VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: VW I.D

Inlägg av Elmil »

taliz skrev:
Fått nån skum bugg i appen. Den beräknar numera räckvidd i ”smi”?! Bild


Bild
Svidish Mil ? :lol:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW I.D

Inlägg av Hoppsan_84 »

Det blir så för mig också om jag kör appen på engelska. På svenska står det mil.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Knepigt. Varför är det engelsk setting, är det orsaken? Vad händer om du byter till svenska? Vilken version har du? I min version 2.0.2 har jag rätt färg på bilen, har du rätt färg?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Hmm med svenska som språk så står det mil ja. Har version 1.21.
På iPaden med samma version står dock km. Udda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Hmm med svenska som språk så står det mil ja. Har version 1.21.
På iPaden med samma version står dock km. Udda.
Ändrades till mil i appen när telefonen uppdaterades till iOS15, trots att appen inte uppdaterades samtidigt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Hmm med svenska som språk så står det mil ja. Har version 1.21.
På iPaden med samma version står dock km. Udda.
Ändrades till mil i appen när telefonen uppdaterades till iOS15, trots att appen inte uppdaterades samtidigt.
Min iPad kör iPadOS 15, borde vara samma då kan man tycka. Men icke.
Nåja, är ju inget direkt problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Någon sommar problem med inbromsning på en ID-bil?

Det upplevs som att när man bromsar lätt med bromspedalen så bromsar bilen med regen först, men när man trycker lite hårdare (ej kraftig inbromsning) så släpper den regen och bilen verkar inte veta hur den skall bromsa och ger ifrån sig ett liknande ljud som när assistans inbromsningen slår på. Då får man trycka riktigt hårt på bromsen för att få stopp på bilen. Känns som bromsförmågan minskar med 50%.

Har upplevt det med en ID.3 och nu också med en ID.4.
Senast redigerad av Dodde, redigerad totalt 1 gånger.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

Skumt, jag har kört över 1500 mil med min ID4 och har aldrig upplevt något liknande. Tvärtom tycker jag övergången mellan regenerering och friktionsbromsar maskeras på ett bra sätt. Det enda undantaget är när man glider långsamt fram mot ett rödljus, då friktionsbromsarna nyper till ganska plötsligt precis innan man stannar helt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

iAkita skrev:
Skumt, jag har kört över 1500 mil med min ID4 och har aldrig upplevt något liknande. Tvärtom tycker jag övergången mellan regenerering och friktionsbromsar maskeras på ett bra sätt. Det enda undantaget är när man glider långsamt fram mot ett rödljus, då friktionsbromsarna nyper till ganska plötsligt precis innan man stannar helt.
Trodde att det var borta på ID.4 då jag inte upplevt det under mina 800 mil med den. Det blir att lämna den på VW under måndagen då det inte känns helt säkert med dess beteende då jag planerar en längre trip ut i Europa inom några veckor. Hur troligt är det att dom lyckas återskapa det? (Haha).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Upplevt att bromsarna "nyper" då och då, men inte att dom inte tar dåligt.

Förövrigt har jag två irriterande problem med carplay. Ena är att röstnavigering inte längre funkar i Google maps, den säger bara "jag hörde inte riktigt" nu.
Misstänker det är relaterat till iOS 15.
Andra är att det inte verkar finnas någon sökfunktion i Spotify? Höll på att driva mig galen idag, ska man behöva fippla med telefonen när man kör eller vad tänkte dom?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

taliz skrev:
Upplevt att bromsarna "nyper" då och då, men inte att dom inte tar dåligt.

Förövrigt har jag två irriterande problem med carplay. Ena är att röstnavigering inte längre funkar i Google maps, den säger bara "jag hörde inte riktigt" nu.
Misstänker det är relaterat till iOS 15.
Andra är att det inte verkar finnas någon sökfunktion i Spotify? Höll på att driva mig galen idag, ska man behöva fippla med telefonen när man kör eller vad tänkte dom?!
Här är det som den slutar bromsa och när man trycker hårdare är det som att bromsassistansen går in lite snabbt, eftersom det låter konstigt från bromsarna och sen slutar det ljudet och bilen stannar. Skumt och lite läskigt eftersom man inte vet exakt när det dyker upp.

Sökfunktion på Spotify hade varit bra men det saknas än så länge. Fippla med telefonen är enda sättet. Tror inte dom tänkte alls.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Upplevt att bromsarna "nyper" då och då, men inte att dom inte tar dåligt.

Förövrigt har jag två irriterande problem med carplay. Ena är att röstnavigering inte längre funkar i Google maps, den säger bara "jag hörde inte riktigt" nu.
Misstänker det är relaterat till iOS 15.
Andra är att det inte verkar finnas någon sökfunktion i Spotify? Höll på att driva mig galen idag, ska man behöva fippla med telefonen när man kör eller vad tänkte dom?!
Sökfunktion i Spotify saknas med android auto också, men det funkar bra att använda röstkommandon för att få den att spela den låt man vill.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Dodde skrev:
iAkita skrev:
Skumt, jag har kört över 1500 mil med min ID4 och har aldrig upplevt något liknande. Tvärtom tycker jag övergången mellan regenerering och friktionsbromsar maskeras på ett bra sätt. Det enda undantaget är när man glider långsamt fram mot ett rödljus, då friktionsbromsarna nyper till ganska plötsligt precis innan man stannar helt.
Trodde att det var borta på ID.4 då jag inte upplevt det under mina 800 mil med den. Det blir att lämna den på VW under måndagen då det inte känns helt säkert med dess beteende då jag planerar en längre trip ut i Europa inom några veckor. Hur troligt är det att dom lyckas återskapa det? (Haha).
Går det att spela in tro? Så finns det iaf något att visa när dom ska felsöka :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Bjelke skrev:
Dodde skrev:
iAkita skrev:
Skumt, jag har kört över 1500 mil med min ID4 och har aldrig upplevt något liknande. Tvärtom tycker jag övergången mellan regenerering och friktionsbromsar maskeras på ett bra sätt. Det enda undantaget är när man glider långsamt fram mot ett rödljus, då friktionsbromsarna nyper till ganska plötsligt precis innan man stannar helt.
Trodde att det var borta på ID.4 då jag inte upplevt det under mina 800 mil med den. Det blir att lämna den på VW under måndagen då det inte känns helt säkert med dess beteende då jag planerar en längre trip ut i Europa inom några veckor. Hur troligt är det att dom lyckas återskapa det? (Haha).
Går det att spela in tro? Så finns det iaf något att visa när dom ska felsöka :)
Bra idé, är ju mest ljudet från bromsarna som jag kan spela in. Inget annat syns eller hörs.
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW I.D

Inlägg av OvePaHornet »

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Nu kommer plug&charge och snabbare laddning till ID-bilarna

https://alltomelbil.se/volkswagens-elbi ... -laddning/
Nu gör Volkswagen det enklare att ladda. 2022 lanserar Volkswagen Plug & Charge-teknik i sina elbilar som ingår i ID-familjen. Det kommer göra det enklare att ladda vid kompatibla snabbladdare.

Tekniken gör att föraren inte behöver starta laddningen med hjälp av en laddningsbricka eller app. Istället identifierar sig bilen automatiskt med laddaren genom den anslutna laddningskabeln.
Det hela ska bara ta några sekunder innan laddningen startar som vanligt. Den genomförda laddningen debiteras sedan via kundens We Charge-avtal. Från start kommer Ionity, ARal, bpas och EON ingå i nätverket av kompatibla laddare. Volkswagen försäkrar att diskussioner också pågår med andra operatörer.
Snabbladdningen ska också att bli snabbare. Nya bilar kommer ha stöd för den snabbare laddningen redan från fabrik. För redan levererade bilar kommer Volkswagen successivt rullat ut en mjukvaruppdatering.

På modeller med 77 kWh-batteriet ökar laddningshastigheten från 125 till 135 kW. I praktiken sänker det laddningstiden från 5 till 80 procent med upp till nio minuter.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

Vad kostar eon via wecharge?
Störigt om det är dyrare.
Då blir det ju krångligare.

EDIT: ser ut att kosta 50% mer. 7,4kr/kWh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Xtra konstigt för mig som har rabatt på Eon. Då måste jag vara noggrann så jag inte blir blåst. Suck.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: VW I.D

Inlägg av simin »

taliz skrev:
Vad kostar eon via wecharge?
Störigt om det är dyrare.
Då blir det ju krångligare.

EDIT: ser ut att kosta 50% mer. 7,4kr/kWh. Bild
Nu kanske jag är sämsta personen att fråga det här då jag inte fått min ID4 levererad än och därmed inte har någon egen erfarenhet av laddning, men borde det inte gå att initiera laddning med t ex sin Eon-bricka/app innan man kopplar in kabeln i bilen? Och på så sätt få ”sitt” Eon-pris?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Precis så. Om man först stoppar i sladden så riskerar man få automatisk debitering.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Antar att det gäller mitt Ionity konto oxo. Det var omöjligt att koppla kortet till appen. Nej, nu gjorde jag en tankevurpa, Ionity appen har ju inget med WeCharge appen att göra. Om man betalt WeCharge så måste ju rabatten gälla. Men inte om man betalar Ionity för rabatt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW I.D

Inlägg av spacecoin »

Riktigt trevliga nya features som VW presenterade till nästa sw-update (3.0) i vår.


Filbyte med blinkers och messa andra förbättringar. Härligt VW.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Maw skrev:
Nu kommer plug&charge och snabbare laddning till ID-bilarna

https://alltomelbil.se/volkswagens-elbi ... -laddning/
Nu gör Volkswagen det enklare att ladda. 2022 lanserar Volkswagen Plug & Charge-teknik i sina elbilar som ingår i ID-familjen. Det kommer göra det enklare att ladda vid kompatibla snabbladdare.

Tekniken gör att föraren inte behöver starta laddningen med hjälp av en laddningsbricka eller app. Istället identifierar sig bilen automatiskt med laddaren genom den anslutna laddningskabeln.
Det hela ska bara ta några sekunder innan laddningen startar som vanligt. Den genomförda laddningen debiteras sedan via kundens We Charge-avtal. Från start kommer Ionity, ARal, bpas och EON ingå i nätverket av kompatibla laddare. Volkswagen försäkrar att diskussioner också pågår med andra operatörer.
Snabbladdningen ska också att bli snabbare. Nya bilar kommer ha stöd för den snabbare laddningen redan från fabrik. För redan levererade bilar kommer Volkswagen successivt rullat ut en mjukvaruppdatering.

På modeller med 77 kWh-batteriet ökar laddningshastigheten från 125 till 135 kW. I praktiken sänker det laddningstiden från 5 till 80 procent med upp till nio minuter.
Märkligt att man fortfarande tar åt sig äran för att uppfinna hjulet. Alla dessa revolutionerande, fantastiska världsnyheter har ju varit standard för vissa sedan dag ett. Tröttsamt när man hela tiden låtsas som om marknadsledaren inte finns och alla efterapningar man gör presenteras som egna idéer.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Tja, det är väl så företag gör i allmänhet. Låtsas som att det de inför är världsunikt trots att andra redan har det. Så gör alla så det är inget unikt för VW. Det handlar om att elda på sin fanbase så att de tror att de hoppat på den yttersta spetsen av teknikutvecklingen.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: VW I.D

Inlägg av Peter Andersson »

Walker skrev:
Maw skrev:
Nu kommer plug&charge och snabbare laddning till ID-bilarna

https://alltomelbil.se/volkswagens-elbi ... -laddning/
Nu gör Volkswagen det enklare att ladda. 2022 lanserar Volkswagen Plug & Charge-teknik i sina elbilar som ingår i ID-familjen. Det kommer göra det enklare att ladda vid kompatibla snabbladdare.

Tekniken gör att föraren inte behöver starta laddningen med hjälp av en laddningsbricka eller app. Istället identifierar sig bilen automatiskt med laddaren genom den anslutna laddningskabeln.
Det hela ska bara ta några sekunder innan laddningen startar som vanligt. Den genomförda laddningen debiteras sedan via kundens We Charge-avtal. Från start kommer Ionity, ARal, bpas och EON ingå i nätverket av kompatibla laddare. Volkswagen försäkrar att diskussioner också pågår med andra operatörer.
Snabbladdningen ska också att bli snabbare. Nya bilar kommer ha stöd för den snabbare laddningen redan från fabrik. För redan levererade bilar kommer Volkswagen successivt rullat ut en mjukvaruppdatering.

På modeller med 77 kWh-batteriet ökar laddningshastigheten från 125 till 135 kW. I praktiken sänker det laddningstiden från 5 till 80 procent med upp till nio minuter.
Märkligt att man fortfarande tar åt sig äran för att uppfinna hjulet. Alla dessa revolutionerande, fantastiska världsnyheter har ju varit standard för vissa sedan dag ett. Tröttsamt när man hela tiden låtsas som om marknadsledaren inte finns och alla efterapningar man gör presenteras som egna idéer.
Sandy Munro om hur långt före Tesla är sina konkurrenter.
8E8141BD-0191-4705-9911-8D6A43118EC3.jpeg.jpg
Skriv svar