Vilka elbilar från VW syftar du på då?BrooklynS skrev:VW har mycket att bevisa när det gäller "kvalitet"... Teslorna har ju visat sig hålla rätt bra när man lägger mil på dem, även om de är lite ojämnt ihopsatta från början. Så vi skall nog ta jämförelser därvidlag med en hyfsat stor nypa salt.
När bilarna är 5 år och har lagt 20.000 mil kan man börja bedöma kvaliteten.
VW I.D
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
Re: VW I.D
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW I.D
Du svarade på nedersta stycket i det översta...dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Nej, de pratade väl aldrig ens om bakhjulsdriften i podden? Förutom när ESP-systemet slutade fungera pga fastfruset däck och de gjorde en 180-gradare på vägen.Zalman3 skrev:Vi Bilägare skyllde på bakhjulsdriften.DonElon skrev:Collin är en ökänd dubbdäcksförespråkare. Men vill minnas att Vi Bilägare själva kör dubbfritt på sina långtestbilar sedan många år tillbaka.12man skrev:Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
Lyssnade på ViB-podden imorse från deras vintertest och ID.3:s väguppträdande på vinterväg fick en rejäl känga. Tror inte de skyllde på däcken eller bakhjulsdriften, uppfattade det mest som dålig styrkänsla på halt väglag jämfört med de andra bilarna. Plus att hjulen frös fast. Och många felmeddelanden.
Jag tyckte mest de ogillade kurvbeteendet med växlande under- och överstyrning.
De pratade om att de gjorde start i backe test och nämnde inget negativt om ID.3. Det var väl Leon laddhybrid som fick kritik för att bensinmotorn var klumpig med dåligt antispinn. Den gick bättre när de bara körde på el
Re: VW I.D
Ja för Model 3 är ju verkligen felfritaliz skrev:Du svarade på nedersta stycket i det översta...dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW I.D
När fick du denna information, nyligen? Kom det genom din säljare?iAkita skrev:Säljarna gissar bara. Bilarna kommer inte börja levereras förrän mjukvaran (version 2.1) är klar. När det blir vet ingen. Någon gång första kvartalet, eller senast i början av april var det besked min säljare fått. Så den uppskattade leveranstiden beror just nu antagligen mest på om man har en optimistisk eller pessimistisk säljare.ZedZ skrev:+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting.Yeahman82 skrev:Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bittertomlars skrev:
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.
Verkar som att flera Volkswagen-handlare beställt hem ”lagerbilar” som de beräknar kunna leverera i början av mars (hört samma från 2 olika återförsäljare).
Frågan är hur bilarna som byggts/byggs nu hanteras, skeppas de till återförsäljarna i Sverige eller stoppas de i fabriken för att invänta nya mjukvaran i så fall? Skulle ju vara frustrerande med drösvis av bilar stående hos återförsäljarna bara för att vi inte kan få köra runt med samma mjukvara som de gör i Nederländerna?
EDIT: Hittade ett nytt test som nämner lite om att 2.1 ska fixas innan leverans, som du säger.
https://www.dn.se/motor/trevlig-bekants ... -for-id-4/
Senast redigerad av lav1, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW I.D
Väldigt lite driftsproblem, vilket är vad vi diskuterar.dd88 skrev:Ja för Model 3 är ju verkligen felfritaliz skrev:Du svarade på nedersta stycket i det översta...dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Elfel kan göra bilen obrukbar. Batteri är huvudsakligenanledning till att bärgare tillkallas. Generatorn likaså.
Åter till vw.
Åter till vw.
Re: VW I.D
Kan berätta för dig att få tillverkare har problem med elfel som orsakar rena driftstopp idag.taliz skrev:Väldigt lite driftsproblem, vilket är vad vi diskuterar.dd88 skrev:Ja för Model 3 är ju verkligen felfritaliz skrev:Du svarade på nedersta stycket i det översta...dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Tror fortfarande att ägande av en ID3 eller ID4 bör vara förhållandevis problemfritt nu när fossilmotor och växellåda är borta ur bilden, då detta historiskt är vad VW-gruppen haft mest problem med.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW I.D
Ja tittar man på id3 idag så är de 12 volts problem som sticker ut, tror inte där är några andra saker som gör att de är total stopp. Dessutom är ju detta problem ful fixat i senaste tillgängliga mjukvara och en bättre fix lär komma under första halvan på denna året.
Sen kan de ju alltid uppkomma andra svagheter som vi inte känner till idag, titta bara på tidiga modell s med sina emmc problem där de dröjde flera år innan man upptäckte de.
Men visst denna platform är helt ny och vw första riktiga elbils platform så de skulle förvåna mig om där inte finns några misstag men man får hoppas vw hanterar de på ett bra sätt om de är så.
Sen kan de ju alltid uppkomma andra svagheter som vi inte känner till idag, titta bara på tidiga modell s med sina emmc problem där de dröjde flera år innan man upptäckte de.
Men visst denna platform är helt ny och vw första riktiga elbils platform så de skulle förvåna mig om där inte finns några misstag men man får hoppas vw hanterar de på ett bra sätt om de är så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Svårare att sladda med en så slö bil?MarkusL skrev:Fattar inget av alla artiklar om sladdrighet och bakhjulsdrift. Kört runt en del med id3an och försökt få den att sladda. DagensPS hade i och för sig bestämt sig för att bakhjulsdrift var omodernt på förhand om man läser mellan raderna. Det går så dåligt att sladda med id3an att jag letar workaround på hur man stänger av antisladd men inte hittat något än. Om man gör en ”scaninavian flick” så kan man få en minimal sladd men Tesla m3 DM är betydligt bättre att sladda med!
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut
Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.
Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Han kan säkert även prova gratis i en månad? Tror Readly brukar ha det...iAkita skrev:Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.Yeahman82 skrev:Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemangiAkita skrev:Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Elektroniska komfortsystem 25%
Generator 18%
Styrdon/styrenhet 18%
Övrigt elektronik 12%
Kommunikations-/infosystem 10%
Säkerhetssystem/airbag 6%
Tändspolar 4%
Startmotor 3%
Kombiinstrument 3%
Luftmassemätare 1%
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.Bruno skrev:dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut
Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.
Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW I.D
Nej det är klart, det är bara Taliz som desperat behöver något att klaga på:Bruno skrev:Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Elektroniska komfortsystem 25%
Generator 18%
Styrdon/styrenhet 18%
Övrigt elektronik 12%
Kommunikations-/infosystem 10%
Säkerhetssystem/airbag 6%
Tändspolar 4%
Startmotor 3%
Kombiinstrument 3%
Luftmassemätare 1%
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW I.D
Många elbilstillverkare verkar marknadsföra att de ska ha gigantiska skärmar, flera skärmar, skärm istället för backspegel, det är som du säger - nya saker som kommer driva kostnader hos försäkringsbolagen...dd88 skrev:För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.Bruno skrev:dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut
Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.
Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Låt oss anta att serviceverkstäderna inte kommer vara sysslolösa, osett vad som påstås. bilen kommer fortfarande bränna hål i plånboken
Re: VW I.D
Spännande rapport, synd bara att nästan alla bilmärken under medel är bilmärken jag inte är så intresserad avBruno skrev:Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Elektroniska komfortsystem 25%
Generator 18%
Styrdon/styrenhet 18%
Övrigt elektronik 12%
Kommunikations-/infosystem 10%
Säkerhetssystem/airbag 6%
Tändspolar 4%
Startmotor 3%
Kombiinstrument 3%
Luftmassemätare 1%
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Samma här, många av oss tänker med hjärtat istället för hjärnan...chaffis75 skrev:Spännande rapport, synd bara att nästan alla bilmärken under medel är bilmärken jag inte är så intresserad avBruno skrev:Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Elektroniska komfortsystem 25%
Generator 18%
Styrdon/styrenhet 18%
Övrigt elektronik 12%
Kommunikations-/infosystem 10%
Säkerhetssystem/airbag 6%
Tändspolar 4%
Startmotor 3%
Kombiinstrument 3%
Luftmassemätare 1%
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?dd88 skrev:För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.Bruno skrev:dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut
Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.
Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Från rapporten:taliz skrev:Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?dd88 skrev:För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.Bruno skrev:dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut
Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.
Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Är väl ett rimligt antagande att snittåldern i rapporten är runt 5 år, oavsett inte i närheten av snittet på den svenska fordonsparken (runt 10 år)Våra skadespecialister har granskat alla de maskinskador där vi betalat ut ersättning under år 2018 för personbilar, lätta lastbilar och husbilar som är två till åtta år gamla eller har körts högst 12 000 mil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW I.D
Mötte idag en ID.3 som körskolebil. Både intressant och kul att man använder elbil i verksamheten
Re: VW I.D
Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.taliz skrev:Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.