VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ja, men det gjorde inte du?
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ja, men det gjorde inte du?
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.

Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ja, men det gjorde inte du?
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.

Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
Bara för att det finns problem med iOS, och hundratusentals inlägg om mer eller mindre allvarliga buggar, så betyder inte det att iOS är underlägset något annat.
Det betyder bara att det är populärt, precis som Tesla.
Jag råkar dessutom köra en, så jag vet vad jag pratar om. Det gör inte du.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ja, men det gjorde inte du?
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.

Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
Bara för att det finns problem med iOS, och hundratusentals inlägg om mer eller mindre allvarliga buggar, så betyder inte det att iOS är underlägset något annat.
Det betyder bara att det är populärt, precis som Tesla.
Jag råkar dessutom köra en, så jag vet vad jag pratar om. Det gör inte du.
Inget annat än önsketänkande.

Du verkar dock ha väldigt mycket åsikter om andra bilar :D
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

taliz skrev:
Jerka skrev:
Grejen med uppdateringar till telefoner och datorer är ju att det mesta bara blir sämre. En 20 år gammal dator som inte har uppdaterats är lika snabb som när den var ny, medan en fem år gammal dator som regelbundet fått alla uppdateringar ofta börjar bli så seg att man funderar på att byta. Apple har t.o.m. erkänt att de medvetet segat ner folks telefoner med uppdateringar så de ska köpa nya. Vill vi verkligen ha samma situation i bilvärlden?
Nej, Apple klockade ner CPUn så att telefonen inte skulle krascha, eftersom slitna batterier inte kan leverera tillräcklig effekt.
Bytte man till nytt batteri fick man fullt blås igen.

Utvecklingen måste gå framåt. Man kan inte låta gammal hårdvara förhindra framsteg hur länge som helst.
Nu får du ge dig Taliz. Hitta inte på saker bara för att du gillar Apple.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ja, men det gjorde inte du?
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.

Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
Bara för att det finns problem med iOS, och hundratusentals inlägg om mer eller mindre allvarliga buggar, så betyder inte det att iOS är underlägset något annat.
Det betyder bara att det är populärt, precis som Tesla.
Jag råkar dessutom köra en, så jag vet vad jag pratar om. Det gör inte du.
Inget annat än önsketänkande.

Du verkar dock ha väldigt mycket åsikter om andra bilar :D
Jo jag har förstått länge nu att du önskar att andra skall kunna matcha Tesla. Men åren går och avståndet bara ökar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

PapaD skrev:
taliz skrev:
Jerka skrev:
Grejen med uppdateringar till telefoner och datorer är ju att det mesta bara blir sämre. En 20 år gammal dator som inte har uppdaterats är lika snabb som när den var ny, medan en fem år gammal dator som regelbundet fått alla uppdateringar ofta börjar bli så seg att man funderar på att byta. Apple har t.o.m. erkänt att de medvetet segat ner folks telefoner med uppdateringar så de ska köpa nya. Vill vi verkligen ha samma situation i bilvärlden?
Nej, Apple klockade ner CPUn så att telefonen inte skulle krascha, eftersom slitna batterier inte kan leverera tillräcklig effekt.
Bytte man till nytt batteri fick man fullt blås igen.

Utvecklingen måste gå framåt. Man kan inte låta gammal hårdvara förhindra framsteg hur länge som helst.
Nu får du ge dig Taliz. Hitta inte på saker bara för att du gillar Apple.
Vad har jag hittat på? Det jag skrev är FAKTA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av helix »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ja, men det gjorde inte du?
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.

Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
Ett par år med Teslas mjukvara och tycker det funkat bra med OTA och upplevt väldigt få problem. Har inte haft några kritiska buggar utan mer sådant som rör icke-centrala funktioner och då är det helt okay. Speciellt när det är funktioner som inte fanns där när jag köpte bilen.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Om vi säger så här då, är det någon här som tror på fullt allvar att man kan konkurrera långsiktigt med Tesla utan full OTA ?

Jag gissar på nej. Visst, man kan göra en bra elbil utan full OTA, inget fel på e-Tron, Kona osv. Men långsiktigt håller det inte. Track mode, offroad mode, bättre prestanda osv gör att man håller upp andrahandsvärdet. Det säljer bilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: VW I.D

Inlägg av Jerka »

Angående Apple-batterierna så skyllde de ju på det där med batterierna, och vem vet, det kanske rentav var sant, men de gick ändå med på att betala 25 miljoner euro i böter efter ett franskt domstolsutslag.

https://www.bbc.com/news/technology-51413724

Men det är inte det som är poängen, utan det är att det finns risker i utvecklingen att bilar blir mer som datorer. Mjukvaruuppdateringar kan vara både bra och dåliga, och jag tycker helt enkelt inte att dator- och mobiltillverkarna har särskilt bra track record på området.

När det gäller bilar så har vi helt andra krav på driftsäkerhet än vi har på vanliga konsumentprodukter som datorer och telefoner. Att en telefon hänger sig är irriterande, men att en bil hänger sig under färd och kanske orsakar en olycka är helt oförlåtligt. Så det vilar ett stort ansvar på alla biltillverkare att de använder sig av rätt nivå av tillförlitlighet när de designar mjukvaran. Det finns sådan mjukvara, används i massor av medicinska och industriella tillämpningar, och inom flyget till exempel. Man vill ju inte att någons respirator lägger av eller att flygledartornet får bluescreen. Men så låter man ju också bli att uppdatera de systemen särskilt ofta. Jag tror att en OTA-strategi med regelbundna och täta uppdateringar är en riskfaktor för bilar såvida man inte tillämpar någon sorts åtskillnad mellan kritiska och icke-kritiska funktioner.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ordningen återställd. Håller inte med taliz. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: VW I.D

Inlägg av ChristerSjo »

Ingen programvara av någorlunda komplexitet är buggfri.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: VW I.D

Inlägg av Beigler »

Jerka skrev:
Angående Apple-batterierna så skyllde de ju på det där med batterierna, och vem vet, det kanske rentav var sant, men de gick ändå med på att betala 25 miljoner euro i böter efter ett franskt domstolsutslag.

https://www.bbc.com/news/technology-51413724

Men det är inte det som är poängen, utan det är att det finns risker i utvecklingen att bilar blir mer som datorer. Mjukvaruuppdateringar kan vara både bra och dåliga, och jag tycker helt enkelt inte att dator- och mobiltillverkarna har särskilt bra track record på området.

När det gäller bilar så har vi helt andra krav på driftsäkerhet än vi har på vanliga konsumentprodukter som datorer och telefoner. Att en telefon hänger sig är irriterande, men att en bil hänger sig under färd och kanske orsakar en olycka är helt oförlåtligt. Så det vilar ett stort ansvar på alla biltillverkare att de använder sig av rätt nivå av tillförlitlighet när de designar mjukvaran. Det finns sådan mjukvara, används i massor av medicinska och industriella tillämpningar, och inom flyget till exempel. Man vill ju inte att någons respirator lägger av eller att flygledartornet får bluescreen. Men så låter man ju också bli att uppdatera de systemen särskilt ofta. Jag tror att en OTA-strategi med regelbundna och täta uppdateringar är en riskfaktor för bilar såvida man inte tillämpar någon sorts åtskillnad mellan kritiska och icke-kritiska funktioner.
Jag har kört tesla i fyra år. Och visst, det förekommer buggar. Men jag har aldrig upplevt eller ens hört om någon bugg som påverkar säkerheten kring körningen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Walker skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ordningen återställd. Håller inte med taliz. :lol:
"Ok". Vi kan ju ta FOD som exempel. Audi lanserade det för ett år sedan, det funkar fortfarande inte.
Tesla lanserade FOD för några månader sedan, det funkade direkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
Walker skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ordningen återställd. Håller inte med taliz. :lol:
"Ok". Vi kan ju ta FOD som exempel. Audi lanserade det för ett år sedan, det funkar fortfarande inte.
Tesla lanserade FOD för några månader sedan, det funkade direkt.
Kan du helt uppriktigt här säga att allt de på nätet som skrivits om autopilotens spökbromsningar inte finns på roktigt utan bara är något många hittar på? Eller kan du för en gång skulle erkänna att Tesla har släppt ofärdig mjukvara?
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: VW I.D

Inlägg av Beigler »

Just i detta fall tycker jag inte det är ofärdigt. Hela konceptet med deras utvecklingsapproach är ju att mjukvaran måste få tid att lära sig. Det är inte samma sak anser jag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Walker skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ordningen återställd. Håller inte med taliz. :lol:
"Ok". Vi kan ju ta FOD som exempel. Audi lanserade det för ett år sedan, det funkar fortfarande inte.
Tesla lanserade FOD för några månader sedan, det funkade direkt.
Kan du helt uppriktigt här säga att allt de på nätet som skrivits om autopilotens spökbromsningar inte finns på roktigt utan bara är något många hittar på? Eller kan du för en gång skulle erkänna att Tesla har släppt ofärdig mjukvara?
Som alltid när det gäller Tesla slår man på stora trumman över minsta lilla. Om du själv kört Tesla skulle du veta att det händer väldigt sällan, och är inte alls så dramatiskt som man kan tro. Det är ungefär som att släppa gasen en mikrosekund med regen. Dvs långt ifrån någon panikinbromsning.
Dessutom, det händer faktiskt andra bilmärken också(!), men det skriver ingen om för det genererar inga klick.
Jag kör på AP varje dag, olika vägar men närmare 10 mil i snitt. Det har hänt mig EN(!) gång i år, dvs på många hundra mil. Då var det vid ett krön i en kurva i motljus.
Systemet är helt enkelt byggt för att ta det säkra för det osäkra. Bättre än tvärtom, eller hur?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW ID3 går först till personal för kvalitetssäkring.
VW ID.3 går först till anställda för "långtgående kvalitetssäkring"

Förra veckan rapporterade vi igen om VW ID.3 och dess programvaruproblem. Du kan läsa om tidigare rapporter, aktuell status och vad VW har för avsikt att göra i den här artikeln "VW ID.3 och programvaruproblemen -" långt ifrån marknadsmognad " . VW har berättat för electrek.co att schemat för start i Europa för den här sommaren är ”fast”. Dessutom gavs det förståelse för att de första ID.3 som kom från monteringslinjen skulle "överlämnas till anställda på Volkswagen-anläggningarna för omfattande kvalitetssäkring" .
VW ville inte heller gå in på mer information om den engelskspråkiga portalen. Med tanke på rykten, för att förstå den slimmade nedvarianten, som borde komma ut på gatan först: De digitala funktionerna för marknadslansering kommer att regelbundet och gradvis läggas till och utökas under de kommande månaderna. Programvaran installeras i fordonen under produktionen och uppdateras före leverans till våra kunder och även efteråt när uppdateringar är tillgängliga. "Höga kvalitetsstandarder" har högsta prioritet för företaget.
Därför notatet att den första VW ID.3 drivs, testas och utvärderas också av företagets anställda. ”Vi har beslutat att de första fordonen som kommer från monteringslinjen kommer att överlämnas till anställda i Volkswagen-anläggningen för omfattande kvalitetssäkring som en del av de dagliga testerna. Våra medarbetare kommer därför att ge oss avgörande feedback om ID.3: s prestanda - innan vi levererar till kunderna, berättade VW till e-mobilitetsportalen.
För närvarande bör man anta att allt kommer att gå som planerat. Med andra ord, ”First Edition” - där alla 30 000 stycken ska komma parallellt på gatan - kommer verkligen att komma på gatan sommaren 2020. Vidare tillkännagav en talesman för VW i januari att företaget ville bygga cirka 100 000 elbilar i sin fabrik i Zwickau i år . Det verkar också nu ifrågasättas.
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... sicherung/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Pffft, nä nu tar jag tillbaka pengarna.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Vad är det för några "problem" de menar. Är det typ teslas spökbromsnigsproblem eller är det att föraren katapultuskjuts när den trycker på gas-broms gas-broms i en viss ordning?
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:
VW ID3 går först till personal för kvalitetssäkring.
VW ID.3 går först till anställda för "långtgående kvalitetssäkring"

Förra veckan rapporterade vi igen om VW ID.3 och dess programvaruproblem. Du kan läsa om tidigare rapporter, aktuell status och vad VW har för avsikt att göra i den här artikeln "VW ID.3 och programvaruproblemen -" långt ifrån marknadsmognad " . VW har berättat för electrek.co att schemat för start i Europa för den här sommaren är ”fast”. Dessutom gavs det förståelse för att de första ID.3 som kom från monteringslinjen skulle "överlämnas till anställda på Volkswagen-anläggningarna för omfattande kvalitetssäkring" .
VW ville inte heller gå in på mer information om den engelskspråkiga portalen. Med tanke på rykten, för att förstå den slimmade nedvarianten, som borde komma ut på gatan först: De digitala funktionerna för marknadslansering kommer att regelbundet och gradvis läggas till och utökas under de kommande månaderna. Programvaran installeras i fordonen under produktionen och uppdateras före leverans till våra kunder och även efteråt när uppdateringar är tillgängliga. "Höga kvalitetsstandarder" har högsta prioritet för företaget.
Därför notatet att den första VW ID.3 drivs, testas och utvärderas också av företagets anställda. ”Vi har beslutat att de första fordonen som kommer från monteringslinjen kommer att överlämnas till anställda i Volkswagen-anläggningen för omfattande kvalitetssäkring som en del av de dagliga testerna. Våra medarbetare kommer därför att ge oss avgörande feedback om ID.3: s prestanda - innan vi levererar till kunderna, berättade VW till e-mobilitetsportalen.
För närvarande bör man anta att allt kommer att gå som planerat. Med andra ord, ”First Edition” - där alla 30 000 stycken ska komma parallellt på gatan - kommer verkligen att komma på gatan sommaren 2020. Vidare tillkännagav en talesman för VW i januari att företaget ville bygga cirka 100 000 elbilar i sin fabrik i Zwickau i år . Det verkar också nu ifrågasättas.
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... sicherung/
Det här är väl inte ny information? VW´s personal kör väl redan runt med dessa bilar och rapporterar in fel sedan en bra tid tillbaka vad jag har läst och förstått. :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Mickep skrev:
Vad är det för några "problem" de menar. Är det typ teslas spökbromsnigsproblem eller är det att föraren katapultuskjuts när den trycker på gas-broms gas-broms i en viss ordning?
:D Kan vara det. Händer i alla fall mig ofta i min Tesla.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: VW I.D

Inlägg av granlundii »

Jag såg nu på nätet priser på ID3 i Finland, som en spekulant hade fått i butik. Billigaste versionen startar från 40000€ (45 KWh). Inget vidare om tanken var att bilen skulle kosta under 30000€ i Tyskland. Har någon fått priser i Sverige?

Opel Corsa (50KWh) finns i Tyskland för ca 22000€, då ingår bonusen på 6000e i priset. Känns mer prisvärt att ta hem en begagnad Corsa om något år än att lägga pengarna på en ID3 om priset (40000€) stämmer. Det börjar kännas lite som att prissänkningen på elbilar nu har avtagit??
Nissan Leaf 2014
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: VW I.D

Inlägg av granlundii »

Skall tillägga att uppgifterna inte skall ses som 100% tillförlitliga. I bästa fall är det first edition-versionen som kostar 40000€, fast skribenten påstår att priserna är 40/45/50k för de tre batteristorlekarna.
Nissan Leaf 2014
Skriv svar