VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Nu förstår jag inte vad du skriver. Vad byggs inte förrän nästa år?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: VW I.D

Inlägg av MartinGBG »

PapaD skrev:
Nu förstår jag inte vad du skriver. Vad byggs inte förrän nästa år?
Skrev att jag funderade på att plocka ut en ID.3 med 77KWh-batteriet, men dem börjar inte byggas förens nästa år :)
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
jag tror inte VW oroar sig så extremt mycket för MG. Blir lite som att tro att de skulle vara rädda för Dacia. MG är ingen tuff konkurrent till VW.
Vilken konkurrent är ett större hot mot VW än MG i Norge tycker du?
Norway-October-2020-BEV-Top-Registrations-Tidy-1.png
Zalman, det är en sak att klara sig bra i ett land, en helt annan sak att klara sig bra över hela marknaden. Under lång tid(år?) har du skrivit om att när MG och andra kinesiska tillverkare kommer till Europa så kommer den bli otroligt populär och till skillnad från de europeiska tillverkarna så kommer MG kunna leverera i stora mängder. Nu ser vi dock att MG fortfarande endast säljer i några få länder och de totala leveranserna fortfarande är små. Kollar vi på leveranserna av laddbara bilar i Europa så var MG ZS inte med i top 20 i Europa varken i september eller över hela året. Kollar vi i världen över de första nio månaderna så säljer MG ZS 1300 mer än Tesla Model X. Det skulle jag knappast påstå är stora mängder. Nu kom den inte till Europa förrän i somras så den kanske fortfarande klättrar uppåt och vi får se bättre nästa år men kollar vi i världen så skulle jag säga att de skulle behöva åtminstone fördubbla leveranserna för att kunna påstås vara en bil som gör avtryck.

Det intressanta är att på de marknader som MG lanserats har priserna på elbilar allmänt sänkts.
MG pressade exempelvis Nissan att sänka priset på Leaf ett tag i Norge tills de höjde priset igen.
Men nu säljs det fler MG ZS EV än Leaf i Norge.


De 5 länder där det såldes flest laddbara bilar i Europa under januari till oktober är:
1. Tyskland(kommer MG att säljas)

2. Norge, MG tvåa i oktober
http://ev-sales.blogspot.com/search/label/Norway

3. UK, MG fyra i oktober
https://cleantechnica.com/2020/11/06/uk ... n-october/

4. Frankrike(säljs idag)

5. Nederländerna, MG tia i oktober
http://ev-sales.blogspot.com/search/label/Netherlands


Q1-Q3 2020 Sales by OEM
BEV
SAIC ligger på fjärde plats i världen
http://ev-sales.blogspot.com/2020/10/q1 ... y-oem.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?
MG pressar sina konkurrenter.
Mest kanske Nissan i Norge.
Tror dock att ID3 har pressat Tesla mera till prissänkningar i Norge.

Länge leve konkurrensen!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?
MG pressar sina konkurrenter.
Mest kanske Nissan i Norge.
Tror dock att ID3 har pressat Tesla mera till prissänkningar i Norge.

Länge leve konkurrensen!
Håller med helt! Bra om vi kan få mer och bättre konkurrens till Tesla även i Sverige. Det behöver de, och det vinner även vi som köper Tesla på. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?
MG pressar sina konkurrenter.
Mest kanske Nissan i Norge.
Tror dock att ID3 har pressat Tesla mera till prissänkningar i Norge.

Länge leve konkurrensen!
Ja, för det kan omöjligt vara ID3 som pressar ner priserna på Nissan Leaf, men på Model 3 så är det definitivt ID3... :roll:

På länken du skickade för Nederländerna så ser jag att MG ZS kommer på plats 12, på plats 1 med 13 gånger så många leveranser ligger ID3.

Jag tycker också det är bra att det blir mer konkurrens men att påstå att det är MG ZS som förändrar hela marknaden när ID3 kommer samtidigt och säljer i september 4 gånger så många bilar i Europa känns lite märkligt. Vad är det som gör att MG ZS ska anses förändra marknaden radikalt nu när ID3 kommer bara något senare och med betydligt större volymer?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Tror också att Elon både respekterar och ser VW/VAG som en betydligt större konkurrent till Tesla än MG. Men all konkurrens är bra, och något som saknats lite på elbilsmarknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Ja, för det kan omöjligt vara ID3 som pressar ner priserna på Nissan Leaf, men på Model 3 så är det definitivt ID3... :roll:

Svar:
När MG ZS EV kom på den Norska marknaden, då såldes inte ID3. Och Nissan sänkte priset på Leaf.
Alltså pressade MG Nissan att sänka priset.


På länken du skickade för Nederländerna så ser jag att MG ZS kommer på plats 12, på plats 1 med 13 gånger så många leveranser ligger ID3.

Svar:
Angående länken från Nederländerna. Så vidhåller jag att MG ZS EV ligger på tionde plats vad gäller bilar som bara går på el.


Jag tycker också det är bra att det blir mer konkurrens men att påstå att det är MG ZS som förändrar hela marknaden när ID3 kommer samtidigt och säljer i september 4 gånger så många bilar i Europa känns lite märkligt. Vad är det som gör att MG ZS ska anses förändra marknaden radikalt nu när ID3 kommer bara något senare och med betydligt större volymer?

Svar:
Det jag hoppas på är att det kommer bra och billiga elbilar i prisklassen under 250.000kr.
Där är inte ID3 ännu.
Men det är MG ZS EV på vissa marknader idag i Europa.

Det som irriterar mig är att en ID3 45kWh bil kanske är billigare att tillverka än en MG ZS EV.
Alltså fungerar fortfarande inte konkurransen tillräckligt bra.

Just därför hoppas jag på att konkurrensen hårdnar rejält under 2021.

Och varför säljs det inga billiga och bra el pickuper i Europa?

Dongfeng-Nissan pickupen kostar bara $18,900 i Asien.
https://electrek.co/2019/07/16/nissan-e ... rich-6-ev/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: VW I.D

Inlägg av bat »

SAIC (som äger MG) ägs av kinesiska staten. Det innebär att de har väldigt mycket billiga pengar i ryggen att använda för långsiktiga satsningar. T.ex. genom att sälja bilar i europa utan vinstkrav eller t.om. under produktionskostnaden för att ta marknadsandelar och bygga varumärket. Det är inte möjligt för Nissan eller WV att vinna genom att försöka möta det genom att pressa ned sina priser till samma nivå. De behöver bygga en bättre produkt och varumärke som kunderna vill betala mer för istället.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

bat skrev:
SAIC (som äger MG) ägs av kinesiska staten. Det innebär att de har väldigt mycket billiga pengar i ryggen att använda för långsiktiga satsningar. T.ex. genom att sälja bilar i europa utan vinstkrav eller t.om. under produktionskostnaden för att ta marknadsandelar och bygga varumärket. Det är inte möjligt för Nissan eller WV att vinna genom att försöka möta det genom att pressa ned sina priser till samma nivå. De behöver bygga en bättre produkt och varumärke som kunderna vill betala mer för istället.
Köper inte alls snacket om att VW inte kan sänka priset på sina elbilar. 2012 när Tesla kom med sin MS, då var batterier dyrt.
Idag är batterier billigt.
Munro sa att den främre elmotorn till en Tesla M3 kostar ca 386 dollar.
Screenshot_20201125-080111_Gallery.jpg
60 kWh batteripack kostar ca 4.800 dollar.
60 kWh battery
Cost of cells: 3.600 USD (3.316 EUR)
Cost of complete battery pack: 4.800 USD (4.422 EUR)
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/

VW chefen har sagt att de kan bygga en ID3 40% billigare än en e-Golf.
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.

The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.

“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.

This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/

Så med samma vinstmarginal som för en VW e-Golf skulle en ID3 kunna säljas för under 20.000 Euro.

Men man VILL inte!
Volkswagen ID.3 and ID.4 will be extremely profitable electric cars (on average way more than 15.000 euros per unit). That’s why Volkswagen will only try to sell the cheaper electric triplets (UpMiiGo) made on the old NSF (New Small Family) platform when it’s required to reach EU emissions targets.
https://pushevs.com/2020/08/20/series-p ... n-zwickau/

Om en fossil Golf ger 1.500 euro i vinst och en ID3/4 10ggr mera ca 15.000 euro i vinst är helt orimligt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Opel Mokka-e 50kWh säljer ju hyfsat i Europa till priser med stöd under 20.000 Euro.

Opel Mokka-e 50 kWh
Pris 19.950 euro
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Vinstmarginal handlar ju inte bara om inköpspris på delar och vad man kan sälja bilen för. Man måste räkna in utvecklingskostnader också. Särskilt när utvecklingen går fort och man bara hinner använda sina utvecklade komponenter i en bilmodell innan man måste utveckla på nytt.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:
bat skrev:
SAIC (som äger MG) ägs av kinesiska staten. Det innebär att de har väldigt mycket billiga pengar i ryggen att använda för långsiktiga satsningar. T.ex. genom att sälja bilar i europa utan vinstkrav eller t.om. under produktionskostnaden för att ta marknadsandelar och bygga varumärket. Det är inte möjligt för Nissan eller WV att vinna genom att försöka möta det genom att pressa ned sina priser till samma nivå. De behöver bygga en bättre produkt och varumärke som kunderna vill betala mer för istället.
Köper inte alls snacket om att VW inte kan sänka priset på sina elbilar. 2012 när Tesla kom med sin MS, då var batterier dyrt.
Idag är batterier billigt.
Munro sa att den främre elmotorn till en Tesla M3 kostar ca 386 dollar.
Screenshot_20201125-080111_Gallery.jpg
60 kWh batteripack kostar ca 4.800 dollar.
60 kWh battery
Cost of cells: 3.600 USD (3.316 EUR)
Cost of complete battery pack: 4.800 USD (4.422 EUR)
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/

VW chefen har sagt att de kan bygga en ID3 40% billigare än en e-Golf.
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.

The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.

“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.

This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/

Så med samma vinstmarginal som för en VW e-Golf skulle en ID3 kunna säljas för under 20.000 Euro.

Men man VILL inte!
Volkswagen ID.3 and ID.4 will be extremely profitable electric cars (on average way more than 15.000 euros per unit). That’s why Volkswagen will only try to sell the cheaper electric triplets (UpMiiGo) made on the old NSF (New Small Family) platform when it’s required to reach EU emissions targets.
https://pushevs.com/2020/08/20/series-p ... n-zwickau/

Om en fossil Golf ger 1.500 euro i vinst och en ID3/4 10ggr mera ca 15.000 euro i vinst är helt orimligt!
Att elbilar ska säljas radikalt mycket billigare gäller det enbart VW eller alla biltillverkare undrar jag? Gäller det kanske t o m Tesla??
Jag håller med om att elbilar oavsett bilmärke är alldeles för dyra men det tror jag marknaden komma att självreglera på sikt. Jag tycker däremot att staten ska subventionera elbilar är ett otyg. Är helt övertygad om att subventionerna kan tas bort helt o hållet. Tror det kan ha en negativ påverkan på bilpriserna o istället driva upp priset på bilarna o öka marginalerna ytterligare för biltillverkarna. Biltillverkarna har redan pressen på sig att gå över till elbilar för att inte få ”böta” multum. Kort o gott bollen är nu i rullning till en övergång till elbilar. Behövs inget incitament/bidrag längre.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

mikebike skrev:
PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.
Ja klokt resonerat. De håller inte på med välgörenhet. De driver en vinstdrivande verksamhet. Utan vinster ingen utveckling av bättre o billigare bilar. Säljer de för få bilar för att marknaden tycker de är för dyra så kommer priserna att sänkas.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

thnis skrev:
mikebike skrev:
PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.
Ja klokt resonerat. De håller inte på med välgörenhet. De driver en vinstdrivande verksamhet. Utan vinster ingen utveckling av bättre o billigare bilar. Säljer de för få bilar för att marknaden tycker de är för dyra så kommer priserna att sänkas.
Sant är att VAG satsar stora summor på ID seriens bilar.

Men VW har länge sålt hyfsat många elbilar i Kina till låga priser.

Exempel:
Volkswagen e-Lavida är en elbil som säljs i kina, ser misstänkt ut som en Passat.
Pris från $14,447.
viewtopic.php?f=27&t=22113

Så om man ville så skulle man kunna sälja en snik el "Passat" även i Europa.

En "dum" Opel Corsa-e 50 kWh säljs ju i Tyskland under 19.000 Euro efter rabatter och stöd.

Det borde ID3 48 kWh också klara.

Problemet tror jag är i större utsträckning digitaliseringen.
VW vill sälja "smarta" bilar, och det kostar stora summor att ta fram.

Det är lätt att göra jämförelsen Nokia vs Apple.
Det hjälper inte att anställa 10.000 programmerare om man har en kass plattform.

Och det är svårt att få tag på bra programmerare för VAG.

Tesla lockar med Tesla aktier. Många har tjänat stora pengar på sitt Tesla aktieinnehav.
20201125_114928.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Opel Mokka-e 50kWh säljer ju hyfsat i Europa till priser med stöd under 20.000 Euro.

Opel Mokka-e 50 kWh
Pris 19.950 euro
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Men har den verkligen börjat säljas? Sen är erbjudandet du länkar till enbart för juridiska personer, privatpersoner kan inte dra nytta av det står det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
thnis skrev:
mikebike skrev:
PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.
Ja klokt resonerat. De håller inte på med välgörenhet. De driver en vinstdrivande verksamhet. Utan vinster ingen utveckling av bättre o billigare bilar. Säljer de för få bilar för att marknaden tycker de är för dyra så kommer priserna att sänkas.
Sant är att VAG satsar stora summor på ID seriens bilar.

Men VW har länge sålt hyfsat många elbilar i Kina till låga priser.

Exempel:
Volkswagen e-Lavida är en elbil som säljs i kina, ser misstänkt ut som en Passat.
Pris från $14,447.
viewtopic.php?f=27&t=22113

Så om man ville så skulle man kunna sälja en snik el "Passat" även i Europa.

En "dum" Opel Corsa-e 50 kWh säljs ju i Tyskland under 19.000 Euro efter rabatter och stöd.

Det borde ID3 48 kWh också klara.

Problemet tror jag är i större utsträckning digitaliseringen.
VW vill sälja "smarta" bilar, och det kostar stora summor att ta fram.

Det är lätt att göra jämförelsen Nokia vs Apple.
Det hjälper inte att anställa 10.000 programmerare om man har en kass plattform.

Och det är svårt att få tag på bra programmerare för VAG.

Tesla lockar med Tesla aktier. Många har tjänat stora pengar på sitt Tesla aktieinnehav.
20201125_114928.jpg
Men alla kanske inte vill satsa på att få ut en bil så billigt som möjligt? Kolla på de fossila bilarna, en Opel Corsa kostar 159 900 kr och en VW Golf kostar 242 900 kr. Trots detta så är VW Golf en av de bäst säljande bilarna i världen och har varit det länge. Om nu ID3 skulle säljas som en bil som är större än en Golf så är det inte så konstigt om den kostar betydligt mer än en Corsa-e.

Angående Kina så är det tillverkaren som får subventionen så att jämföra försäljningspriset utan att nämna hur stor subventionerna är blir extremt missvisande. Men visst, vi kan slänga in lite priser från Norge, det gör ju inget att förutsättningarna är helt annorlunda...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
...
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Vem har sagt ett VW säljer e-Golf med vinst? Så som jag har uppfattat det går den mer eller mindre plus minus noll, någon direkt vinst gör de inte på e-Golf. Indirekt kanske, eftersom den bidrar till att VW eventuellt slipper betala utsläppsböter.
Jag håller dock med om att de borde kunna sänka priset på ID3 (och ID4) utan större ansträngning. Samtidigt är båda dessa bilar oproportionerligt dyra i Sverige. I Tyskland känns det som att man kan få en ID3 nästintill gratis, och i USA verkar ID4 hamna på en betydligt lägre prisnivå än här hos oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Med anledning av att det tycks att VW kan sänka priset på deras ID3 bara de vill det. Tesla höjde precis priset i ett svep på Model S med drygt 50 000 riksdaler! Spännande! :D Där går det åt ett helt annat håll prismässigt. Rakt norrut.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW I.D

Inlägg av Credde »

Nu väntar vi bara på Zalman som kommer med en rubrik om: "MG och ID.3 pressar prisarna uppåt i Sverige" :mrgreen:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Credde skrev:
Nu väntar vi bara på Zalman som kommer med en rubrik om: "MG och ID.3 pressar prisarna uppåt i Sverige" :mrgreen:
Det är väl alltid VW’s fel trodde jag trots att de plöjt in mångmiljardbelopp i deras elbilssatsning? :roll:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Nu väntar vi bara på Zalman som kommer med en rubrik om: "MG och ID.3 pressar prisarna uppåt i Sverige" :mrgreen:
Det märkliga är att man sänker inte priserna.
Utan har låga privatleasingpriser istället.

Vad är tanken med detta?
Är man rädd att folk köper sin elbil så skiter man i att serva alls?


viewtopic.php?f=28&t=23179&p=476180&hil ... go#p476180
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar