Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..dfa skrev:Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Mycket större puckel för ID3.chaffis75 skrev:Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..dfa skrev:Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Något som har siffrorna efter Jan för. Id3? Kanske de är lite tesla stuk där, få ut så mycket de går innan året var slut..Zalman3 skrev:Mycket större puckel för ID3.chaffis75 skrev:Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..dfa skrev:Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.Zalman3 skrev:Mycket större puckel för ID3.chaffis75 skrev:Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..dfa skrev:Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Re: VW I.D
dfa skrev:...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.Zalman3 skrev:Mycket större puckel för ID3.chaffis75 skrev:Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..dfa skrev:Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Varför inte visa siffror för fler månader istället för att spekulera.. Kan finnas 100 anledningar till att de blev såhär. Som de redan sagts 2 månadare är för kort tid att titta på oavsett om du pratar tesla eller andra märken.Zalman3 skrev:dfa skrev:...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.Zalman3 skrev:Mycket större puckel för ID3.chaffis75 skrev:Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..dfa skrev:Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Vet inte om du menar för sverige, men om du går in på bilsweden.se så kan du söka och plocka fram siffror för olika modeller och tidsserier (Statistik->Databas nyregistreringar)chaffis75 skrev:Något som har siffrorna efter Jan för. Id3? Kanske de är lite tesla stuk där, få ut så mycket de går innan året var slut..
Dom uppdaterar generellt den första vardagen i varje ny månad.
För ID.3 ser det ut såhär för 2021:
Jan:25
Feb:148
Mars:132
April:469
Totalt P1-P4: 774
Notering: Aprilsiffrorna för ID.3 är bra, det är den näst mest sålda elbilen efter ID.4
De höga siffrorna i slutet av året var förmodligen registeringar på ÅF för att få ner CO2 men nu börjar nog VAG få upp ångan rejält med sina elbilsleveranser (Audi e-tron var 4:e mest registerade i april med 347st)
För statistik utanför sverige rekommenderar jag http://ev-sales.blogspot.com/ har inte hittat någon bättre källa.
Re: VW I.D
Zalman3 skrev:Nu pratas det om ID2, en elbil i 20.000 euro klassen.
https://www.manager-magazin.de/unterneh ... 1c0181-ampVolkswagen konkretiserar sina långt omhuldade planer för en liten elbil. I nästa expansionsfas från 2023 planeras en liten bil för cirka 20 000 euro.
Helt elektrisk: Volkswagen-chef Herbert vill därför ha en bil för kunder för vilka ID.3 är för dyrt - men inte före 2023
Det verkar dröja lite innan ID2 kommer.
https://elbilen.se/nyheter/billigare-oc ... omma-2025/Mest intressant är kanske ändå uppgifterna om priset. Det uppges vara 20 000 Euro, omkring 200 000 kronor. Med det skulle ID.2 hamna i nästan samma låga prissegment som Dacia Spring. Räckvidden anges däremot till mellan 25 och 40 mil, att jämföra med Dacia Spring som mest kommer upp i 23 mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW I.D
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW I.D
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.lloydfabege skrev:Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW I.D
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw?Kubi skrev:Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.lloydfabege skrev:Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW I.D
Kolla chargefinder.com lite då och då, det byggs nya hyperchargers hela tiden. Du kan filtrera på att enbart visa laddare på mer än 100 kW. Med det sagt så fungerar det utmärkt att enbart hålla sig till Ionity än så länge, om man inte reser i norra Sverige. Jag var ute på en hundramilsresa i lördags och laddade vid tre olika Ionity-stationer (Gränna, Mariestad och Varberg). Det var inga andra bilar som laddade samtidigt som jag, förutom i Gränna där även en Taycan laddade. Med ett abonnemang för 115 kr/månad laddar du dessutom billigt (3,40 kr/kWh).lloydfabege skrev:Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw?Kubi skrev:Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.lloydfabege skrev:Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Nu klarnar ID familjen.Zalman3 skrev:ID familjen.
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Passat
ID5 ersätter Cupe
ID6 ersätter Tiguan
ID7 ersätter Touareg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Japp. Att kika på en kortare period än ett kvartal är rätt bortkastat om man vill ha meningsfulla jämförande siffror.chaffis75 skrev:Varför inte visa siffror för fler månader istället för att spekulera.. Kan finnas 100 anledningar till att de blev såhär. Som de redan sagts 2 månadare är för kort tid att titta på oavsett om du pratar tesla eller andra märken.Zalman3 skrev:Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.dfa skrev:...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.Zalman3 skrev:Mycket större puckel för ID3.chaffis75 skrev:
"dfa"]Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu. quote]
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Zalman3 skrev:Nu klarnar ID familjen.Zalman3 skrev:ID familjen.
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Passat
ID5 ersätter Cupe
ID6 ersätter Tiguan
ID7 ersätter Touareg
ID.4 ersätter väl snarare Tiguan och Passat passar väl bättre på ID.7 om man ser på det du länkar till? Touareg är ju en jätte-SUV och ID.7 en vanlig kombi
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Pratade inte Nextmove om denna uppdatering när han provkörde Enyaq?lloydfabege skrev:Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw?Kubi skrev:Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.lloydfabege skrev:Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Re: VW I.D
Hoppet står till att VAG bygger ett eget laddnät helt utanför Ionity (vilket de hintat om kommer ske).El2an skrev:Helt sjuka priserHoppsan_84 skrev:Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.
Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Klart är ju att Audi Q4 får 100kWh batteri och 170 kW laddning. Skulle förvåna mig om ID4 och Enyaq inte får det också.Dodde skrev:Pratade inte Nextmove om denna uppdatering när han provkörde Enyaq?lloydfabege skrev:Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw?Kubi skrev:Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.lloydfabege skrev:Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Från tidigare i denna tråd.
The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.
VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Kan ju alltid hoppas på att det blir på redan levererade bilar också via OTA.Zalman3 skrev:Från tidigare i denna tråd.
The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.
VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
Re: VW I.D
Kan ju hända att både plastig inredning och alla touchknappar är en del av VW:ens tidigare plan att skära i tillverkningskostnader (som Diess själv ledde).FredrikR skrev:https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Men fixar de den plastiga interiören, infotainment, och laddeffekt/range på ID4, så har de nog en stor vinnare. Grunden till en bra elbil finns ju helt klart där.
Nu behöver Tesla fixa alla panelgap och kvalitetsproblem...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: VW I.D
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.
Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.
Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.
Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.
Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.
Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.
Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.
Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Re: VW I.D
Känner igen problemet, kör en ID.3 sedan en tid tillbaka som hyrbil. Körde ca 12 mil motorväg i rejäl hastighet men väl framme på Cirkel K i Flädie på 150 kw så laddade den endast ca 60 kw vid 20%. Batteriet bör varit i bra temp, har upplevt samma sak fler gånger. Trodde också att det hade att göra med SW då denna ID.3 aldrig fått en uppdatering sedan ny.Elektrifierad skrev:Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.
Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.
Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.
Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.
Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?