VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

ID.3 klarar alltså 7 i bagaget 19 totalt. Jämför ex med Kona som är ungefär samma storlek som klarar 5 - 16. Dessutom gissar jag på att ID.3 har betydligt bättre utrymme för passagerarna jämfört med Kona som har ett ganska trångt baksäte.

Jag gillar ID.3. Kan tänka mig att byta ut Zoe'n mot den som andrabil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
VW ID.3 banana box test
Fast vänta nu, han kastar alltså ut golvet innan han lastar!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
VW ID.3 banana box test
Fast vänta nu, han kastar alltså ut golvet innan han lastar!
Och hatthyllan!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Henrik Torphammar skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
VW ID.3 banana box test
Fast vänta nu, han kastar alltså ut golvet innan han lastar!
Och hatthyllan!
Hatthyllan kan jag iofs acceptera på ett annat sätt men hela grejen blir ju väldigt missvisande helt klart. Vem sliter ut allt i bakluckan för att åka runt så Bild
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Stevvee skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
VW ID.3 banana box test
Fast vänta nu, han kastar alltså ut golvet innan han lastar!
Och hatthyllan!
Hatthyllan kan jag iofs acceptera på ett annat sätt men hela grejen blir ju väldigt missvisande helt klart. Vem sliter ut allt i bakluckan för att åka runt så Bild
Jo, men TB gör alltid så under hans speciella banana-box-test, alltså inte bara med ID.3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Känns inte som att det spelar så stor roll. Kontentan är väl i alla fall att ID.3 är hyfsat stor invändigt för sin utvändiga storlek. Med skidställ bakom så kanske den t.o.m kan fungera på skidsemestern. Skulle väl klara 75 kg vilket borde räcka till familjens 4 par skidor.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

THULE TRANSPORTBOX BACKUP 900

Volym: 420 liter
Mått: 147 x 57 x 70 cm
Lastkapacitet: 31 kg
Vikt: 14 kg
Kompatibel med One Key System: Ja
Färg: Silver
https://www.lastexperten.se/sv/articles ... BackUp+900
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

BEV[e-Rage] skrev:
Stevvee skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
VW ID.3 banana box test
Fast vänta nu, han kastar alltså ut golvet innan han lastar!
Och hatthyllan!
Hatthyllan kan jag iofs acceptera på ett annat sätt men hela grejen blir ju väldigt missvisande helt klart. Vem sliter ut allt i bakluckan för att åka runt så Bild
Jo, men TB gör alltid så under hans speciella banana-box-test, alltså inte bara med ID.3.
Nej jag förstår det men jag antar att vissa mer välbyggda bilar inte har massa lösa golv att kasta ut ner till plåten. Hade väll tyckt det var okej om han visat med och utan att tömma bilen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.
Screenshot_20191016-082743_Gallery.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.
Frågan är vad man lovar för pris i Sverige. Vi kan ju se att VW med ex e-Golf har en annan prissättning på elbilar vad gäller euro kontra SEK än på fossilbilarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Förmodligen lägger de på åtminstone 60000kr.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.
Innan eller efter subventioner?
Tyskland har väl rätt rejäla numera...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.
Innan eller efter subventioner?
Tyskland har väl rätt rejäla numera...
Dels lär 30’ Euro i Tyskland bli 400’ SEK i Sverige, och dessutom då för den enklaste basmodell utan utrustning de flesta inte vill vara utan.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Har för mig man gått ut och sagt att kommande basutrustad modell i Sverige med minsta batteriet ska kosta ca 350 000kr. (obs att utrustningen då också avviker lite mot den grundutrustade ID. 3 1´st)

350 000kr stämmer ganska bra om man räknar om på korrekt sätt från priset 30000€ i Tyskland.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Leo skrev:
Har för mig man gått ut och sagt att kommande basutrustad modell i Sverige med minsta batteriet ska kosta ca 350 000kr. (obs att utrustningen då också avviker lite mot den grundutrustade ID. 3 1´st)

350 000kr stämmer ganska bra om man räknar om på korrekt sätt från priset 30000€ i Tyskland.
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
Jaja, tiden lär utvisa..
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

BEV[e-Rage] skrev:
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..
Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.

Dessutom: https://insideevs.com/news/346510/volks ... loss-3000/
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

VW har även förut visat att man menar allvar med sina satsningar så jag tror att det kan visa sig bli en stor succé, bara de kan leverera tillräckligt med bilar (batterier).
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

BEV[e-Rage] skrev:
Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.

Dessutom: https://insideevs.com/news/346510/volks ... loss-3000/
Kortsiktigt ja, långsiktigt är jag inte helt säker.

Sen betvivlar jag att ID.3 säljs med förlust för varje såld bil. Men det kommer att ta ett bra tag innan utvecklingskostnaderna för en helt ny plattform är intjänade, precis som det gör för varje ny modell på fossilbilssidan:
According to John Wolkonowicz, Senior Auto Analyst for North America at IHS Global, "It can be as much as $6 billion if it's an all-new car on all-new platform with an all-new engine and an all-new transmission and nothing carrying over from the old model."
Så första nya Golfen som säljs när nästa generation kommer är med det tankesättet en jätteförlust. Men det har inget nyhetsvärde.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..
:lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.

Dessutom: https://insideevs.com/news/346510/volks ... loss-3000/
Kortsiktigt ja, långsiktigt är jag inte helt säker.

Sen betvivlar jag att ID.3 säljs med förlust för varje såld bil. Men det kommer att ta ett bra tag innan utvecklingskostnaderna för en helt ny plattform är intjänade, precis som det gör för varje ny modell på fossilbilssidan:
According to John Wolkonowicz, Senior Auto Analyst for North America at IHS Global, "It can be as much as $6 billion if it's an all-new car on all-new platform with an all-new engine and an all-new transmission and nothing carrying over from the old model."
Så första nya Golfen som säljs när nästa generation kommer är med det tankesättet en jätteförlust. Men det har inget nyhetsvärde.
Du har säkert rätt, menar bara att ett företag sällan vill sänka sina vinstmarginaler om de nu inte måste pga konkurrens eller försöker ta sig in på en ny marknad där de är okända.

VW verkar dock ha tänkt lite på elbilars påverkan på after sales: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... iness-5300
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

BEV[e-Rage] skrev:
Du har säkert rätt, menar bara att ett företag sällan vill sänka sina vinstmarginaler om de nu inte måste pga konkurrens eller försöker ta sig in på en ny marknad där de är okända.

VW verkar dock ha tänkt lite på elbilars påverkan på after sales: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... iness-5300
Vet inte om det är så säkert att jag har rätt, eller vad det egentligen innebär i detta fall :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW börjar ju tillverka ID3 4 november 2019. Varför börjar inte leveranserna nu snart?
För att minska koldioxidutsläppen fokuserar Volkswagen-koncernen på elektrifiering av sina modeller.
Företaget har utvecklat plattformen MEB (Modular Electric Toolkit) sedan 2016.
Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020.
Produktionsstarten sker den 4 november 2019 på Volkswagens anläggning i tyska Zwickau.
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... utslappen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW I.D

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
VW börjar ju tillverka ID3 4 november 2019. Varför börjar inte leveranserna nu snart?
För att minska koldioxidutsläppen fokuserar Volkswagen-koncernen på elektrifiering av sina modeller.
Företaget har utvecklat plattformen MEB (Modular Electric Toolkit) sedan 2016.
Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020.
Produktionsstarten sker den 4 november 2019 på Volkswagens anläggning i tyska Zwickau.
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... utslappen/
Dom gör säkert en hel del test bilar för att säkra sig att allt blir bra skulle jag gissa, sen vill dom garanterad inte leverera förre 2020 pga utsläppen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

För att varje leverans innan årsskiftet innebär färre 2020 och därmed högre böter?
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar