VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:

Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?
600k för en 2wd 200hk VW är för mkt IMO. För det priset får jag en Tesla med ca 300hk.
500k är på smärtgränsen för VWn, åtminstone för mig(499 får jag pynta för min).
Sägs ju att Audi Q4 presenteras om några veckor, med 4wd från start. Hade nog valt den framför en välutrustad ID4.

Gissar att Audi Q4 kommer döda e-tron 55/50 Quattro!

Tar faktiskt en Audi Q4 före BMW iX3, Mercedes EQA, Polestar och Volvo också.
Well, det är ju en mindre bil. Men visst kommer den ta en stor del av de kunderna.
Mitt grundkrav är att bilen skall vara byggd som elbil från grunden, det är varken iX3, EQA, PS2 eller XC40. Så de är helt ointressanta för mig också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1711
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:

Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?
600k för en 2wd 200hk VW är för mkt IMO. För det priset får jag en Tesla med ca 300hk.
500k är på smärtgränsen för VWn, åtminstone för mig(499 får jag pynta för min).
Sägs ju att Audi Q4 presenteras om några veckor, med 4wd från start. Hade nog valt den framför en välutrustad ID4.

Jag står på kö för en Q4(vill ha AWD), enligt säljaren så kommer den släppas som RWD först trots att man sagt att den ska släppas med AWD från början. Men v16 skulle dom veta mer om paketering och om det kommer något liknande 1st edition, personligen hoppas jag att dom släpper en AWD max eller liknande för leverans om ca 7-8 månader när bonus kommer så kan jag byta in min id4 då.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

mati skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
Kul å testa lite annat ibland också ju :) :mrgreen:
Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.
Jag kan bara instämma. Det är också därför jag aldrig är märkestrogen. Vad är vitsen med att byta till en exakt likadan bil liksom? Då kan man ju lika väl behålla den gamla.
Leasar man bil på firma så är det ju normalt att byta vart 3:e år (eller vart 2:a eller 4:e), och då är det ju inte ovanligt att folk fortsätter på samma modell. Är ju rätt praktiskt då tillbehör som takräcken och annat fortsätter fungera.

Brukar oftast resa till nya ställen, men klassiker som New York, Lodon, Milano, Berlin och Paris har man ju ändå ofta besökt flera gånger. Finns ju alltid nya saker att upptäcka.

Så det finns väl en kombination. Ser man inom Norden så har jag även rest flera gånger till både Oslo, Köpenhamn, Trysil, Hemsedal, Bergen, Narvik, mflr. Apropå skidorter (som de norska ovan) är det kul att testa nya, men har ju även åkt tillbaka till klassiker i Alperna som Chamonix, Val d Isere, mflr.

Så jag är väl en sådan där som gärna upptäcker nya saker, men har ändå inget problem att ibland besöka samma stad eller skidort igen. Är alltså ingen "boja" att jag inte får ge mig lov att besöka samma ställe igen (som ni verkar ha), men gillar oftast att upptäcka nytt. Dvs. precis som jag normalt gillar att gå min egna väg med mina val gentemot majoriteten, så innebär det inte att jag måste välja annorlunda.

Är det något som jag gillar, så kommer jag inte att avstå och låta bli att skaffa det även om det är något massan/svensson köper (är ingen boja för mig gällande det heller).

Är det bra och passar mig, så är det bra, oavsett vad andra köper eller tycker.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Har du aldrig varit i Götene? Då har du tamigfan inte varit överallt.
Jag har däremot aldrig varit på något av alla ställen du listar upp. Jo, i Oslo och Köbenhaun har jag faktiskt varit. That's it. Duger för mig. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Tivoli i Köpenhamn är ett måste, speciellt bergodalbana i trä, det är
av kulturellt värde ju :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Tivoli i Köpenhamn är ett måste, speciellt bergodalbana i trä, det är
av kulturellt värde ju :mrgreen:
Tivoli är väl värt att besöka mer än 1 gång (apropå de som säger att de aldrig kan tänka sig åka tillbaka till samma ställe). Dessutom skön dansk uppsluppen stämning. :)

Apropå gamla träbanor så minns jag Lisebergs gamla bana. Den var grym!

Senaste gången vi var i NYC med familjen (2018) så åkte jag och dottern ut till Coney Island för en heldag med gamla klassiska åkattraktioner i klassisk kultförklarad nöjesparksmiljö (som att komma 40 år tillbaka i tiden), och där hade de en riktigt fin gammaldags träbana som jag verkligen kan rekommendera! Tror vi åkte den 4-5 gånger. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526

Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

taliz skrev:
Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526

Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
Verkligen, har funderat lite på vad ID4an skulle gå för om jag inte kommer överens med den efter ett halvår...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Prissänkning i Norge.
https://www.elbil24.no/nyheter/kraftig- ... 3/73576403

Skarp prissänkning på VW ID.3
Alla utrustningsversioner klipps med mellan 22 000 och 28 000 kronor.
id3 sänkt.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

pingflood skrev:
taliz skrev:
Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526

Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
Verkligen, har funderat lite på vad ID4an skulle gå för om jag inte kommer överens med den efter ett halvår...
Spännande att se vad den går för.. Vi har haft tanker på en id4 om vi skulle få bra betalt där vår id3 men efter vi provat en id4 så bestämde vi att den nog inte var för oss.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat och OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

markuswesterberg skrev:
Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat ok OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.
Vad blir det för bil istället för ID3:an?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

Maw skrev:
markuswesterberg skrev:
Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat ok OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.
Vad blir det för bil istället för ID3:an?
M3 och en begagnad Mazda CX5 vi haft i företaget ett bra tag men som åker ut först när vår Y kommer.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: VW I.D

Inlägg av Hertsh »

Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
MX LR (Raven) 2019
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Hertsh skrev:
Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: VW I.D

Inlägg av Hertsh »

Kubi skrev:
Hertsh skrev:
Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.
MX LR (Raven) 2019
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Hertsh skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:
Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.

Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting

"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/

Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Kubi skrev:
Hertsh skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:
Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.

Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting

"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/

Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.
Du behöver faktiskt inte ens navigera för att de ska köra regen inför en rondell utan detta gör den alltid i D läget. Jag kör numera alltid i D läget, gillar de bäst.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

chaffis75 skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:
Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.

Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting

"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/

Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.
Du behöver faktiskt inte ens navigera för att de ska köra regen inför en rondell utan detta gör den alltid i D läget. Jag kör numera alltid i D läget, gillar de bäst.
Jaså, dåså! Tack för förtydligandet.
Väntar ivrigt på min ID.4 som borde komma antingen Juni eller Juli.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: VW I.D

Inlägg av Hertsh »

chaffis75 skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:
Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.

Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting

"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/

Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.
Du behöver faktiskt inte ens navigera för att de ska köra regen inför en rondell utan detta gör den alltid i D läget. Jag kör numera alltid i D läget, gillar de bäst.
Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.
MX LR (Raven) 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Hertsh skrev:
Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.
Har du provat köra med funktionen några hundra mil eller du bara gissar?
Säger inte de passar alla men man ska nog köra några hundra mil med funktionen innan man bildar sig en uppfattning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Jag kör mest i B-läget. Motsvarar de settings jag valde på Teslan.
Körde med regen på low och att den frirullade samt autohold.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Hertsh skrev:
Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.
Kan ju komma i framtida uppdateringar nu med OTA på plats även hos ID-bilarna. Tex. kom ju förbättringar med just Autohold efter att jag köpte vår M3 (mycket bättre nu än tidigare).

Jo, jag tycker också att det är bekvämast så som du beskriver att du vill ha one-pedal-driving (även om frirullning kanske är mer effektivt/miljövänligt i en del scenarion).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

VW I.D

Inlägg av Hertsh »

chaffis75 skrev:
Hertsh skrev:
Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.
Har du provat köra med funktionen några hundra mil eller du bara gissar?
Säger inte de passar alla men man ska nog köra några hundra mil med funktionen innan man bildar sig en uppfattning.
Nej, jag har inte provat några hundra mil. Jag har provat en dag och gillar inte inkonsekvent beteende.

Sen är jag van vid min i3S och min Tesla X. Min i3S tyckte jag var svår i början eftersom jag då var van vid dieselautomat med "frirull", men vande mig snabbt. När jag sen även skaffade X så fanns inte funktionen att den stannade helt av sig själv utan man fick bromsa i slutet och använda "autohold" som på ID.3. Irriterande då och irriterande nu (löstes via OTA för något år sedan).

Kanske kan man vänja sig vid ID.3'ans beteende också men jag gillar det inte hittills (varken olika regen eller att den inte stannar helt utan bromsfot).

Varför har man inte rätt till en uppfattning innan man kört några hundra mil? Var går gränsen för när jag får uttrycka min åsikt?
MX LR (Raven) 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Hertsh skrev:
chaffis75 skrev:
Hertsh skrev:
Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.
Har du provat köra med funktionen några hundra mil eller du bara gissar?
Säger inte de passar alla men man ska nog köra några hundra mil med funktionen innan man bildar sig en uppfattning.
Nej, jag har inte provat några hundra mil. Jag har provat en dag och gillar inte inkonsekvent beteende.

Sen är jag van vid min i3S och min Tesla X. Min i3S tyckte jag var svår i början eftersom jag då var van vid dieselautomat med "frirull", men vande mig snabbt. När jag sen även skaffade X så fanns inte funktionen att den stannade helt av sig själv utan man fick bromsa i slutet och använda "autohold" som på ID.3. Irriterande då och irriterande nu (löstes via OTA för något år sedan).

Kanske kan man vänja sig vid ID.3'ans beteende också men jag gillar det inte hittills (varken olika regen eller att den inte stannar helt utan bromsfot).

Varför har man inte rätt till en uppfattning innan man kört några hundra mil? Var går gränsen för när jag får uttrycka min åsikt?
Tyck vad du vill men jag tyckte de var relevant.. De är ju en funktion man man behöver vänja sig vid, på samma sätt som jag tycker men behövde vänja sig vid b läget..
Men jag få ursäkta om jag trampade på en tå..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar