Ok.nx00 skrev:Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Kommer osökt att tänka på Tibors visa ord gällande OTA (även om hans artikel handlar om PS2 så skulle den nog vara lika relevant för ID3):
https://teslaclubsweden.se/polestar-ate ... kvarubugg/
Som biltillverkare är vana vid koncentrerade sig Polestar på att få till ett antal grundläggande funktioner bra i bilarna innan leverans, medan andra mer avancerade funktioner fick skjutas på framtiden. De kommer komma i senare mjukvaruversion till bilarna.
Polestars stora problem kommer av ordningen på prioriteringslistan. Som traditionell biltillverkare satte de funktioner som regnsensor automatik och farthållare på listan över basfunktioner – medan fjärruppdatering av mjukvaran satte de som en framtida mer avancerad funktion. De första bilarna skeppades med mjukvara som inte kan fjärruppdatera sig. Det tänkte Polestar fixa till i framtiden och ladda ner i bilarna vid första servicebesök (som just därför inkluderades kostnadsfritt i bilarnas pris). “Då har vi ett år på oss att fixa till fjärruppdatering och andra mer avancerade funktioner” tycks Polestar ha tänkt sig.
Undertecknad har själv mångårig erfarenhet av projektledning för inbyggnadssystem. Jag har alltid sagt till mina utvecklare att det enda som alltid måste fungera 100% felfritt innan leverans är fjärruppdateringen. Att lätt kunna uppdatera mjukvaran till ny bättre version. Resten är optionalt