VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

Dodde skrev:
pingflood skrev:
Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.
För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

pingflood skrev:
Dodde skrev:
pingflood skrev:
Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.
För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".
1st Max. Vilken vecka tänker dom som ”releaseveckan”?
backe
Inlägg: 1733
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

pingflood skrev:
Dodde skrev:
pingflood skrev:
Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.
För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".
Både min och min kollegas bilar är redan byggda, om dom var försenade vet jag dock inte, jag har beställt en 1st Max och han en 1st, när det är leverans vet jag dock inte, vill inte ha den före 1 april oavsett.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Markus skrev:
taliz skrev:
Om den inte hade elbaklucka så kan det inte varit Max.
Men det kommer säkert kit för eftermontering.
Den jag körde hade det, ja.
Jag tycker bara att det borde vara standardutrustning på alla utrustningspaket. En liten reflektion från mig.
Håller med, särskilt nu när även Tesla har det. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

Dodde skrev:
pingflood skrev:
Dodde skrev:
pingflood skrev:
Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.
För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".
1st Max. Vilken vecka tänker dom som ”releaseveckan”?
Enligt säljaren var det "launch" vecka 12 och inga bilar levereras till kund innan dess även om de börjat rulla in nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
pingflood skrev:
Nu kanske jag har låga krav, men så länge funktionerna som redan finns slutat lagga / hänga sig och trådlös Carplay fungerar utan problem så är jag helt nöjd. Visst är det kul med nya saker men nu är det VW och inte Tesla vi pratar om så kanske får leva utan nya pruttljud varannan vecka... :D
Håller med!

Dessutom kan jag (som nuvarande Teslaägare) tillägga att jag tyvärr aldrig någonsin fått några nya pruttljud (och inte heller möjlighet att lägga in egna), vilket är lite av en skandal tycker jag. Så gräset är inte alltid grönare på andra sidan. :D
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Ohmgren
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 feb 2021 10:15
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av Ohmgren »

Verkar som att de höjt priserna något. Minns att City kostade 399 tkr för någon vecka sedan. Nu 404 tkr.
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: VW I.D

Inlägg av JorgenM »

Möller i Uppsala hade också en kundbil i hallen som såg leveransklar ut! Håller tummarna på att vår inte blir försenad (hyr en id3 nu och det känns onödigt att förlänga den mer än nödvändigt :))
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

VW I Kungens Kurva har en ID4 i gulgrön färg. Grundmodellen om jag såg rätt. Själva bilen var riktigt fin även i verkligheten!
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Någon som sett verkliga bilder där det finns två bilar en med och en utan denna "Metallic black"? Dvs med C stolpen i silver m.m.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

VW höjer insatsen, från att haft 35% elbilar som mål 2030 siktar man nu på 70% av sin europeiska försäljning. Ger lite när en sådan stor tillverkare ställer om, gäller nu att laddnätverken står pall för anstormningen.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... att-vinna/
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: VW I.D

Inlägg av Teslaspolen »

Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: VW I.D

Inlägg av Cyprezz »

Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

Teslaspolen skrev:
Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Ja det behövs absolut, bra för oss kunder med konkurrens också som tvingar fram innovation och lägre priser.

Men Tesla kan nog möta viss konkurrens på hemmaplan också med ID4, Polestar 2 och inte minst Mustangen som kan sälja bra där.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Håller med helt! Aldrig bra om en tillverkare får så stor marknadsandel.

Hoppas även att konkurrenterna inte bara blir bättre på elbilar (känns som många snabbt närmat sig Tesla på bara det senaste året), men att de även kan bidra till att skapa ett vettigt alternativ till SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: VW I.D

Inlägg av Cyprezz »

chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.
Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Cyprezz skrev:
chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.
Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?
Nej de är vanliga D läget Bara de att D läget inte funkar som på andra bilar, de har adaptiv regen. Ja lite svårt att förklara så man måste nog prova.. Men de handlar som sagt i kort om att de gör regen om du kommer ifatt en bil eller närmar dig en kurva. Ligger på då motorväg rakt fram utan någon nära dig så ruttnar den bara om du släpper gasen.

När vi hade vår Nissan leaf körde jag alltid i B läget men med vår id3 så är de alltid D lägst. Tar kanske tid att vänja sig men jag älskar de.

Sen lär väl inte regen bli starkare för du kör i D läget men jag tror de blir snålare körning och mindre ryckig åtminstone för någon som inte är van vid regen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

Vad har ni som väntar på bil installerat för laddbox? Behöver en som klarar två bilar (ID4 + GTE) och lutar mot en ChargeStorm Connected.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: VW I.D

Inlägg av Cyprezz »

Ja rätt tydligt att de byggt den för att få en lätt övergång från ICE-bil.

Kraftig regen behövs ju främst i stan för att slippa bromsa i rondeller osv som inte alltid är en sväng så tror inte det hjälper men kan prova det om det blir en ny provkörning. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Cyprezz skrev:
Ja rätt tydligt att de byggt den för att få en lätt övergång från ICE-bil.
Tror du har helt rätt. De vänder sig nog främst till de som är lite osäkra på detta med elbilar, och inte främst oss elbilsentusiaster eller de som vill ligga i den tekniska framkanten (det är en marknad som tex. Tesla driver hårt). Eftersom det finns många fler som är nybörjare eller osäkra på elbilar, så tror jag att en sådan marknadsposition är helt rätt för VW. De har aldrig någon image av att vara i "framkant" på något (till skillnad från tex. deras systermärke Audi), utan mer något som tilltalar "medel-Svensson". Tycker ID känns helt rätt positionerad för både VW som varumärke, och för deras typiska kundbas. Tror personligen att VAG-gruppen som helhet har chans att ta positionen som #1 på elbilsmarknaden, och i detta mål så är ju varumärket VW och deras ID-modelle extremt viktiga för VAG att positionera rätt i förhållande till sin tilltänkta målgrupp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: VW I.D

Inlägg av Markus »

pingflood skrev:
Vad har ni som väntar på bil installerat för laddbox? Behöver en som klarar två bilar (ID4 + GTE) och lutar mot en ChargeStorm Connected.
Jag har beställt en Ctek chargestorm2 med lastbalansering mot huset.
Gillar dock inte de gröna sidorna så har även beställt lite svart venyl som jag ska försöka mig på att montera så laddaren smälter in lite mer.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.
Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?
Nej de är vanliga D läget Bara de att D läget inte funkar som på andra bilar, de har adaptiv regen. Ja lite svårt att förklara så man måste nog prova.. Men de handlar som sagt i kort om att de gör regen om du kommer ifatt en bil eller närmar dig en kurva. Ligger på då motorväg rakt fram utan någon nära dig så ruttnar den bara om du släpper gasen.

När vi hade vår Nissan leaf körde jag alltid i B läget men med vår id3 så är de alltid D lägst. Tar kanske tid att vänja sig men jag älskar de.

Sen lär väl inte regen bli starkare för du kör i D läget men jag tror de blir snålare körning och mindre ryckig åtminstone för någon som inte är van vid regen.
Såg på någon amerikansk YouTubers som provkörde en ID4 han fick ner förbrukningen genom att "segla" på motorvägen. Bör väl ha varit läge D han använde då.

Paddlar på ratten som vissa har vore kanske inte dumt.
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

Skriv svar