VW I.D
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
VW höjer insatsen, från att haft 35% elbilar som mål 2030 siktar man nu på 70% av sin europeiska försäljning. Ger lite när en sådan stor tillverkare ställer om, gäller nu att laddnätverken står pall för anstormningen.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... att-vinna/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... att-vinna/
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: VW I.D
Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: VW I.D
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
Ja det behövs absolut, bra för oss kunder med konkurrens också som tvingar fram innovation och lägre priser.Teslaspolen skrev:Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Men Tesla kan nog möta viss konkurrens på hemmaplan också med ID4, Polestar 2 och inte minst Mustangen som kan sälja bra där.
Re: VW I.D
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.Cyprezz skrev:Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Håller med helt! Aldrig bra om en tillverkare får så stor marknadsandel.Teslaspolen skrev:Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Hoppas även att konkurrenterna inte bara blir bättre på elbilar (känns som många snabbt närmat sig Tesla på bara det senaste året), men att de även kan bidra till att skapa ett vettigt alternativ till SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?chaffis75 skrev:Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.Cyprezz skrev:Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Re: VW I.D
Nej de är vanliga D läget Bara de att D läget inte funkar som på andra bilar, de har adaptiv regen. Ja lite svårt att förklara så man måste nog prova.. Men de handlar som sagt i kort om att de gör regen om du kommer ifatt en bil eller närmar dig en kurva. Ligger på då motorväg rakt fram utan någon nära dig så ruttnar den bara om du släpper gasen.Cyprezz skrev:Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?chaffis75 skrev:Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.Cyprezz skrev:Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
När vi hade vår Nissan leaf körde jag alltid i B läget men med vår id3 så är de alltid D lägst. Tar kanske tid att vänja sig men jag älskar de.
Sen lär väl inte regen bli starkare för du kör i D läget men jag tror de blir snålare körning och mindre ryckig åtminstone för någon som inte är van vid regen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Vad har ni som väntar på bil installerat för laddbox? Behöver en som klarar två bilar (ID4 + GTE) och lutar mot en ChargeStorm Connected.
Re: VW I.D
Ja rätt tydligt att de byggt den för att få en lätt övergång från ICE-bil.
Kraftig regen behövs ju främst i stan för att slippa bromsa i rondeller osv som inte alltid är en sväng så tror inte det hjälper men kan prova det om det blir en ny provkörning. Tack för tipset!
Kraftig regen behövs ju främst i stan för att slippa bromsa i rondeller osv som inte alltid är en sväng så tror inte det hjälper men kan prova det om det blir en ny provkörning. Tack för tipset!
Re: VW I.D
Tror du har helt rätt. De vänder sig nog främst till de som är lite osäkra på detta med elbilar, och inte främst oss elbilsentusiaster eller de som vill ligga i den tekniska framkanten (det är en marknad som tex. Tesla driver hårt). Eftersom det finns många fler som är nybörjare eller osäkra på elbilar, så tror jag att en sådan marknadsposition är helt rätt för VW. De har aldrig någon image av att vara i "framkant" på något (till skillnad från tex. deras systermärke Audi), utan mer något som tilltalar "medel-Svensson". Tycker ID känns helt rätt positionerad för både VW som varumärke, och för deras typiska kundbas. Tror personligen att VAG-gruppen som helhet har chans att ta positionen som #1 på elbilsmarknaden, och i detta mål så är ju varumärket VW och deras ID-modelle extremt viktiga för VAG att positionera rätt i förhållande till sin tilltänkta målgrupp.Cyprezz skrev:Ja rätt tydligt att de byggt den för att få en lätt övergång från ICE-bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Jag har beställt en Ctek chargestorm2 med lastbalansering mot huset.pingflood skrev:Vad har ni som väntar på bil installerat för laddbox? Behöver en som klarar två bilar (ID4 + GTE) och lutar mot en ChargeStorm Connected.
Gillar dock inte de gröna sidorna så har även beställt lite svart venyl som jag ska försöka mig på att montera så laddaren smälter in lite mer.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
Såg på någon amerikansk YouTubers som provkörde en ID4 han fick ner förbrukningen genom att "segla" på motorvägen. Bör väl ha varit läge D han använde då.chaffis75 skrev:Nej de är vanliga D läget Bara de att D läget inte funkar som på andra bilar, de har adaptiv regen. Ja lite svårt att förklara så man måste nog prova.. Men de handlar som sagt i kort om att de gör regen om du kommer ifatt en bil eller närmar dig en kurva. Ligger på då motorväg rakt fram utan någon nära dig så ruttnar den bara om du släpper gasen.Cyprezz skrev:Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?chaffis75 skrev:Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.Cyprezz skrev:Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
När vi hade vår Nissan leaf körde jag alltid i B läget men med vår id3 så är de alltid D lägst. Tar kanske tid att vänja sig men jag älskar de.
Sen lär väl inte regen bli starkare för du kör i D läget men jag tror de blir snålare körning och mindre ryckig åtminstone för någon som inte är van vid regen.
Paddlar på ratten som vissa har vore kanske inte dumt.
Re: VW I.D
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Re: VW I.D
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Re: VW I.D
Laddhybriderna har ju också elmotor. Det är egentligen bara en uppdatering av mjukvaran som krävs för att kunna frirulla och jag förstår inte varför det inte är vanligare på elbilar. På Tesla kan man lägga i neutral för att kunna frirulla vilket är energieffektivare än regen om man kan planera det. Det är dock rätt klumpigt att lägga i neutral och sedan drive igen.Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Det gör Audin också, säkert samma system. Rullar man fram mot en rondell bromsar bilen själv, precis som vid hastighetsbyte eller när man kommer ikapp en bil. Annars rullar den och rullar i all evighet (nästan . )chaffis75 skrev:De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Re: VW I.D
Ja jag skrev lite klumpigt märkte jag, våran tidigare diesel kändes jättetrög i rullen i jämfört med det två laddhybrider jag haft.Svenssons skrev:Laddhybriderna har ju också elmotor. Det är egentligen bara en uppdatering av mjukvaran som krävs för att kunna frirulla och jag förstår inte varför det inte är vanligare på elbilar. På Tesla kan man lägga i neutral för att kunna frirulla vilket är energieffektivare än regen om man kan planera det. Det är dock rätt klumpigt att lägga i neutral och sedan drive igen.Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Re: VW I.D
Konan har det också. Har dock inte provat det ännu men enligt youtubers skall det fungera utmärktchaffis75 skrev:De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Re: VW I.D
Ok, de har jag aldrig hört talas om men fullt logiskt såklart då de är besläktade.Esterox skrev:Det gör Audin också, säkert samma system. Rullar man fram mot en rondell bromsar bilen själv, precis som vid hastighetsbyte eller när man kommer ikapp en bil. Annars rullar den och rullar i all evighet (nästan . )chaffis75 skrev:De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Kanske skall förtydliga att den inte stannar helt själv men tar ner farten till krypfart. Så man får vara beredd med bromsen ändå.chaffis75 skrev:Ok, de har jag aldrig hört talas om men fullt logiskt såklart då de är besläktade.Esterox skrev:Det gör Audin också, säkert samma system. Rullar man fram mot en rondell bromsar bilen själv, precis som vid hastighetsbyte eller när man kommer ikapp en bil. Annars rullar den och rullar i all evighet (nästan . )chaffis75 skrev:De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Men jag gillar det
Re: VW I.D
Ajdå, det var rätt stor besvikelse med så sega laddhastigheter. Är det lika dåligt för ID3 (som jag peppar min pappa att skaffa för att gå över till el på en av hans bilar)?Revoltra skrev:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Själv är jag en av de som föredrar enpedalskörning då det är så mycket bekvämare att slippa flytta foten mellan pedalerna. Men det bästa är ju om det hade gått att välja på alla bilar om man vill ha enpedalskörning eller frirullning (då kan alla få det precis som de vill, oavsett bilmärke man kör för stunden). Är ju mycket riktigt bara en enkel mjukvarufunktion som Svensson är inne på. Skulle inte kosta mycket att lägga in det i menyerna på alla elbilar.Svenssons skrev:Laddhybriderna har ju också elmotor. Det är egentligen bara en uppdatering av mjukvaran som krävs för att kunna frirulla och jag förstår inte varför det inte är vanligare på elbilar. På Tesla kan man lägga i neutral för att kunna frirulla vilket är energieffektivare än regen om man kan planera det. Det är dock rätt klumpigt att lägga i neutral och sedan drive igen.Esterox skrev:Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik