Tror du har helt rätt. De vänder sig nog främst till de som är lite osäkra på detta med elbilar, och inte främst oss elbilsentusiaster eller de som vill ligga i den tekniska framkanten (det är en marknad som tex. Tesla driver hårt). Eftersom det finns många fler som är nybörjare eller osäkra på elbilar, så tror jag att en sådan marknadsposition är helt rätt för VW. De har aldrig någon image av att vara i "framkant" på något (till skillnad från tex. deras systermärke Audi), utan mer något som tilltalar "medel-Svensson". Tycker ID känns helt rätt positionerad för både VW som varumärke, och för deras typiska kundbas. Tror personligen att VAG-gruppen som helhet har chans att ta positionen som #1 på elbilsmarknaden, och i detta mål så är ju varumärket VW och deras ID-modelle extremt viktiga för VAG att positionera rätt i förhållande till sin tilltänkta målgrupp.Cyprezz skrev:Ja rätt tydligt att de byggt den för att få en lätt övergång från ICE-bil.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Jag har beställt en Ctek chargestorm2 med lastbalansering mot huset.pingflood skrev:Vad har ni som väntar på bil installerat för laddbox? Behöver en som klarar två bilar (ID4 + GTE) och lutar mot en ChargeStorm Connected.
Gillar dock inte de gröna sidorna så har även beställt lite svart venyl som jag ska försöka mig på att montera så laddaren smälter in lite mer.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
Såg på någon amerikansk YouTubers som provkörde en ID4 han fick ner förbrukningen genom att "segla" på motorvägen. Bör väl ha varit läge D han använde då.chaffis75 skrev:Nej de är vanliga D läget Bara de att D läget inte funkar som på andra bilar, de har adaptiv regen. Ja lite svårt att förklara så man måste nog prova.. Men de handlar som sagt i kort om att de gör regen om du kommer ifatt en bil eller närmar dig en kurva. Ligger på då motorväg rakt fram utan någon nära dig så ruttnar den bara om du släpper gasen.Cyprezz skrev:Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?chaffis75 skrev:Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.Cyprezz skrev:Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
När vi hade vår Nissan leaf körde jag alltid i B läget men med vår id3 så är de alltid D lägst. Tar kanske tid att vänja sig men jag älskar de.
Sen lär väl inte regen bli starkare för du kör i D läget men jag tror de blir snålare körning och mindre ryckig åtminstone för någon som inte är van vid regen.
Paddlar på ratten som vissa har vore kanske inte dumt.
Re: VW I.D
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Re: VW I.D
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Re: VW I.D
Laddhybriderna har ju också elmotor. Det är egentligen bara en uppdatering av mjukvaran som krävs för att kunna frirulla och jag förstår inte varför det inte är vanligare på elbilar. På Tesla kan man lägga i neutral för att kunna frirulla vilket är energieffektivare än regen om man kan planera det. Det är dock rätt klumpigt att lägga i neutral och sedan drive igen.Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Det gör Audin också, säkert samma system. Rullar man fram mot en rondell bromsar bilen själv, precis som vid hastighetsbyte eller när man kommer ikapp en bil. Annars rullar den och rullar i all evighet (nästan . )chaffis75 skrev:De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Re: VW I.D
Ja jag skrev lite klumpigt märkte jag, våran tidigare diesel kändes jättetrög i rullen i jämfört med det två laddhybrider jag haft.Svenssons skrev:Laddhybriderna har ju också elmotor. Det är egentligen bara en uppdatering av mjukvaran som krävs för att kunna frirulla och jag förstår inte varför det inte är vanligare på elbilar. På Tesla kan man lägga i neutral för att kunna frirulla vilket är energieffektivare än regen om man kan planera det. Det är dock rätt klumpigt att lägga i neutral och sedan drive igen.Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Re: VW I.D
Konan har det också. Har dock inte provat det ännu men enligt youtubers skall det fungera utmärktchaffis75 skrev:De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Re: VW I.D
Ok, de har jag aldrig hört talas om men fullt logiskt såklart då de är besläktade.Esterox skrev:Det gör Audin också, säkert samma system. Rullar man fram mot en rondell bromsar bilen själv, precis som vid hastighetsbyte eller när man kommer ikapp en bil. Annars rullar den och rullar i all evighet (nästan . )chaffis75 skrev:De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Kanske skall förtydliga att den inte stannar helt själv men tar ner farten till krypfart. Så man får vara beredd med bromsen ändå.chaffis75 skrev:Ok, de har jag aldrig hört talas om men fullt logiskt såklart då de är besläktade.Esterox skrev:Det gör Audin också, säkert samma system. Rullar man fram mot en rondell bromsar bilen själv, precis som vid hastighetsbyte eller när man kommer ikapp en bil. Annars rullar den och rullar i all evighet (nästan . )chaffis75 skrev:De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..Esterox skrev:Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.wheels skrev:När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Men jag gillar det
Re: VW I.D
Ajdå, det var rätt stor besvikelse med så sega laddhastigheter. Är det lika dåligt för ID3 (som jag peppar min pappa att skaffa för att gå över till el på en av hans bilar)?Revoltra skrev:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Själv är jag en av de som föredrar enpedalskörning då det är så mycket bekvämare att slippa flytta foten mellan pedalerna. Men det bästa är ju om det hade gått att välja på alla bilar om man vill ha enpedalskörning eller frirullning (då kan alla få det precis som de vill, oavsett bilmärke man kör för stunden). Är ju mycket riktigt bara en enkel mjukvarufunktion som Svensson är inne på. Skulle inte kosta mycket att lägga in det i menyerna på alla elbilar.Svenssons skrev:Laddhybriderna har ju också elmotor. Det är egentligen bara en uppdatering av mjukvaran som krävs för att kunna frirulla och jag förstår inte varför det inte är vanligare på elbilar. På Tesla kan man lägga i neutral för att kunna frirulla vilket är energieffektivare än regen om man kan planera det. Det är dock rätt klumpigt att lägga i neutral och sedan drive igen.Esterox skrev:Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Segt och segt. Uppnår ju utlovade 5% - 80% på 38 minuter utan problem. Hade du förväntat dig snabbare än så?martinot skrev:Ajdå, det var rätt stor besvikelse med så sega laddhastigheter. Är det lika dåligt för ID3 (som jag peppar min pappa att skaffa för att gå över till el på en av hans bilar)?Revoltra skrev:
Re: VW I.D
Grymt segt! Hade absolut förväntat mig bra mycket bättre för en ny modern bil lanserad 2020.Yeahman82 skrev:Segt och segt. Uppnår ju utlovade 5% - 80% på 38 minuter utan problem. Hade du förväntat dig snabbare än så?martinot skrev:Ajdå, det var rätt stor besvikelse med så sega laddhastigheter. Är det lika dåligt för ID3 (som jag peppar min pappa att skaffa för att gå över till el på en av hans bilar)?Revoltra skrev:
Hade vi talat om en äldre VAG-modell som tex. e-Golf så hade jag däremot köpt det. Så förväntningarna hänger ju mycket på hur gamla modeller vi talar om. Är grymt besviken för en helt ny modell och arkitektur som ID!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.Revoltra skrev:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Riktigt uselt!iAkita skrev:96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.Revoltra skrev:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Vad snittar en M3 LR på SUC v2 undrar jag?martinot skrev:Riktigt uselt!iAkita skrev:96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.Revoltra skrev:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Vad du förväntar dig av ny bil är ju förstås upp till dig. Men VW har ju inte lovat snabbare än detta så att bli missnöjd trots att VW håller exakt vad de själva lovar känns lite underligt. För mig duger detta alldeles utmärkt.martinot skrev:Riktigt uselt!iAkita skrev:96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.Revoltra skrev:
Re: VW I.D
Nu är det äpplen och päron (vi talar bilar, du talar laddare).thnis skrev:Vad snittar en M3 LR på SUC v2 undrar jag?martinot skrev:Riktigt uselt!iAkita skrev:96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.Revoltra skrev:
V2 är dessutom gammal teknik. Skall VW bygga något som är konkurrenskraftigt så kan man inte kika på var konkurrenter var för 5 år sedan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.martinot skrev:Riktigt uselt!iAkita skrev:96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.Revoltra skrev:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Martin måste ju befästa en av sina mest grundläggande åsikter på forumet oavsett vart det sker liksom, inget konstigtiAkita skrev:Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.martinot skrev:Riktigt uselt!iAkita skrev:96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.Revoltra skrev:
med det antar jag... allt sämre än en normal tankning på en fossilare är icke godkänt helt enkelt, och dit har vi såklart
väldigt långt kvar innan vi nått målet (vilket vi antagligen gör till slut).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Det räcker med att ladda ca 15 minuter på SUC V3 för att få samma räckvidd med en Model 3 LR som en ID4 får på 38 minuter.iAkita skrev:Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.martinot skrev:Riktigt uselt!iAkita skrev:96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.Revoltra skrev:
Dvs nästan 3ggr snabbare laddning i praktiken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.