VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

modelg skrev:
Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

mati skrev:
modelg skrev:
Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.
Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

markuswesterberg skrev:
mati skrev:
modelg skrev:
Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.
Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?
Ja, men utan att ha hunnit räkna så värst noga på det så är det VW:s finansiering som sabbar mycket av kalkylen. 3sr+ har 30 % högre listpris men bara 10 % högre månadskostnad. De ville heller inte ge rabatt alls till privatpersoner nu.

Och nu var det inte privatleasing jag tittat på utan avbetalning. Jag frågade för övrigt om pleasing också men villkoren var inte bra så det var helt uteslutet för mig.

Eller med andra ord, merkostnaden för mig de första tre åren för en topputrustad 3sr+ jämfört med en snik utrustad bas id3 skulle vara totalt 28 + 0,5*36 = 46 tkr
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

modelg skrev:
markuswesterberg skrev:
mati skrev:
modelg skrev:
Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.
Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?
Ja, men utan att ha hunnit räkna så värst noga på det så är det VW:s finansiering som sabbar mycket av kalkylen. 3sr+ har 30 % högre listpris men bara 10 % högre månadskostnad. De ville heller inte ge rabatt alls till privatpersoner nu.

Och nu var det inte privatleasing jag tittat på utan avbetalning. Jag frågade för övrigt om pleasing också men villkoren var inte bra så det var helt uteslutet för mig.

Eller med andra ord, merkostnaden för mig de första tre åren för en topputrustad 3sr+ jämfört med en snik utrustad bas id3 skulle vara totalt 28 + 0,5*36 = 46 tkr
Ja då hade valet varit enkelt för mig, SR+ alla ggr!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av Pontus »

modelg skrev:
markuswesterberg skrev:
mati skrev:
modelg skrev:
Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.
Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?
Ja, men utan att ha hunnit räkna så värst noga på det så är det VW:s finansiering som sabbar mycket av kalkylen. 3sr+ har 30 % högre listpris men bara 10 % högre månadskostnad. De ville heller inte ge rabatt alls till privatpersoner nu.

Och nu var det inte privatleasing jag tittat på utan avbetalning. Jag frågade för övrigt om pleasing också men villkoren var inte bra så det var helt uteslutet för mig.

Eller med andra ord, merkostnaden för mig de första tre åren för en topputrustad 3sr+ jämfört med en snik utrustad bas id3 skulle vara totalt 28 + 0,5*36 = 46 tkr
Hur kan en bil för 710 tkr bara bli 46 tkr dyrare än en bil för 434 tkr?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Pontus skrev:
Hur kan en bil för 710 tkr bara bli 46 tkr dyrare än en bil för 434 tkr?
1. Med 710 tkr måste du ha räknat på 3lr och inte sr+. Alt med fsd+19" vilket inte är aktuellt för mig på en andrabil. 615 får jag det jag vill ha för.
2. Listpris 435 är utan vinterdäck, umc och med tråkgrå lack. Jag fick 477 tkr för en vit life m tbh på offert.
3. Avgränsningen i den förenklade kalkylen var skillnaden i kassaflöde de tre första åren. Faktiskt andrahandsvärde kan ju i efterhand påverka det åt endera håll men det kan man ju bara spekulera i. Avbetalningtakten i procent är samma.

Äntligen lite mothugg, det är precis det jag vill ha så att jag inte räknar fel någonstans. Visa gärna en egen kalkyl som visar att jag har fel före jag begår ett misstag.
Senast redigerad av modelg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag kommer bara ihåg att VW ville ha 6500kr/mån i privaleasing för en e-Golf. Man undrar ju vilket andrahandsvärde de sätter på sina egna bilar. Typ 35% eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av VoltAmpere »

Nyland verkar gilla den:
En av de mest effektiva bilar han testat. Tyst är den med.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

VoltAmpere skrev:
Nyland verkar gilla den:
En av de mest effektiva bilar han testat. Tyst är den med.
Riktigt bra räckvidd. Och då var det ändå inte särskilt varmt ute. På sommarn blir det säkert ännu lägre förbrukning. E-Golf har sin sweet spot nånstans runt 20 grader, då blir den supersnål. Skulle vara roligt att se hur ID3 levererar i sådana temperaturer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

När/hur/var visas ID.4? Det skulle väl ske idag? Jag hittar ingenting än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

VoltAmpere skrev:
Nyland verkar gilla den:
En av de mest effektiva bilar han testat. Tyst är den med.
+1 på det! Ja den verkar vara en väldigt kompetent elbil på flera punkter.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Enda egentliga felet med id3 enligt mig är priset. Steget upp till 3sr+ är inte stort och räknar man värde per krona och inte bara lägst pris så vinner inte id3, just nu.

Men som någon annan skrev, i slutet av året kanske de får börja ge rabatt på bilarna, 5 -10 % skulle göra rätt stor skillnad.
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: VW I.D

Inlägg av filippb »

Id3 verkar onekligen vara en effektiv bil på lågresa. Lite synd att de inte fick till varken dragkrok eller taklast vilket begränsar bilens potential som första/enda bil.
Davidswe
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2020 11:41

Re: VW I.D

Inlägg av Davidswe »

Elektrifierad skrev:
Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.
Hej
Hur lyckades du få till det priset? Jag hamnade på 4200 utan försäkring.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Elektrifierad skrev:
Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.
Väldigt bra pris för en elbil - grattis!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Davidswe skrev:
Elektrifierad skrev:
Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.
Hej
Hur lyckades du få till det priset? Jag hamnade på 4200 utan försäkring.
Jag landade på 4090 inkl försäkring. Bor i ett område där det är dyrt att försäkra bil. Så 4’ papp är väl helt rimligt.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Då tog du inte med vinterdäck väl? Bara de är ju 495 kr/mån
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

modelg skrev:
Då tog du inte med vinterdäck väl? Bara de är ju 495 kr/mån
495x36 blir 17820 kr. Då tänker jag att man kan köpa något själv vid sidan om, som då kanske fortfarande har ett värde över 0 efter 3 år.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Ja, absolut och det är det jag vill komma till.

Men om vi inte har gjort det klart i diskussionen om priserna är med eller utan vdäck så jämför vi äpplen och päron.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Har nu provkört ID.3 och tyckte kort sagt den var riktigt trevlig. Kändes på nåt vis mer ”vuxen” jämfört med tex Model 3.

Tyvärr stördes jag av ett resonansljud i alla hastigheter över 50 km/h vilket jag tror berodde på de 20-tummare som satt på bilen (1st Max). Jag skulle nog välja en variant med 18-tum och hoppas att man då slipper det. Däremot var det knappt något vindljud alls även på motorväg.

Privatleasing av en standard ID.3 Life (inkl 1500 mil, vinterhjul, service och försäkring) via Volkswagen verkar kosta precis samma som att ta den som personalbil via Volvofinans (inkl att förmånsvärdet ökar med 10-tusen per år vid årsskiftet).

Life saknar dock:
- Backkamera
- LED Matrix strålkastare
- Variabelt lastgolv
- Ljuddämpande vindruta
- Genomlastningslucka i baksätet
- Högtalare bak
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: VW I.D

Inlägg av slugger75 »

Finns det en elefant i rummet? Eller, i bilen kanske man säger?

Enligt mig så är elefanten i bilen att ID3 med det stora batteriet bara rymmer fyra personer (Två fram, två bak).

Det innebär ju att målgruppen krymper kraftigt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag har också tänkt på detta med privatleasing/finansiering kontra företagsleasing. Jag börjar ana att företagsleasing inte längre lönar sig, framförallt inte efter 1 juli. Då blir det förmodligen totalt ointressant. Mellan 1 januari och 1 juli får man räkna vad som är bättre. Men det är inte självklart längre.
Fördelen med företagsleasing kan ändå vara att man kan ta löpande kostnader, däck osv, på företaget. Samtidigt får man högre milersättning för en privatägd bil. Reser man mycket i tjänsten är det nog bättre med privatleasing. Hittills gällde detta bara för riktigt dyra bilar med extremt högt förmånsvärde, som Model X. Från nästa år kommer det troligen gälla även billigare elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

slugger75 skrev:
Finns det en elefant i rummet? Eller, i bilen kanske man säger?

Enligt mig så är elefanten i bilen att ID3 med det stora batteriet bara rymmer fyra personer (Två fram, två bak).

Det innebär ju att målgruppen krymper kraftigt.
Är det verkligen ett problem? Hur ofta sitter man med 5 personer i en så pass liten bil? De har ju gjort detta för att inte behöva dra ner för mycket på lastvikten. Du kan alltså fortfarande packa bilen full med 4 personer i utan att riskera överlast. Model 3 LR har visserligen plats för 5 personer, men du får knappt lasta nånting i det fallet. Det är ju inte heller så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: VW I.D

Inlägg av slugger75 »

mati skrev:
slugger75 skrev:
Finns det en elefant i rummet? Eller, i bilen kanske man säger?

Enligt mig så är elefanten i bilen att ID3 med det stora batteriet bara rymmer fyra personer (Två fram, två bak).

Det innebär ju att målgruppen krymper kraftigt.
Är det verkligen ett problem? Hur ofta sitter man med 5 personer i en så pass liten bil? De har ju gjort detta för att inte behöva dra ner för mycket på lastvikten. Du kan alltså fortfarande packa bilen full med 4 personer i utan att riskera överlast. Model 3 LR har visserligen plats för 5 personer, men du får knappt lasta nånting i det fallet. Det är ju inte heller så bra.
För vår familj skulle det vara ett problem. Vi har bara en bil (Model 3), och vår bil måste ha (minst) fem platser.

Därmed går ID.3 bort för oss när det är dags för byte av bil om två år.

För familjer som har flera bilar kanske det inte är ett problem. Men familjer som köper ID.3 som andrabil kanske ändå oftast väljer det lilla batteriet.

Hur som helst så anser jag att det är en nackdel vid jämförelser mot andra bilar, att ID.3 med stora batteriet bara får plats med fyra personer.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar