Mycket billigare än Audis premium-trams som gör exakt samma sak.Du kommer kunna ladda batteriet för specialpriset 6,29kr/kWh hos IONITY med We Charge Go utan någon månadskostnad. Om du kör mycket så kan det snabbt löna sig med vårt premiumavtal We Charge Plus. Då betalar du 3,40/kWh hos IONITY med en månadskostnad på 115 kr.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Enyaq tror jag klarar 200 kg till om man håller sig under 8% lutning. Vet dock inte om man kan ha såna regler i Sverige? Låter konstigt, ska polisen ha kontroll i en backe då för att kolla ev. överträdelsemati skrev:Förresten, vad menas med det? 12% är faktiskt ganska brant och inget problem såvida man inte kör i alperna, vilket vi aldrig kommer göra. Blir dragvikten mer när man håller sig på slätten? I så fall är det inget bekymmer.... Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad) 1
1 vid 12% lutning
*hoppas*
Re: VW I.D
12% är en standardiserad lutning för att vi konsumenter ska ha något att jämföra med, bilen ska klara start från stillastående, stanna och stå still.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW I.D
Ja, jag var ute och levde jävel med min M3P nyss. Fick tummen upp av en BMW som försökte hänga på. Det är en sinnesjukt kul bil att köra hårt med.Skyvandrare skrev:Fördelen är man uppskattar sin M3 ännu mer efter att ha provkört ID3.taliz skrev:Synd den är så slö bara.
Är man van vid avgasbilar så känns den säkert pigg dock.
Jag tyckte det var som att köra en Golf, ingen känsla av high tech alls. Så ID3 blir säkert en bra brygga från fossilbil till elbil för många.
Stod på VW och lyssnade på den stackars säljaren som skulle förklara för en oinvigd att det är enkelt att ladda elbil. Verkar som många tror att man måste stå 45 min vid en snabbladdare varje gång man ska ”tanka”. Inte konstigt då att så många fortfarande köper nya bensinbilar.
Även om jag långt ifrån alltid kör som en tok(well, alla andra kör ju vaaaaansinnigt sakta ) så skulle jag nog inte stå ut med <600hk igen.
Grattis alla som inte har det problemet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Blir man bunden på 12mån tro?mati skrev:Mycket billigare än Audis premium-trams som gör exakt samma sak.Du kommer kunna ladda batteriet för specialpriset 6,29kr/kWh hos IONITY med We Charge Go utan någon månadskostnad. Om du kör mycket så kan det snabbt löna sig med vårt premiumavtal We Charge Plus. Då betalar du 3,40/kWh hos IONITY med en månadskostnad på 115 kr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.taliz skrev:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Enyaq rymmer 1.711 liter Bagage.
Bagageutrymmet i ID.4 är väl tilltaget och rymmer 543 liter. Med baksätets ryggstöd fällda sväljer bilen 1 575 liter. ID.4 får också dragkrok, vilket är standard på lanseringsversionerna 1st. Maximal dragvikt uppgår till 1 000 kilo.
Märkligt att ID4 blir så mycket mindre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Volkswagen ID3 ID.4 ID4 1Edt. 77kWh/204Hk *Dr
514 899 kr
(411 919 kr ex. moms)
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... r/92125532
ser ut som följer:
ID.4 1st 514.900 kronor.
ID.4 1st Max 614.900 kronor.
Privatleasing: Från 5.425 kr/månad
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Jag har aldrig sett detta förut.dd88 skrev:12% är en standardiserad lutning för att vi konsumenter ska ha något att jämföra med, bilen ska klara start från stillastående, stanna och stå still.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Är väl först till MY21 som det började användas men flera tillverkare är redan igång med att ange det i specarnamati skrev:Jag har aldrig sett detta förut.dd88 skrev:12% är en standardiserad lutning för att vi konsumenter ska ha något att jämföra med, bilen ska klara start från stillastående, stanna och stå still.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW I.D
Nu har jag läst på lite. Det är uppenbarligen inte helt ovanligt, åtminstone i Tyskland, att man specar dragvikten för olika lutningar, 8% och 12%.dd88 skrev:12% är en standardiserad lutning för att vi konsumenter ska ha något att jämföra med, bilen ska klara start från stillastående, stanna och stå still.
Frågan är nu om ID4 har en högre dragvikt upp till 8%, det skriver de ju inget om. Man kan iaf hoppas det. Enyaq har väl högre dragvikt vid 8%. Göteborgsbacken i Jönköping ligger på 7% om jag minns rätt, så man har nåt att jämföra med hur brant det är ungefär.
Dragvikten räknas som släpets vikt minus kultrycket. Jag trodde att det var släpets bruttovikt som gällde, men man får alltså räkna bort den delen som bilen har på kroken, vilket ju är 80kg eller nåt.
Jag kan klara mig faktiskt. Vägningen nedan gjorde jag med full vattentank, förtält och lite småsaker i vagnen. I vanliga fall är det 20kg-upplösning på en sådan våg. Kiloupplösning får bara den som har skrivit mjukvaran.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Finns det två olika värden för en egenskap hos bilen kan vi väl vänta oss att Transportstyrelsen väljer det som är sämst för bilägaren, i detta fall 1000 kg och inte 1200 eller något ännu högre.
(Nädå, jag är inte pessimist. Vill bara hålla ner förväntningarna, då det minskar risken att bli besviken.)
(Nädå, jag är inte pessimist. Vill bara hålla ner förväntningarna, då det minskar risken att bli besviken.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW I.D
Bra genomgång. Bagaget är lite kortare än ex Model Y, e-Tron. 95 cm jämfört med 108 för e-Tron, 109 för Model Y (eller var det 107 vs 108..). Med en volym på 543 l vs 600+60 för e-Tron så får man väl säga att den är en storleksklass mindre. Eller kanske en halv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Id 4 för 515 000 minus 60 000, inkl dragkrok drar 1000 kg, mycket intressant. Verkar perfekt för mig. Bör nog ha fyrhjulsdrift dock. Äntligen rimligt pris för en suv. Heja VW.
https://alltomelbil.se/volkswagen-id-4- ... pa-52-mil/
https://alltomelbil.se/volkswagen-id-4- ... pa-52-mil/
Re: VW I.D
Förvånad över att ID.4 är billigare än Enyaq. Men ok, den är lite mindre och baserat på det jag har sett interiörsmässigt så skulle jag säga att Enyaq är mer premium. Brasklapp då för bild vs verklighet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
ja, det trodde man inte för några år sedan, att Skoda skulle trumfa VW i upplevd premiumkänsla. Det är ju verkligen nåt nytt och jag förstår det inte helt.Laban skrev:Förvånad över att ID.4 är billigare än Enyaq. Men ok, den är lite mindre och baserat på det jag har sett interiörsmässigt så skulle jag säga att Enyaq är mer premium. Brasklapp då för bild vs verklighet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
Re: VW I.D
från kl.14 idag ska man kunna beställa i Norge iaf.backe skrev:Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
HelectriC skrev:från kl.14 idag ska man kunna beställa i Norge iaf.backe skrev:Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
Ok, tack. Får kolla av igen vad han säger.
Re: VW I.D
Provkörde ID3 idag.
Positivt överraskad. Hade den kunnat dra 750kg hade jag slagit till direkt.
Positivt överraskad. Hade den kunnat dra 750kg hade jag slagit till direkt.
Re: VW I.D
Min säljare ska höra av sig så fort det går att beställa. Hittills har jag inte hört nåt.backe skrev:Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.taliz skrev:
Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf
Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Re: VW I.D
Det måste ju vara möjligt för säljaren att ta reda på detta innan man beställer.Surfaren skrev:Finns det två olika värden för en egenskap hos bilen kan vi väl vänta oss att Transportstyrelsen väljer det som är sämst för bilägaren, i detta fall 1000 kg och inte 1200 eller något ännu högre.
(Nädå, jag är inte pessimist. Vill bara hålla ner förväntningarna, då det minskar risken att bli besviken.)
I Tyskland är det tydligen så att det faktiskt står olika dragviker i regbeviset, dvs upp till 8% och upp till 12% när bilen är typgodkänd på det sättet. Det borde väl vara likadant här? Kanske inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
9.50 in i klippet:taliz skrev:
"Steering wheel with capacitive buttons..."
Åh fy! Svarta högblanka knappar av touch-typ på ratten?! Hard pass.
Senast redigerad av onni, redigerad totalt 1 gånger.