VW I.D
Moderator: Redaktion
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: VW I.D
Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat och OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.
Re: VW I.D
Vad blir det för bil istället för ID3:an?markuswesterberg skrev:Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat ok OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: VW I.D
M3 och en begagnad Mazda CX5 vi haft i företaget ett bra tag men som åker ut först när vår Y kommer.Maw skrev:Vad blir det för bil istället för ID3:an?markuswesterberg skrev:Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat ok OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.
Re: VW I.D
Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?
Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
MX LR (Raven) 2019
Re: VW I.D
Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?
Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Re: VW I.D
Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.Kubi skrev:Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?
Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.
MX LR (Raven) 2019
Re: VW I.D
Hertsh skrev:Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.Kubi skrev:Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?
Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.
Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting
"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."
https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/
Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.
Re: VW I.D
Du behöver faktiskt inte ens navigera för att de ska köra regen inför en rondell utan detta gör den alltid i D läget. Jag kör numera alltid i D läget, gillar de bäst.Kubi skrev:Hertsh skrev:Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.Kubi skrev:Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?
Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.
Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting
"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."
https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/
Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Jaså, dåså! Tack för förtydligandet.chaffis75 skrev:Du behöver faktiskt inte ens navigera för att de ska köra regen inför en rondell utan detta gör den alltid i D läget. Jag kör numera alltid i D läget, gillar de bäst.Kubi skrev:Hertsh skrev:Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.Kubi skrev:Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?
Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.
Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting
"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."
https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/
Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.
Väntar ivrigt på min ID.4 som borde komma antingen Juni eller Juli.
Re: VW I.D
Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.chaffis75 skrev:Du behöver faktiskt inte ens navigera för att de ska köra regen inför en rondell utan detta gör den alltid i D läget. Jag kör numera alltid i D läget, gillar de bäst.Kubi skrev:Hertsh skrev:Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.Kubi skrev:Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?
Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.
Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting
"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."
https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/
Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.
MX LR (Raven) 2019
Re: VW I.D
Har du provat köra med funktionen några hundra mil eller du bara gissar?Hertsh skrev:Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.
Säger inte de passar alla men man ska nog köra några hundra mil med funktionen innan man bildar sig en uppfattning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Jag kör mest i B-läget. Motsvarar de settings jag valde på Teslan.
Körde med regen på low och att den frirullade samt autohold.
Körde med regen på low och att den frirullade samt autohold.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Kan ju komma i framtida uppdateringar nu med OTA på plats även hos ID-bilarna. Tex. kom ju förbättringar med just Autohold efter att jag köpte vår M3 (mycket bättre nu än tidigare).Hertsh skrev:Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.
Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.
Jo, jag tycker också att det är bekvämast så som du beskriver att du vill ha one-pedal-driving (även om frirullning kanske är mer effektivt/miljövänligt i en del scenarion).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
VW I.D
Nej, jag har inte provat några hundra mil. Jag har provat en dag och gillar inte inkonsekvent beteende.chaffis75 skrev:Har du provat köra med funktionen några hundra mil eller du bara gissar?Hertsh skrev:Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.
Säger inte de passar alla men man ska nog köra några hundra mil med funktionen innan man bildar sig en uppfattning.
Sen är jag van vid min i3S och min Tesla X. Min i3S tyckte jag var svår i början eftersom jag då var van vid dieselautomat med "frirull", men vande mig snabbt. När jag sen även skaffade X så fanns inte funktionen att den stannade helt av sig själv utan man fick bromsa i slutet och använda "autohold" som på ID.3. Irriterande då och irriterande nu (löstes via OTA för något år sedan).
Kanske kan man vänja sig vid ID.3'ans beteende också men jag gillar det inte hittills (varken olika regen eller att den inte stannar helt utan bromsfot).
Varför har man inte rätt till en uppfattning innan man kört några hundra mil? Var går gränsen för när jag får uttrycka min åsikt?
MX LR (Raven) 2019
Re: VW I.D
Tyck vad du vill men jag tyckte de var relevant.. De är ju en funktion man man behöver vänja sig vid, på samma sätt som jag tycker men behövde vänja sig vid b läget..Hertsh skrev:Nej, jag har inte provat några hundra mil. Jag har provat en dag och gillar inte inkonsekvent beteende.chaffis75 skrev:Har du provat köra med funktionen några hundra mil eller du bara gissar?Hertsh skrev:Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.
Säger inte de passar alla men man ska nog köra några hundra mil med funktionen innan man bildar sig en uppfattning.
Sen är jag van vid min i3S och min Tesla X. Min i3S tyckte jag var svår i början eftersom jag då var van vid dieselautomat med "frirull", men vande mig snabbt. När jag sen även skaffade X så fanns inte funktionen att den stannade helt av sig själv utan man fick bromsa i slutet och använda "autohold" som på ID.3. Irriterande då och irriterande nu (löstes via OTA för något år sedan).
Kanske kan man vänja sig vid ID.3'ans beteende också men jag gillar det inte hittills (varken olika regen eller att den inte stannar helt utan bromsfot).
Varför har man inte rätt till en uppfattning innan man kört några hundra mil? Var går gränsen för när jag får uttrycka min åsikt?
Men jag få ursäkta om jag trampade på en tå..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Det handlar nog snarare om att många vänjer sig vid att inte behöva använda bromspedalen alls. Då kan jag förstå att det är störigt att tvingas göra det igen.
Borde faktiskt stå högt på VWs todolista att fixa. ID-bilarna har ju trumbroms bak av en anledning. De borde vara optimala för enpedalskörning.
Borde faktiskt stå högt på VWs todolista att fixa. ID-bilarna har ju trumbroms bak av en anledning. De borde vara optimala för enpedalskörning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
När man väl vant sig, och det gick fort (behövdes inga 100 mil ens), så är det ju grymt skönt och smidigt med enpedalskörning.taliz skrev:Det handlar nog snarare om att många vänjer sig vid att inte behöva använda bromspedalen alls. Då kan jag förstå att det är störigt att tvingas göra det igen.
Borde faktiskt stå högt på VWs todolista att fixa. ID-bilarna har ju trumbroms bak av en anledning. De borde vara optimala för enpedalskörning.
Det är ju självklart inget problem för mig att köra andra elbilar, eller vår fossilbil heller för den delen (går utmärkt), men man blir ju så glad och avslappnad när man sätter sig en bekväm elbil med riktig enpedalskörning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Kan tänka mig det. Man vänjer ju sig snabbt vid nya grejor. Har glömt den gamla bilen på tomgång när jag kliver ur.martinot skrev:När man väl vant sig, och det gick fort (behövdes inga 100 mil ens), så är det ju grymt skönt och smidigt med enpedalskörning.taliz skrev:Det handlar nog snarare om att många vänjer sig vid att inte behöva använda bromspedalen alls. Då kan jag förstå att det är störigt att tvingas göra det igen.
Borde faktiskt stå högt på VWs todolista att fixa. ID-bilarna har ju trumbroms bak av en anledning. De borde vara optimala för enpedalskörning.
Det är ju självklart inget problem för mig att köra andra elbilar, eller vår fossilbil heller för den delen (går utmärkt), men man blir ju så glad och avslappnad när man sätter sig en bekväm elbil med riktig enpedalskörning.
Re: VW I.D
Får köpare av VW ID.3 1 års gratistankning (max 2000kwh) på Ionity? Eller det gällde bara 1st Edition?
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html
Re: VW I.D
Bara 1st.paugen skrev:Får köpare av VW ID.3 1 års gratistankning (max 2000kwh) på Ionity? Eller det gällde bara 1st Edition?
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html
Gäller bara ID3 också av nån anledning. Tycker dom borde kunnat göra samma för ID4 1st, men icke.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Man kan välja på följande.paugen skrev:Trist!
Medföljer någonting annat? (rabatt på Ionity etc.)?
Rätt meningslöst om man inte kör mkt och långt.
Vattenfall tar 4,5kr/kWh och eon 5,3 eller ngt sånt. Circle K mfl har ju också börjar bygga ut och lär hamna runt 5kr de med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Nu har det ju tillfälligt blivit varmare och förbrukningen har sjunkit till rätt trevliga nivåer igen. Det skulle vara roligt att erfara vad ni som har en ID3 får för förbrukningssiffror nu. Det är ju i princip ingen som har kört sin bil i varmare väder hittills.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Lite mer anekdotiskt...mati skrev:Nu har det ju tillfälligt blivit varmare och förbrukningen har sjunkit till rätt trevliga nivåer igen. Det skulle vara roligt att erfara vad ni som har en ID3 får för förbrukningssiffror nu. Det är ju i princip ingen som har kört sin bil i varmare väder hittills.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
Har inte hunnit köra någon lång sträcka men den drar mindre..
Nu i helgen så hade jag som vanligt laddat till 80%.. Jag körde upp till Ica och tillbaka vilket bara är någon kilometer..
När jag lite senare kollar i appen så står de jag har 80% batteri kvar.. Jag svär över att appen inte funkar.. En stund senare inser jag att appen hade rätt, de var 80 % fortfarande..
Ja kanske bilen hade laddat till 81% (den gör så ibland) och var var därför men för någon månad sedan så skulle de vara omöjligt på den sträckan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19