VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Hertsh skrev:
Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.
Har du provat köra med funktionen några hundra mil eller du bara gissar?
Säger inte de passar alla men man ska nog köra några hundra mil med funktionen innan man bildar sig en uppfattning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Jag kör mest i B-läget. Motsvarar de settings jag valde på Teslan.
Körde med regen på low och att den frirullade samt autohold.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Hertsh skrev:
Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.
Kan ju komma i framtida uppdateringar nu med OTA på plats även hos ID-bilarna. Tex. kom ju förbättringar med just Autohold efter att jag köpte vår M3 (mycket bättre nu än tidigare).

Jo, jag tycker också att det är bekvämast så som du beskriver att du vill ha one-pedal-driving (även om frirullning kanske är mer effektivt/miljövänligt i en del scenarion).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

VW I.D

Inlägg av Hertsh »

chaffis75 skrev:
Hertsh skrev:
Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.
Har du provat köra med funktionen några hundra mil eller du bara gissar?
Säger inte de passar alla men man ska nog köra några hundra mil med funktionen innan man bildar sig en uppfattning.
Nej, jag har inte provat några hundra mil. Jag har provat en dag och gillar inte inkonsekvent beteende.

Sen är jag van vid min i3S och min Tesla X. Min i3S tyckte jag var svår i början eftersom jag då var van vid dieselautomat med "frirull", men vande mig snabbt. När jag sen även skaffade X så fanns inte funktionen att den stannade helt av sig själv utan man fick bromsa i slutet och använda "autohold" som på ID.3. Irriterande då och irriterande nu (löstes via OTA för något år sedan).

Kanske kan man vänja sig vid ID.3'ans beteende också men jag gillar det inte hittills (varken olika regen eller att den inte stannar helt utan bromsfot).

Varför har man inte rätt till en uppfattning innan man kört några hundra mil? Var går gränsen för när jag får uttrycka min åsikt?
MX LR (Raven) 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Hertsh skrev:
chaffis75 skrev:
Hertsh skrev:
Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.
Har du provat köra med funktionen några hundra mil eller du bara gissar?
Säger inte de passar alla men man ska nog köra några hundra mil med funktionen innan man bildar sig en uppfattning.
Nej, jag har inte provat några hundra mil. Jag har provat en dag och gillar inte inkonsekvent beteende.

Sen är jag van vid min i3S och min Tesla X. Min i3S tyckte jag var svår i början eftersom jag då var van vid dieselautomat med "frirull", men vande mig snabbt. När jag sen även skaffade X så fanns inte funktionen att den stannade helt av sig själv utan man fick bromsa i slutet och använda "autohold" som på ID.3. Irriterande då och irriterande nu (löstes via OTA för något år sedan).

Kanske kan man vänja sig vid ID.3'ans beteende också men jag gillar det inte hittills (varken olika regen eller att den inte stannar helt utan bromsfot).

Varför har man inte rätt till en uppfattning innan man kört några hundra mil? Var går gränsen för när jag får uttrycka min åsikt?
Tyck vad du vill men jag tyckte de var relevant.. De är ju en funktion man man behöver vänja sig vid, på samma sätt som jag tycker men behövde vänja sig vid b läget..
Men jag få ursäkta om jag trampade på en tå..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Det handlar nog snarare om att många vänjer sig vid att inte behöva använda bromspedalen alls. Då kan jag förstå att det är störigt att tvingas göra det igen.

Borde faktiskt stå högt på VWs todolista att fixa. ID-bilarna har ju trumbroms bak av en anledning. De borde vara optimala för enpedalskörning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Det handlar nog snarare om att många vänjer sig vid att inte behöva använda bromspedalen alls. Då kan jag förstå att det är störigt att tvingas göra det igen.

Borde faktiskt stå högt på VWs todolista att fixa. ID-bilarna har ju trumbroms bak av en anledning. De borde vara optimala för enpedalskörning.
När man väl vant sig, och det gick fort (behövdes inga 100 mil ens), så är det ju grymt skönt och smidigt med enpedalskörning.

Det är ju självklart inget problem för mig att köra andra elbilar, eller vår fossilbil heller för den delen (går utmärkt), men man blir ju så glad och avslappnad när man sätter sig en bekväm elbil med riktig enpedalskörning. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
taliz skrev:
Det handlar nog snarare om att många vänjer sig vid att inte behöva använda bromspedalen alls. Då kan jag förstå att det är störigt att tvingas göra det igen.

Borde faktiskt stå högt på VWs todolista att fixa. ID-bilarna har ju trumbroms bak av en anledning. De borde vara optimala för enpedalskörning.
När man väl vant sig, och det gick fort (behövdes inga 100 mil ens), så är det ju grymt skönt och smidigt med enpedalskörning.

Det är ju självklart inget problem för mig att köra andra elbilar, eller vår fossilbil heller för den delen (går utmärkt), men man blir ju så glad och avslappnad när man sätter sig en bekväm elbil med riktig enpedalskörning. :)
Kan tänka mig det. Man vänjer ju sig snabbt vid nya grejor. Har glömt den gamla bilen på tomgång när jag kliver ur.
paugen
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 feb 2021 21:16

Re: VW I.D

Inlägg av paugen »

Får köpare av VW ID.3 1 års gratistankning (max 2000kwh) på Ionity? Eller det gällde bara 1st Edition?

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

paugen skrev:
Får köpare av VW ID.3 1 års gratistankning (max 2000kwh) på Ionity? Eller det gällde bara 1st Edition?

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html
Bara 1st.
Gäller bara ID3 också av nån anledning. Tycker dom borde kunnat göra samma för ID4 1st, men icke.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
paugen
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 feb 2021 21:16

Re: VW I.D

Inlägg av paugen »

Trist!

Medföljer någonting annat? (rabatt på Ionity etc.)?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

paugen skrev:
Trist!

Medföljer någonting annat? (rabatt på Ionity etc.)?
Man kan välja på följande.
Rätt meningslöst om man inte kör mkt och långt.
Vattenfall tar 4,5kr/kWh och eon 5,3 eller ngt sånt. Circle K mfl har ju också börjar bygga ut och lär hamna runt 5kr de med.
9AC9DEC5-9139-426F-9A20-54AD98D4653A.jpeg
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Nu har det ju tillfälligt blivit varmare och förbrukningen har sjunkit till rätt trevliga nivåer igen. Det skulle vara roligt att erfara vad ni som har en ID3 får för förbrukningssiffror nu. Det är ju i princip ingen som har kört sin bil i varmare väder hittills.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
IMG_20210418_155606.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Nu har det ju tillfälligt blivit varmare och förbrukningen har sjunkit till rätt trevliga nivåer igen. Det skulle vara roligt att erfara vad ni som har en ID3 får för förbrukningssiffror nu. Det är ju i princip ingen som har kört sin bil i varmare väder hittills.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
IMG_20210418_155606.jpg
Lite mer anekdotiskt...
Har inte hunnit köra någon lång sträcka men den drar mindre..
Nu i helgen så hade jag som vanligt laddat till 80%.. Jag körde upp till Ica och tillbaka vilket bara är någon kilometer..
När jag lite senare kollar i appen så står de jag har 80% batteri kvar.. Jag svär över att appen inte funkar.. En stund senare inser jag att appen hade rätt, de var 80 % fortfarande.. :D

Ja kanske bilen hade laddat till 81% (den gör så ibland) och var var därför men för någon månad sedan så skulle de vara omöjligt på den sträckan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

ID WEcharge.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
ID WEcharge.jpg
Wow, 3 månader förlängning :lol:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
ID WEcharge.jpg
Wow, 3 månader förlängning :lol:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Ja 3 månader i det här läget är ju snudd på en förolämpning ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
ID WEcharge.jpg
Wow, 3 månader förlängning :lol:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Bilagan ID WEcharge.jpg finns inte längre
Wow, 3 månader förlängning :lol:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?
https://www.sas.se/trafikinformation/fa ... eurobonus/
9F73840A-5540-4434-9C1B-4157C3A564CF.jpeg
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW I.D

Inlägg av El2an »

taliz skrev:
Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526

Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
345 500 vinnande bud, vad tappade bilen? 50k? 75k? 100k? På 6 månader å 1700 mil.
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW I.D

Inlägg av El2an »

mati skrev:
Nu har det ju tillfälligt blivit varmare och förbrukningen har sjunkit till rätt trevliga nivåer igen. Det skulle vara roligt att erfara vad ni som har en ID3 får för förbrukningssiffror nu. Det är ju i princip ingen som har kört sin bil i varmare väder hittills.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
IMG_20210418_155606.jpg
Verkar inte som nån använder sin id3 :roll:
Roligt få verkliga siffror från användare, alltid tyckt men oftast skriver inte folk vad deras bilars förbrukning ligger på. Riktigt låg förbrukning på e-golfen.
Vad är det längsta du kommit på en laddning?

Har tänkt en del på detta kring förvärmningen av batteriet, varför inte en knapp så man startar den själv men att bilen gör det automatiskt om man knappat in adressen till laddstation?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

El2an skrev:
Verkar inte som nån använder sin id3 :roll:
Roligt få verkliga siffror från användare, alltid tyckt men oftast skriver inte folk vad deras bilars förbrukning ligger på. Riktigt låg förbrukning på e-golfen.
Vad är det längsta du kommit på en laddning?
Ja, antingen det eller så vågar ingen berätta vad iD3 förbrukar. :lol:
Ja, e-Golf är en mycket snål bil. Här har VW verkligen lyckats. Vi använder ju inte den på långfärd så mycket, jag kan således inte riktigt svara på frågan. Men den brukar ta sig drygt 20 mil på sommarn (med större fälgar än original) och 18 mil på vintern (med original grytlocksfälgarna). Jag tror inte vi har någonsin kört längre än 16 mil i sträck, men alltid haft god marginal på flera mil.
Det är fullt möjligt att ta sig 23-25 mil på sommarn om man kör på originalfälg och håller sig till lite lagom landsvägshastighet. Vår snittförbrukning på årsbasis ligger på 15kWh/100km, batteriet har ca 33kWh tillgänglig kapacitet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

El2an skrev:
taliz skrev:
Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526

Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
345 500 vinnande bud, vad tappade bilen? 50k? 75k? 100k? På 6 månader å 1700 mil.
Reservationspriset är väl inte uppnått men..

Om det är en vanlig 1st base kostade den 409900 som ny, minus ca 4% rabatt och 60000 i bonus så har den i så fall gått plus.

Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Jag fick lite rabatt på vår id3 när vi köpte den. En life med metalic lack.. Var nog runt 3-4% men minns helt ärligt inte exakt. I princip fick vi metalic lacken" gratis".
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar