celler men var dom skruvar ihop dessa batteripack är en annan sak
Väldigt få som nyttjar flera leverantörer än, kan faktiskt inte komma på någon på rak arm.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: VW I.D
"VW has said it will buy 50 billion euros ($56.57 billion) worth of battery cells and has identified Sweden’s Northvolt, South Korea’s SKI (096770.KS), LG Chem (051910.KS) and Samsung SDI (006400.KS) as well as China’s CATL (300750.SZ) as strategic partners."taliz skrev:Vad har fått dig att tro det? Vad jag sett är det precis tvärtom, alla VWs bilar inkl ID3 och étron har batterier från LG.SwedenEvGuru skrev:Ingen tillverkare idag håller sig till en leverantör på batterier utan man sprider ut ordrarna på detta område likadant med Volkswagen.taliz skrev:Är det LGs fabrik i polen som skall leverera batterier till dessa? Hur går det med den?
Catl, Lg, Panasonic mfl för att få tillräckligt med celler men var dom skruvar ihop dessa batteripack är en annan sak
Väldigt få som nyttjar flera leverantörer än, kan faktiskt inte komma på någon på rak arm.
https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKCN1U30I8
Trodde detta var logiskt och här är ett pressmeddelande om detta och VW är stora i Kina och logiskt använder man Catl på den inhemska marknaden där.
"Volkswagen to invest 450 million euros for lithium-ion battery cells production
The joint venture between the Volkswagen Group and the Swedish battery manufacturer Northvolt AB continues to gain momentum."
"Today these are LG Chem, Samsung and SKI for Europe as well as CATL for China and Europe. SKI will also supply the battery cells for the US market. For Europe alone, Volkswagen anticipates an annual demand of more than 150 gigawatt hours from 2025."
https://www.wheelsjoint.com/volkswagen- ... roduction/
Senast redigerad av SwedenEvGuru, redigerad totalt 2 gång.
Re: VW I.D
Läs det där igen. "Has said it will". Det betyder inte att de gör det, det betyder att de planerar att göra det.SwedenEvGuru skrev:"VW has said it will buy 50 billion euros ($56.57 billion) worth of battery cells and has identified Sweden’s Northvolt, South Korea’s SKI (096770.KS), LG Chem (051910.KS) and Samsung SDI (006400.KS) as well as China’s CATL (300750.SZ) as strategic partners."taliz skrev:Vad har fått dig att tro det? Vad jag sett är det precis tvärtom, alla VWs bilar inkl ID3 och étron har batterier från LG.SwedenEvGuru skrev:Ingen tillverkare idag håller sig till en leverantör på batterier utan man sprider ut ordrarna på detta område likadant med Volkswagen.taliz skrev:Är det LGs fabrik i polen som skall leverera batterier till dessa? Hur går det med den?
Catl, Lg, Panasonic mfl för att få tillräckligt med celler men var dom skruvar ihop dessa batteripack är en annan sak
Väldigt få som nyttjar flera leverantörer än, kan faktiskt inte komma på någon på rak arm.
https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKCN1U30I8
Trodde detta var logiskt och här är ett pressmeddelande om detta och VW är stora i Kina och logiskt använder man Catl på den inhemska marknaden där
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: VW I.D
Du verkar inte göra skillnad på hela batteripacket och individiuell celler.Svenssons skrev:Det är nog säkrast att VW bara har batteri från en tillverkare. De skulle ju annars behöva programmera om bilar med andra batterier och vi vet alla hur det funkar med mjukvara för VW...taliz skrev:Vad har fått dig att tro det? Vad jag sett är det precis tvärtom, alla VWs bilar inkl ID3 och étron har batterier från LG.SwedenEvGuru skrev:Ingen tillverkare idag håller sig till en leverantör på batterier utan man sprider ut ordrarna på detta område likadant med Volkswagen.taliz skrev:Är det LGs fabrik i polen som skall leverera batterier till dessa? Hur går det med den?
Catl, Lg, Panasonic mfl för att få tillräckligt med celler men var dom skruvar ihop dessa batteripack är en annan sak
Väldigt få som nyttjar flera leverantörer än, kan faktiskt inte komma på någon på rak arm.
18650 batterier är dubbelt så stora som AA Batterier och cylindriska och används i laptops, elmopeder och i Tesla modell S & X.
"The modules consist of 444 Panasonic 18650NCR cells 3400 mAh nominal capacity." 444 St 18650 batterier/modul på 5.3 Kwh
https://eveurope.eu/en/product/tesla-mo ... 3-kwhr-24/
Först ett helt batteripack med Bms, elkablar, kylning, aluminium hölje med kopparlegering ihopskruvat med anslutningar som måste programeras vilka batterier som sitter i dom har inget med mjukvaran och göra alls.
Senast redigerad av SwedenEvGuru, redigerad totalt 2 gång.
Re: VW I.D
Ahh, så då behöver man bara flippa bilen upp och ned som batteridrivna leksaksbilar och börja montera in laddbara batterier.
Re: VW I.D
Björn Goerke från Volkswagen skriver om den kommande mjukvaru-arkitekturen.
How to build the leading tech stack in the mobility industry
https://www.linkedin.com/pulse/how-buil ... rn-goerke/
Publicerad 27 maj 2020
How to build the leading tech stack in the mobility industry
https://www.linkedin.com/pulse/how-buil ... rn-goerke/
Publicerad 27 maj 2020
// Mikael
Re: VW I.D
Nä du "evguru" nu är du nog ute och cyklar, igen.SwedenEvGuru skrev:Du verkar inte göra skillnad på hela batteripacket och individiuell celler.Svenssons skrev:Det är nog säkrast att VW bara har batteri från en tillverkare. De skulle ju annars behöva programmera om bilar med andra batterier och vi vet alla hur det funkar med mjukvara för VW...taliz skrev:Vad har fått dig att tro det? Vad jag sett är det precis tvärtom, alla VWs bilar inkl ID3 och étron har batterier från LG.SwedenEvGuru skrev:Ingen tillverkare idag håller sig till en leverantör på batterier utan man sprider ut ordrarna på detta område likadant med Volkswagen.taliz skrev:Är det LGs fabrik i polen som skall leverera batterier till dessa? Hur går det med den?
Catl, Lg, Panasonic mfl för att få tillräckligt med celler men var dom skruvar ihop dessa batteripack är en annan sak
Väldigt få som nyttjar flera leverantörer än, kan faktiskt inte komma på någon på rak arm.
18650 batterier är dubbelt så stora som AA Batterier och cylindriska och används i laptops, elmopeder och i Tesla modell S & X.
"The modules consist of 444 Panasonic 18650NCR cells 3400 mAh nominal capacity." 444 St 18650 batterier/modul på 5.3 Kwh
https://eveurope.eu/en/product/tesla-mo ... 3-kwhr-24/
Först ett helt batteripack med Bms, elkablar, kylning, aluminium hölje med kopparlegering ihopskruvat med anslutningar som måste programeras vilka batterier som sitter i dom har inget med mjukvaran och göra alls.
Formatet säger inget om kemi, kapacitet och egenskaper. Dvs en 18650 cell från Panasonic kan vara helt annorlunda inuti än en från CATL. Därmed måste de hanteras på olika vis av mjukvaran(främst BMS).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: VW I.D
Så du menar allvarligt att Bms ska känna av den kemiska strukturen i batterierna den var inte lite långsökt ?
Det som räknas är Volt och kapaciteten på batterierna så dessa överensstämmer när man kopplar el och aldrig hört något annat från någon inte ens elektroingenjörer som bygger egna Bms kretskort.
Du kan fråga Damien Maguire från Irland alt Johannes Hybner (Tyskland) som hållt på med detta under ett tag till företag som konvertar Ice bilar till Bev.
Men dessa går så djupt i deras innehåll inom elektro formler så de blir väldigt svårt för en lekman att förstå
Det som räknas är Volt och kapaciteten på batterierna så dessa överensstämmer när man kopplar el och aldrig hört något annat från någon inte ens elektroingenjörer som bygger egna Bms kretskort.
Du kan fråga Damien Maguire från Irland alt Johannes Hybner (Tyskland) som hållt på med detta under ett tag till företag som konvertar Ice bilar till Bev.
Men dessa går så djupt i deras innehåll inom elektro formler så de blir väldigt svårt för en lekman att förstå
Re: VW I.D
Nej, men olika kemi hanteras på olika sätt. Tex olika laddkurvor, olika max/min volttal och liknande.SwedenEvGuru skrev:Så du menar allvarligt att Bms ska känna av den kemiska strukturen i batterierna den var inte lite långsökt ?
Det som räknas är Volt och kapaciteten på batterierna så dessa överensstämmer när man kopplar el och aldrig hört något annat från någon inte ens elektroingenjörer som bygger egna Bms kretskort.
Du kan fråga Damien Maguire från Irland alt Johannes Hybner (Tyskland) som hållt på med detta under ett tag till företag som konvertar Ice bilar till Bev.
Men dessa går så djupt i deras innehåll inom elektro formler så de blir väldigt svårt för en lekman att förstå
Du säger ju tom själv att "volt och kapaciteten" är viktig. Då är det väl inte så svårt att se att man måste anpassa mjukvaran om de skiljer sig åt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: VW I.D
Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
Re: VW I.D
Riktigt såhär enkelt är de ju inte för beror på last alternativt ladd ström så får man mäta på olika sätt. Man brukar även mäta hur mycket ström man använder för att lättare beräkna hur mycket du har kvar i batteriet och inte bara mäta. Att göra en bra bms är inte lätt.SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
Sen att använda olika batterier/tillverkare är ju fullt möjligt dock är de med största sannolikhet andra ström kurvor på de andra batterierna dock brukar man kunna återanvända bms systemet men får lägga andra kalibrering värden i mjukvaran.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
VW I.D
Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
VW verkar inte ha det så lätt med hårdvaran heller....
https://www.motor1.com/news/425886/2020 ... -test/amp/
https://www.motor1.com/news/425886/2020 ... -test/amp/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Precis, temperaturen är ett sådant exempel. I en laptop eller en mobil laddas (och urladdas) cellerna alltid på ungefär samma sätt. Laddeffekten är alltid densamma och belastningen av batteriet ligger inom ganska snäva gränser. Ett laptopsbatteri behöver inte ge ifrån sig effekt för ludicrous accelerationer, och inte heller snabbladdas med extrema strömmar. Det råder inga vintertemperaturer och det blir inte glödhett heller. Temperaturen i batteriet är alltså med andra ord ingen kritisk faktor. Och går batteriet sönder så köper man en ny mobil.taliz skrev:Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.
I en elbil är det avgörande at hålla temperaturen på en lagom nivå. Det måste BMS:en klara av.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Precis det jag menade och för detta krävs det att BMS är rätt programmerad. Tesla har justerat mjukvaran åt båda hållen allt eftersom kunskapen om hur kemin i de olika cellerna fungerar och ändras i och med snabbladdningar. De har både kunnat öka urladdning, laddning samt minskat laddning med tiden. Tesla har full koll på vad för typ av batterier och exakt vilken kemi det är i cellerna. Att blanda olika celler från olika tillverkare med olika kemi och köra på samma mjukvara för laddningen kommer inte gå bra i längden. Kommer bli en rejäl battery gate för tillverkaren som gör detta.mati skrev:Precis, temperaturen är ett sådant exempel. I en laptop eller en mobil laddas (och urladdas) cellerna alltid på ungefär samma sätt. Laddeffekten är alltid densamma och belastningen av batteriet ligger inom ganska snäva gränser. Ett laptopsbatteri behöver inte ge ifrån sig effekt för ludicrous accelerationer, och inte heller snabbladdas med extrema strömmar. Det råder inga vintertemperaturer och det blir inte glödhett heller. Temperaturen i batteriet är alltså med andra ord ingen kritisk faktor. Och går batteriet sönder så köper man en ny mobil.taliz skrev:Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.
I en elbil är det avgörande at hålla temperaturen på en lagom nivå. Det måste BMS:en klara av.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Ingår det någon mjukvara då eller får man köpa till den sen när VW snickrat färdigt?
Ganska bra avstånd till vad ID.3 1st ska börja på enligt volkswagen.se. Men om man klarar sig med basvarianten låter jag vara osagt.
Ganska bra avstånd till vad ID.3 1st ska börja på enligt volkswagen.se. Men om man klarar sig med basvarianten låter jag vara osagt.
ID.3 1ST kommer erbjudas i tre olika versioner (alla baserade på 58 kWh batteriet), priset börjar under 410.000 kr.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id3.html
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW I.D
Håller med. Jag misstänker att modellen med stora batteripacket aldrig kommer att släppas.Zalman3 skrev:Tror att ID3 modeller som kostar över 500.000kr blir svårsålda.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Jag är tveksam till att ID 3 öht släpps...Laban skrev:Håller med. Jag misstänker att modellen med stora batteripacket aldrig kommer att släppas.Zalman3 skrev:Tror att ID3 modeller som kostar över 500.000kr blir svårsålda.
Re: VW I.D
Men snälla ni. Varför så förvånade. Helt i linje med de förutsägelser jag predikat under lång tid.HelectriC skrev:
Kan vi inte komma överens om det nu, en gång för alla, att vi aldrig kommer att få se en vettig elbil med bra utrymmen och skaplig räckvidd med acceptabel utrustning för under 350.000.- efter bonus?
Sedan får alla tillverkare lova vad de vill. Det som i slutänden avgör är ju siffrorna på prislappen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Här i Norge finns det gott om elbilar som kostar mindre. Hade jag dock bott i Sverige hade jag nog inte ens funderat på elbil, alldeles för dyrt jämfört med fossilt.Walker skrev:Men snälla ni. Varför så förvånade. Helt i linje med de förutsägelser jag predikat under lång tid.HelectriC skrev:
Kan vi inte komma överens om det nu, en gång för alla, att vi aldrig kommer att få se en vettig elbil med bra utrymmen och skaplig räckvidd med acceptabel utrustning för under 350.000.- efter bonus?
Sedan får alla tillverkare lova vad de vill. Det som i slutänden avgör är ju siffrorna på prislappen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Jävlar vad det regnar "tesladödare"...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: VW I.D
Räkna på 450k med lite utrustning, det är ju ändå 100k under en SR+ i pris.Surfaren skrev:Ingår det någon mjukvara då eller får man köpa till den sen när VW snickrat färdigt?
Ganska bra avstånd till vad ID.3 1st ska börja på enligt volkswagen.se. Men om man klarar sig med basvarianten låter jag vara osagt.ID.3 1ST kommer erbjudas i tre olika versioner (alla baserade på 58 kWh batteriet), priset börjar under 410.000 kr.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id3.html
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: VW I.D
En Golf kostar väl en hundring mindre än en BMW 3-serie också. For good reason.LasseTM skrev:Räkna på 450k med lite utrustning, det är ju ändå 100k under en SR+ i pris.Surfaren skrev:Ingår det någon mjukvara då eller får man köpa till den sen när VW snickrat färdigt?
Ganska bra avstånd till vad ID.3 1st ska börja på enligt volkswagen.se. Men om man klarar sig med basvarianten låter jag vara osagt.ID.3 1ST kommer erbjudas i tre olika versioner (alla baserade på 58 kWh batteriet), priset börjar under 410.000 kr.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id3.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.