VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

BrooklynS skrev:
VW har mycket att bevisa när det gäller "kvalitet"... Teslorna har ju visat sig hålla rätt bra när man lägger mil på dem, även om de är lite ojämnt ihopsatta från början. Så vi skall nog ta jämförelser därvidlag med en hyfsat stor nypa salt.

När bilarna är 5 år och har lagt 20.000 mil kan man börja bedöma kvaliteten.
Vilka elbilar från VW syftar du på då?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
DonElon
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: VW I.D

Inlägg av DonElon »

Zalman3 skrev:
DonElon skrev:
12man skrev:
Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
Collin är en ökänd dubbdäcksförespråkare. Men vill minnas att Vi Bilägare själva kör dubbfritt på sina långtestbilar sedan många år tillbaka.

Lyssnade på ViB-podden imorse från deras vintertest och ID.3:s väguppträdande på vinterväg fick en rejäl känga. Tror inte de skyllde på däcken eller bakhjulsdriften, uppfattade det mest som dålig styrkänsla på halt väglag jämfört med de andra bilarna. Plus att hjulen frös fast. Och många felmeddelanden.
Vi Bilägare skyllde på bakhjulsdriften.
Nej, de pratade väl aldrig ens om bakhjulsdriften i podden? Förutom när ESP-systemet slutade fungera pga fastfruset däck och de gjorde en 180-gradare på vägen. :D
Jag tyckte mest de ogillade kurvbeteendet med växlande under- och överstyrning.

De pratade om att de gjorde start i backe test och nämnde inget negativt om ID.3. Det var väl Leon laddhybrid som fick kritik för att bensinmotorn var klumpig med dåligt antispinn. Den gick bättre när de bara körde på el :mrgreen:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Ja för Model 3 är ju verkligen felfri :D
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: VW I.D

Inlägg av lav1 »

iAkita skrev:
ZedZ skrev:
Yeahman82 skrev:
tomlars skrev:

Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom. :D
Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bitter :-)
+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting. :)
Säljarna gissar bara. Bilarna kommer inte börja levereras förrän mjukvaran (version 2.1) är klar. När det blir vet ingen. Någon gång första kvartalet, eller senast i början av april var det besked min säljare fått. Så den uppskattade leveranstiden beror just nu antagligen mest på om man har en optimistisk eller pessimistisk säljare.
När fick du denna information, nyligen? Kom det genom din säljare?

Verkar som att flera Volkswagen-handlare beställt hem ”lagerbilar” som de beräknar kunna leverera i början av mars (hört samma från 2 olika återförsäljare).

Frågan är hur bilarna som byggts/byggs nu hanteras, skeppas de till återförsäljarna i Sverige eller stoppas de i fabriken för att invänta nya mjukvaran i så fall? Skulle ju vara frustrerande med drösvis av bilar stående hos återförsäljarna bara för att vi inte kan få köra runt med samma mjukvara som de gör i Nederländerna?

EDIT: Hittade ett nytt test som nämner lite om att 2.1 ska fixas innan leverans, som du säger.
https://www.dn.se/motor/trevlig-bekants ... -for-id-4/
Senast redigerad av lav1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Ja för Model 3 är ju verkligen felfri :D
Väldigt lite driftsproblem, vilket är vad vi diskuterar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Elfel kan göra bilen obrukbar. Batteri är huvudsakligenanledning till att bärgare tillkallas. Generatorn likaså.
Åter till vw.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:

Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Ja för Model 3 är ju verkligen felfri :D
Väldigt lite driftsproblem, vilket är vad vi diskuterar.
Kan berätta för dig att få tillverkare har problem med elfel som orsakar rena driftstopp idag.

Tror fortfarande att ägande av en ID3 eller ID4 bör vara förhållandevis problemfritt nu när fossilmotor och växellåda är borta ur bilden, då detta historiskt är vad VW-gruppen haft mest problem med.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Ja tittar man på id3 idag så är de 12 volts problem som sticker ut, tror inte där är några andra saker som gör att de är total stopp. Dessutom är ju detta problem ful fixat i senaste tillgängliga mjukvara och en bättre fix lär komma under första halvan på denna året.

Sen kan de ju alltid uppkomma andra svagheter som vi inte känner till idag, titta bara på tidiga modell s med sina emmc problem där de dröjde flera år innan man upptäckte de.

Men visst denna platform är helt ny och vw första riktiga elbils platform så de skulle förvåna mig om där inte finns några misstag men man får hoppas vw hanterar de på ett bra sätt om de är så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

MarkusL skrev:
Fattar inget av alla artiklar om sladdrighet och bakhjulsdrift. Kört runt en del med id3an och försökt få den att sladda. DagensPS hade i och för sig bestämt sig för att bakhjulsdrift var omodernt på förhand om man läser mellan raderna. Det går så dåligt att sladda med id3an att jag letar workaround på hur man stänger av antisladd men inte hittat något än. Om man gör en ”scaninavian flick” så kan man få en minimal sladd men Tesla m3 DM är betydligt bättre att sladda med!
Svårare att sladda med en så slö bil? :lol:
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.

En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut

Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.

Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

iAkita skrev:
Yeahman82 skrev:
iAkita skrev:
Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemang :D
Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.
Han kan säkert även prova gratis i en månad? Tror Readly brukar ha det...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.

Elektroniska komfortsystem 25%
Generator 18%
Styrdon/styrenhet 18%
Övrigt elektronik 12%
Kommunikations-/infosystem 10%
Säkerhetssystem/airbag 6%
Tändspolar 4%
Startmotor 3%
Kombiinstrument 3%
Luftmassemätare 1%

https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

Bruno skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.

En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut

Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.

Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.

Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
F0657A68-63C1-48AC-91C3-7A7FF23AF40B.png
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

Bruno skrev:
dd88 skrev:
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.

Elektroniska komfortsystem 25%
Generator 18%
Styrdon/styrenhet 18%
Övrigt elektronik 12%
Kommunikations-/infosystem 10%
Säkerhetssystem/airbag 6%
Tändspolar 4%
Startmotor 3%
Kombiinstrument 3%
Luftmassemätare 1%

https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Nej det är klart, det är bara Taliz som desperat behöver något att klaga på:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

dd88 skrev:
Bruno skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.

En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut

Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.

Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.

Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
F0657A68-63C1-48AC-91C3-7A7FF23AF40B.png
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Många elbilstillverkare verkar marknadsföra att de ska ha gigantiska skärmar, flera skärmar, skärm istället för backspegel, det är som du säger - nya saker som kommer driva kostnader hos försäkringsbolagen...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Låt oss anta att serviceverkstäderna inte kommer vara sysslolösa, osett vad som påstås. bilen kommer fortfarande bränna hål i plånboken
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Bruno skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.

Elektroniska komfortsystem 25%
Generator 18%
Styrdon/styrenhet 18%
Övrigt elektronik 12%
Kommunikations-/infosystem 10%
Säkerhetssystem/airbag 6%
Tändspolar 4%
Startmotor 3%
Kombiinstrument 3%
Luftmassemätare 1%

https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Spännande rapport, synd bara att nästan alla bilmärken under medel är bilmärken jag inte är så intresserad av :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

chaffis75 skrev:
Bruno skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.

Elektroniska komfortsystem 25%
Generator 18%
Styrdon/styrenhet 18%
Övrigt elektronik 12%
Kommunikations-/infosystem 10%
Säkerhetssystem/airbag 6%
Tändspolar 4%
Startmotor 3%
Kombiinstrument 3%
Luftmassemätare 1%

https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Spännande rapport, synd bara att nästan alla bilmärken under medel är bilmärken jag inte är så intresserad av :D
Samma här, många av oss tänker med hjärtat istället för hjärnan... ;)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Bruno skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.

En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut

Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.

Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.

Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
F0657A68-63C1-48AC-91C3-7A7FF23AF40B.png
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Bruno skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.

En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut

Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.

Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.

Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
F0657A68-63C1-48AC-91C3-7A7FF23AF40B.png
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Från rapporten:
Våra skadespecialister har granskat alla de maskinskador där vi betalat ut ersättning under år 2018 för personbilar, lätta lastbilar och husbilar som är två till åtta år gamla eller har körts högst 12 000 mil.
Är väl ett rimligt antagande att snittåldern i rapporten är runt 5 år, oavsett inte i närheten av snittet på den svenska fordonsparken (runt 10 år)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: VW I.D

Inlägg av Elexotico »

Mötte idag en ID.3 som körskolebil. Både intressant och kul att man använder elbil i verksamheten :D
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: VW I.D

Inlägg av StefL »

taliz skrev:
Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar