Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det
Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.
ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).
Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.
Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Går det att förvärma batteriet?
På Tesla och även andra elbilar som som Porsche så förvärmer de (eller kyler) batterierna till optimal laddtemperatur när man väljer en snabbladdare från kartorna (SuC, EA/Ionity).
Vet ej hur det är på just ID-bilarna, men antog att det fanns även där. Prova att välja en Ionity-station som laddalternativ en bra stund innan du kommer fram till den, nästa gång du är på resa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det
Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.
ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).
Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.
Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Går det att förvärma batteriet?
Enl. Björn så förvärmer ID4 inte batteriet inför laddning. ID3 har jag ingen koll på.
Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.
VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Intressant att VW chefen i Sverige, Sten Forsberg pratar om att redan levererade ID bilar ska gå att uppgradera till V2G.
NyTekniks podd ”Allt du behöver veta om ny teknik” gästas av Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg. Avsnittet handlar om Volkswagens utveckling av elbilar, allmänna trender på den svenska elbilsmarknaden och hur viktigt det är för Volkswagen att bli nummer ett på elbilar.
Intressant att VW chefen i Sverige, Sten Forsberg pratar om att redan levererade ID bilar ska gå att uppgradera till V2G.
NyTekniks podd ”Allt du behöver veta om ny teknik” gästas av Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg. Avsnittet handlar om Volkswagens utveckling av elbilar, allmänna trender på den svenska elbilsmarknaden och hur viktigt det är för Volkswagen att bli nummer ett på elbilar.
Intressant att VW chefen i Sverige, Sten Forsberg pratar om att redan levererade ID bilar ska gå att uppgradera till V2G.
NyTekniks podd ”Allt du behöver veta om ny teknik” gästas av Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg. Avsnittet handlar om Volkswagens utveckling av elbilar, allmänna trender på den svenska elbilsmarknaden och hur viktigt det är för Volkswagen att bli nummer ett på elbilar.
Ur en rent tekniskt synpunkt så är det enkelt att skicka strömmen åt båda håll.
Och VW kan ju sätta begränsning på att V2G får bara användas i området 25 till 75% av batteriets SoC för att batterigarantin ska gälla.
Intressant är om VW kommer med en "Walled Garden" lösning. Killgissar på att så blir fallet.
Men imponerande av VW I alla fall.
Detta med en fungerande V2G kan ju slå undan benen på konkurrenterna.
Gruppsol pratar ju om att man kan tjäna upp till 400kr per kWh batteri och år.
Så ett 100kWh batteri skulle kunna tjäna upp till 40.000kr per år på att sälja nätnytta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Man köper inte en bil längre, man köper en Powerbank. Som säljer nätnytta 95% av tiden. 5% av tiden kan man låna bilen från nätnytteförsäljningen och köra bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Man köper inte en bil längre, man köper en Powerbank. Som säljer nätnytta 95% av tiden. 5% av tiden kan man låna bilen från nätnytteförsäljningen och köra bilen.
Man köper inte en bil längre, man köper en Powerbank. Som säljer nätnytta 95% av tiden. 5% av tiden kan man låna bilen från nätnytteförsäljningen och köra bilen.
Man köper inte en bil längre, man köper en Powerbank. Som säljer nätnytta 95% av tiden. 5% av tiden kan man låna bilen från nätnytteförsäljningen och köra bilen.
Avdelningen "fria fantasier"?
Framtidsvision
Trodde den skulle vara en robotaxi och inte en Powerbank. Kommer få magsår bilen när den känner att den inte riktigt räcker till
Vad jag förstår kan man inte aktivera "webbradio" utan att också aktivera nått internetabb(som är gratis för 1gb eller ngt sånt löjligt, och sen är svindyrt).
Kan man få bort felmeddelandet om "webbradio ej tillgänglig" som kommer konstant utan att göra det?
Har kikat i instruktionsboken men hittar ingen lösning.
Vad jag förstår kan man inte aktivera "webbradio" utan att också aktivera nått internetabb(som är gratis för 1gb eller ngt sånt löjligt, och sen är svindyrt).
Kan man få bort felmeddelandet om "webbradio ej tillgänglig" som kommer konstant utan att göra det?
Har kikat i instruktionsboken men hittar ingen lösning.
Jag har delat ut internet från min mobil till bilen, då kan jag köra internetradio om jag vill och slipper felmeddelande.
Löser kanske inte problemet för dig men fungerar bra för mig.
Vad jag förstår kan man inte aktivera "webbradio" utan att också aktivera nått internetabb(som är gratis för 1gb eller ngt sånt löjligt, och sen är svindyrt).
Kan man få bort felmeddelandet om "webbradio ej tillgänglig" som kommer konstant utan att göra det?
Har kikat i instruktionsboken men hittar ingen lösning.
Jag har delat ut internet från min mobil till bilen, då kan jag köra internetradio om jag vill och slipper felmeddelande.
Löser kanske inte problemet för dig men fungerar bra för mig.
Är ju mer krångel att aktivera hotspot än att klicka bort felmeddelandet.
Jag vill ha bort det permanent helt enkelt.
Vad jag förstår kan man inte aktivera "webbradio" utan att också aktivera nått internetabb(som är gratis för 1gb eller ngt sånt löjligt, och sen är svindyrt).
Kan man få bort felmeddelandet om "webbradio ej tillgänglig" som kommer konstant utan att göra det?
Har kikat i instruktionsboken men hittar ingen lösning.
Jag har delat ut internet från min mobil till bilen, då kan jag köra internetradio om jag vill och slipper felmeddelande.
Löser kanske inte problemet för dig men fungerar bra för mig.
Är ju mer krångel att aktivera hotspot än att klicka bort felmeddelandet.
Jag vill ha bort det permanent helt enkelt.
Japp, jag har det alltid aktivt på min telefon, så problemet är borta för mig
Vad jag förstår kan man inte aktivera "webbradio" utan att också aktivera nått internetabb(som är gratis för 1gb eller ngt sånt löjligt, och sen är svindyrt).
Kan man få bort felmeddelandet om "webbradio ej tillgänglig" som kommer konstant utan att göra det?
Har kikat i instruktionsboken men hittar ingen lösning.
Jag har delat ut internet från min mobil till bilen, då kan jag köra internetradio om jag vill och slipper felmeddelande.
Löser kanske inte problemet för dig men fungerar bra för mig.
Är ju mer krångel att aktivera hotspot än att klicka bort felmeddelandet.
Jag vill ha bort det permanent helt enkelt.
Japp, jag har det alltid aktivt på min telefon, så problemet är borta för mig
Det drar ju massa ström om man har hotspot aktiverat 24/7. Vill inte behöva ladda mobilen konstant.
Nu har man gjort om i paketen när man i bilkonfiguratorn bygger ihop en ID3. Tycker det helt klart har blivit bättre med att kunna välja till de paket som man vill ha. Nu går det även att välja en röd lackfärg. Likadan som Id4 gissar jag. Mest positivt tycker jag är att nu kan man få en ID3 med det största batteriet för under 500´ papp med några tillval inklusive 5 säten (men mycket pengar ändå). Bara man löser problemet med programvaran så kan det kanske "ändå" bli en ID3 Pro S för oss, alternativt Cupran (avvaktar presentationen i morgon ).
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.
Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.
Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.
Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.
Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Gör en uppföljning på detta inlägg. Efter att ha läst svaren här och kollat diverse youtube-klipp som handlar om snabbladdning av ID3 så testade jag att köra ner batteriet till ca 8% innan jag laddade idag. Jag jojo-körde också ca 20 min innan jag kom fram till snabbladdaren (med syfte att få upp temperaturen hos batteriet). Det var för övrigt ca 16 grader och sol vid laddtillfället. Dock finns det en YT-video där en ID3 laddar 100kW när det är minus ute.... Troligen spelar alltså jojo-körning/uppvärmning av batteriet störst roll om man ska kunna nå max kW.
Som flera trodde här så verkar det inte vara nåt fel på min bil öht. Jag fick de utlovade 100 kW (103 kw som mest) från 8-29%. Sen droppade hastigheten som väntat, men jag tror att jag snittade ca 75 kW från 8-80% vilket är rätt imponerande! Totalt tog det 35 min, alltså ganska exakt det som utlovas av VW.
Så ni som inte fått 100 kW och kanske tror att det är nåt fel på bilen; testa värma upp batteriet med jojo-körning en stund innan (motorvägsfart ett bra tag fungerar ev också) och se till att SOC ligger lågt. Var gränsen för SOC ligger för att kunna få max kW vet jag inte exakt, men det verkar vara nånstans kring 10%.
Tycker 75 kW i snitt är rätt oimponerande år 2021, men stämmer ju ganska väl med VW:ens siffror. Även om MEB-plattformen laddar väldigt långsamt så har ju ID3 fördelen av att (till skillnad från stora ID4) vara en liten och snål bil som inte drar så mycket. Så totalt sätt så är det ju ändå en effektiv kombination som fungerar mycket väl för ID3. Bra att du testade den rätt uppvärmd och under rätt förhållanden (misstänkte också att det inte var fel på bilen, utan mer omständigheterna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En kollega som precis bytte sin eGolf 36Kwh mot en ID.3. Hon borde nog läst på lite mer, men blev iaf väldigt besviken. Hon åker mycket skidor och fick efter leverans veta att det inte går att ha takräcke/box. Säljaren verkade inte heller vilja upplysa om denna deficit eftersom hon frågade om det gick att använda takräcke från egolfen på ID.3. Säljaren svarade då att nej, dom kan du sälja med egolfen. Naturligt kanske varit att då säga att det inte går att ha någon sorts takräcke på ID.3. Dessutom så menar hon att det bara finns 1 högtalare i bilen(på instrumentbrädan mellan förare och passagerare). Är det verkligen så? Låter ju helt sjukt. Hon verkade ångra bytet ganska mkt tyvärr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tycker 75 kW i snitt är rätt oimponerande år 2021, men stämmer ju ganska väl med VW:ens siffror. Även om MEB-plattformen laddar väldigt långsamt så har ju ID3 fördelen av att (till skillnad från stora ID4) vara en liten och snål bil som inte drar så mycket. Så totalt sätt så är det ju ändå en effektiv kombination som fungerar mycket väl för ID3. Bra att du testade den rätt uppvärmd och under rätt förhållanden (misstänkte också att det inte var fel på bilen, utan mer omständigheterna).
Jag skulle inte kalla det väldigt långsamt. En Model 3 SR+ snittar 70 kW mellan 10-80%, så snabbare laddning än den iallafall. ID4 snittar 96 kW i samma intervall och Model 3 LR 115 kW. Många anser att Tesla är marknadsledande vad det gäller laddning, så åsikten att 20% långsammare laddning är att betrakta som väldigt långsamt är du nog relativt ensam om. Vad säger du om Model 3 SR+, som laddar ännu långsammare än den väldigt långsamma ID3?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Vad jag förstår kan man inte aktivera "webbradio" utan att också aktivera nått internetabb(som är gratis för 1gb eller ngt sånt löjligt, och sen är svindyrt).
Kan man få bort felmeddelandet om "webbradio ej tillgänglig" som kommer konstant utan att göra det?
Har kikat i instruktionsboken men hittar ingen lösning.
Har läst någonstans att detta ska lösa sig i nästa mjukvara på något sätt.. Fråga mig inte hur lösningen ser ut..