VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
När kommer priser minsta batteri paketet?
Det måste komma mycket snart.

Opel Corsa-e säljs ju redan i Tyskland för under 18.000 euro, om man orkar vänta lite.
Och det är därför det är viktigt att vi i Sverige snarast får 100.000kr i elbilsstöd, annars blir det kaos!
Opel Corsa F e Edition 50kW Batterie*Klimaautomatik
17.545 €
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 19e68daeaf
Hur menar du med kaos?
Politikerna måste ta sitt ansvar, Sverige är med i EU, vi måste ha hyfsat samma regler som övriga Europa.

Eller är det regeringens strategi att låta Svenska bilförsäljare gå i konkurs?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Det var ju inte så många år sedan euron kostade under 9 kronor och det var billigt att handla bilar i Tyskland. På senare år har det varit tvärt om. Majoriteten av alla nya bilar i Sverige säljs som förmånsbil. En begagnad tysk bil kan ju inte jämföras.
Varför är det så viktigt för dig att det går bra för bilhandlarna?
Dom måste konkurrera med service och närhet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Intressant att ID3 har Car2X som standard.
Car2X: The new era of intelligent vehicle networking.

Is 5G the best technology for autonomous driving? That can not be answered today. Maybe it will complement existing technologies in the future, but it won’t be available for five years yet. But today there is already a platform that lifts networked driving to a completely new level. With WLANp, vehicles receive information in a matter of milliseconds from other traffic participants and their own environment, such as traffic lights at intersections or lane closure trailers on motorways. WLANp is a technical standard specifically designed for local vehicle communication. It makes it possible to transmit dynamic and temporary data in real time. Depending on the surroundings, the signal can reach 150 m in the city and up to 800 m on rural roads and highways. The signal covers a range of 360° and there are no ongoing communication costs. Car2X is based on a radio connection and does not require Wi-Fi or a mobile internet connection. “As no data is stored on the backend with local data transmission in contrast to mobile network connections, data security is also assured,” explains Thomas Biehle, Director of Cooperative Security and Electronic Processes at Volkswagen.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... -life.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW anger villkor för laddningstjänst WeCharge.
https://www.electrive.net/2020/07/20/vw ... -wecharge/
vw-we-charge-tarife-888x444.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW anger villkor för laddningstjänst WeCharge.
https://www.electrive.net/2020/07/20/vw ... -wecharge/
vw-we-charge-tarife-888x444.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Och där hittar vi också 12 månaders bindningstid om jag förstår tyskan rätt...
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Nu först såg jag:
mellannivån är gratis abbonemang för ID3 (lilla batteriet kommer hamna utanför gratis men den kommer ju inte än på ett tag). Och då får man faktiskt lägre pris än Maingau, som erbjuder bra rabatt på Ionity för de flesta länder förutom Sverige. Även om det inte är billigt precis.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: VW I.D

Inlägg av Robertrimmevik »

Men stora abonnemanget är betydligt billigare än Audis. För 110kr i mån hade jag nästan tyckt att det är acceptabelt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

WeCharge är det rörigare lösning jag sett.
Snacka om att VWs bilförsäljare kan lura skjortan av oerfarna elbilsköpare!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Men, vad konstigt: nu är alla motorval borta. Samma som 1'st på alla, den de kallar Pro Power på 204 hk. Vad bra, för alla. Fast 1'st är nu inte speciell längre. Bara en dekal som skiljer från övriga modeller, eller?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: VW I.D

Inlägg av wector »

Glöm inte play/pause pedalerna
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

wector skrev:
Glöm inte play/pause pedalerna Bild
Nej, de ingår i Style modellen. Inredning Style plus tror jag det heter.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: VW I.D

Inlägg av hooked »

Autogefuhl gör en genomgång och provkörning av id3. Inredning och mediasystem är inte direkt imponerande :roll:

BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

hooked skrev:
Autogefuhl gör en genomgång och provkörning av id3. Inredning och mediasystem är inte direkt imponerande :roll:
Vad hade han väntat sig, en turkos ID.3 1st Max som han testar kostar ju bara 556-tusen (i Sverige). ;)
Senast redigerad av BEV[e-Rage], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Trevlig att köra, goda utrymmen invändigt för sin storleksklass. Men så var det som hooked nämnde det där med interiören, infotainment.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Laban skrev:
Trevlig att köra, goda utrymmen invändigt för sin storleksklass. Men så var det som hooked nämnde det där med interiören, infotainment.
Har du provkört?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mans71 skrev:
Har du provkört?
Sammanfattning av provkörningen ovan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

id3 på autobahn + laddning (tysk, så man får gissa vad de yrar om)



12% : 100 kW
80%: 50 kW

40.8 kWh på 33 min = 1.236 kWh/min = 74 kWh/h (ingen kommentar)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Enligt en kommentar drog den 2.05 kWh/mil i 119 km/h medelhastighet i testet.

Rätt ok tycker jag. ID.3 är ju relativt hög och kantig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

hooked skrev:
Autogefuhl gör en genomgång och provkörning av id3. Inredning och mediasystem är inte direkt imponerande :roll:
"Mediasystemet" nja han berömde ljudet i stereon och ljudet är ju en ganska stor del av "mediasystemet" i en bil. Han tyckte bilen var rolig att köra, exakt och precis styrning, tyst med bra ljudisolering, gillade accelerationen. Som en sportbil sade han på slutet angående köregenskaperna och sportbilar brukar ändå vara rätt roliga att köra. Hårdvarumässigt tyckte han det var en toppenbil. Han nämnde även hur äldre BMW ibland var tvungen att lägga tunga föremål i bagaget för att få grepp på bakhjulen vintertid, detta menade han skulle inte vara något problem med bakhjulsdriften på ID.3 då så mycket tyngd fanns över bakhjulen. Han berömde ljudet i dörrstängningen fler än en gång.

Negativt. Han tyckte inte om mjukvaran i bilen, dock är det något som går att uppgradera via OTA. Förhoppningsvis gör de om saker och ting till det bättre.
Han tog Tesla och Polestar som exempel på bilar med bra mjukvara, VW hade också kunnat ha Googles mjukvara i ID.3 likt Polestar och fått ut bilen fortare med mer intuitiv mjukvara, VW är dock ett stort företag som vill ha mjukvaran i egna händer.

Sen gillade han inte plasten på de 'plastigaste' (hårdplast) delarna i bilen. VW vore korkade om de inte ändrade det på kommande årsmodeller, lär inte kosta mycket att ändra vissa delar i interiören. Han kom inte heller överrens med kontrollerna på ratten.

Summering är att köpare av ID.3 kan se fram emot att det som är sämst med deras bil blir bättre via OTA. Vad jag förstått ska detta operativ in i resten av VW:s flotta också.
Egentligen inget chockerande vad gäller summering av testet. Vi vet redan att deras mjukvaruutveckling har gått knackigt, vi vet även samtidigt att VW sedan länge är duktiga på att tillverka bra och omtyckta bilar, med andra ord hårdvaran kunde de långt före denna bilen.

https://europe.autonews.com/automakers/ ... ing-system
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »



En del lustiga lösningar GUI mässigt. Samt en startknapp. De hade åsikter om den, borde kanske ha placerats på växelväljaren istället. Bagageutrymmet är ganska djupt/stort för storleksklassen:
Screenshot 2020-07-28 at 08.48.09.png
Långt axelavstånd (några cm längre än PS2) men kort svängradie. Stor invändigt, liten utvändigt. Jag gillar jag ID.3:an, kanske t.o.m pga den lite märkliga interiören. Hellre det än e-Niro, Kona osv som bara är tråkiga.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.
Då är ju det märkliga att VW vill ha 535.000 kr
för en ID3.
Måste nästan vara rekord för en bil med yttermåtten av en VW Golf.
Dessutom bara ca 4-5% billigare än en Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW I.D

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.
Då är ju det märkliga att VW vill ha 535.000 kr
för en ID3.
Måste nästan vara rekord för en bil med yttermåtten av en VW Golf.
Dessutom bara ca 4-5% billigare än en Tesla.
Ja den har ungefär samma utrustning och räckvidd som SR+ och kostar nästan lika mycket. De flesta väljer nog Tesla då.
Skriv svar