VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.
Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.
Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).
Det är ju precis det jag menar. Utvecklingen kommer gå mycket fort och inom ett par år kommer det finnas eldrivna bilar för alla behov. Majoriteten av dom som fortfarande kör fossilbil hatar inte elbilar. Det finns bara inte en som lockar till byte än. Dagens elbilar kommer inte locka samma grupp som begagnade heller.
Anledningen till varför jag tror det är att jag själv tillhör den gruppen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.
Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).
Det är ju precis det jag menar. Utvecklingen kommer gå mycket fort och inom ett par år kommer det finnas eldrivna bilar för alla behov. Majoriteten av dom som fortfarande kör fossilbil hatar inte elbilar. Det finns bara inte en som lockar till byte än. Dagens elbilar kommer inte locka samma grupp som begagnade heller.
Anledningen till varför jag tror det är att jag själv tillhör den gruppen.
Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Jag är inte ensam om vilja ha en elbil vid nästa bilbyte. Känner flera som medvetet köpte sin sista fossilbil förra gången.
Jag tror visst att andrahandsvärdet för en elbil kommer vara bättre än för en fossilbil. Men jag tror skillnaden mellan en begagnad elbil och en ny elbil kommer likna skillnaden mellan en begagnad fossilbil och en ny fossilbil idag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Jag är inte ensam om vilja ha en elbil vid nästa bilbyte. Känner flera som medvetet köpte sin sista fossilbil förra gången.
Jag tror visst att andrahandsvärdet för en elbil kommer vara bättre än för en fossilbil. Men jag tror skillnaden mellan en begagnad elbil och en ny elbil kommer likna skillnaden mellan en begagnad fossilbil och en ny fossilbil idag.
Självklart kommer det bli så, men det kommer dröja många år innan utbud möter efterfrågan på begagnatmarknaden. Tills dess kommer andrahandsvärdet hållas upp.

Min uppfattning är att man kan byta till ny elbil i stort sett varje år de närmaste 4-5 åren och ändå tappa mindre än vad man skulle göra på att köpa en ny, eller lätt begagnad, avgasbil och köra den 4-5 år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.
Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
Jag är inte ensam om vilja ha en elbil vid nästa bilbyte. Känner flera som medvetet köpte sin sista fossilbil förra gången.
Jag tror visst att andrahandsvärdet för en elbil kommer vara bättre än för en fossilbil. Men jag tror skillnaden mellan en begagnad elbil och en ny elbil kommer likna skillnaden mellan en begagnad fossilbil och en ny fossilbil idag.
Kan flika in att jag tillhör kategorin som väntar på en elbil som uppfyller de jag vill ha ut av en bil. Vi väntade så många år att vi tillslut var tvingade att köpa en ny (dock begagnad) fossil bil då den gamla började bli lite för risig för vår smak.. Om man ska vara efterklok så skulle jag istället bytt min fossil bil för 3 år sedan och haft nuvarande bil som den jag väntar på rätt elbil med.
Både tesla m3 och ps2 och id3 är bilar som är nära men alla faller på lite olika saker som inte passar mig.
Eventuellt kan de bli en id3 med med minsta batteriet och då blir den 1a bil på hemma plan men på bilsemester, cykel rundan (cykel ställ) och lite andra special aktiviteter så är de volvon som gäller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

Mycket känt, men hon visar några nyheter för mig. Glöm inte att sätta på text så ni får engelska.

https://www.youtube.com/watch?v=r5w4HK5VPuI
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: VW I.D

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Oj vad mixade känslor.
Tycker den verkar riktigt trevlig i sin helhet, ser helt ok ut utvändigt tycker jag, även om jag också reagerat lite på Fiat Multipla-grejen...

Men invändigt, ja jösses så plastig, hur många starter kommer den där vridknappen att hålla, och när lär man sig vrida åt rätt håll? (min fjärr till nuvarande bil har lagt av, och jag vrider ALLTID åt fel håll när jag ska låsa upp dörren)

Som hon säger där i klippet: instrumenteringen ser ditsatt ut, som att de glömt det från början. Sätena ser ut som i en 740, och ser inte alls sköna ut, men det kan de ju vara naturligtvis.

Gillar lysena som säger när den ska svänga. Men borde de inte börja på mitten och gå utåt det håll det ska svängas?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Vad gäller inredningen så får jag flashback till 80-talet när Toyota lanserade Camryn i Sverige. Den fick också enorm kritik för plastig inredning. Visade sig vara bra material tekniskt, ingen märkbar åldring med tiden. Det var med den generationen bilar de började resan till att bli kvalitetsmärket de är idag. Så jag blev bara glad när jag provsatt bilen. :)
Edit: men pianosvart kan de ta bort. Hellre grå enkel basplastfärg som man inte behöver torka bort fingeravtryck från.

Jag gissar att de använder hela ledlistens längd för en svepning i riktningsmarkering för att dels öka synligheten, dels få ner frekvensen. Tror det ser mjukare ut med färre svep, det blir dubbelt så många svep med halva längden och samma svepgastighet.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
mati skrev:
Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?

Pratade med en Tesla ägare som hade mätt och fått klart bättre verkningsgrad vid 16A.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?

Pratade med en Tesla ägare som hade mätt och fått klart bättre verkningsgrad vid 16A.
Ej svar på frågan, men på en Tesla blir det ju väldigt relevant om man räknar in kringförbrukare eller ej...

Kör man 5A och enfas samtidigt som man har Sentry och tredjepartsappar, samt kanske overheat protection osv så blir det inte mycket laddat alls :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Uppdatering pågår!
20200802_111547.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Uppdatering pågår!
20200802_111547.jpg
Har dom problem med wifi nu igen? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Uppdatering pågår!
20200802_111547.jpg
Har dom problem med wifi nu igen? :lol:
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).
"TCO-ekvivalensen" du pratar om är inte en så stark faktor när det gäller dyrare bilar. En privatägd elbil har jag svårt att räkna hem enbart baserat på bränslekostnaden. Man måste uppskatta andra delar av eldriften eller jämföra mot riktigt dyra motorstarka fossil-alternativ. Men de flesta jämför faktiskt Model 3 mot 320d snarare än 340i. Bara att kolla på vilka volymer BMW säljer resp motoralternativ i... Visst är Model 3 mycket snabbare än en 320d men det är för många en lyx de kan avvara.

När bilen börjar komma ner mot 100 tusen så är det klart att det finns stora ekonomiska vinster att göra på bränslet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).
"TCO-ekvivalensen" du pratar om är inte en så stark faktor när det gäller dyrare bilar. En privatägd elbil har jag svårt att räkna hem enbart baserat på bränslekostnaden. Man måste uppskatta andra delar av eldriften eller jämföra mot riktigt dyra motorstarka fossil-alternativ. Men de flesta jämför faktiskt Model 3 mot 320d snarare än 340i. Bara att kolla på vilka volymer BMW säljer resp motoralternativ i... Visst är Model 3 mycket snabbare än en 320d men det är för många en lyx de kan avvara.

När bilen börjar komma ner mot 100 tusen så är det klart att det finns stora ekonomiska vinster att göra på bränslet.
Det är inte det jag menar med TCO-ekvivalens.

Det jag menar är att om folk nu anser att en Model 3 motsvarar en 320d som ny (vilket jag iofs betvivlar) så är det rimligt att anta att de jämför med en 320d efter tre år också.

Om då totalkostnaden ska fortsätta vara ekvivalent så måste andrahandsvärdet vara bättre på Model 3.

Man skulle kunna argumentera för att Model 3 åldras "sämre" om man tex tror den kommer rosta mycket, men å andra sidan kan man argumentera för att den åldras bättre pga uppdaterad mjukvara.

Men antar man att de åldras likvärdigt så gäller det ovan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Eftersom att jag jobbar med datorer så vet jag att en Powersupply kan ha sämre verkningsgrad vid låga effekter.
Det kan skilja 5-10% i verkningsgrad beroende på belastning.

Det vore kul att se exakta siffror och se om det är försumbara förluster.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: VW I.D

Inlägg av LasseTM »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Under 4kw är det väldigt dålig verkningsgrad runt 80%
Över 4kw jämnar det ut sig men bäst får man vid 22kw som är max.
Värmen är inget problem i sig men laddaren 300w slår mindre när man laddar snabbare.

Vid 230 och 8A är det skrämmande dålig verkningsgrad på Zoe, dessutom gillar lion batterier att ladda lite snabbare. Så ska man vara snäll mot batterierna så är det bättre att ladda med 8kw kontra 4kw

Edit igen:
Hitta någon som gjort samma sak som jag.
https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

LasseTM skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Under 4kw är det väldigt dålig verkningsgrad runt 80%
Över 4kw jämnar det ut sig men bäst får man vid 22kw som är max.
Värmen är inget problem i sig men laddaren 300w slår mindre när man laddar snabbare.

Vid 230 och 8A är det skrämmande dålig verkningsgrad på Zoe, dessutom gillar lion batterier att ladda lite snabbare. Så ska man vara snäll mot batterierna så är det bättre att ladda med 8kw kontra 4kw

Edit igen:
Hitta någon som gjort samma sak som jag.
https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/

Tack för lite konkreta siffror.
71% verkningsgrad vid 230V och 10A är dåligt.

Ytterligare ett argument i en BRF att sätta in riktiga 3-fas laddare som kan ladda max vad bilen klarar.

Även om BRFen tar 10-20% mera per kWh så kanske man tjänar igen det på bättre verkningsgrad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
Det är väl motorn som låter? Den används ju som laddare på Zoe. Därför den kan ta förhållandevis hög effekt på AC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
Känns som att det blir allt viktigare med detaljerna.
Vilken verkningsgrad har elmotorn, inverter och laddboxen.
När jag nu snart kan ladda hemma vill jag inte ha en elförbrukning på +20% i onödan.
Speciellt inte när man kör väldigt mycket.

Låt säga att BRFen tar 2kr per kWh.
Och att jag laddar ca 800kWh i månaden inklusive värmning av bilen på vintern.
Kostnad 1.600kr i månaden.

Men 20% extra förbrukning blir det 320kr extra, totalt 1.920kr i månaden.
320kr blir 3.840kr per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar