VW I.D
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: VW I.D
Just nu på en SuC i södra Frankrike
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: VW I.D
Vindrutetorkarna kanske är tricket som gör att det funkar?EnTraktor skrev:Just nu på en SuC i södra Frankrike
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Är den så kallade buggen fixad på alla V3-SuC? Om inte så har vi ju sett att detta verkar fungera alldeles ypperligt. Så sett är det inte så konstigt att folk försöker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: VW I.D
Detta är en V2. För övrigt ska buggen vara fixad.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: VW I.D
Synd att det inte fanns en lampa på SuC som indikerade om den var upptagen (laddar). Då hade det varit lättare att se.
Gissar att det är någon som vill reta upp några teslafanboys. Om den faktiskt laddader skulle jag bli förvånad.
Gissar att det är någon som vill reta upp några teslafanboys. Om den faktiskt laddader skulle jag bli förvånad.
Re: VW I.D
Folk som slänger sig med uttrycket fanboys är värre än de som faktiskt går under epitetet. IMHO.Mickep skrev:Synd att det inte fanns en lampa på SuC som indikerade om den var upptagen (laddar). Då hade det varit lättare att se.
Gissar att det är någon som vill reta upp några teslafanboys. Om den faktiskt laddader skulle jag bli förvånad.
Det är väl bara en korkad italienare som inte förstår bättre. Ska det behöva vara konstigare än så?
Re: VW I.D
ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Varför ska vi klanka ner på italienare här? Även om det är en franskreggad bil i Frankrike så förutsätter du att det är korkade italienare som ligger bakom?hooked skrev:Folk som slänger sig med uttrycket fanboys är värre än de som faktiskt går under epitetet. IMHO.Mickep skrev:Synd att det inte fanns en lampa på SuC som indikerade om den var upptagen (laddar). Då hade det varit lättare att se.
Gissar att det är någon som vill reta upp några teslafanboys. Om den faktiskt laddader skulle jag bli förvånad.
Det är väl bara en korkad italienare som inte förstår bättre. Ska det behöva vara konstigare än så?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: VW I.D
Det är det väl alltid? Hen hade säkert med sig Corona också! (Eller vänta nu.. det är mexikanskt va...)bylund skrev:Varför ska vi klanka ner på italienare här? Även om det är en franskreggad bil i Frankrike så förutsätter du att det är korkade italienare som ligger bakom?hooked skrev:Folk som slänger sig med uttrycket fanboys är värre än de som faktiskt går under epitetet. IMHO.Mickep skrev:Synd att det inte fanns en lampa på SuC som indikerade om den var upptagen (laddar). Då hade det varit lättare att se.
Gissar att det är någon som vill reta upp några teslafanboys. Om den faktiskt laddader skulle jag bli förvånad.
Det är väl bara en korkad italienare som inte förstår bättre. Ska det behöva vara konstigare än så?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Björn passerade 1000km efter 10h48m.taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Så väldigt bra!
Re: VW I.D
ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.Kubi skrev:Björn passerade 1000km efter 10h48m.taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Så väldigt bra!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Det visste kanske inte personen i som körde den här bilen. Jag skulle tro att vi kommer att se ganska många sådana här bilder framöver, ända tills folk inser att kalaset bara var ett kort och ytterst tillfälligt nöje.EnTraktor skrev:Detta är en V2. För övrigt ska buggen vara fixad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Hur tänker du då? På vilket sätt visar det det? E-tron var ju betydligt snabbare och EQC, som är mycket större än ID3, ungefär lika snabb. Elbilar baserade på "avgasplattformar" må vara sämre på vissa saker, till exempel disposition av utrymmen, men inte per automatik på förbrukning eller hastighet på långresor.taliz skrev:ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.Kubi skrev:Björn passerade 1000km efter 10h48m.taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Så väldigt bra!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Etron och EQC kostar närmare det dubbla.iAkita skrev:Hur tänker du då? På vilket sätt visar det det? E-tron var ju betydligt snabbare och EQC, som är mycket större än ID3, ungefär lika snabb. Elbilar baserade på "avgasplattformar" må vara sämre på vissa saker, till exempel disposition av utrymmen, men inte per automatik på förbrukning eller hastighet på långresor.taliz skrev:ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.Kubi skrev:Björn passerade 1000km efter 10h48m.taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Så väldigt bra!
Vilken annan bil för 400k slår ID3?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Finns de några officiella priser i Sverige på id4 än?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Håller med!taliz skrev:ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.Kubi skrev:Björn passerade 1000km efter 10h48m.taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Så väldigt bra!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Hade VW kommit med en ny eGolf baserad på senaste Golf8, så hade jag kunnat tänka mig att köpa den. ID.3 däremot går bort.taliz skrev:ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.Kubi skrev:Björn passerade 1000km efter 10h48m.taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Så väldigt bra!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Jag provsatt en Golf 8 samtidigt. Tyckte faktiskt inte den kändes bättre. Tvärtom väldigt stor och bullig instrumentpanel som tog massa plats i onödan. Materialen var typ samma.HelectriC skrev:Hade VW kommit med en ny eGolf baserad på senaste Golf8, så hade jag kunnat tänka mig att köpa den. ID.3 däremot går bort.taliz skrev:ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.Kubi skrev:Björn passerade 1000km efter 10h48m.taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Så väldigt bra!
Båda bilarna är ju förövrigt rätt fula IMO. Golf 7 var bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
En begagnad ioniq för halva priset av en ID3taliz skrev:Etron och EQC kostar närmare det dubbla.iAkita skrev:Hur tänker du då? På vilket sätt visar det det? E-tron var ju betydligt snabbare och EQC, som är mycket större än ID3, ungefär lika snabb. Elbilar baserade på "avgasplattformar" må vara sämre på vissa saker, till exempel disposition av utrymmen, men inte per automatik på förbrukning eller hastighet på långresor.taliz skrev:ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.Kubi skrev:Björn passerade 1000km efter 10h48m.taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Så väldigt bra!
Vilken annan bil för 400k slår ID3?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: VW I.D
taliz skrev:Jag provsatt en Golf 8 samtidigt. Tyckte faktiskt inte den kändes bättre. Tvärtom väldigt stor och bullig instrumentpanel som tog massa plats i onödan. Materialen var typ samma.HelectriC skrev:Hade VW kommit med en ny eGolf baserad på senaste Golf8, så hade jag kunnat tänka mig att köpa den. ID.3 däremot går bort.taliz skrev:ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.Kubi skrev:Björn passerade 1000km efter 10h48m.taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Så väldigt bra!
Båda bilarna är ju förövrigt rätt fula IMO. Golf 7 var bättre.
Har kört en e-Golf 7. Körställningen på den passade inte mig.
ID3 är bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Inte ens nära. Tog 1 1/2 timme längre med Ioniq än ID3.Limbster skrev:En begagnad ioniq för halva priset av en ID3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Vad har priset att göra med jämförelsen mellan renodlade elbilar och "avgasplattformar"? Blir de senare bättre bara för att de är dyrare? På långresa spelar två saker roll: Effektivitet och laddhastighet (och delvis storlek på batteriet så klart). Laddhatigheten har inget att göra med vilken bottenplatta batteriet sitter i, man kan inte ladda ett Nissan Leaf batteri snabbare bara genom att flytta det till en Tesla. Vad det gäller effektivitet finns det flera elbilar baserade på bottenplattor man även bygger hybrider på som är lika snåla eller snålare än ID3. Jag tänker främst på Ionic, Kona och e-Niro. Den stora fördelen med renodlade elbilar är väl snarast att de utnyttjar utrymmet mer effektivt och har bättre vägegenskaper, inte att de laddar snabbare eller är mer effektiva.taliz skrev:Etron och EQC kostar närmare det dubbla.iAkita skrev:Hur tänker du då? På vilket sätt visar det det? E-tron var ju betydligt snabbare och EQC, som är mycket större än ID3, ungefär lika snabb. Elbilar baserade på "avgasplattformar" må vara sämre på vissa saker, till exempel disposition av utrymmen, men inte per automatik på förbrukning eller hastighet på långresor.taliz skrev:ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.Kubi skrev:Björn passerade 1000km efter 10h48m.taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Så väldigt bra!
Vilken annan bil för 400k slår ID3?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Varför har en Mercedes S-klass bättre tekniska lösningar än en Kia Rio? Naturligtvis är priset avgörande.iAkita skrev:Vad har priset att göra med jämförelsen mellan renodlade elbilar och "avgasplattformar"? Blir de senare bättre bara för att de är dyrare? På långresa spelar två saker roll: Effektivitet och laddhastighet (och delvis storlek på batteriet så klart). Laddhatigheten har inget att göra med vilken bottenplatta batteriet sitter i, man kan inte ladda ett Nissan Leaf batteri snabbare bara genom att flytta det till en Tesla. Vad det gäller effektivitet finns det flera elbilar baserade på bottenplattor man även bygger hybrider på som är lika snåla eller snålare än ID3. Jag tänker främst på Ionic, Kona och e-Niro. Den stora fördelen med renodlade elbilar är väl snarast att de utnyttjar utrymmet mer effektivt och har bättre vägegenskaper, inte att de laddar snabbare eller är mer effektiva.
Om vi tar etron som exempel så har Audi med sin budget där lyckats bygga ett batteripack som kan ta emot mer än dubbla effekten jämfört med tex Kia eNiro/Kona. Nackdelen är att det blev dyrt och väldigt tungt, men det kompenserar till viss del den höga förbrukningen och gör att man i slutänden tar sig fram snabbare än med en Kia.
Med en ren elbilsplatta som Tesla, eller nu VW ID3, så behöver man inte spendera lika mkt på att få till tex bra kylning. Dvs det blir billigare att kunna tillåta högre effekt för laddning. Bilarna blir dessutom betydligt mindre och lättare, och kan utformas på ett annat vis, vilket gör dem effektivare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Jag är tveksam till om drivlinan måste bli så mycket bättre på en bil som är byggd på en ren elbil platform, ser inte varför de skulle skilja.
De som jag däremot tror kan skilja är vikt och utrymmen. Vikten eftersom man måste bygga krock strukturerna för att klara både att skydda batteriet och en stor fossil motor. Oavsett vilken bil de bygger så kommer där vara strukturer i bilen som är onödiga för just den bilen.
Sedan är de såklart utrymmena, batterierna vs fossil motor har olika krav på var de behöver plats även om de totala volymerna kanske är liknande i slutänden. Åter igen så blir de en kompromiss. (även om eniro/kona hängt halva batteriet under normal höjden)
Är de då rätt eller fel med rena fossil/batteri plattformar, ja börjar man titta på volymer och ekonomi för biltillverkaren så kan svaret säkert skilja sig åt. Men tittar man på id3 och tesla så känns de som de lyckats bättre med rena elbil plattformar åtminstone för slutkunden.
De som jag däremot tror kan skilja är vikt och utrymmen. Vikten eftersom man måste bygga krock strukturerna för att klara både att skydda batteriet och en stor fossil motor. Oavsett vilken bil de bygger så kommer där vara strukturer i bilen som är onödiga för just den bilen.
Sedan är de såklart utrymmena, batterierna vs fossil motor har olika krav på var de behöver plats även om de totala volymerna kanske är liknande i slutänden. Åter igen så blir de en kompromiss. (även om eniro/kona hängt halva batteriet under normal höjden)
Är de då rätt eller fel med rena fossil/batteri plattformar, ja börjar man titta på volymer och ekonomi för biltillverkaren så kan svaret säkert skilja sig åt. Men tittar man på id3 och tesla så känns de som de lyckats bättre med rena elbil plattformar åtminstone för slutkunden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Är det någon som vet om det skiljer mer än utrustning mellan Life och Max av de versioner som finns idag?
Anledningen till att jag frågar är dessa siffror:
Life: förmånsvärde - 2.480 kr/mån eller 29.760 kr/år
pris - 435.000 kr
Max: förmånsvärde - 3.058 kr/mån eller 36.696 kr/år
pris - 532.000 kr
Skillnaden i förmånsvärde antyder ju att det bara borde skilja 34.680 kr i utrustning.
Anledningen till att jag frågar är dessa siffror:
Life: förmånsvärde - 2.480 kr/mån eller 29.760 kr/år
pris - 435.000 kr
Max: förmånsvärde - 3.058 kr/mån eller 36.696 kr/år
pris - 532.000 kr
Skillnaden i förmånsvärde antyder ju att det bara borde skilja 34.680 kr i utrustning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.