VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

martinot skrev:
ChristerSjo skrev:
nx00 skrev:
Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?
Alla med Typ-2 uttag är godkända.

Övriga, som tex. med Typ-1 (vissa tidigare amerikanska och japanska elbilar med 1-fasladdning) är inte godkända.

Sedan behöver man även JFB Typ B, och funktion för mätning av åtgången energimängd för laddning.

Vissa uttagsboxar har dock dessa två funktioner redan i boxen, och då för man en enklare installation (mindre kostnad för elektrikertid) och oftast billigare (då de ofta är ganska dyra att köpa till).

VW har bara boxar med Typ-2, så det är inga problem. Men kikar man på priset efter merjobb av elektriker (mer nödvändig extern installation), och ökad kostnad för fler kompletterande komponenter, så är de förmodligen inte lika prisvärda. Då är det nog mer prisvärt att gå för tex. en Easee från Tibber, eller från annan leverantör med box som "fixar allt".

Är man medlem på TCS (man behöver dock inte äga Tesla) så får man 1500 rabatt här: https://tibber.com/se/produkt/easee-tesla-club-sweden

Kör man med referrallänk och ansöker om att bli Tibberkund (byte av elavtal sker inte förens långt senare) så får man ytterligare 500 kr rabatt. Här är min (men går bra med vilken annan som helst): https://tibber.com/se/invite/68e6c431

Dock så har Tibber endast Typ-2-uttag, och kräver att kan använder sin Typ-2-kabel som följer med bilen (eller köper en sådan). Men i övrigt så är jag extremt nöjd med Easee-boxen, och möjlighet till automatisk lastbalansering till husets elåtgång, fjärrstyrning via WiFi eller 4G, och smarta appfunktioner. Skall även byta elleverantör från Fortum till Tibber (inget som man måste, bara för att man köper boxen via dom, men vill testa att ladda gratis/billigt på nätterna efter tidstaxa).
Ok. Tack för utförligt svar! Den dyraste ID boxen, har en ”MID certifierad” elmätare. Kanske är den godkänt för bidraget då.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: VW I.D

Inlägg av ChristerSjo »

nx00 skrev:
martinot skrev:
ChristerSjo skrev:
nx00 skrev:
Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?
Alla med Typ-2 uttag är godkända.

Övriga, som tex. med Typ-1 (vissa tidigare amerikanska och japanska elbilar med 1-fasladdning) är inte godkända.

Sedan behöver man även JFB Typ B, och funktion för mätning av åtgången energimängd för laddning.

Vissa uttagsboxar har dock dessa två funktioner redan i boxen, och då för man en enklare installation (mindre kostnad för elektrikertid) och oftast billigare (då de ofta är ganska dyra att köpa till).

VW har bara boxar med Typ-2, så det är inga problem. Men kikar man på priset efter merjobb av elektriker (mer nödvändig extern installation), och ökad kostnad för fler kompletterande komponenter, så är de förmodligen inte lika prisvärda. Då är det nog mer prisvärt att gå för tex. en Easee från Tibber, eller från annan leverantör med box som "fixar allt".

Är man medlem på TCS (man behöver dock inte äga Tesla) så får man 1500 rabatt här: https://tibber.com/se/produkt/easee-tesla-club-sweden

Kör man med referrallänk och ansöker om att bli Tibberkund (byte av elavtal sker inte förens långt senare) så får man ytterligare 500 kr rabatt. Här är min (men går bra med vilken annan som helst): https://tibber.com/se/invite/68e6c431

Dock så har Tibber endast Typ-2-uttag, och kräver att kan använder sin Typ-2-kabel som följer med bilen (eller köper en sådan). Men i övrigt så är jag extremt nöjd med Easee-boxen, och möjlighet till automatisk lastbalansering till husets elåtgång, fjärrstyrning via WiFi eller 4G, och smarta appfunktioner. Skall även byta elleverantör från Fortum till Tibber (inget som man måste, bara för att man köper boxen via dom, men vill testa att ladda gratis/billigt på nätterna efter tidstaxa).
Ok. Tack för utförligt svar! Den dyraste ID boxen, har en ”MID certifierad” elmätare. Kanske är den godkänt för bidraget då.
Du behöver ingen elmätare boxen skall bara vara förberedd för det....
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
taliz skrev:
[

Tydligen säljer ID3 inte så bra som VW hoppats. Enligt Diess kommer det bli svårt att klara utsläppskraven i år. 38000 beställda och 14000 levererade.
Jag är för dålig på tyska, säger han verkligen att den säljer dåligt? Jag förstod det som att de sålt men inte levererat.? Mati, kan du döma av vad de säger egentligen?
Herbert Diess säger inte direkt att den säljer dåligt, men han säger att VW inte säljer tillräckligt många elbilar, färre än de hade hoppats. Det kommer bli tufft att klara utsläppsmålen för i år enligt honom. Precis rätt beskrivet av Taliz alltså.
Samtidigt säger han att senast 2026 kommer elbilar både ekonomiskt och ekologiskt alltid vara det bästa valet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nx00 skrev:
martinot skrev:
ChristerSjo skrev:
nx00 skrev:
Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?
Alla med Typ-2 uttag är godkända.

Övriga, som tex. med Typ-1 (vissa tidigare amerikanska och japanska elbilar med 1-fasladdning) är inte godkända.

Sedan behöver man även JFB Typ B, och funktion för mätning av åtgången energimängd för laddning.

Vissa uttagsboxar har dock dessa två funktioner redan i boxen, och då för man en enklare installation (mindre kostnad för elektrikertid) och oftast billigare (då de ofta är ganska dyra att köpa till).

VW har bara boxar med Typ-2, så det är inga problem. Men kikar man på priset efter merjobb av elektriker (mer nödvändig extern installation), och ökad kostnad för fler kompletterande komponenter, så är de förmodligen inte lika prisvärda. Då är det nog mer prisvärt att gå för tex. en Easee från Tibber, eller från annan leverantör med box som "fixar allt".

Är man medlem på TCS (man behöver dock inte äga Tesla) så får man 1500 rabatt här: https://tibber.com/se/produkt/easee-tesla-club-sweden

Kör man med referrallänk och ansöker om att bli Tibberkund (byte av elavtal sker inte förens långt senare) så får man ytterligare 500 kr rabatt. Här är min (men går bra med vilken annan som helst): https://tibber.com/se/invite/68e6c431

Dock så har Tibber endast Typ-2-uttag, och kräver att kan använder sin Typ-2-kabel som följer med bilen (eller köper en sådan). Men i övrigt så är jag extremt nöjd med Easee-boxen, och möjlighet till automatisk lastbalansering till husets elåtgång, fjärrstyrning via WiFi eller 4G, och smarta appfunktioner. Skall även byta elleverantör från Fortum till Tibber (inget som man måste, bara för att man köper boxen via dom, men vill testa att ladda gratis/billigt på nätterna efter tidstaxa).
Ok. Tack för utförligt svar! Den dyraste ID boxen, har en ”MID certifierad” elmätare. Kanske är den godkänt för bidraget då.
Inga problem! :)

Japp! Den för 9250.- (ID Charger Pro) klarar du dig fint på utan krångel eller kostnad för extern mätare, och är godkänd för bidrag på 50%.

Alla VW-boxar har dessutom även inbyggt skydd för DC-läckströmmar, inklusive den billigaste, vilket är riktigt bra och smidigt (sparar också en del på at slippa extern JFB B).

Kör på på den så är allt grönt!

(Sedan skulle jag ändå valt en Easee (för strax under 6000 för oss här på forumet), och möjliga kopplingar till Tibber för timpris på el (om man så önskar). Men det är jag det.)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

mati skrev:
Herbert Diess säger... men han säger att VW inte säljer tillräckligt många elbilar, färre än de hade hoppats. Det kommer bli tufft att klara utsläppsmålen för i år enligt honom. Precis rätt beskrivet av Taliz alltsåt.
Tack,
då får de väl sänka priserna då. Uppenbarligen är de för dyra. Eller varför inte montera högtalare i bakdörrarna? :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: VW I.D

Inlägg av kikat »

martinot skrev:
Vissa boxar (som tex. Easee) har inbyggd elmätare, så man slipper kostnaden för att köpa in en separat sådan, och slipper monteringskostnad och platsen den tar upp i elcentralen. En box eller en central utan elmätare (för specifikt endast laddboxen), är inte godkänt för bidrag.
Vill bara förtydliga så ingen läser ditt inlägg och blir lurad här.
Laddboxen ska ha eller vara förberedd för elmätning så även om du sätter en extern elmätare innebär inte det att boxen blir godkänd för bidrag. Så att installera en extern elmätare på laddboxen är en ganska onödig kostnad om man inte har någon egen användning för den.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

PapaD skrev:
då får de väl sänka priserna då. Uppenbarligen är de för dyra. Eller varför inte montera högtalare i bakdörrarna? :D
Ja, precis. Ner med priset eller höj känslan i interiören ett par snäpp för att motsvara nuvarande prisnivå. Det är ju inte som att de inte vet hur man gör. Jag har en försiktig förhoppning om att Seat/Cupra ska "göra en Skoda" och överglänsa ID.3 med sin el-Born, så kanske man kan köpa en sån.

(Jag har provsuttit ID.3 och tyckte den var hemsk inuti. De som inte håller med mig är fria att tycka annorlunda.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
mati skrev:
Herbert Diess säger... men han säger att VW inte säljer tillräckligt många elbilar, färre än de hade hoppats. Det kommer bli tufft att klara utsläppsmålen för i år enligt honom. Precis rätt beskrivet av Taliz alltsåt.
Tack,
då får de väl sänka priserna då. Uppenbarligen är de för dyra. Eller varför inte montera högtalare i bakdörrarna? :D
Det är kanske det som kommer hända. VW vill visserligen inte ge bort bilarna, men de kan inte göra dem för dyra, för då säljs det inte tillräckligt många och VW får betala utsläppsböter istället.
Det är nog en bra idé att ha lite is i magen, vänta kanske ett år till. Då tror jag att det finns en chans att bilarna blir lite billigare (eller bättre) så att de kan säljas i tillräckliga volymer för VW att slippa betala böter.
Synd bara att förmånsvärdet höjs från 1 juli. Jag tror inte att priserna kommer sänkas så mycket att det skulle löna sig att vänta för oss som vill leasa en bil på företaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

mati skrev:
PapaD skrev:
mati skrev:
Herbert Diess säger... men han säger att VW inte säljer tillräckligt många elbilar, färre än de hade hoppats. Det kommer bli tufft att klara utsläppsmålen för i år enligt honom. Precis rätt beskrivet av Taliz alltsåt.
Tack,
då får de väl sänka priserna då. Uppenbarligen är de för dyra. Eller varför inte montera högtalare i bakdörrarna? :D
Det är kanske det som kommer hända. VW vill visserligen inte ge bort bilarna, men de kan inte göra dem för dyra, för då säljs det inte tillräckligt många och VW får betala utsläppsböter istället.
Det är nog en bra idé att ha lite is i magen, vänta kanske ett år till. Då tror jag att det finns en chans att bilarna blir lite billigare (eller bättre) så att de kan säljas i tillräckliga volymer för VW att slippa betala böter.
Synd bara att förmånsvärdet höjs från 1 juli. Jag tror inte att priserna kommer sänkas så mycket att det skulle löna sig att vänta för oss som vill leasa en bil på företaget.
Kan nog vara värt att vänta lite för min pappa, och ha lite is i magen. Tror iD3 kan bli ett mycket bra alternativ om de får tillbaka sin vanliga goda "golf-standard" på interiören, och justerar ner priserna så de blir lite mer konkurrenskraftiga på marknaden. Då pappa, som är pensionär, skall köpa privat så påverkar inte de höjda förmånspriserna just honom (som det gör för oss, och många andra yrkesverksamma).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Ja, för privatpersoner är det ju skit samma. Då är det bara smbp som är stora frågetecknet, för jag antar att den kan försvinna lika fort som allt annat också. Jag litar inte en sekund på vår så kallade regering. Och skulle det bli en ny regering efter nästa val så är väl allting öppet igen i alla fall.
Men jag skulle inte hoppas så mycket på att ID3 blir mer som en Golf i framtiden. Den billiga plast-looken verkar vara här för att stanna. Lägre priser är nästan mer sannolikt. Men jag tror snarare att fossilbilar blir dyrare så att elbilar ser billigare ut. Om man låter bli att jämföra elbilarna med fossilbilar, utan bara tittar på vad elbilar kostar i absoluta tal, dvs TCO, så tror jag inte att elbilar någonsin kommer bli lika billiga som de har varit hittills. Priset på bilarna kommer knappast sjunka hur mycket som helst. Men skatter, laddning, förmånsvärde, allting kommer naturligtvis bara bli dyrare. Vi ser ju redan vart det lutar. Nånstans finns säkert en sweet-spot när det är bäst att skaffa elbil. För oss med förmånsbil har den bästa tiden redan varit tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

De rörliga kostnaden kommer vara ung lika som för fossilbilar, och därmed kommer inköpspriset vara ung lika som vanliga.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Lite lustigt förövrigt att Diess påstår att elbilar kommer vara bästa valet ekonomiskt först 2026.
Han har ju själv presenterat slides som visar att ID3 har lägre TCO än en Golf idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Lite lustigt förövrigt att Diess påstår att elbilar kommer vara bästa valet ekonomiskt först 2026.
Han har ju själv presenterat slides som visar att ID3 har lägre TCO än en Golf idag.
Han menar för alla typer av bilar kommer elbilar vara det billigaste alternativet 2026.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW has started production of MEB-based EVs at its SAIC-operated plant in Anting near Shanghai with the production of the ID.4 X. The ID.4 Crozz, the counterpart of the other China joint venture with FAW, is to follow in a few weeks.
https://www.electrive.com/2020/10/27/vw ... -in-china/

Nu när SAIC-VW börjat tillverka ID4 i Kina kommer en kopia av ID4 snart ut på marknaden under SAICs märke MG?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Ja, för privatpersoner är det ju skit samma. Då är det bara smbp som är stora frågetecknet, för jag antar att den kan försvinna lika fort som allt annat också. Jag litar inte en sekund på vår så kallade regering. Och skulle det bli en ny regering efter nästa val så är väl allting öppet igen i alla fall.
Jo, denna kortsiktigheten, och oförutsägbarheten hos våra politiker är total katastrof för de som vill köpa/leasa på lite längre sikt. Extremt kortsiktigt agerat av speciellt vår regering, men ofta även av våra politiker rent generellt.

Misstänker att sådant kommer att fortsätta skada förtroendet för våra politiker hos både allmänhet, såväl som elbilsanvändare (både nuvarande och potentiella).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Ja då var man äntligen elbils ägare igen. Vår id3 fick vi igår.. Känns väldigt bra och nöjd med de även om de bara är att erkänna att mjukvaran är långt från färdig.
Jag tror denna bilen kommer passa oss väldigt väl i kombination av vår Volvo V60 som kommer köras när id3 är upptagen men även på längre semester till fjällen eller ner i Europa eftersom snabbladdningen är svagheten på vad de gäller pris och bekvämlighet jämfört med tesla.
ID 3 kommer även passa perfekt till våra weekend resor där målet oftast ligger max 30 mil från hemmet.

Jag ska bli kul detta och så skönt att ha lite större batteri än vår gamla leaf hade dvs 24 kWh.

Ni väntar vi bara på elektrikern som ska sätta upp en laddare imorgon. Lite spännande för vi beställde faktiskt laddaren innan bilen men de var längre väntetid på elektriker än bilen.

Kan berätta att de är de enklaste varianten man kan köpa nu, dvs en life i silver.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Ja då var man äntligen elbils ägare igen. Vår id3 fick vi igår.. Känns väldigt bra och nöjd med de även om de bara är att erkänna att mjukvaran är långt från färdig.
Jag tror denna bilen kommer passa oss väldigt väl i kombination av vår Volvo V60 som kommer köras när id3 är upptagen men även på längre semester till fjällen eller ner i Europa eftersom snabbladdningen är svagheten på vad de gäller pris och bekvämlighet jämfört med tesla.
ID 3 kommer även passa perfekt till våra weekend resor där målet oftast ligger max 30 mil från hemmet.

Jag ska bli kul detta och så skönt att ha lite större batteri än vår gamla leaf hade dvs 24 kWh.

Ni väntar vi bara på elektrikern som ska sätta upp en laddare imorgon. Lite spännande för vi beställde faktiskt laddaren innan bilen men de var längre väntetid på elektriker än bilen.

Kan berätta att de är de enklaste varianten man kan köpa nu, dvs en life i silver.
Kul, och grattis! :)

Rapportera gärna om din upplevelser, både + och -, när du hunnit att köra lite (är intresserad att köpa en åt pappa).

Vad fick du betala för den, och vilken färg tog du?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: VW I.D

Inlägg av Hok »

TeslaBjörn har lyckats få se en ID4 i Norge.

Ser riktigt bra ut. Jag gillar den färgen också men inser att den inte passar alla.

Blir spännande att jämföra den med Enyaq.

Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: VW I.D

Inlägg av Martin E-tron »

Jag gillar det stenhårt!

Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)

Ser ut som en stark vinnare för VW.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag gillar den, framförallt utvändigt. Den ser ut att vara lite mindre plastig än ID3, även om Björn säger att den är fortfarande plastigare än en Golf. Men stolarna ser iaf snygga ut. :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Martin E-tron skrev:
Jag gillar det stenhårt!

Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)

Ser ut som en stark vinnare för VW.
Tror också den där kommer sälja väldigt bra. Snygg bil med balanserad interiör.
VW har en väldigt, väldigt stor kundbas.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Jag gillar den, framförallt utvändigt. Den ser ut att vara lite mindre plastig än ID3, även om Björn säger att den är fortfarande plastigare än en Golf. Men stolarna ser iaf snygga ut. :-)
Håller med. Snygg utvändigt, snygga stolar. ID.3 interiören med skärmarna osv är väl sisådär. Armstöden fram ser minst sagt billiga ut precis som med ID.3. Men med det sagt så är jag inte den mest känsliga när det gäller det. Hade den haft en stor skärm + bra infotainment så hade jag inte brytt mig om det andra. Samt då förstås laddnätverksproblematiken. Tesla bygger nu V3 i Jokkmokk, Poultikasvaara (blir 4xV3 istället för dagens 2xV2, förberett för 8). Riksgränsen på G efter det. Har Ionity kommer längre upp än Sundsvall ännu ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Björn säger att en maxutrustad id3 kostatr ung som en max utrustad 4. Stämmer det? (i sverige). sa att det var ett kap.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Björn säger att en maxutrustad id3 kostatr ung som en max utrustad 4. Stämmer det? (i sverige). sa att det var ett kap.
Inte i Sverige. Här kostar en fullsmetad ID3 en bit över 500, ID4 en bit över 600.
Men jag tycker ändå ID4 verkar betydligt mer prisvärd.
Ser mkt bättre ut, betydligt mer praktisk, mkt mer utrymme och dessutom lite mer premium. Lär få betydlig större efterfrågan både som ny och beggad vs ID3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Men Golf är ju en storsäljare i sverige. Inte är väl alla dom bilarna "fullsmetade"?
Kanske är det inte samma kund som efterfrågar en basutrustad ID3 resp. en bättre utrustad ID4?

En fullutrustad ID3 kommer ju säkert tappa mer i värde än en fullutrustad ID4.
Skriv svar