Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck.
Vad ska jag säga då? I elbilssammanhang (bland annat) har jag som exil-tysk verkligen dragit nitlotten, självförvållat förvisso, det var ju ingen som tvingade mig att flytta till Sverige. Men jag får trösta mig med att jag i gengäld fick ett eget hus och en massa natur och skog runtomkring mig. I Tyskland hade jag bott i en trång lägenhet utan en suck av en chans att någonsin kunna skaffa hus. Då accepterar jag gärna att elbilar och allting annat kostar skjortan här i Sverige. Alternativet hade troligen varit såååå mycket sämre för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck.
Vad ska jag säga då? I elbilssammanhang (bland annat) har jag som exil-tysk verkligen dragit nitlotten, självförvållat förvisso, det var ju ingen som tvingade mig att flytta till Sverige. Men jag får trösta mig med att jag i gengäld fick ett eget hus och en massa natur och skog runtomkring mig. I Tyskland hade jag bott i en trång lägenhet utan en suck av en chans att någonsin kunna skaffa hus. Då accepterar jag gärna att elbilar och allting annat kostar skjortan här i Sverige. Alternativet hade troligen varit såååå mycket sämre för mig.
Du som har språket och kanske möjlighet att tillfälligt sova över hos någon bekant. Vore jag dig hade jag lätt importerat Teslor och sålt i Sverige.
Går man in på mobile.de och söker på billigaste Tesla hittar man en Tesla Modell S85 för 29990€ med 21000 på mätaren. Gör man liknande manöver på Blocket i Sverige hittar man just nu en Tesla Modell S85 med 25000 på mätaren för 395000SKR.
Är det inte låsningen av själva bilen som avses med keyless?
Jo jag vet att de är så på tex deras egolf men även andra bilar vet jag har de så, dvs man får tycka på nyckel knappen för att låsa upp och låsa bilen men "tändningen" är keyless.
Är det inte låsningen av själva bilen som avses med keyless?
Jo jag vet att de är så på tex deras egolf men även andra bilar vet jag har de så, dvs man får tycka på nyckel knappen för att låsa upp och låsa bilen men "tändningen" är keyless.
Renaults keyless-system funkar så att man dels har autolåsning och för att låsa upp så behöver man inte ta fram nyckelkortet utan bara trycka på en liten knapp på handtaget innan man öppnar bilen. Dessutom behöver man inte sätta i nyckelkortet i platsen för det inne i bilen för att kunna starta bilen.
Alltså, om man inte har keyless: Man måste låsa och låsa upp med nyckelkortet och skjuta in nyckelkortet i instrumentpanelen för att kunna starta bilen. Jag upplevde keyless på min Zoe som väldigt bekvämt. Nyckelkortet kunde ligga i fickan hela tiden.
Du som har språket och kanske möjlighet att tillfälligt sova över hos någon bekant. Vore jag dig hade jag lätt importerat Teslor och sålt i Sverige.
Hade jag varit bilhandlare och/eller haft det nödvändiga kapitalet så hade det kanske varit en bra inkomstkälla. Men jag är för dålig på sånt. Jag håller mig hellre till saker som jag är bra på.
Det verkar ju inte finnas särskilt många tysk-importerade Teslor (eller andra elbilar) i Sverige. Hade det varit så enkelt så borde ju fler haft samma idé tycker jag. Så som för 15 år sedan när typ alla privatimporterade sina bilar från Tyskland.
Fast jag hittar inget som säger att man inte får importera en begagnad elbil från Tyskland som har fått bafa-bonusen på 9000€. Bilen måste vara registrerad i Tyskland i minst 6 månader för att kunna få stödet. Men en bil som redan har fått det borde man kunna ta hit utan problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det finns två nivåer av stöd. För elbilar under 40.000€ listpris är stödet 9000€ (6000€ från staten + 3000€ från tillverkaren).
För elbilar över 40.000€ listpris blir stödet 7500€ (5000 + 2500).
Stödet betalas inte automatiskt som i Sverige. Enligt gammal tysk tradition måste man fylla i en ansökningsblankett som sedan skickas till BAFA (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle) för handläggning. Men hör och häpna, det går numera via nätet! Jag hade nästan slagit vad om att man måste ladda ner blanketten och faxa eller snigelposta den. Men även i Tyskland kan man alltså tänka modernt.
Här kommer flödesschemat. (Och ja, tyskarna har uppfunnit byråkratin)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tack!
Ponera att man skaffar en tillfällig adress där, kan man då köpa en och få bonus som svensk medborgare?
Låter ju som det är en vanlig utbetalning, krävs tyskt bankkonto kanske?
Man blir väl tvungen att skaffa tysk försäkring osv då också, kanske svårt.
Det finns två nivåer av stöd. För elbilar under 40.000€ listpris är stödet 9000€ (6000€ från staten + 3000€ från tillverkaren).
För elbilar över 40.000€ listpris blir stödet 7500€ (5000 + 2500).
Stödet betalas inte automatiskt som i Sverige. Enligt gammal tysk tradition måste man fylla i en ansökningsblankett som sedan skickas till BAFA (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle) för handläggning. Men hör och häpna, det går numera via nätet! Jag hade nästan slagit vad om att man måste ladda ner blanketten och faxa eller snigelposta den. Men även i Tyskland kan man alltså tänka modernt.
Här kommer flödesschemat. (Och ja, tyskarna har uppfunnit byråkratin)
Tack!
Ponera att man skaffar en tillfällig adress där, kan man då köpa en och få bonus som svensk medborgare?
Låter ju som det är en vanlig utbetalning, krävs tyskt bankkonto kanske?
Man blir väl tvungen att skaffa tysk försäkring osv då också, kanske svårt.
Det baseras nog inte på medborgarskap, det skulle inte EU gilla. Men att skaffa en tillfällig adress läser jag som att antingen flytta till Tyskland tillfälligt (och det går väl bra om man uppfyller villkoren, typ skaffar ett jobb), eller att man skenskriver sig i Tyskland, men då är vi ju inne på bidragsfusk.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag tror faktiskt inte att man behöver vara skriven i Tyskland just för att få bonusen (såg nu att det officiellt kallas för "innovationspremie", herrejisses). Tyskarna har på central nivå ändå dålig koll på var man är skriven, det finns ju inga personnummer och ingen central folkbokföring som här i Sverige. Däremot så måste man registrera bilen i Tyskland och det är en icke-trivial procedur som i sin tur kräver en tysk adress. När man köper en ny bil är den från början oregistrerad när den anländer till bilhandlaren. Bilhandlarna sköter vanligtvis registreringprocessen åt kunden, men förfarandet är detsamma som om man gör det själv. Köper man en begagnad bil privat så måste man göra samma sak igen. Det går till såhär. Man åker till nånting som kallas KFZ-Zulassungsstelle. Varje större stad (kallas för Landkreis) har en sådan. Man åker alltså till det stället som tillhör staden där man bor. Varje Landkreis har sin egen nummerskylt, det är därför man kan se på tyska bilar var de kommer ifrån (HH för Hamburg, HL för Lübeck osv). Man får inte bo längre än 3 månader i en annan Landkreis än vad bilens regnummer visar. Flyttar man till en annan stad måste man regga om bilen. När man köper en begagnad bil och bor i samma stad så måste man visserligen regga om bilen, men man får behålla den gamla skylten. Men man kan också byta till en annan skylt om man vill.
Och registreringen gör man alltså personligen. Där står i vanlig ordning ungefär 100 människor före dig i kön som alla ska registrera sina bilar. Det är ett av få ställen i Tyskland där det finns kölappar. Väl framme visar man upp pappren man har fått med bilen och så får man sina nya skyltar. Vanligtvis kan man önska sig en bokstavs- och/eller sifferkombo, förutsatt den är ledig. För nya bilar så slipper man detta som sagt, eftersom bilhandlarna reggar bilen åt en, och de brukar ha förtur i kön. Som privatperson får man ha tålamod.
Smidigt och bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bidragsfusk?
Snarare diskriminering att inte få samma stöd bara för man bor i Sverige.
Men det är nog för mkt krångel för 30-40k oavsett.
Men varför strula till det, bara vänta i 6 månader och köp en begagnad bil.
Jag tror inte dom kommer sjunka i värde.
Titta på Norge. Model 3 SR kostade 370k nya för ett år sen, idag ligger de billigaste på Finn.no runt 430k...
Samma sak här i Sverige, när bonusen kommit kan man inte sällan sälja bilen för mer än nypriset minus bonus.
Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.
Ptjah, vi har nu en exportindustri som vuxit fram där firmor massprofiterar på bonuspengarna.
Ja. Men en spanjor kan väl inte få rotavdrag på en fjällstuga i sverige? Man behöver väl betala skatt i Sverige för att få något att dra av mot?
Det skulle vara jämförbart med en svensk som åker till Tyskland och får elbilsbonus.
Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.
Ptjah, vi har nu en exportindustri som vuxit fram där firmor massprofiterar på bonuspengarna.
Ja. Men en spanjor kan väl inte få rotavdrag på en fjällstuga i sverige? Man behöver väl betala skatt i Sverige för att få något att dra av mot?
Det skulle vara jämförbart med en svensk som åker till Tyskland och får elbilsbonus.
Finns många utländska medborgare som får bidrag i Sverige..
Långt ifrån alla bor här.
Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.
Ptjah, vi har nu en exportindustri som vuxit fram där firmor massprofiterar på bonuspengarna.
Ja. Men en spanjor kan väl inte få rotavdrag på en fjällstuga i sverige? Man behöver väl betala skatt i Sverige för att få något att dra av mot?
Det skulle vara jämförbart med en svensk som åker till Tyskland och får elbilsbonus.
Finns många utländska medborgare som får bidrag i Sverige..
Långt ifrån alla bor här.
Men nyckeln till att få rot är väl att man har inbetald skatt att dra bort från?
Givetvis behöver man inte bo i Sverige för det.