VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
Leo skrev:
Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.
Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)
Nja, de funkar också på många bilar men jag vet inte om de gäller alla. Bilen får via laddbox reda på hur många amper den får dra (per fas) och kommer de bara ström på en fas så antar jag laddaren kopplar samman två av laddarna dvs om laddboxen kan ge så hög ström på en fas..
Ja detta är nog en förenklad beskrivning men typ så funkar de..

Inte helt lätt att förstå men i Sverige blir de mer flexibelt med möjlighet att ladda från alla 3 faser.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Intressant är att ID3 Pro S med 550 km WLTP räckvidd kostar
31.936 euro netto.
Imponerande!

Det tvingar konkurrenterna att sänka priset!
Först var det väl tal om 30, 40, 50k euro för 39, 58 respektive 77 kWh varianterna. Nu verkar det snarare bli 30, 36 samt 41k. Enorm skillnad. Sen var personen i videon lite missnöjd för det skiljde väldigt lite mellan den 1'st edition han hade beställt och en fullt utrustad Pro S, tror han nämnde 2000 euro.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW I.D

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

T ex e-Golf kan dels ta 16 A på två separata faser eller 32 A på en fas för att "mata båda 1-fas laddarna med". Däremot är original Typ2-Typ2 kabeln till de bara klassad för 3 x 20A. Så använder man den blir det antingen 2 x 16 A eller 1 x 20 A som resultat. Bilen väljer dock alltid 2 x 16 A i första hand. Så det finns lite olika lösningar på hur det fungerar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Vw kanske skulle ta hjälp av Tesla för att få ordning på programmen? Undrar när vw lyckas få fram sina elbilar? Hur svårt kan det vara?
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: VW I.D

Inlägg av granlundii »

Vet någon hur det tyska stödsystemet fungerar? När kan man börja hämta hem ID.3:or från Tyskland utan att tidigare ägaren tappar bonusen? Känns ganska sannolikt att jag kommer att fara efter en begagnad ID.3:a om något år.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Swede1 skrev:
Vw kanske skulle ta hjälp av Tesla för att få ordning på programmen? Undrar när vw lyckas få fram sina elbilar? Hur svårt kan det vara?
Som om Tesla inte har tillräckligt med problem med egna programvaror.
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Någon som vet om 330 km-versionen också kommer göra 0-100 km/h på 7.5 sekunder?

Känns som en ganska pigg bil för det priset isåfall.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Man kan ju ana fossilarvet, 17 olika motorer till varenda modell typ...
Dom tror väl att det måste vara så antar jag :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Nu skrev du inte ut vilken modell som har vilken motor men kan det kanske vara så att de tar hänsyn till vad batteriet? Till en början när Tesla angav motoreffekt så gav de olika effekt beroende på om det var stort eller litet batteri även om själva motorn var den samma.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Ang motoreffekt, så har iaf 150hk och 204hk varianterna samma max vridmoment. Vridmoment på motoraxeln ges av ström så de har nog samma momentana strömförmåga. Effekt ges av vrid*varvtal, så det är nog strömbegränsat allteftersom motorn varvar upp. Gissar därför på att de krånglat för att få flera effektalternativ. Tycker nog att det trist. Eller så är det för att skydda batterierna, men de är ju kylda?
Knepigt.
Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck. Nåja, jag tycker bilen verkar bra. Det blir säkert billigare men billig blir den nog aldrig. Så nu får det vara färdigvelat för mig. Köper en plus nu, 1'st.
:-)
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Nu skrev du inte ut vilken modell som har vilken motor men kan det kanske vara så att de tar hänsyn till vad batteriet? Till en början när Tesla angav motoreffekt så gav de olika effekt beroende på om det var stort eller litet batteri även om själva motorn var den samma.
ID3 Pure, 124,7 hk
ID3 Pure Power, 149,6 hk
ID3 Pro S, 201,2 hk
ID3 Pro, 143,5 hk
ID3 Pro Power, 204 hk
ID3 1st Max, 201,2 hk

https://www.evspecifications.com/en/comparison/bebe63a
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Nu när folk insett att ID3 1ST inte är så billig, så kan man tydligen vänta med att beställa till 30 september och ändå garantera att få bilen under 2020 i Norge.
ID3 norge.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Blir den billigare då eller vad är tanken?
Man väntar ut Corona-krisen kanske?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Dessa modeller kan beställas från 20 juli:

ID.3 Life är tänkt för kunder som söker en produkt på instegsnivå utan att ge avkall på komfort. Komfortpaketet inkluderar rattvärme, sätesuppvärmning och ytterligare två USB-C-portar.

ID.3 Style har det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare, LED-bakljus med dynamisk svepfunktion samt panoramatak.

ID.3 Business är en typisk allroundbil med det lilla designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och tonade rutor, komfortpaket och assistanspaket med backkamera och "Keyless Access".

ID.3 Family erbjuder stort utrymme, ljus och bekvämlighet med det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och stort panoramatak, det stora komfortpaketet med 2-zons Air Care luftkonditioneringssystem och assistanspaketet med backkamera och "Keyless Access".

ID.3 Tech är tänkt för tekniskt intresserade som kommer att uppskatta assisterad körning med det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare, större assistanspaket med Travel Assist, Side Assist och Emergency Assist, samt större infotainmentpaket, inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR och Premium Sound-paket.

ID.3 Max erbjuder maximal design, teknik, sport och komfort, med samtliga utrustningspaket inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR, 12-vägs elmanövrerad massagestol, progressiv styrning och DCC (Dynamic Chassis Control).

Elkörning för längre resor med ID.3 Tour med en räckvidd på upp till 550 km (WLTP)

Tour, den sjunde förkonfigurerade modellen, kan också beställas från och med 20 juli. Den är baserad på den fyrsitsiga ProS-modellen som möjliggör ett större batteri (77 kWh netto batterienergiinnehåll) med en räckvidd på upp till 550 km (WLTP) och 125 kW DC-laddning.

ID.3 Tour är redan utrustad med alla funktioner du vill ha på längre resor: head-up-display med förstärkt verklighet AR och sound-paket, matrix-LED-strålkastare, komfortpaket, 12-vägs elmanövrerad massagestol och assistanspaket där samtliga förarsassistanssystem ingår, samt 19-tums aluminiumhjul.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Hade nog valt billigaste. Läste nånstans att adaptiv farthållare var standard på alla. Verkar mest vara skit man inte behöver på dom övriga.
"LED-bakljus med dynamisk svepfunktion". :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Onödigt många paket tycker jag. Sen 1’st edition på det som inte är samma som std paketen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

Om jag inte beställer Keyless Access, får jag då ett "tändningslås" att vrida om en nyckel i?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Surfaren skrev:
Om jag inte beställer Keyless Access, får jag då ett "tändningslås" att vrida om en nyckel i?
Hade det varit en egolf så...
Men nu är ju ID3 en elbil från grunden så det vore minst sagt udda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Är det inte låsningen av själva bilen som avses med keyless?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck.
:-)
Vad ska jag säga då? I elbilssammanhang (bland annat) har jag som exil-tysk verkligen dragit nitlotten, självförvållat förvisso, det var ju ingen som tvingade mig att flytta till Sverige. Men jag får trösta mig med att jag i gengäld fick ett eget hus och en massa natur och skog runtomkring mig. I Tyskland hade jag bott i en trång lägenhet utan en suck av en chans att någonsin kunna skaffa hus. Då accepterar jag gärna att elbilar och allting annat kostar skjortan här i Sverige. Alternativet hade troligen varit såååå mycket sämre för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Tack Mati, det finns alltid plus o minus, bra sagt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

mati skrev:
PapaD skrev:
Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck.
:-)
Vad ska jag säga då? I elbilssammanhang (bland annat) har jag som exil-tysk verkligen dragit nitlotten, självförvållat förvisso, det var ju ingen som tvingade mig att flytta till Sverige. Men jag får trösta mig med att jag i gengäld fick ett eget hus och en massa natur och skog runtomkring mig. I Tyskland hade jag bott i en trång lägenhet utan en suck av en chans att någonsin kunna skaffa hus. Då accepterar jag gärna att elbilar och allting annat kostar skjortan här i Sverige. Alternativet hade troligen varit såååå mycket sämre för mig.
Du som har språket och kanske möjlighet att tillfälligt sova över hos någon bekant. Vore jag dig hade jag lätt importerat Teslor och sålt i Sverige.

Går man in på mobile.de och söker på billigaste Tesla hittar man en Tesla Modell S85 för 29990€ med 21000 på mätaren. Gör man liknande manöver på Blocket i Sverige hittar man just nu en Tesla Modell S85 med 25000 på mätaren för 395000SKR.
Skriv svar