Tanken är rätt, men 2025 kändes långt bort. Ska vi gissa på att full OTA är några år bort då..Zalman3 skrev:Today, our share [self-developed software as a portion of all software in Volkswagen Group vehicles] is less than 10 percent. That is clearly too small. In the Volkswagen Group, we want to achieve a share in software development of more than 60 percent by 2025.”
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Ganska skrämmande att de bara gör 10% av mjukvaran in-house. Undrar vilken del det är, förutom fusk-delen i dieselmotorstyrningen då (för den har de väl gjort själva???)
Under dessa premisser är det inte alls konstigt att de har problem med sin mjukvara. Ju fler inblandade desto svårare blir det att få ihop det. Sen har de säkert outsourcat en jäkla massa mjukvaruutveckling till länder med lägre timtaxa, och av egen erfarenhet kan jag säga att det är bara ekonomerna (som bara tittar på timtaxan) som gillar detta. Kvalitén på mjukvaran brukar inte alltid bli bättre på det viset. Jag har varit med om hårresande saker när jag fick se programkod som så kallade "experter" från söder om Himalaya har skrivit. Jag antar att det är fler här som har gjort liknande erfarenheter.
VW har nog ett massivt problem, och det handlar inte om elbilar egentligen. Det handlar om att de måste förstå att mjuvaruutveckling måste bli en del av verksamheten. Annars degraderas de allt mer till en plåtbockarfirma.
Under dessa premisser är det inte alls konstigt att de har problem med sin mjukvara. Ju fler inblandade desto svårare blir det att få ihop det. Sen har de säkert outsourcat en jäkla massa mjukvaruutveckling till länder med lägre timtaxa, och av egen erfarenhet kan jag säga att det är bara ekonomerna (som bara tittar på timtaxan) som gillar detta. Kvalitén på mjukvaran brukar inte alltid bli bättre på det viset. Jag har varit med om hårresande saker när jag fick se programkod som så kallade "experter" från söder om Himalaya har skrivit. Jag antar att det är fler här som har gjort liknande erfarenheter.
VW har nog ett massivt problem, och det handlar inte om elbilar egentligen. Det handlar om att de måste förstå att mjuvaruutveckling måste bli en del av verksamheten. Annars degraderas de allt mer till en plåtbockarfirma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: VW I.D
Man undrar ju lite över arkitekturen också. Vad kan de egentligen komma åt OTA från central dator? ABS-bromsarna tex kan säkert vara ett eget halvautonomt system. För att göra justeringar i det kanske det iaf är ett servicebesök som gäller. Gissar att Bosch står för björnparten av mjukvaruutvecklarna. "OTA light" skulle jag tro att det blir i praktiken.mati skrev:Ganska skrämmande att de bara gör 10% av mjukvaran in-house. Undrar vilken del det är, förutom fusk-delen i dieselmotorstyrningen då (för den har de väl gjort själva???)
Under dessa premisser är det inte alls konstigt att de har problem med sin mjukvara. Ju fler inblandade desto svårare blir det att få ihop det. Sen har de säkert outsourcat en jäkla massa mjukvaruutveckling till länder med lägre timtaxa, och av egen erfarenhet kan jag säga att det är bara ekonomerna (som bara tittar på timtaxan) som gillar detta. Kvalitén på mjukvaran brukar inte alltid bli bättre på det viset. Jag har varit med om hårresande saker när jag fick se programkod som så kallade "experter" från söder om Himalaya har skrivit. Jag antar att det är fler här som har gjort liknande erfarenheter.
VW har nog ett massivt problem, och det handlar inte om elbilar egentligen. Det handlar om att de måste förstå att mjuvaruutveckling måste bli en del av verksamheten. Annars degraderas de allt mer till en plåtbockarfirma.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: VW I.D
Dom har väl lyckats lura en hel del etron-kunder att de ska få OTA, så...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: VW I.D
Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.Fredrik j skrev:Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: VW I.D
Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?RagWal skrev:Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.Fredrik j skrev:Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Re: VW I.D
I en Opel Ampera pratas det om att LG Chem står för 50-60% av värdet.VW har nog ett massivt problem, och det handlar inte om elbilar egentligen.
Det handlar om att de måste förstå att mjuvaruutveckling måste bli en del av verksamheten.
Annars degraderas de allt mer till en plåtbockarfirma.
Om batterier, elmotor, transmission, kraft och styrelektronik kommer från LG, vad tillför man då själv?
Dessutom har många fossilbilstillverkare sett motortillverkningen som kärnverksamhet, mycket annat köps in från underleverantörer.
Därför känns det bittert att lägga ner motortillverkningen och bara köpa in VÄLDIGT mycket från från andra,
bara bocka plåt och skruva ihop delar från andra och sätta en dekal på bakluckan.
2016 spekulerade man över följande tillverkningskostnad för Tesla 3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
VW I.D
Skulle du köpa en ny mobil eller dator som inte får uppdateringar?Fredrik j skrev:Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: VW I.D
Det är en risk. Så länge den inte är farlig och jag får uppdateringar som fixar till det är det avsevärt bättre än alternativet. Man kan se det som att man kan leverera tidigare men ändå leverera en bättre bil efter en tid hos kund. Att INTE klara OTA skulle göra mig klart mer nervös inför köp.Fredrik j skrev:Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?RagWal skrev:Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.Fredrik j skrev:Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: VW I.D
De finns för och nackdelar med OTA, vet själv ett bolag där jag jobbade. Innan de fanns OTA så såg man till att mjukvaran fungerade för annars kunde de bli väldigt dyrt då många skulle upptäcka buggar som skulle fixas av verkstäder på garanti.
När sedan OTA kom så kunde man helt plötsligt istället säga att de där fixar vi sen, vi släpper bara en ny mjukvara så får kunderna stå ut med de där kända felen ett tag. Att uppgradera via OTA är väldigt billigt för företaget.
Sen håller jag I grunden med om att OTA är att föredra men de är inte bara fördelar.
När sedan OTA kom så kunde man helt plötsligt istället säga att de där fixar vi sen, vi släpper bara en ny mjukvara så får kunderna stå ut med de där kända felen ett tag. Att uppgradera via OTA är väldigt billigt för företaget.
Sen håller jag I grunden med om att OTA är att föredra men de är inte bara fördelar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Känner en Volvo V90 ägare som det första året har varit inne på verkstan 9ggr för mjukvaruproblem fixar.RagWal skrev:Det är en risk. Så länge den inte är farlig och jag får uppdateringar som fixar till det är det avsevärt bättre än alternativet. Man kan se det som att man kan leverera tidigare men ändå leverera en bättre bil efter en tid hos kund. Att INTE klara OTA skulle göra mig klart mer nervös inför köp.Fredrik j skrev:Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?RagWal skrev:Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.Fredrik j skrev:Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Teslas "produktion hell" med modell 3 verkar vara en västanfläkt mot vad VW ID3 har för bekymmer.
"men vi hantverkar dem så att det finns något där. Det har inget med serieproduktion att göra . "Just nu är ID.3-fordonen förproducerade som tomma plåthylsor"
"men vi hantverkar dem så att det finns något där. Det har inget med serieproduktion att göra . "Just nu är ID.3-fordonen förproducerade som tomma plåthylsor"
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... arktreife/En gruppinsider går ännu längre och säger att de inte ens är nära en industriell tillverkningsprocess vid ID.3. Det här kommer definitivt att ha några bilar på sommaren som han kan visa upp, ”men vi hantverkar dem så att det finns något där. Det har inget med serieproduktion att göra . "Just nu är ID.3-fordonen förproducerade som tomma plåthylsor och lagras tillfälligt på en enorm parkeringsplats i Sachsen - med avsikt att importera programvaran när åtminstone en rimligt lämplig basversion är klar," sade Süddeutsche i sin artikel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Känner en Skoda Superb ägare som på de första 26 månaderna inte varit inne på verkstan för något problem med bilenZalman3 skrev:Känner en Volvo V90 ägare som det första året har varit inne på verkstan 9ggr för mjukvaruproblem fixar.RagWal skrev:Det är en risk. Så länge den inte är farlig och jag får uppdateringar som fixar till det är det avsevärt bättre än alternativet. Man kan se det som att man kan leverera tidigare men ändå leverera en bättre bil efter en tid hos kund. Att INTE klara OTA skulle göra mig klart mer nervös inför köp.Fredrik j skrev:Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?RagWal skrev:Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.Fredrik j skrev:Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Re: VW I.D
Köp en trisslott nek0!!
Har haft betydligt mindre problem med min Tesla än med de 4 föregående bilarna (1 eGolf och 3 Octavior) eGolfen läckte som ett såll.
Har haft betydligt mindre problem med min Tesla än med de 4 föregående bilarna (1 eGolf och 3 Octavior) eGolfen läckte som ett såll.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Har inte råd med triss.... du vet det där driftskostnader på en avgas bil och service sedan ska man inte glömma bilskattenWalker skrev:Köp en trisslott nek0!!
Har haft betydligt mindre problem med min Tesla än med de 4 föregående bilarna (1 eGolf och 3 Octavior) eGolfen läckte som ett såll.
Re: VW I.D
Nej. Det jag pratar om hur uppdateringarna distribueras.taliz skrev:Skulle du köpa en ny mobil eller dator som inte får uppdateringar?Fredrik j skrev:Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
VW I.D
Ja? Du skulle ju kunna lämna in telefonen eller datorn på service för att få uppdatering då. Samma sak.Fredrik j skrev:Nej. Det jag pratar om hur uppdateringarna distribueras.taliz skrev:Skulle du köpa en ny mobil eller dator som inte får uppdateringar?Fredrik j skrev:Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Det är rent ut sagt idiotiskt att hävda att något skulle vara sämre för att det kan distribueras mer effektivt.
Tvärtom gäller skulle jag hävda, för då får man mer pengar över att spendera på att just göra produkterna ännu bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
VW I.D
Man lurar bara sig själv om man tror att de som inte klarar OTA skulle vara mindre riskbenägna.RagWal skrev:Det är en risk. Så länge den inte är farlig och jag får uppdateringar som fixar till det är det avsevärt bättre än alternativet. Man kan se det som att man kan leverera tidigare men ändå leverera en bättre bil efter en tid hos kund. Att INTE klara OTA skulle göra mig klart mer nervös inför köp.Fredrik j skrev:Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?RagWal skrev:Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.Fredrik j skrev:Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Allt är slimmat, outsourcat och extremt tidspressat idag.
De flesta bilföretag utvecklar ju inte sin egen mjukvara utan överlåter det till underleverantörer. Dessa underleverantörer är extremt prispressade och konkurrensutsatta av fordonstillverkarna. Dvs stor risk för problem. Därför "elektronikproblem" är bland de absolut vanligaste felen på nya bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
OTA har Audi visserligen inte lovat på samma sätt som VW, de var lite luddiga med det. Däremot så har de lovat functions-on-demand. Det skulle gå att abonnera eller köpa till allehanda funktioner som skulle kunna aktiveras på distans. Allt från matrix-ljus till multimedia-krimskrams.taliz skrev:Dom har väl lyckats lura en hel del etron-kunder att de ska få OTA, så...
Men det verkar Audi ha "glömt". Jag är glad att jag beställde allting jag ville ha redan från början. Hade jag lyssnat på säljaren och väntat på möjligheten att aktivera det "sen" hade jag nog haft en mycket sämre bil idag. Det enda som påminner om denna funktion är menypunkten där det står "du har inte köpt några licenser än". Nej såklart. För det går inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Flera i etron-tråden som skrivit att de trodde de skulle få OTA.mati skrev:OTA har Audi visserligen inte lovat på samma sätt som VW, de var lite luddiga med det. Däremot så har de lovat functions-on-demand. Det skulle gå att abonnera eller köpa till allehanda funktioner som skulle kunna aktiveras på distans. Allt från matrix-ljus till multimedia-krimskrams.taliz skrev:Dom har väl lyckats lura en hel del etron-kunder att de ska få OTA, så...
Men det verkar Audi ha "glömt". Jag är glad att jag beställde allting jag ville ha redan från början. Hade jag lyssnat på säljaren och väntat på möjligheten att aktivera det "sen" hade jag nog haft en mycket sämre bil idag. Det enda som påminner om denna funktion är menypunkten där det står "du har inte köpt några licenser än". Nej såklart. För det går inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Ja, det lät lite så i början att e-tron skulle få det. Många trodde det, och Audi har varit väldigt otydliga med detta. Om man ska vara lite snäll så skulle man kunna hävda att det var ett missförstånd och att Audi menade FOD medan andra pratade om OTA. Men nu har ju e-tron varken fått det ena eller det andra, så sett är det skit samma vad Audi egentligen menade. Det finns helt enkelt inte, och jag tvivlar på att det någonsin kommer.
Som sagt, mig gör det inget. Min bil har allt lull-lull jag "behöver". Men jag lider med alla som inte beställde t.ex. matrix-lysen i väntan på att kunna aktivera dem vid behov.
Som sagt, mig gör det inget. Min bil har allt lull-lull jag "behöver". Men jag lider med alla som inte beställde t.ex. matrix-lysen i väntan på att kunna aktivera dem vid behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Vad bra att jag inte hävdar det då. Som jag skrev finns det ju inga nackdelar med OTA. Jag bara ifrågasatte om det är så avgörande vid val av bil. Jag skulle bli irriterad om bilen hela tiden behövde uppdateras. Vad kommer krångla härnäst?taliz skrev:Det är rent ut sagt idiotiskt att hävda att något skulle vara sämre för att det kan distribueras mer effektivt.
Tvärtom gäller skulle jag hävda, för då får man mer pengar över att spendera på att just göra produkterna ännu bättre.
Re: VW I.D
Sjukt irriterande för kunden och dyrt för volvo. Dom gör förmodligen allt för att slippa mjukvaruproblem som kunden upptäcker. Jag har inte haft några problem med min s90. Bara uppdateringar i samband med service.Zalman3 skrev:Känner en Volvo V90 ägare som det första året har varit inne på verkstan 9ggr för mjukvaruproblem fixar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Tänker man så så ska man nog inte köpa en ny bil överhuvudtaget...Fredrik j skrev:Vad bra att jag inte hävdar det då. Som jag skrev finns det ju inga nackdelar med OTA. Jag bara ifrågasatte om det är så avgörande vid val av bil. Jag skulle bli irriterad om bilen hela tiden behövde uppdateras. Vad kommer krångla härnäst?taliz skrev:Det är rent ut sagt idiotiskt att hävda att något skulle vara sämre för att det kan distribueras mer effektivt.
Tvärtom gäller skulle jag hävda, för då får man mer pengar över att spendera på att just göra produkterna ännu bättre.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19