VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Lite kul och annorlunda svensk provkörning av ID4 :)
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Hon tycker att bilen går bra på vinterväglaget till skillnad mot Aftonbladet t ex.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: VW I.D

Inlägg av Markus »

iAkita skrev:
taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Bara den inte ser ut som en Model 3 invändigt så kan det nästan se ut hur som helst.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Markus skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.

Tror inte det stämmer, alla i Sverige ska bli svart till en början enligt min säljare.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

backe skrev:
Markus skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.

Tror inte det stämmer, alla i Sverige ska bli svart till en början enligt min säljare.
Tror också hon har fel där, lär vara lika som ID3. Är nog bara så att de två bilar hon fick provköra var utrustad så. Annars så tycker jag vit inredning i ID3 ger lite Science Fiction vibbar (en bil för Stormtroopers kanske?), känns modernt/futuristiskt passar bra i en elbil. Hade dock inte valt det själv av praktiska skäl.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Anonymous FTW skrev:
backe skrev:
Markus skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.

Tror inte det stämmer, alla i Sverige ska bli svart till en början enligt min säljare.
Tror också hon har fel där, lär vara lika som ID3. Är nog bara så att de två bilar hon fick provköra var utrustad så. Annars så tycker jag vit inredning i ID3 ger lite Science Fiction vibbar (en bil för Stormtroopers kanske?), känns modernt/futuristiskt passar bra i en elbil. Hade dock inte valt det själv av praktiska skäl.

Jag skulle inte välja det själv, men både hon i filmen och flera amerikanska recensenter verkar gilla den vita inredningen. Kan iofs förstå det om man bor där man har sol för det mesta, men det är inget problem där jag bor :) -23 idag när jag åkte hem från Åre.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

Lite snålt att man inte får döda-vinkel-varning på id4 1st, bara på max.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: VW I.D

Inlägg av jbark »

Revoltra skrev:
Lite snålt att man inte får döda-vinkel-varning på id4 1st, bara på max.
Eller nyckelfritt system...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

jbark skrev:
Revoltra skrev:
Lite snålt att man inte får döda-vinkel-varning på id4 1st, bara på max.
Eller nyckelfritt system...
Ja, vanliga 1st känns lite som en basversion, undrar om det kommer en ännu enklare varianter senare eller om det bara är drivlinan som blir enklare på de kommande billigare modellerna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Finns det någon knapp på VW-laddaren, likt på en Tesla, som avslutar och låser upp kabeln?
Annars får man ju dubbelklicka på fobben oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Finns det någon knapp på VW-laddaren, likt på en Tesla, som avslutar och låser upp kabeln?
Annars får man ju dubbelklicka på fobben oavsett.
Det är nog bara Tesla som har sånt. Jag antar att det är som i e-Golf, att man får låsa upp bilen för att få loss sladden. Och ID3/4 har väl ingen knapp vid laddporten heller, så som e-tron?
I e-tron kan man även ställa in så att bilen automatiskt släpper laddhandtaget när laddningen är klar. På så vis kan man ge andra elbilister möjlighet att rycka ut sladden så de kan ladda. Finns samma inställning i ID-bilarna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Samma inställning finns att ställa in i appen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Dodde skrev:
Samma inställning finns att ställa in i appen.
Antar du syftar på id3? Ja man kan in id3 ställa in bilen att släppa sladden så snart bilen laddat klart.
Undrar om den inte alltid gör de på snabbladdning dock men lite osäker.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Jag syftar iofs på ID.4, såg en nisse på YT som visade det i sin app.
tomlars
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jan 2021 09:04

Re: VW I.D

Inlägg av tomlars »

Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Är ID.3 stökig i snö/vinterväglag? Läst lite om både 3an och 4an. Vissa tycker de är väldigt ”sladdriga” med andra tycker tvärtom. Vad är din take?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW I.D

Inlägg av NiklasTesla »

tomlars skrev:
Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Dodde skrev:
Är ID.3 stökig i snö/vinterväglag? Läst lite om både 3an och 4an. Vissa tycker de är väldigt ”sladdriga” med andra tycker tvärtom. Vad är din take?
Har också hört lite olika i detta ämne.. Min egna erfarenhet är att bakänden absolut kan sladda till men frågan är om detta är mer eller mindre än en bakhjulsdriven bil, jag tror inte jag har någon erfarenhet alls av bakhjul drivna bilar, däremot känns bilen mer som en 4 ljus driven bil som om man kör och sladdar på en is, dvs du har styr förmåga men de gäller att styra i den riktning man vill åka om bakänden far iväg lite..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
tomlars
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jan 2021 09:04

Re: VW I.D

Inlägg av tomlars »

NiklasTesla skrev:
tomlars skrev:
Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o
Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

tomlars skrev:
NiklasTesla skrev:
tomlars skrev:
Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o
Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)

Nyland gör ett nytt test här - 6 till minus -16
Winter range test

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW I.D

Inlägg av 12man »

Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
ms 76132 "Eleamore"
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

TeslaTissel skrev:
tomlars skrev:
NiklasTesla skrev:
tomlars skrev:
Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o
Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)

Nyland gör ett nytt test här - 6 till minus -16
Winter range test

Ser ju riktigt bra ut, rimlig konsumtion. Ska bli kul att se hans id4-tester sen.
Skriv svar