Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav elbilist chaffis75 » 18 jan 2021 11:20

Dodde skrev:Är ID.3 stökig i snö/vinterväglag? Läst lite om både 3an och 4an. Vissa tycker de är väldigt ”sladdriga” med andra tycker tvärtom. Vad är din take?

Har också hört lite olika i detta ämne.. Min egna erfarenhet är att bakänden absolut kan sladda till men frågan är om detta är mer eller mindre än en bakhjulsdriven bil, jag tror inte jag har någon erfarenhet alls av bakhjul drivna bilar, däremot känns bilen mer som en 4 ljus driven bil som om man kör och sladdar på en is, dvs du har styr förmåga men de gäller att styra i den riktning man vill åka om bakänden far iväg lite..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist
 
Inlägg: 2184
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inläggav tomlars » 18 jan 2021 11:36

NiklasTesla skrev:
tomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.


WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o


Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)
tomlars
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jan 2021 09:04

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 18 jan 2021 11:44

tomlars skrev:
NiklasTesla skrev:
tomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.


WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o


Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)



Nyland gör ett nytt test här - 6 till minus -16
Winter range test

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
 
Inlägg: 2508
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen etc
Referralkod: hkan65717

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare 12man » 18 jan 2021 11:53

Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2803
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: VW I.D

Inläggav Revoltra » 18 jan 2021 12:58

TeslaTissel skrev:
tomlars skrev:
NiklasTesla skrev:
tomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.


WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o


Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)



Nyland gör ett nytt test här - 6 till minus -16
Winter range test



Ser ju riktigt bra ut, rimlig konsumtion. Ska bli kul att se hans id4-tester sen.
Revoltra
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 aug 2020 15:50

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 18 jan 2021 13:01

tomlars skrev:- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.


Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.
I värsta fall är det som med billiga androider, dvs att hårdvaran helt enkelt är för klen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 7952
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inläggav Yeahman82 » 18 jan 2021 13:53

taliz skrev:
tomlars skrev:- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.


Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.
I värsta fall är det som med billiga androider, dvs att hårdvaran helt enkelt är för klen.


Men alla de testen har ju körts på bilar med gamla mjukvaran. De lär ha uppdaterat till 2.1 när de väl levererar Id.4
Yeahman82
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 18 jan 2021 17:40

Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
tomlars skrev:- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.


Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.
I värsta fall är det som med billiga androider, dvs att hårdvaran helt enkelt är för klen.


Men alla de testen har ju körts på bilar med gamla mjukvaran. De lär ha uppdaterat till 2.1 när de väl levererar Id.4


Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.

En av de i Nederländerna som fick sin ID4 i december:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 7952
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inläggav dfa » 18 jan 2021 18:18

taliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.


Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?
dfa
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 apr 2020 09:25

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 18 jan 2021 18:23

dfa skrev:
taliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.


Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?


Versionsnummer säger inte ett dugg om vad man kan vänta sig.
Det enda det säger är att man(vanligtvis) ändrat något. Hittills verkar VW bara adderat nya funktioner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 7952
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.