VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

nek0 skrev:
Finns det någon annan ny bil där man inte kan justera bilbälte på höjden?
Blev riktigt besviken idag när jag provkörde ID.3.
Model S går väl inte det på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
nek0 skrev:
Finns det någon annan ny bil där man inte kan justera bilbälte på höjden?
Blev riktigt besviken idag när jag provkörde ID.3.
Model S går väl inte det på.
Tycker att det är konstigt, alla är inte lika långa.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

ID4 är på banan! 8-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
ID4 är på banan! 8-)
:lol: :lol:
Närmaste ID4 kommer banan är med racehojen på släp. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: VW I.D

Inlägg av Tellus »

Bra pris på privatleasing 58kWh ID3, 3189kr

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... j/93043413
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Maw skrev:
ID4 är på banan! 8-)
Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då? :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Maw skrev:
ID4 är på banan! 8-)
Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då? :shock:

Kommer aldrig köpa en bil utan 4wd.

Senast igår körde jag efter en mindre skogsväg som jag fick ploga mig fram med Teslan.
Hade inte gått med 2wd.

Men det är inte bara framkomligheten som blir så mycket bättre med 4wd.

Har man +400 hk, så nöts däcken betydligt mera med 2wd.

Dessutom blir lastväxlingarna mindre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: VW I.D

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
Maw skrev:
ID4 är på banan! 8-)
Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då? :shock:
Esc turned off står det ju i videon. :geek:
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
ID4 är på banan! 8-)
Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då? :shock:

Kommer aldrig köpa en bil utan 4wd.

Senast igår körde jag efter en mindre skogsväg som jag fick ploga mig fram med Teslan.
Hade inte gått med 2wd.

Men det är inte bara framkomligheten som blir så mycket bättre med 4wd.

Har man +400 hk, så nöts däcken betydligt mera med 2wd.

Dessutom blir lastväxlingarna mindre.
Det är ju inte alla som bor i obygden, som således klarar sig bra med 2wd.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
ID4 är på banan! 8-)
Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då? :shock:

Kommer aldrig köpa en bil utan 4wd.

Senast igår körde jag efter en mindre skogsväg som jag fick ploga mig fram med Teslan.
Hade inte gått med 2wd.

Men det är inte bara framkomligheten som blir så mycket bättre med 4wd.

Har man +400 hk, så nöts däcken betydligt mera med 2wd.

Dessutom blir lastväxlingarna mindre.
Att ploga sig fram med en Tesla måste vara det bästa man kan göra med den. Roligt att det finns folk som tycker en bil som kostar runt miljonen er ultimate snöplogen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Vilka bilar är den ultimata snöplogen? Min bil tog sig ca 2 m innan den fastnade när det kommit 50 cm nysnö på parkeringen. Var bara att vänta på snöröjningen.
Det kanske har att göra med hur nosen ser fram. id 3 har en kanske liten front men har en grill längst nedtill, där snö kan samlas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
mikebike skrev:
Det var precis sånt här som gjorde att jag beställde en Tesla.
Litet annan prisklass på dina beställningar eller hur? Vad tillför ditt inlägg i tråden?
Kanske var någon som tidigare övervägde ID, och körde på en M3 för att mycket inte var klart?

Så jag tycker inte du skall vara så hård och aggressiv i din ton, då det ändå är rätt on-topic isf. i den kontexten. Precis som jag tycker det är fel med alla som ser Tesla genom helt rosa glasögon, så är det lika fel med alla som ser VW eller Polestar genom endast rosa glasögon.

Alla bilar har sina klara + och - tycker jag, och vi behöver inte ta kritik av något bilvarumärke som en personlig attack.

Just en tydlig användarvänlig helhetsupplevelse är väl något som varit enklare (och mer fokus) för Tesla att få till, som byggt upp hela kedjan själv från "ax till limpa". Enklare att få till sådant när man har hela kontrollen. Lite som Apple på telefon/iPad-sidan.

Sedan har Tesla en massa andra nackdelar med usel byggkvalitet, och opersonlig service, etc., men just mjukvaruutveckling har ju visat sig vara en av VAG-koncernens kanske allra svagaste sida. Håller du inte med själv om det (om du tar av märkes-krigar-hatten)?

På andra sätt har ju dock VAG en massa bra kvaliteter som andra inte har, och som Tesla helt saknar, som mycket hög byggkvalitet och hög standard på sina bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Ok, fair enough. Ber om ursäkt mikeBike, dålig ton av mig.
Tillbaks till ID tråden, idag var första dagen m underkylt på vår grusväg ca 3km. Dubbfria. Men det gick riktigt bra, den klarade det bra. Jag ville INTE provocera, jag har redan bjudit grannarna på skratt nog med bilar i diken. Nu blir det dock snökedjor i skuffen till nästa gång. Förstår de som inte vill hålls med sånt, men jag har inget emot det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

martinot skrev:
PapaD skrev:
mikebike skrev:
Det var precis sånt här som gjorde att jag beställde en Tesla.
Litet annan prisklass på dina beställningar eller hur? Vad tillför ditt inlägg i tråden?
Kanske var någon som tidigare övervägde ID, och körde på en M3 för att mycket inte var klart?

Så jag tycker inte du skall vara så hård och aggressiv i din ton, då det ändå är rätt on-topic isf. i den kontexten. Precis som jag tycker det är fel med alla som ser Tesla genom helt rosa glasögon, så är det lika fel med alla som ser VW eller Polestar genom endast rosa glasögon.

Alla bilar har sina klara + och - tycker jag, och vi behöver inte ta kritik av något bilvarumärke som en personlig attack.

Just en tydlig användarvänlig helhetsupplevelse är väl något som varit enklare (och mer fokus) för Tesla att få till, som byggt upp hela kedjan själv från "ax till limpa". Enklare att få till sådant när man har hela kontrollen. Lite som Apple på telefon/iPad-sidan.

Sedan har Tesla en massa andra nackdelar med usel byggkvalitet, och opersonlig service, etc., men just mjukvaruutveckling har ju visat sig vara en av VAG-koncernens kanske allra svagaste sida. Håller du inte med själv om det (om du tar av märkes-krigar-hatten)?

På andra sätt har ju dock VAG en massa bra kvaliteter som andra inte har, och som Tesla helt saknar, som mycket hög byggkvalitet och hög standard på sina bilar.
"Mycket inte var klart" det någon anser vara "mycket" kan lika gärna anses var "lite" i en annans ögon, det kan bero på hur rosa glasögon man har. Mjukvara kan vara ett problemet för någon, för en annan person flera saker, då det styr mycket i bilen. Sen är det ju som så att mjukvaruproblemet har i stort varit VW:s egna problem och inte kundernas, då man väntat lång tid med att lansera bilen. Hade det inte varit för att de varit tvingade av utsläppsskäl hade de nog väntat än längre. Nu verkar man ha satt ihop ett nytt mjukvaruteam som ligger före planerad tid så jag tror man ska vara försiktig med att döma ut mjukvaran som VW:s svagaste punkt. Är det 8 veckor bilen varit ute hos kund? jag ger VW lite mer tid i alla fall.

471 registrerade ID.3 hittills i november, igen ligger i närheten, inte Kia, inte Renault, inte Nissan, inte Polestar, inte Porsche, inte Audi, inte Mercedes inte Tesla. Den sjätte denna månad registrerades 60 stycken på en dag, det är liknande siffror som vissa andra har gjort på 21 dagar denna månaden. Det fixade VW på en dag.

När är en mjukvara färdig för övrigt? Windows 10 är färdigt så till vida att det är lanserat, men ändå jobbat tusentals utvecklare med operativet fortfarande och släpper förbättringar och ändringar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

PapaD skrev:
Ok, fair enough. Ber om ursäkt mikeBike, dålig ton av mig.
Tillbaks till ID tråden, idag var första dagen m underkylt på vår grusväg ca 3km. Dubbfria. Men det gick riktigt bra, den klarade det bra. Jag ville INTE provocera, jag har redan bjudit grannarna på skratt nog med bilar i diken. Nu blir det dock snökedjor i skuffen till nästa gång. Förstår de som inte vill hålls med sånt, men jag har inget emot det.
De bilar jag initialt var intresserad av var VW ID.4 AWD, Skoda Enyaq AWD, Volvo XC40 P8, Polestar 2 och Tesla Model Y.
Som synes är det AWD som gäller för mig.
Tycker du att priserna skiljer extremt mycket mellan dessa?

Slutligen valde jag Model Y, men eftersom den (också) har närmare 12 månaders leveranstid beställde jag en M3 "så länge". Beställningen av MY är ju inte bindande så om ett knappt ett år är det dags att ompröva beslutet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Jag var tvungen att tänja alla konton för ID3. För mig var gränsen en halv mille. Och jag tycker absolut att bilen inte är värd det. Men vilken bil i den prisklassen är det? Ingen i mina ögon. Om man kan vänta så tycker jag man ska det, VW kommer bli tvungna att sänka priset till rimlig marginal. Bilen är bra, basic och känns robust. Bara för dyr.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

På andra sätt har ju dock VAG en massa bra kvaliteter som andra inte har, och som Tesla helt saknar, som mycket hög byggkvalitet och hög standard på sina bilar.


Mina erfarenheter av VAG bilar är att de har sämre kvalitet än snittbilen.
Har kört en Audi A6 Quattro förut och var det en massa konstiga fel med den. Fick stopp på E4 när kabeln till huvuddatorn lossnade. Direkt trafikfarligt.

Det tråkiga var också att VAG hävdade att Non stop garantin inte gällde fast jag hade en nästan ny bil.
Fick bråka massor för att få rätt.


Mati här på forumet kan ju inte hävda att hans bekymmer med att få drag till sin bil var en smärtfri historia.

AMS har frågat Audi e-tron ägare vad de tycker om sin bil.

E-TRON-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Dörrlåsen till bakdörrarna strular."
"Mjukvaruproblem med backspeglarna."
"Mycket elektronikstrul!"
"Laddluckan trasig."
"Styrdonet till batteriets vätskenivå felar."
"Drar lite mycket el."
"Felmeddelanden som försvinner när man stänger av bilen. Man vet inte om det är fel eller inte på bilen."
"En förlegad mobilapp som ofta inte fungerar."
"Problem med blåtandskopplingen till bilen."
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2OTE3MDY7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImM5NGVhYWY5ODI4YTZhZTcyOTAzM2RjODFlZTk5YWFjNmExZTEzNzAiO30=.jpeg.jpg

Vill man ha en kvalitetsbil ska man köpa en Toyota.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
På andra sätt har ju dock VAG en massa bra kvaliteter som andra inte har, och som Tesla helt saknar, som mycket hög byggkvalitet och hög standard på sina bilar.


Mina erfarenheter av VAG bilar är att de har sämre kvalitet än snittbilen.
Har kört en Audi A6 Quattro förut och var det en massa konstiga fel med den. Fick stopp på E4 när kabeln till huvuddatorn lossnade. Direkt trafikfarligt.

Det tråkiga var också att VAG hävdade att Non stop garantin inte gällde fast jag hade en nästan ny bil.
Fick bråka massor för att få rätt.


Mati här på forumet kan ju inte hävda att hans bekymmer med att få drag till sin bil var en smärtfri historia.

AMS har frågat Audi e-tron ägare vad de tycker om sin bil.

E-TRON-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Dörrlåsen till bakdörrarna strular."
"Mjukvaruproblem med backspeglarna."
"Mycket elektronikstrul!"
"Laddluckan trasig."
"Styrdonet till batteriets vätskenivå felar."
"Drar lite mycket el."
"Felmeddelanden som försvinner när man stänger av bilen. Man vet inte om det är fel eller inte på bilen."
"En förlegad mobilapp som ofta inte fungerar."
"Problem med blåtandskopplingen till bilen."
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2OTE3MDY7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImM5NGVhYWY5ODI4YTZhZTcyOTAzM2RjODFlZTk5YWFjNmExZTEzNzAiO30=.jpeg.jpg

Vill man ha en kvalitetsbil ska man köpa en Toyota.
Lite orättvist ändå att jämföra en fossilbil mot en elbil, då elbilar generellt krånglar mindre. En bekant fick en ny RAV4 som hyrbil nu när Mercedesen blev påbackad. Vilken hemsk bil, tryckte man på gasen lät det högt men inget hände, tråkig plast och tråkigt interiör. Blev lättnad och glädje när den nio år gamla Mercedesen kom tillbaka i familjen, trevligare, roligare och bättre komfort.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Du drar många bilar över en kam Zalman. Och tänk på att Mati säger att hans golf är jäkligt bra, varför hoppade du över det?
Sedan instämmer jag i Toyota gällande kvalitet men att dra alla VAG bilar över en kam är att generalisera väl mycket. Då får du faktiskt dra fram källor som håller Zalman.
Edit:
Du sade faktiskt att det var dina erfarenheter, my bad. Det kan jag inte säga emot.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Jag bytte bort min strulande Audi A6 Quattro mot en Toyota Prius.

Priusen gick 10.000 mil utan ETT enda fel.
Ett himmelrike jämfört med Audin.

Men visst kändes Audin ha högre upplevd kvalitet när den inte stod på verkstaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
På andra sätt har ju dock VAG en massa bra kvaliteter som andra inte har, och som Tesla helt saknar, som mycket hög byggkvalitet och hög standard på sina bilar.


Mina erfarenheter av VAG bilar är att de har sämre kvalitet än snittbilen.
Har kört en Audi A6 Quattro förut och var det en massa konstiga fel med den. Fick stopp på E4 när kabeln till huvuddatorn lossnade. Direkt trafikfarligt.

Det tråkiga var också att VAG hävdade att Non stop garantin inte gällde fast jag hade en nästan ny bil.
Fick bråka massor för att få rätt.


Mati här på forumet kan ju inte hävda att hans bekymmer med att få drag till sin bil var en smärtfri historia.

AMS har frågat Audi e-tron ägare vad de tycker om sin bil.

E-TRON-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Dörrlåsen till bakdörrarna strular."
"Mjukvaruproblem med backspeglarna."
"Mycket elektronikstrul!"
"Laddluckan trasig."
"Styrdonet till batteriets vätskenivå felar."
"Drar lite mycket el."
"Felmeddelanden som försvinner när man stänger av bilen. Man vet inte om det är fel eller inte på bilen."
"En förlegad mobilapp som ofta inte fungerar."
"Problem med blåtandskopplingen till bilen."
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2OTE3MDY7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImM5NGVhYWY5ODI4YTZhZTcyOTAzM2RjODFlZTk5YWFjNmExZTEzNzAiO30=.jpeg.jpg

Vill man ha en kvalitetsbil ska man köpa en Toyota.
Om vi nu ska fråga Mati om hans eTron så kan vi ju även fråga om hans upplevelse med Tesla.

Men visst, skulle man göra en lista på alla problem olika ägare hade med sina Teslor och lägga fram det som ett stort problem så hade man fått mycket kritik här på forumet, speciellt om man lägger samma problemen över flera år och flera bilar. Vet att en ny användare gjorde det här en gång för några år sedan, satan vad mycket kritik han fick då det inte ansågs rimligt. Men att nu göra samma sak för Volkswagen koncernen är alltså helt rimligt?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
Du drar många bilar över en kam Zalman. Och tänk på att Mati säger att hans golf är jäkligt bra, varför hoppade du över det?
Sedan instämmer jag i Toyota gällande kvalitet men att dra alla VAG bilar över en kam är att generalisera väl mycket. Då får du faktiskt dra fram källor som håller Zalman.
Edit:
Du sade faktiskt att det var dina erfarenheter, my bad. Det kan jag inte säga emot.
På jobbet har vi haft en Audi A3 e-tron.
Både DSG-lådan och batteriet har fått bytas.
Som tur på garantin.
Men det är ingen bil jag skulle köpa utan garanti.
Usel värme på vintern dessutom.

En annan kollega körde en VW Golf som skramlade förfärligt.
När VAG verkstaden skulle testa att de lagade problemet körde de ut på en dålig skogsväg.
Slog i en sten och slog hål på oljetråget.
Den bilen var lääääänge på verkstaden innan de fick ordning på den igen.

En tredje kollega kör en Skoda Octavia.
Har haft inne den flera gånger för en massa skrammel.
Nu senast när har servat bilen så började oljelampan lysa redan efter 2 mil.
Han bojkottar numera VAG verkstaden.

Ska jag ta fler exempel?

Så om jag får frågan vilken bil som är bäst vad gäller kvalitet och verkstadsbesök om man ska välja mellan Audi, Tesla och Toyota.

Så tycker jag att Toyota är bäst, Tesla mellan och Audi är sämst.

Givetvis respekterar jag att andra har andra erfarenheter och kan tycka annorlunda.

Men att 100% av alla människor tycker att Audi har högre kvalitet och bättre verkstäder än Tesla stämmer inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Audi, Tesla..? :?: Jag tycker VW ID3 är en trevlig bil. Hoppas jag skriver i rätt forumtråd men känner mig lite osäker på det nu :D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
ID4 är på banan! 8-)
Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då? :shock:
Esc turned off står det ju i videon. :geek:
Ah, det såg jag inte. Tack.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Du drar många bilar över en kam Zalman. Och tänk på att Mati säger att hans golf är jäkligt bra, varför hoppade du över det?
Sedan instämmer jag i Toyota gällande kvalitet men att dra alla VAG bilar över en kam är att generalisera väl mycket. Då får du faktiskt dra fram källor som håller Zalman.
Edit:
Du sade faktiskt att det var dina erfarenheter, my bad. Det kan jag inte säga emot.
På jobbet har vi haft en Audi A3 e-tron.
Både DSG-lådan och batteriet har fått bytas.
Som tur på garantin.
Men det är ingen bil jag skulle köpa utan garanti.
Usel värme på vintern dessutom.

En annan kollega körde en VW Golf som skramlade förfärligt.
När VAG verkstaden skulle testa att de lagade problemet körde de ut på en dålig skogsväg.
Slog i en sten och slog hål på oljetråget.
Den bilen var lääääänge på verkstaden innan de fick ordning på den igen.

En tredje kollega kör en Skoda Octavia.
Har haft inne den flera gånger för en massa skrammel.
Nu senast när har servat bilen så började oljelampan lysa redan efter 2 mil.
Han bojkottar numera VAG verkstaden.

Ska jag ta fler exempel?

Så om jag får frågan vilken bil som är bäst vad gäller kvalitet och verkstadsbesök om man ska välja mellan Audi, Tesla och Toyota.

Så tycker jag att Toyota är bäst, Tesla mellan och Audi är sämst.

Givetvis respekterar jag att andra har andra erfarenheter och kan tycka annorlunda.

Men att 100% av alla människor tycker att Audi har högre kvalitet och bättre verkstäder än Tesla stämmer inte.
Det är klart att vi ska.
Min Skoda Superb är snart 3 år. Om 2 veckor ska den in på andra service. 0 (noll) fel eller besök på verkstad förutom service. Vad kostar det då att serva en Superb upp till 6000mil? 3600kr inklusive bromsvätska. Är den den bästa bilen i världen? Nej det tycker jag inte att den är. Finns det något bilmärke som inte producerar måndagsexemplar?
Skriv svar