VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »


Volkswagen ID.3 GTX får 333 hästar och fyrhjulsdrift.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... julsdrift/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW har nu löst problemet med att ID bilarna laddar långsamt.

Man kan dra fram en bioduk och titta på film medans man laddar! :lol:
Screenshot_20210910-104655_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

Zalman3 skrev:
VW har nu löst problemet med att ID bilarna laddar långsamt.

Man kan dra fram en bioduk och titta på film medans man laddar! :lol:
Screenshot_20210910-104655_Facebook.jpg
Hej 90-tal!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Dragkrok? någon?
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Mickep skrev:
Dragkrok? någon?

Jag har dragkrok på min? Eller vad är frågan?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Test av en ID3 62kWh.
Laddar i 133kW.
Screenshot_20210912-194006_Chrome.jpg




Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

ID4 laddar i 172kW.
Screenshot_20210912-205021_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av R_Edvinsson »

Zalman3 skrev:
ID4 laddar i 172kW.
Screenshot_20210912-205021_Chrome.jpg
Inte fel alls om de klämmer upp laddningen lite via nästa OTA.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Är det nån som kan tyska?
Är det bara GTX som får 175kW laddning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
WALL-E
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 sep 2021 21:43

Re: VW I.D

Inlägg av WALL-E »

Hej! Är det bara jag som drabbats av att det inte går att använda We Charge kortet på Mer, tidigare Bee. För mig har det tidigare fungerat felfritt. Tittar man i WeConnect appen, är alla Mer laddplatser gråa, och ej tillgängliga!
Tog kontakt med We Charge, per telefon och fick detta som svar på mitt ärende.

” Tack för att du använder Elli support.

Enligt våra verktyg är ditt kort, som är utrustad me We Charge Plus, redo för offentlig laddning och har flera framgångsrika laddningar.

Vi vill informera dig om att du alltid bör alltid använda filtret i appen We Connect ID för att vara säker på att stationen är kompatibel med ditt We Charge kort.
Om du vill att vi ska analysera frågan närmare kan du gärna skicka oss följande information:
EVSE ID av stationen
En skärmdump av stationen i We Connect ID. appen.
Exakt tidsstämpeln för när du försökte ladda (Tid och Datum)
Återkom gärna om du har fler frågor, du kan även kontakta oss på tf. 0200-88 34 24 (mån-sön kl. 08,00-20,00), ha då gärna ditt ärendenummer”

Support i världsklass :D
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Zalman3 skrev:
Är det nån som kan tyska?
Är det bara GTX som får 175kW laddning?
Tror inte någon utanför VW vet och knappt dom själva heller, tror inte man ska räkna med att få 175kw med en OTA uppdatering om man redan nu har en ID.4.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: VW I.D

Inlägg av Peter Andersson »

Björn Nyland testar ID3 med 120kW laddning.

Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Peter Andersson skrev:
Björn Nyland testar ID3 med 120kW laddning.

Drar upp laddningen till 132kw på låg SOC, annonserad är 120kw, snyggt! Spännande att se hela laddkurvan, frågan är om den också höjts?
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Nu kommer uppdateringen 2.3 för alla ID-bilar.

https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/ ... e-2-3.html
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: VW I.D

Inlägg av Johlei »

Dodde skrev:
Nu kommer uppdateringen 2.3 för alla ID-bilar.

https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/ ... e-2-3.html
Shit vilken lång beskrivning av hur man uppdaterar. Många ifs and buts.

Man ska bla ladda till minst 50% SoC och koppla ur laddkabel innan installationen startas! Vad händer annars? Är det för att det ska vara enklare att bärga bilen om den brickas av uppdateringen?

Jag har iofs inte läst Teslas beskrivning av OTA update (trots att jag genomfört några sedan jag fick min M3LR för drygt två år sedan)… den kanske är lika krångligt beskriven?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Johlei skrev:
Dodde skrev:
Nu kommer uppdateringen 2.3 för alla ID-bilar.

https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/ ... e-2-3.html
Shit vilken lång beskrivning av hur man uppdaterar. Många ifs and buts.

Man ska bla ladda till minst 50% SoC och koppla ur laddkabel innan installationen startas! Vad händer annars? Är det för att det ska vara enklare att bärga bilen om den brickas av uppdateringen?

Jag har iofs inte läst Teslas beskrivning av OTA update (trots att jag genomfört några sedan jag fick min M3LR för drygt två år sedan)… den kanske är lika krångligt beskriven?
Sidan 158 i manualen:
När en programvaruuppdatering är tillgänglig visas en gul klockikon längst upp på pekskärmen.

Det finns tre sätt på vilka du kan installera programvaruuppdateringar:

• Tryck på den gula klockikonen för att navigera till schemaläggningsfönstret, där du får en uppmaning om att välja en tid för installation av uppdateringen (Ställ in denna tidpunkt) eller installera nu (Installera nu). När schemaläggningen har gjorts blir den gula klockikonen vit tills uppdateringen startar. Närsomhelst innan uppdateringen startar kan du peka på denna klockikon och ställa in en annan tid för uppdateringen.

• Tryck på Reglage > Programvara för att se efter om det finns en tillgänglig uppdatering för fordonet. Om en uppdatering är tillgänglig trycker du på Programvaruuppdatering är tillgänglig för att navigera till schemaläggningsfönstret som har beskrivits ovan.

• Starta uppdateringar med hjälp av Teslas mobilapp.
Kravet är tillgång på WiFi för att ladda ner och att bilen är i P (parkeringsläge, man kan inte starta uppdatering medans man kör).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW I.D

Inlägg av El2an »

backe skrev:
Mickep skrev:
Dragkrok? någon?

Jag har dragkrok på min? Eller vad är frågan?
En undran har du kört med kåpsläp med närmare max dragvikt någon gång?
Vad hamnade förbrukningen på då? Är de någon som testat detta?
Skulle vara intressant veta hur långt en id4/gtx tar sig vid -10 med en kåpsläp och två skotrar på, vet en här på orten som fick ut en id4 och som har fjällstuga ca 40 mil från hemmet och åker dit nästan varje helg vintertid med kåpsläp och 2 skotrar i.
En säljare på Audi/vag trodde de skulle bli tråkig stämning på fredag em/kvällen att åka denna sträcka med 2 barn under 7 år som är trötta efter en vecka på dagis med långa dagar sedan måsta stå och ladda på väg till stugan. Nu äger denna familj en passat alltrack tdi 2016-2017 också vilket säljaren trodde skulle bli bilen som användes till stugan.
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW I.D

Inlägg av El2an »

Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?

Här även funderat på varför inte man har en lucka fram (vika ut grillen tex på elbilar som har en sådan) där sladden kan läggas/förvaras?
Men så såg jag att vw hade så på deras elgolf citystromer där förvarade man kabeln bakom grillen och de vore jävligt smart om man haft så även idag och med laddkontakten fram. Låsning av luckan på samma sett som tanklocket via centrallås på en fosilare.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av R_Edvinsson »

El2an skrev:
Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?

Här även funderat på varför inte man har en lucka fram (vika ut grillen tex på elbilar som har en sådan) där sladden kan läggas/förvaras?
Men så såg jag att vw hade så på deras elgolf citystromer där förvarade man kabeln bakom grillen och de vore jävligt smart om man haft så även idag och med laddkontakten fram. Låsning av luckan på samma sett som tanklocket via centrallås på en fosilare.
Det är samma förare som senare skall backa ut ur parkeringsfickan.

Så kan man inte backa in i en ruta borde man inte heller vara bättre på att backa ur den.

Jag skulle inte vilja ha en grill fram som var öppningsbar, speciellt inte under vintermånaderna när just den delen på bilen oftast är helt nersölad med smuts och snömodd.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: VW I.D

Inlägg av Niklas Z »

El2an skrev:
Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
Jag tycker det är bättre att backa in i parkeringsfickan och köra ut. När man kör ut behöver man se bra och det är bättre sikt om man kör ut än om man backar ut.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: VW I.D

Inlägg av Gargamel »

Niklas Z skrev:
El2an skrev:
Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
Jag tycker det är bättre att backa in i parkeringsfickan och köra ut. När man kör ut behöver man se bra och det är bättre sikt om man kör ut än om man backar ut.
Eller så väljer man en där du kan köra rakt igenom och kan således parkera med nosen ut på andra sidan istället :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: VW I.D

Inlägg av Niklas Z »

Gargamel skrev:
Niklas Z skrev:
El2an skrev:
Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
Jag tycker det är bättre att backa in i parkeringsfickan och köra ut. När man kör ut behöver man se bra och det är bättre sikt om man kör ut än om man backar ut.
Eller så väljer man en där du kan köra rakt igenom och kan således parkera med nosen ut på andra sidan istället :D
Ja, finns det en sådan plats är det bara att göra det, men oftast finns det inte någon sådan på de platser jag parkerar..
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Ny drivlina på gång för ID modellerna. Möjlighet till "deep update" av mjukvaran.
Snålare, snabbare laddning, större batterier och V2L/V2G kanske?
Audi Q4 pratas det ju om ska få 100kWh batteri, 600km WLTP räckvidd och V2G.
Vi kommer att uppdatera mjukvaran för att ge lägre förbrukning, men redan nu är en ny drivlina för ID-serien under utveckling, avslöjar Silke Bagschik, marknadschef.

Hon berättar också att ID-bilarna kommer att få fler funktioner med en "deep update" av mjukvaran.
Volkswagen är på gång med att införa mjukvaru-upptatering via nätet, men en sådan här omfattande förändring kan kräva verkstadsbesök.

Konkurrensen på elbilsmarknaden börjar hårdna och det låter inte som att Volkswagen är helt nöjda med vad de har att erbjuda. Räckvidd är ett viktigt säljargument och snart kommer fler få upp ögonen för hur mycket det skiljer i laddtid mellan olika elbilar. ID-bilarna klarar bara 125 kilowatts snabbladdning, vilket kan jämföras med 220 kW för Hyundai Ioniq 5. På en långresa innebär det en betydande skillnad i laddtid.

Kanske vill Volkswagen också kunna erbjuda V2L, det vill säga att bilens högvoltsbatteri kan ge stöm till verktyg, kylskåp, elcyklar med mera?

Trots att många köper bil med ögonen kommer ID 5 inte att bli lika vanlig som ID 4. Förutom mindre lastutrymme är en bidragande orsak att coupén endast ska säljas med det stora batteriet på 77 kWh.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... bestammer/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar