VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?
Tycker många förväntar sig fantastiska begpriser på elbilar. Kanske hör nämnda handlare till den gruppen. Tror man att det kommer bli annorlunda ska man väl slå till?
Nu i en bilmarknad i snabb förändring kan det faktisk kännas tryggt med privatleasing.

För om Tesla kan sälja en "ID3" dödare för 250.000kr innan stöd med 500 km i verklig räckvidd och 250 kW snabbladdning.
Om 3 år, vad är då en begagnad ID3 värd?
Varför inte drömma lite till och säga att den kanske kostar 99 000 kr?

Ja, den ska bli en mindre och billigare än Model 3 men under halva priser???
Den kommer absolut inte att kosta 250 000kr. Elon har sagt att de siktar på en mindre bil för 25 000 $. Det är inte alls samma sak som 250 000kr. När de presenterade TM3 så skulle det vara en bil för 35 000 $. Det blev ca 550 000kr i Sverige och många här på forumet blev besvikna över att den inte kostade 350 000 kr.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Den nya lilla landar väl på något runt 450 tusen eller så... håller med om att 250 tusen är en rosa
dröm och inget mer...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

Hej, ny här. En ID3 kom och började ladda bredvid mig på en Circle K 150kW laddare häromdagen. Min hade precis kommit upp till 77kW efter några % laddning (Kona). Han hade runt 40% när han började och 39kW. Jag tänkte att snart börjar den väl att rampa upp till 100kW som jag hört att dom klarar. Inget hände dock, den låg kvar på 39kW hela tiden jag var där och jag var kvar där ett tag för jag var nyfiken om den inte skulle öka laddeffekten, men nej. Han hade laddat till c:a 70% när jag körde och jag tänkte att innan hade dom dieselgate men nu har dom fått coldgate också
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Bjelke skrev:
Den nya lilla landar väl på något runt 450 tusen eller så... håller med om att 250 tusen är en rosa
dröm och inget mer...
Ja runt 450’ kr eller mer tror jag. Det är i alla fall bra mycket billigare än M3 SR+ men mycket pengar ändå för en privatperson. Tror inte heller på ngn räckvidd på 500 km. Killgissar på max 400 km, kanske mindre. Men vi får vänta några år och se.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

wheels skrev:
Hej, ny här. En ID3 kom och började ladda bredvid mig på en Circle K 150kW laddare häromdagen. Min hade precis kommit upp till 77kW efter några % laddning (Kona). Han hade runt 40% när han började och 39kW. Jag tänkte att snart börjar den väl att rampa upp till 100kW som jag hört att dom klarar. Inget hände dock, den låg kvar på 39kW hela tiden jag var där och jag var kvar där ett tag för jag var nyfiken om den inte skulle öka laddeffekten, men nej. Han hade laddat till c:a 70% när jag körde och jag tänkte att innan hade dom dieselgate men nu har dom fått coldgate också
Det säger egentligen ingenting. Du vet inte hur länge bilen har kört innan den började ladda. Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

Min värmer upp batteriet om det är för kallt. Tar dock några %. IDen hände det ju ingenting med på hela tiden
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Den har en bugg på laddkurvan för HPC. På 50 kW laddar den som den ska men på HPC måste man börja under 30 % SOC för att den ska ladda som den skall. Märkligt att inte fler klagat på det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.

Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.

Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
mati skrev:
Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.

Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.

Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme heller
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.

Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.

Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme heller
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
Ett snabbt sätt att värma batteriet är att gasa på rejält!
Om motorn är på 400 kW och du bara får ut 75% pga kyla så är det ändå 300 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.

Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.

Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme heller
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
Ett snabbt sätt att värma batteriet är att gasa på rejält!
Om motorn är på 400 kW och du bara får ut 75% pga kyla så är det ändå 300 kW.
Teslabjörn visar ju i någon video hur han kör som en jojo. Dvs gasa, regen, gasa, regen osv. Ja de lär värma upp batteriet, frågan är hur nyttigt de är..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

id har värmare och kylning(?)
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Ja. Ingen info dock. Blir kul när en app dyker upp med det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: VW I.D

Inlägg av wcarlsson »

På tal om app, finns det app för att styra kupévärmare?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Japp.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Teslabjörn visar ju i någon video hur han kör som en jojo. Dvs gasa, regen, gasa, regen osv. Ja de lär värma upp batteriet, frågan är hur nyttigt de är..
Sådana roligheter kunde man göra förr i tiden när det var gratis (eller billigt) att ladda. Jag tror inte att jag skulle avsiktligt vilja förbruka så mycket ström som möjligt när det kostar mer än att tanka bensin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Fick bilen patchad idag. Trevligt på Möller, beställde cykelkrok när jag var inne. Tänkte köpa det i Tyskland, billigare moms där, men de var så trevliga att jag stöder dem istället. Infotainment blev litet snärtigare efter patch. Och airbagvarningen försvann. Skönt! Provade golf 8 som lånebil. Skönt att hämta id3 efteråt, vilket steg bakåt golf känns i jämförelse. Med förbränningsmotor menar jag. Varvtal går hur som hipp, växlar upp och ner och moment på hjul och acc är helt oförutsägbart. Funkar bara fullgas typ, att smidigt smyga fram i korsning var nästan svårt. Plötsligt skuttar bilen fram och ingen motorbroms. Blä.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
Fick bilen patchad idag. Trevligt på Möller, beställde cykelkrok när jag var inne. Tänkte köpa det i Tyskland, billigare moms där, men de var så trevliga att jag stöder dem istället. Infotainment blev litet snärtigare efter patch. Och airbagvarningen försvann. Skönt! Provade golf 8 som lånebil. Skönt att hämta id3 efteråt, vilket steg bakåt golf känns i jämförelse. Med förbränningsmotor menar jag. Varvtal går hur som hipp, växlar upp och ner och moment på hjul och acc är helt oförutsägbart. Funkar bara fullgas typ, att smidigt smyga fram i korsning var nästan svårt. Plötsligt skuttar bilen fram och ingen motorbroms. Blä.
Gott! :)

Men trist att de inte erbjuder tex. en e-Golf istället som lånebil.

Lämnar man in en elbil så tycker jag att man även skall få en elbil som lånebil!

Har du fått den nya mjukvaran med OTA-uppdatering (så du slipper åka in på verkstad vid nästa uppdatering av mjukvaran)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Tyvärr inte. De är så hemliga, men jag fick vibbar av att det krävs byte av ngn elektronik för den slutliga OTA patchen. Men de ville inte säga om så är fallet. För tydligen är OTA patchen klar och kommer i seriebilarna nu. Men VW håller fast vid att vi testpiloter får vänta till Q1. Jag tror inte Möller får all info heller tyvärr.

Jag håller med om lånebil, men de har ju nästan inga elbilar ännu. De två de hade var upptagna av provåkmingar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag har också fattat det som att det krävs byte av någon komponent för att OTA ska fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

https://insideevs.com/news/456798/europ ... ober-2020/
Den säljer. Men den ska sälja tre ggr mer per månad nästa år enligt plan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
https://insideevs.com/news/456798/europ ... ober-2020/
Den säljer. Men den ska sälja tre ggr mer per månad nästa år enligt plan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
ID3 sålde något bättre än Renault Zoe i Europa i oktober.

En Zoe kan man efter rabatt och stöd köpa för 246.791kr.
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Zoe+Opel+corsa

När kan jag köpa en ID3 under 250.000kr netto i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
https://insideevs.com/news/456798/europ ... ober-2020/
Den säljer. Men den ska sälja tre ggr mer per månad nästa år enligt plan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
ID3 sålde något bättre än Renault Zoe i Europa i oktober.

En Zoe kan man efter rabatt och stöd köpa för 246.791kr.
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Zoe+Opel+corsa

När kan jag köpa en ID3 under 250.000kr netto i Sverige?
Ganska dumt att jämföra 2 bilar i 2 helt olika storleksklasser bara för att de är eldrivna. Man jämför väl aldrig en Golf med en Passat? :roll:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

thnis skrev:
Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
https://insideevs.com/news/456798/europ ... ober-2020/
Den säljer. Men den ska sälja tre ggr mer per månad nästa år enligt plan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
ID3 sålde något bättre än Renault Zoe i Europa i oktober.

En Zoe kan man efter rabatt och stöd köpa för 246.791kr.
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Zoe+Opel+corsa

När kan jag köpa en ID3 under 250.000kr netto i Sverige?
Ganska dumt att jämföra 2 bilar i 2 helt olika storleksklasser bara för att de är eldrivna. Man jämför väl aldrig en Golf med en Passat? :roll:
Verkar som ID3 45 kWh landar på 349.900kr.
Med 5 % i rabatt och 70.000kr i stöd landar man på 262.500kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
thnis skrev:
Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
https://insideevs.com/news/456798/europ ... ober-2020/
Den säljer. Men den ska sälja tre ggr mer per månad nästa år enligt plan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
ID3 sålde något bättre än Renault Zoe i Europa i oktober.

En Zoe kan man efter rabatt och stöd köpa för 246.791kr.
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Zoe+Opel+corsa

När kan jag köpa en ID3 under 250.000kr netto i Sverige?
Ganska dumt att jämföra 2 bilar i 2 helt olika storleksklasser bara för att de är eldrivna. Man jämför väl aldrig en Golf med en Passat? :roll:
Verkar som ID3 45 kWh landar på 349.900kr.
Med 5 % i rabatt och 70.000kr i stöd landar man på 262.500kr.
Men då har du 330 km räckvidd istället för 390 km enligt WLTP. Eller är 20% räckvidd inom felmarginalen?
Skriv svar