Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.mati skrev:Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.Zalman3 skrev:En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Under 4kw är det väldigt dålig verkningsgrad runt 80%
Över 4kw jämnar det ut sig men bäst får man vid 22kw som är max.
Värmen är inget problem i sig men laddaren 300w slår mindre när man laddar snabbare.
Vid 230 och 8A är det skrämmande dålig verkningsgrad på Zoe, dessutom gillar lion batterier att ladda lite snabbare. Så ska man vara snäll mot batterierna så är det bättre att ladda med 8kw kontra 4kw
Edit igen:
Hitta någon som gjort samma sak som jag.
https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/