VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

VW höjer insatsen, från att haft 35% elbilar som mål 2030 siktar man nu på 70% av sin europeiska försäljning. Ger lite när en sådan stor tillverkare ställer om, gäller nu att laddnätverken står pall för anstormningen.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... att-vinna/
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: VW I.D

Inlägg av Teslaspolen »

Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: VW I.D

Inlägg av Cyprezz »

Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

Teslaspolen skrev:
Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Ja det behövs absolut, bra för oss kunder med konkurrens också som tvingar fram innovation och lägre priser.

Men Tesla kan nog möta viss konkurrens på hemmaplan också med ID4, Polestar 2 och inte minst Mustangen som kan sälja bra där.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Håller med helt! Aldrig bra om en tillverkare får så stor marknadsandel.

Hoppas även att konkurrenterna inte bara blir bättre på elbilar (känns som många snabbt närmat sig Tesla på bara det senaste året), men att de även kan bidra till att skapa ett vettigt alternativ till SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: VW I.D

Inlägg av Cyprezz »

chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.
Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Cyprezz skrev:
chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.
Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?
Nej de är vanliga D läget Bara de att D läget inte funkar som på andra bilar, de har adaptiv regen. Ja lite svårt att förklara så man måste nog prova.. Men de handlar som sagt i kort om att de gör regen om du kommer ifatt en bil eller närmar dig en kurva. Ligger på då motorväg rakt fram utan någon nära dig så ruttnar den bara om du släpper gasen.

När vi hade vår Nissan leaf körde jag alltid i B läget men med vår id3 så är de alltid D lägst. Tar kanske tid att vänja sig men jag älskar de.

Sen lär väl inte regen bli starkare för du kör i D läget men jag tror de blir snålare körning och mindre ryckig åtminstone för någon som inte är van vid regen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

Vad har ni som väntar på bil installerat för laddbox? Behöver en som klarar två bilar (ID4 + GTE) och lutar mot en ChargeStorm Connected.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: VW I.D

Inlägg av Cyprezz »

Ja rätt tydligt att de byggt den för att få en lätt övergång från ICE-bil.

Kraftig regen behövs ju främst i stan för att slippa bromsa i rondeller osv som inte alltid är en sväng så tror inte det hjälper men kan prova det om det blir en ny provkörning. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Cyprezz skrev:
Ja rätt tydligt att de byggt den för att få en lätt övergång från ICE-bil.
Tror du har helt rätt. De vänder sig nog främst till de som är lite osäkra på detta med elbilar, och inte främst oss elbilsentusiaster eller de som vill ligga i den tekniska framkanten (det är en marknad som tex. Tesla driver hårt). Eftersom det finns många fler som är nybörjare eller osäkra på elbilar, så tror jag att en sådan marknadsposition är helt rätt för VW. De har aldrig någon image av att vara i "framkant" på något (till skillnad från tex. deras systermärke Audi), utan mer något som tilltalar "medel-Svensson". Tycker ID känns helt rätt positionerad för både VW som varumärke, och för deras typiska kundbas. Tror personligen att VAG-gruppen som helhet har chans att ta positionen som #1 på elbilsmarknaden, och i detta mål så är ju varumärket VW och deras ID-modelle extremt viktiga för VAG att positionera rätt i förhållande till sin tilltänkta målgrupp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: VW I.D

Inlägg av Markus »

pingflood skrev:
Vad har ni som väntar på bil installerat för laddbox? Behöver en som klarar två bilar (ID4 + GTE) och lutar mot en ChargeStorm Connected.
Jag har beställt en Ctek chargestorm2 med lastbalansering mot huset.
Gillar dock inte de gröna sidorna så har även beställt lite svart venyl som jag ska försöka mig på att montera så laddaren smälter in lite mer.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.
Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?
Nej de är vanliga D läget Bara de att D läget inte funkar som på andra bilar, de har adaptiv regen. Ja lite svårt att förklara så man måste nog prova.. Men de handlar som sagt i kort om att de gör regen om du kommer ifatt en bil eller närmar dig en kurva. Ligger på då motorväg rakt fram utan någon nära dig så ruttnar den bara om du släpper gasen.

När vi hade vår Nissan leaf körde jag alltid i B läget men med vår id3 så är de alltid D lägst. Tar kanske tid att vänja sig men jag älskar de.

Sen lär väl inte regen bli starkare för du kör i D läget men jag tror de blir snålare körning och mindre ryckig åtminstone för någon som inte är van vid regen.
Såg på någon amerikansk YouTubers som provkörde en ID4 han fick ner förbrukningen genom att "segla" på motorvägen. Bör väl ha varit läge D han använde då.

Paddlar på ratten som vissa har vore kanske inte dumt.
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: VW I.D

Inlägg av Esterox »

wheels skrev:
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.

Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Esterox skrev:
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.

Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Laddhybriderna har ju också elmotor. Det är egentligen bara en uppdatering av mjukvaran som krävs för att kunna frirulla och jag förstår inte varför det inte är vanligare på elbilar. På Tesla kan man lägga i neutral för att kunna frirulla vilket är energieffektivare än regen om man kan planera det. Det är dock rätt klumpigt att lägga i neutral och sedan drive igen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Esterox skrev:
wheels skrev:
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.

Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: VW I.D

Inlägg av Esterox »

chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
wheels skrev:
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.

Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..
Det gör Audin också, säkert samma system. Rullar man fram mot en rondell bromsar bilen själv, precis som vid hastighetsbyte eller när man kommer ikapp en bil. Annars rullar den och rullar i all evighet (nästan ;). )
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: VW I.D

Inlägg av Esterox »

Svenssons skrev:
Esterox skrev:
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.

Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Laddhybriderna har ju också elmotor. Det är egentligen bara en uppdatering av mjukvaran som krävs för att kunna frirulla och jag förstår inte varför det inte är vanligare på elbilar. På Tesla kan man lägga i neutral för att kunna frirulla vilket är energieffektivare än regen om man kan planera det. Det är dock rätt klumpigt att lägga i neutral och sedan drive igen.
Ja jag skrev lite klumpigt märkte jag, våran tidigare diesel kändes jättetrög i rullen i jämfört med det två laddhybrider jag haft.
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
wheels skrev:
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.

Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..
Konan har det också. Har dock inte provat det ännu men enligt youtubers skall det fungera utmärkt
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Esterox skrev:
chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
wheels skrev:
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.

Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..
Det gör Audin också, säkert samma system. Rullar man fram mot en rondell bromsar bilen själv, precis som vid hastighetsbyte eller när man kommer ikapp en bil. Annars rullar den och rullar i all evighet (nästan ;). )
Ok, de har jag aldrig hört talas om men fullt logiskt såklart då de är besläktade.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: VW I.D

Inlägg av Esterox »

chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
wheels skrev:
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.

Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..
Det gör Audin också, säkert samma system. Rullar man fram mot en rondell bromsar bilen själv, precis som vid hastighetsbyte eller när man kommer ikapp en bil. Annars rullar den och rullar i all evighet (nästan ;). )
Ok, de har jag aldrig hört talas om men fullt logiskt såklart då de är besläktade.
Kanske skall förtydliga att den inte stannar helt själv men tar ner farten till krypfart. Så man får vara beredd med bromsen ändå.

Men jag gillar det
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Revoltra skrev:
Ajdå, det var rätt stor besvikelse med så sega laddhastigheter. :( Är det lika dåligt för ID3 (som jag peppar min pappa att skaffa för att gå över till el på en av hans bilar)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Esterox skrev:
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Laddhybriderna har ju också elmotor. Det är egentligen bara en uppdatering av mjukvaran som krävs för att kunna frirulla och jag förstår inte varför det inte är vanligare på elbilar. På Tesla kan man lägga i neutral för att kunna frirulla vilket är energieffektivare än regen om man kan planera det. Det är dock rätt klumpigt att lägga i neutral och sedan drive igen.
Själv är jag en av de som föredrar enpedalskörning då det är så mycket bekvämare att slippa flytta foten mellan pedalerna. Men det bästa är ju om det hade gått att välja på alla bilar om man vill ha enpedalskörning eller frirullning (då kan alla få det precis som de vill, oavsett bilmärke man kör för stunden). Är ju mycket riktigt bara en enkel mjukvarufunktion som Svensson är inne på. Skulle inte kosta mycket att lägga in det i menyerna på alla elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar