VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Jag gjorde faktiskt det när jag körde en ny V60 för nån vecka sen också.
Skärmen var så liten och bilden förvrängd, så det kändes enklare att titta i speglarna.
I teslan tittar jag alltid på skärmen dock, stor och tydlig bild.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
thnis skrev:
BrooklynS skrev:
PapaD skrev:
Det är ganska tyst i baksätet. Vilket tonåringen uppskattar på morgonen. När jag provpoppade en feelgood (Coldplay) på rätt volym så saknade jag litet rymd. Så visst sjutton är det skillnad utan stöd bakifrån.
Det jobbiga är att det saknas fördraget kablage och det är kontakt till dörrarna. Så man måste stifta upp kontakterna, dvs lära sig deras system, för att kunna tjuvkoppla in sig på framdörrarnas högtalare även om man använder egen förstärkare. Irriterande merarbete för kunden. För att VW skulle spara in typ 100 kr.
Det var inte för att VW skulle spara 100kr, det var för att de flesta kunderna skall välja det dyra paketet och ge VW betydligt större vinstmarginal på bilarna...
Ja deras förebild är ju Tesla :lol: fattas högtalare i TM3 utan premiumpaketet. Kostar väl också bara hundralappar. Just saying
Trodde M3 enbart fanns med Premium ljudsystem (14 högtalare + subwoofer), men jag kanske minns fel?
SR+ har inte det.
Synd! En klar orsak till att undvika just den modellen då.

Tycker just ljudet är fantastiskt bra i "normala" Teslor. Hos andra tillverkare kan man få betala mer än 10-tusen + i diverse extratillval och paket för att komma upp i samma ljudkvalitet.

Grymt nöjd! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Avänder våra varje dag, både på Mercan och Teslan. Tycker det är normalt mycket smidigare och enklare än backspeglar. Vi har dessutom katt som ibland håller till runt våra bilar (och inte alltid har vett att flytta på sig).

Speciellt på Teslan efter programvaruuppdateringen är ju backbilden extra grymt effektiv som fäller in även sido-backkameror i bilden.

Mercan är bra i mörker, men Teslan är ju helt fantastisk (inte alls så brusig i mörker som Mercan)!

Man ser ju bild som nästan i dagsljus, när man samtidigt inte ser ett skit i backspeglarna pga. mörker.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Pontus skrev:
I USA har det väl varit lag på backkamera i många år nu så det borde inte kosta många kronor att ha det som standard på någon bil numera då teknik och produktion redan finns för nästan alla modeller.
Samma lagkrav i Japan (en orsak till att det är standard på många både japanska och amerikanska modeller, även på de som säljs i Europa).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Det blev faktiskt så att jag nu har beställt en ID3 Life istället för en 3sr+ som jag länge hade som huvudalternativ till andrabil.

Skälen till det är att dels hade jag gjort en felaktig jämförelse av månadskostnad då Tesla har avbetalning på annuitet och VW har rak. Prisskillnaden var alltså större än jag först trodde.

Det andra skälet är att jag förväntar mig att ID3 är mer praktisk på vintern (inte karmlös, klassiska dörrhandtag, klassisk hatchbackbaklucka osv). Återstår att se såklart men förutsättningarna är sådana åtminstone på pappret.

Det tredje avgörande skälet är alla rykten om kommande stor uppgradering av model 3. För stor risk att råka bli en av de sista att få "gamla modellen".

Hade jag köpt en förstabil hade jag nog resonerat annorlunda men nu blev det så här.

Leverans är sagt till månadsskiftet okt/nov. Får se om det håller.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

modelg skrev:
Det blev faktiskt så att jag nu har beställt en ID3 Life istället för en 3sr+ som jag länge hade som huvudalternativ till andrabil.

Skälen till det är att dels hade jag gjort en felaktig jämförelse av månadskostnad då Tesla har avbetalning på annuitet och VW har rak. Prisskillnaden var alltså större än jag först trodde.

Det andra skälet är att jag förväntar mig att ID3 är mer praktisk på vintern (inte karmlös, klassiska dörrhandtag, klassisk hatchbackbaklucka osv). Återstår att se såklart men förutsättningarna är sådana åtminstone på pappret.

Det tredje avgörande skälet är alla rykten om kommande stor uppgradering av model 3. För stor risk att råka bli en av de sista att få "gamla modellen".

Hade jag köpt en förstabil hade jag nog resonerat annorlunda men nu blev det så här.

Leverans är sagt till månadsskiftet okt/nov. Får se om det håller.
Vad har du som förstabil?
Jag tror SR+ kommer "uppgraderas" med LFP-batterier och lägre pris inom ett halvår.
ID3 tror jag kommer reas ut i slutet av året. De flesta lär beställa ID4 istället nu, men de lär dröja med leverans till nästa år.. och VW måste få ut bilar i år för att slippa böter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Har en Seat alhambra som första bil idag men den har stått inför byte till model x länge nu. Hade Tesla bara kunnat ge ett inbytespris som inte var ett skambud hade jag nog slagit till för länge sen, pallar inte sälja själv med allt vad det innebär.

Tyvärr var det inte ett alternativ att vänta för mig och det hade ju också annars kunnat påverka.
Senast redigerad av modelg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

modelg skrev:
Har en Seat alhambra som första bil idag men den har stått inför byte till model x länge nu. Hade Tesla bara kunnat ge ett inbytespris som inte var ett skambud hade jag nog slagit till för länge sen, pallar inte sälja själv med allt vad det innebär
kan nog inte förvänta att få ett toppeninbytespris från Tesla ens på en annan Tesla. Är det dessutom en fossilbil, så är det bara att glömma, den vill de knappt se på sin parkering ens ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: VW I.D

Inlägg av metchristian »

HelectriC skrev:
modelg skrev:
Har en Seat alhambra som första bil idag men den har stått inför byte till model x länge nu. Hade Tesla bara kunnat ge ett inbytespris som inte var ett skambud hade jag nog slagit till för länge sen, pallar inte sälja själv med allt vad det innebär
kan nog inte förvänta att få ett toppeninbytespris från Tesla ens på en annan Tesla. Är det dessutom en fossilbil, så är det bara att glömma, den vill de knappt se på sin parkering ens ;)
Det är inte tesla som bjuder utan troligen bsa alt fordonsbolaget.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

modelg skrev:
Har en Seat alhambra som första bil idag men den har stått inför byte till model x länge nu. Hade Tesla bara kunnat ge ett inbytespris som inte var ett skambud hade jag nog slagit till för länge sen, pallar inte sälja själv med allt vad det innebär.

Tyvärr var det inte ett alternativ att vänta för mig och det hade ju också annars kunnat påverka.
Lägg den på kvd eller netbil? Fossiler är poppis nu, så passa på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Pontus skrev:
I USA har det väl varit lag på backkamera i många år nu så det borde inte kosta många kronor att ha det som standard på någon bil numera då teknik och produktion redan finns för nästan alla modeller.
Vansinne att inte ha det. Som svar på varför jag vill ha det som krav så hänvisar jag till det mati och andra redan nämnt. Barn, hundar, ....
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Sålde en Alhambra till Kamux i Norrtälje förra våren. Bättre betalt och mindre tjafs än alla skambud på Blocket under den månaden jag försökte själv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

modelg skrev:
Det blev faktiskt så att jag nu har beställt en ID3 Life istället för en 3sr+ som jag länge hade som huvudalternativ till andrabil.

Skälen till det är att dels hade jag gjort en felaktig jämförelse av månadskostnad då Tesla har avbetalning på annuitet och VW har rak. Prisskillnaden var alltså större än jag först trodde.

Det andra skälet är att jag förväntar mig att ID3 är mer praktisk på vintern (inte karmlös, klassiska dörrhandtag, klassisk hatchbackbaklucka osv). Återstår att se såklart men förutsättningarna är sådana åtminstone på pappret.

Det tredje avgörande skälet är alla rykten om kommande stor uppgradering av model 3. För stor risk att råka bli en av de sista att få "gamla modellen".

Hade jag köpt en förstabil hade jag nog resonerat annorlunda men nu blev det så här.

Leverans är sagt till månadsskiftet okt/nov. Får se om det håller.
Gillar heller inte lastluckan på M3. Saknar ellyft, och även att den är lite liten och "knölig" att lasta i (även som andrabil hos oss).

Skulle jag vara på gång att köpa elbil idag så hade jag nog väntat tills i vår och sett på om Model Y kan vara något.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Fredrik j skrev:
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Låter lite som att veva igång en fossilbil fast den ha startmotor..
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

MarkusL skrev:
Fredrik j skrev:
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Låter lite som att veva igång en fossilbil fast den ha startmotor..
Nä. Vända på huvudet för att se åt ett annat håll är en ganska välbeprövat metod. Antar att det är en vanesak.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Laban skrev:
Pontus skrev:
I USA har det väl varit lag på backkamera i många år nu så det borde inte kosta många kronor att ha det som standard på någon bil numera då teknik och produktion redan finns för nästan alla modeller.
Vansinne att inte ha det. Som svar på varför jag vill ha det som krav så hänvisar jag till det mati och andra redan nämnt. Barn, hundar, ....
Håller med helt:

1. Vi har katt, och granne har småbarn och hund. Trist att backa på något i stressen som man inte tänkt.

2. Helt suveränt när man skall backa på kvällarna. Speciellt nu när vi närmar oss vinterhalvåret, och inte alla publika parkeringar som är så välupplysta (tex. stenar och betonggrisar runt butiksparkeringar). Med bra kamera så backar man nästan lika fint och ser lika tydligt som i dagsljus (med speglar icke så mycket efter 9 på kvällen).

Skulle absolut inte köpa en modern bil som inte har vettig backkamera. Oavsett eldrift eller ICE-drift. När man väl vant sig vid hur suveränt det är, så vägrar man något annat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »



Björn testar ID3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Skulle absolut inte köpa en modern bil som inte har vettig backkamera. Oavsett eldrift eller ICE-drift. När man väl vant sig vid hur suveränt det är, så vägrar man något annat.
Jag har kört ett antal lånebilar från både VW och Audi senaste året, nästan igen av dem hade kamera. Det är ju som sagt inte standard. Varje gång jag skulle backa kom jag på mig själv att jag stirrade på skärmen, men det enda som visades var radion. I de flesta bilarna används ju inte skärmen till så mycket annat än just till radio/musikspelaren Det är inte bara skitjobbigt att inte kunna se vad som händer bakom bilen, det känns också väääldigt gammaldags och osäkert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Idag fick jag en aha-upplevelse om vad 11 kW betyder. Vi har ju enbart elbilar nu, en Leaf 30 och id3:an, och den bättre hälften skulle köra lite med bägge medan jag var hemma o grejade med ditt o datt. När hon så var borta med Leaf30 kom jag på att jag glömt att köpa en grej inne i stan (45 km mil t.o.r.), och jag hoppade in i VW:en och körde iväg. Ärendet tog en timme totalt, och mindre än en timme ytterligare senare var bilen tillbaks på 60 % SOC som den var när jag tog den. Hustrun märkte ingenting! :-)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Fredrik j skrev:
MarkusL skrev:
Fredrik j skrev:
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Låter lite som att veva igång en fossilbil fast den ha startmotor..
Nä. Vända på huvudet för att se åt ett annat håll är en ganska välbeprövat metod. Antar att det är en vanesak.
Att veva igång en motor är, eller var ocKså en ganska välbeprövad metod. :D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: VW I.D

Inlägg av Tellus »

Fredrik j skrev:
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Alla Nissan Leaf vi haft har haft backkamera men inga sensorer
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev:
Fredrik j skrev:
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Alla Nissan Leaf vi haft har haft backkamera men inga sensorer
Ok. Minst en bil har backkamera men inga sensorer.

Det ironiska är att eftermonterade backkamera på min bil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:

Det ironiska är att eftermonterade backkamera på min bil.
Vilken bilmodell var det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Det ironiska är att eftermonterade backkamera på min bil.
Vilken bilmodell var det?
Volvo S90
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Det ironiska är att eftermonterade backkamera på min bil.
Vilken bilmodell var det?
Volvo S90
Ok. Var det svårt att eftermontera, eller gick det relativt smärtfritt? Årsmodell?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar