VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Backa är något många försöker undvika. om de hittar en plats att köra igenom så gör nog de flesta det. Jag gör det. laddställen där man kan köra igenom är bäst (tycker jag). Backa är en av de krångligare saker man kan göra. (med släp är det svårare)
Ja kan man köra igenom är det klart bäst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW I.D

Inlägg av El2an »

d3marcus skrev:
El2an skrev:
taliz skrev:
Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Lättare att precisionsparkera med hjälp av backkamera än att köra framåt mot laddstolpen, vem försöker du lura?
Kanske lastbilar ska montera mer kameror på bilarna så dom kan börja backa in då det är trångt.
En stor bil med dålig sikt, som Model S, är betydligt enklare att precisionsparkera med backkamera än att köra rakt fram. Sen är det ur trafiksäkerhetssynpunkt bättre att inte backa ut från en parkering. Dör väl några barn varje år i sådana olyckor, oftast vid hemmen.
Kan väl lika gärna springa in ett barn bakom då man backar in som ut ur rutan?
Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan, såg Zoe hade bakom emblemet fram men de verkar va de enda som är bra på den :lol:

Intressant med auto motors vintertest med Audi etron, Tesla m3 LR, Renault Zoe, volvo xc40,porsche taycan 4s, kia e-niro, id3, hur usla är elbilar och laddstationer?

Såg även körning med m3 lr med minisläp med kåpa nacka-östersund och en soffa i släpet i några minus,ca 3,15 kWh/mil med 4 laddstopp på den sträckan är skrämmande dåligt. Vad drar den med en normal släp 1,9x4,3 m med kåpa och 2 skotrar? Typ 4 kW/mil med laddning var 12e mil :shock:
Nja elbil som citybil/jobbpendling några mil/dag verkar okej men då behövs ingen etron eller annan elbil för 1 mille.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

El2an skrev:
Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.

Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

taliz skrev:
El2an skrev:
Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.

Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.

Jag håller med, det är ytterst få som kör med kåpsläpvagnar särskilt regelbundet mellan Nacka och Östersund. Händer det en gång per år eller mer sällan spelar det väl inte så stor roll om det tar ett par timmar extra.

Men är det något man gör så gott som dagligen eller varje vecka så är det klart att en elbil inte är optimalt, där får man helt enkelt bestämma sig om det är värt det eller inte.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

backe skrev:
taliz skrev:
El2an skrev:
Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.

Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.

Jag håller med, det är ytterst få som kör med kåpsläpvagnar särskilt regelbundet mellan Nacka och Östersund. Händer det en gång per år eller mer sällan spelar det väl inte så stor roll om det tar ett par timmar extra.

Men är det något man gör så gott som dagligen eller varje vecka så är det klart att en elbil inte är optimalt, där får man helt enkelt bestämma sig om det är värt det eller inte.
Hänger inte riktigt med på vad problemet är?

Är det momentet att backa med en vanlig (el)bil, eller att kombinera elbil med släp?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

martinot skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
El2an skrev:
Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.

Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.

Jag håller med, det är ytterst få som kör med kåpsläpvagnar särskilt regelbundet mellan Nacka och Östersund. Händer det en gång per år eller mer sällan spelar det väl inte så stor roll om det tar ett par timmar extra.

Men är det något man gör så gott som dagligen eller varje vecka så är det klart att en elbil inte är optimalt, där får man helt enkelt bestämma sig om det är värt det eller inte.
Hänger inte riktigt med på vad problemet är?

Är det momentet att backa med en vanlig (el)bil, eller att kombinera elbil med släp?

Räckvidd.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

backe skrev:
martinot skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
El2an skrev:
Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.

Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.

Jag håller med, det är ytterst få som kör med kåpsläpvagnar särskilt regelbundet mellan Nacka och Östersund. Händer det en gång per år eller mer sällan spelar det väl inte så stor roll om det tar ett par timmar extra.

Men är det något man gör så gott som dagligen eller varje vecka så är det klart att en elbil inte är optimalt, där får man helt enkelt bestämma sig om det är värt det eller inte.
Hänger inte riktigt med på vad problemet är?

Är det momentet att backa med en vanlig (el)bil, eller att kombinera elbil med släp?

Räckvidd.
Ok, då är jag med (var inte helt tydligt för mig). Tackar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

Undrar om någon sett en bensinmack där man inte kan köra rakt igenom
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av R_Edvinsson »

På tal om ID….eller vad handlade tråden om?

Hur värdelösa elbilar är för att man måste backa med dem när de skall laddas. :roll:

(Körkort i kornflakespaketet)
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW I.D

Inlägg av El2an »

R_Edvinsson skrev:
På tal om ID….eller vad handlade tråden om?

Hur värdelösa elbilar är för att man måste backa med dem när de skall laddas. :roll:

(Körkort i kornflakespaketet)
Jag har inte problem att backa vare sig bil/lastbil med eller utan släp men väldigt många i trafiken som kanske har fått kortet med kornflakespaketet, kan man tro då man ser hur folk ej kan hantera bilen. Än är de få elbilar men då den stora massan ska börja backa till laddaren som är kö till då även stressen och ilskan kommer tror iaf jag de blir stora problem.

Hållbarheten verkar usel då 5 av 7 har problem på helt nya bilar, räckvidden vet man inte om man ska skratta eller gråta, 3-4 stopp på 75 mil är riktigt dåligt.

Ang backa till laddare, få backar in i en p-ruta på stormarknader och av dom få som gör det har jag ändå lyckats bevittna/vittnat till många som backat in i bilar (själv råkat ut för det 3 ggr senaste 11 åren men alla smitit). Strunt att man backar in bättre för att det är backkameror på bilen än åt köra in med fronten.

I fjolträsk kanske inte folk kör med släp mer än engång/år till fjällen men jag vet ett par familjer här i byn som är till fjällstugan minst 10 ggr/vinter och släpen med skotrar har man med varje gång om det är snö vid kusten annars är skotern kvar i stugan.
Massor från Umeå/Skellefte åker med släp till hemavan/kittelfjäl/borgafjäll/klimpfjäl/saxnäs varje helg då de är snö i fjällen just för att köra skoter (lössnöåkning man vill åt)

Jo va på norrlandstur i sommar, såg ingen med husvagn och elbil på piteåhavsbad, varför tar dom inte teslan men de kanske kommer då husvagnar går få med stort elverk som kan driva bilen. Bara cyckelställ med 2 cycklar och takräcke med en cyckel verkar öka förbrukningen på elbilen med 50%, takbox lär väl bli lika dant.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

HäGåInt att åka elbil med släp i Norrland..Eller?
Robert bor i Umeå och drar både husvagn och skotersläp till sin stuga i fjällen, sommar som vinter.



Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

El2an skrev:
R_Edvinsson skrev:
På tal om ID….eller vad handlade tråden om?

Hur värdelösa elbilar är för att man måste backa med dem när de skall laddas. :roll:

(Körkort i kornflakespaketet)
Jag har inte problem att backa vare sig bil/lastbil med eller utan släp men väldigt många i trafiken som kanske har fått kortet med kornflakespaketet, kan man tro då man ser hur folk ej kan hantera bilen. Än är de få elbilar men då den stora massan ska börja backa till laddaren som är kö till då även stressen och ilskan kommer tror iaf jag de blir stora problem.

Hållbarheten verkar usel då 5 av 7 har problem på helt nya bilar, räckvidden vet man inte om man ska skratta eller gråta, 3-4 stopp på 75 mil är riktigt dåligt.

Ang backa till laddare, få backar in i en p-ruta på stormarknader och av dom få som gör det har jag ändå lyckats bevittna/vittnat till många som backat in i bilar (själv råkat ut för det 3 ggr senaste 11 åren men alla smitit). Strunt att man backar in bättre för att det är backkameror på bilen än åt köra in med fronten.

I fjolträsk kanske inte folk kör med släp mer än engång/år till fjällen men jag vet ett par familjer här i byn som är till fjällstugan minst 10 ggr/vinter och släpen med skotrar har man med varje gång om det är snö vid kusten annars är skotern kvar i stugan.
Massor från Umeå/Skellefte åker med släp till hemavan/kittelfjäl/borgafjäll/klimpfjäl/saxnäs varje helg då de är snö i fjällen just för att köra skoter (lössnöåkning man vill åt)

Jo va på norrlandstur i sommar, såg ingen med husvagn och elbil på piteåhavsbad, varför tar dom inte teslan men de kanske kommer då husvagnar går få med stort elverk som kan driva bilen. Bara cyckelställ med 2 cycklar och takräcke med en cyckel verkar öka förbrukningen på elbilen med 50%, takbox lär väl bli lika dant.
Återigen, skapa en egen tråd för den diskussionen tack
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fick ett fysiskt brev från VW om uppdateringen till 2.3 igår(eller var det i förrgår?).
Dom vill verkligen vara säkra på att ingen skall missa hur stort detta är för dom. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
El2an skrev:
taliz skrev:
Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Lättare att precisionsparkera med hjälp av backkamera än att köra framåt mot laddstolpen, vem försöker du lura?
Kanske lastbilar ska montera mer kameror på bilarna så dom kan börja backa in då det är trångt.
En stor bil med dålig sikt, som Model S, är betydligt enklare att precisionsparkera med backkamera än att köra rakt fram. Sen är det ur trafiksäkerhetssynpunkt bättre att inte backa ut från en parkering. Dör väl några barn varje år i sådana olyckor, oftast vid hemmen.
Jo, oftast har man mer bråttom iväg, och då är det bättre trafikmässigt att kunna köra rakt fram. Istället för att krångla med att backa vid utfart från parkeringsruta.

Har även varit med om industrier och företag som kräver att man parkerar "backandes in" med nosen framåt, för att höja säkerheten vid behov för att snabbt lämna parkeringen (tex. vid brand).

Men för de som har så extremt svårt för att backa in på en parkering (finns även de som har svårt för fickparkeringar och gnäller över det) så finns det exempel på laddplatslösningar som ger valfrihet för både typer av sätt att parkera:


Bild


taliz skrev:
Fick ett fysiskt brev från VW om uppdateringen till 2.3 igår(eller var det i förrgår?).
Dom vill verkligen vara säkra på att ingen skall missa hur stort detta är för dom. :lol:
Vad skriver de att det kommer i den 2.3-uppdateringen?

Tycker det är roligt att VAG varit med framåt (precis som Polestar), och anammat Teslas koncept med uppdateringar OTA.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: VW I.D

Inlägg av krille »

martinot skrev:
Vad skriver de att det kommer i den 2.3-uppdateringen?
Med uppdatering 2.3 får ditt infotainmentsystem ett nytt utseende. Ny design på knappar, specialanpassat typsnitt och optimerade menyer gör det betydligt enklare att använda och läsa texterna i infotainmentsystemet. Hem-knappen är nu situationsanpassad och kan dessutom anpassas av föraren. Förutom Volkswagen-logotypen finns en stor mängd nationsflaggor för det ändamålet.

ID. Light som är standard i alla Volkswagen-modeller får nya förbättringar. Utöver de tidigare funktionerna, ger systemet bättre visuellt stöd vid användning av förarassistanssystem i andra situationer. Dessutom får du hjälp att köra mer energieffektivt genom en ljussignal som anger när det är lämpligt att släppa på gasen.

Bilar utrustade med den avancerade dynamiska helljusassistenten känner nu av andra vägtrafikanter på ett bättre sätt. Din Volkswagen ID. identifierar motorcyklar på vägen framför, samt bilar med bakljus och bakre reflexer ännu snabbare och mer tillförlitligt. Körkomforten blir också bättre då assistanssystemen reagerar ännu mer exakt.
Denna uppdatering genomför justeringar av frontkameran, därför kommer som en säkerhetsåtgärd assistanssystem som använder denna att tillfälligt stängas av vid nerladdning av uppdateringen. Vid kommande uppdateringar kan assistanssystemen vara tillgängliga även under nerladdning av en uppdatering.

Uppdateringen innehåller ytterligare förbättringar av prestanda och stabilitet:
- Funktionerna i uppdateringen beror på land, årsmodell och eventuell extrautrustning som du har installerad och kan därför variera.
- Vissa uppdateringar är bara tillgängliga för serviceverkstäder och kan inte genomföras som onlineuppdateringar.
https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/ ... e-2-3.html
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Får man kompensation för värmepumpen i Sverige också?
Screenshot_20210926-154832_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Bra, men ändå en extremt svag kompensation för en dålig värmepumpslösning (hade jag tyckt). Hade det varit runt 20 papp i ersättning (10 ggr mer) så hade det känts mer relevant och lite mer betydelsefullt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
Bra, men ändå en extremt svag kompensation för en dålig värmepumpslösning (hade jag tyckt). Hade det varit runt 20 papp i ersättning (10 ggr mer) så hade det känts mer relevant och lite mer betydelsefullt.
Ja kanske lite svagt men samtidigt är 20 papp mer än vad de kostar att köpa till på de marknader där de inte är standard.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Bra, men ändå en extremt svag kompensation för en dålig värmepumpslösning (hade jag tyckt). Hade det varit runt 20 papp i ersättning (10 ggr mer) så hade det känts mer relevant och lite mer betydelsefullt.
Ja kanske lite svagt men samtidigt är 20 papp mer än vad de kostar att köpa till på de marknader där de inte är standard.
Vad ligger kostnaden på där man kan välja till det? Ca 10 papp?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Bra, men ändå en extremt svag kompensation för en dålig värmepumpslösning (hade jag tyckt). Hade det varit runt 20 papp i ersättning (10 ggr mer) så hade det känts mer relevant och lite mer betydelsefullt.
Ja kanske lite svagt men samtidigt är 20 papp mer än vad de kostar att köpa till på de marknader där de inte är standard.
Vad ligger kostnaden på där man kan välja till det? Ca 10 papp?
Ska inte svära på de men ca 12000kr ungefär om jag minns rätt. Dock är de ett vinter paket där mer ingå, minns inte vad men kan tänka mig tex ratt värme är en sak.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Enligt vissa medier i somras så skall även svenska kunder på kompensation men oklart hur och vad.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av R_Edvinsson »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Bra, men ändå en extremt svag kompensation för en dålig värmepumpslösning (hade jag tyckt). Hade det varit runt 20 papp i ersättning (10 ggr mer) så hade det känts mer relevant och lite mer betydelsefullt.
Ja kanske lite svagt men samtidigt är 20 papp mer än vad de kostar att köpa till på de marknader där de inte är standard.
Vad ligger kostnaden på där man kan välja till det? Ca 10 papp?
Ska inte svära på de men ca 12000kr ungefär om jag minns rätt. Dock är de ett vinter paket där mer ingå, minns inte vad men kan tänka mig tex ratt värme är en sak.
De sänkte priset på VP från €1250 till €990
Det är den summan de återbetalar.

VPn kommer även att få en OTA lite senare som bumpar effekten en hel del.
Dock oklart när.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

R_Edvinsson skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Bra, men ändå en extremt svag kompensation för en dålig värmepumpslösning (hade jag tyckt). Hade det varit runt 20 papp i ersättning (10 ggr mer) så hade det känts mer relevant och lite mer betydelsefullt.
Ja kanske lite svagt men samtidigt är 20 papp mer än vad de kostar att köpa till på de marknader där de inte är standard.
Vad ligger kostnaden på där man kan välja till det? Ca 10 papp?
Ska inte svära på de men ca 12000kr ungefär om jag minns rätt. Dock är de ett vinter paket där mer ingå, minns inte vad men kan tänka mig tex ratt värme är en sak.
De sänkte priset på VP från €1250 till €990
Det är den summan de återbetalar.

VPn kommer även att få en OTA lite senare som bumpar effekten en hel del.
Dock oklart när.
Undrar verkligen om det blir OTA eller om det är ny hårdvara.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Vässa din ID3!


Screenshot_20210930-230619_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Har fått ytterligare mail nu om uppdatering, denna gång med ”godkänn”-knapp.
Nu får vi ser hur länge det dröjer innan det faktiskt dyker upp ngt i bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar