VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

det är inte så stor skillnad i pris mellan 44 och 58. 31500 och 34900. runt 35000 kr skillnad mellan Pure och Pro. (sedan är det säkert tillval som är med i Pro).
Vad är fördel/nackdel Pure och Pro? Lite dyrare men man kommer längre, laddar snabbare (?).
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3273
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Kan nån förklara de mycket höga priserna på elbilar?
För de har inte särskilt mycket att göra med tillvekningskostnad.

Man vill tydligen till varje pris få folk att privatleasa elbilen.

Är det för att det krävs att man servar bilen om man privatleasar?

För om man köper bilen så struntar folk att serva.

Eller är det för att man på ett friare sätt kan ändra priset?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Kan nån förklara de mycket höga priserna på elbilar?
För de har inte särskilt mycket att göra med tillvekningskostnad.

Man vill tydligen till varje pris få folk att privatleasa elbilen.

Är det för att det krävs att man servar bilen om man privatleasar?

För om man köper bilen så struntar folk att serva.

Eller är det för att man på ett friare sätt kan ändra priset?

Låga volymer. Utvecklingskostnaderna slås ut på relativt få bilar.

Tror inte folk struntar i att serva om det är ett krav för att få behålla garantierna.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.

Screenshot_2021-01-26 (25) E-Autos Anhänger - ein NO GO VW ID 4 Reichweiten-Challenge + alle Elektroautos mit AHK - YouTube.png
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis :lol:
Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...:)
:) men ändå billigare än en elbil :roll:
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.

Screenshot_2021-01-26 (25) E-Autos Anhänger - ein NO GO VW ID 4 Reichweiten-Challenge + alle Elektroautos mit AHK - YouTube.png
Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis :lol:
Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...:)
:) men ändå billigare än en elbil :roll:
Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...
Den kostar 0kr.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

mati skrev:
Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
Det är tillverkaren som typar sina fordon med den vikt de vill att den skall ha. Inom EU är det nog samma vikt som gäller...
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
mati skrev:
Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
Det är tillverkaren som typar sina fordon med den vikt de vill att den skall ha. Inom EU är det nog samma vikt som gäller...

Precis. Det är ju knappast transportstyrelsen som hittar på bilarnas dragvikter. Troligtvis kommer siffrorna från vad biltillverkarna deklarerat vid typning.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

iAkita skrev:
Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.

Screenshot_2021-01-26 (25) E-Autos Anhänger - ein NO GO VW ID 4 Reichweiten-Challenge + alle Elektroautos mit AHK - YouTube.png
Mycket bra med tanke på de yttre förhållandena med snö/regn och +1 grad.
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Mercedes EQC har väl justerbar regenerering med hjälp av paddel bakom ratten. Jag har aldrig kört någon men tolkar det som att man i praktiken har två olika bromsar. En på golvet som aktiverar skivorna och en bakom ratten som regenererar.
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

Fredrik j skrev:
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Mercedes EQC har väl justerbar regenerering med hjälp av paddel bakom ratten. Jag har aldrig kört någon men tolkar det som att man i praktiken har två olika bromsar. En på golvet som aktiverar skivorna och en bakom ratten som regenererar.
Konan som jag har, har också "paddlar". Tycker det är helt överlägset. Kör på låg reg och kan bara bromsa in till stillastående genom att hålla in paddeln. Sen blir den stillastående tills jag gasar
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

OT
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis :lol:
Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...:)
:) men ändå billigare än en elbil :roll:
Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...
Den kostar 0kr.
Har de inte admavgift ens? :shock:
Hade för mig att registreringsavgiften alltid måste betalas?

Och en veteran behöver du inte besikta... där sparar du ännu mer :)
Senast redigerad av Bruno, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Ja denna regen är mycket bra.. Jag kör alltid i D lägen på min id3.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:

När de blir 30 år blir det gratis :lol:
Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...:)
:) men ändå billigare än en elbil :roll:
Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...
Den kostar 0kr.
Har de inte admavgift ens? :shock:
Hade för mig att registreringsavgiften alltid måste betalas?

Och en veteran behöver du inte besikta... där sparar du ännu mer :)
Nej. 0kr på miljödiesel i 5år var det. Kostar ingenting.
Till och med registreringsavgiften vill man bjuda på som tack för att jag valde rätt bil. Efter dom 5 åren blir även skatten ganska låg.
Bara 1259kr.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

OT

Det är bara att gratulera :)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

iAkita skrev:
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Jo, det är precis som du beskriver tror jag på de allra flesta. Att såfort man släpper lite på gasen så börjar den regenrerera, mer eller mindre. Det jag önskar är att den i första läget inte ska regenerera alls :) Tänker att det borde vara optimalt förbrukningsmässigt. Att frirullningsläget/spannet är större så att säga. Inte enbart i läget halv gas, typ. Förstår du vad jag menar? :)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

markuswesterberg skrev:
iAkita skrev:
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Jo, det är precis som du beskriver tror jag på de allra flesta. Att såfort man släpper lite på gasen så börjar den regenrerera, mer eller mindre. Det jag önskar är att den i första läget inte ska regenerera alls :) Tänker att det borde vara optimalt förbrukningsmässigt. Att frirullningsläget/spannet är större så att säga. Inte enbart i läget halv gas, typ. Förstår du vad jag menar? :)
Ok, så du menar att mappingen av gaspedalen skulle vara annorlunda, och det fanns ett lite större spann där den varken accelererar eller regenererar? Det kan kanske vara en idé. Men jag tycker att man när man lärt sig bilen blir ganska bra på att balansera på gasen så att bilen i princip frirullar om man så önskar.

Det ska bli spännande att testa VW's system när jag får min ID4. e-Niro har också ett automatiskt läge där bilen väljer graden av regenerering utifrån förutsättningarna. Tycker det fungerar sådär faktisk, hoppas VW's system är bättre. Men jag föredrar nog att reglera graden av regenerering själv, med hjälp av gaspedalen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

iAkita skrev:
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Tesla funkar då på det sättet... hur skulle det annars fungera tänker jag.
Tesla Y LR -22 EAP
MrRun
elbilist
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: VW I.D

Inlägg av MrRun »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.
Det verkar stämma, 399 900kr.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/93928969
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

BrooklynS skrev:
iAkita skrev:
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Tesla funkar då på det sättet... hur skulle det annars fungera tänker jag.
Som jag skrev i inlägget ovan så regenererar den direkt. Spannet med frirullning borde vara större.
Skriv svar