Jag gissar att Tesla kommer tillverka 750k-800k i år, svar lite drygt +50%. Jag tror inte att VAG kommer gå från 232k till 750k i år, en ökning på mer än 220%. VAG må kunna massproducera bilar men batterier är de inga experter på att massproducera.backe skrev:Zalman3 skrev:Då får VAG öka rejält. Gissar att Tesla når upp i ca 900.000 till 1.000.000 elbilar 2921.Maw skrev:Kan man förmoda att Volkswagengruppen går om Tesla i antal sålda elbilar under det här året?
https://amp.cnn.com/cnn/2021/01/13/busi ... index.html
Jag har ingen aning om VAG kommer tillverka fler elbilar än Tesla, men dom har fördelen att dom kan tillverka många bilar och har organisationen för det.
En miljon bilar i VAG-mått mätt är ganska lite.
Personligen tror jag dock inte att varken Tesla eller VAG bort upp i en miljon sålda bilar 2021.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
Tesla tillverkade ca 180.000 bilar q4 2020.Svenssons skrev:Jag gissar att Tesla kommer tillverka 750k-800k i år, svar lite drygt +50%. Jag tror inte att VAG kommer gå från 232k till 750k i år, en ökning på mer än 220%. VAG må kunna massproducera bilar men batterier är de inga experter på att massproducera.backe skrev:Zalman3 skrev:Då får VAG öka rejält. Gissar att Tesla når upp i ca 900.000 till 1.000.000 elbilar 2921.Maw skrev:Kan man förmoda att Volkswagengruppen går om Tesla i antal sålda elbilar under det här året?
https://amp.cnn.com/cnn/2021/01/13/busi ... index.html
Jag har ingen aning om VAG kommer tillverka fler elbilar än Tesla, men dom har fördelen att dom kan tillverka många bilar och har organisationen för det.
En miljon bilar i VAG-mått mätt är ganska lite.
Personligen tror jag dock inte att varken Tesla eller VAG bort upp i en miljon sålda bilar 2021.
Det motsvarar en årstakt på ca 720.000 bilar.
Nu drar MY fabriken igång i Kina med leveranser i denna månad.
Och så kommer leveranser både från Berlin och Texas fabriken senare i år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Produktionskapacitet är en del, den andra är efterfrågan från konsumenterna. Tesla ligger väl inte på maximal produktion i befintliga fabriker för närvarande?Zalman3 skrev:Tesla tillverkade ca 180.000 bilar q4 2020.Svenssons skrev:Jag gissar att Tesla kommer tillverka 750k-800k i år, svar lite drygt +50%. Jag tror inte att VAG kommer gå från 232k till 750k i år, en ökning på mer än 220%. VAG må kunna massproducera bilar men batterier är de inga experter på att massproducera.backe skrev:Zalman3 skrev:Då får VAG öka rejält. Gissar att Tesla når upp i ca 900.000 till 1.000.000 elbilar 2921.Maw skrev:Kan man förmoda att Volkswagengruppen går om Tesla i antal sålda elbilar under det här året?
https://amp.cnn.com/cnn/2021/01/13/busi ... index.html
Jag har ingen aning om VAG kommer tillverka fler elbilar än Tesla, men dom har fördelen att dom kan tillverka många bilar och har organisationen för det.
En miljon bilar i VAG-mått mätt är ganska lite.
Personligen tror jag dock inte att varken Tesla eller VAG bort upp i en miljon sålda bilar 2021.
Det motsvarar en årstakt på ca 720.000 bilar.
Nu drar MY fabriken igång i Kina med leveranser i denna månad.
Och så kommer leveranser både från Berlin och Texas fabriken senare i år.
Men kanske kommer det större prissänkningar av befintliga modeller från Tesla framöver för att bredda kundunderlaget och öka efterfrågan.
Tillverkar Tesla en stor andel av sina batterier själva? Är det inte Panasonic som gör det mesta?
Re: VW I.D
Tja de bör dom klara, har ju 900 år på sig.Zalman3 skrev:Då får VAG öka rejält. Gissar att Tesla når upp i ca 900.000 till 1.000.000 elbilar 2921.Maw skrev:Kan man förmoda att Volkswagengruppen går om Tesla i antal sålda elbilar under det här året?
https://amp.cnn.com/cnn/2021/01/13/busi ... index.html
Re: VW I.D
Dåså, inte helt lätt att hänge med alla gånger.Revoltra skrev:Det där gällde id4, inte id3mati skrev:Inte en chans. Som jag skrivit tidigare så ansåg både min sambo och jag att vägljudet i Id3 var klart högre än i e-Golfen. Och e-tron spelar i en helt annan liga. Det går inte att jämföra.Revoltra skrev:taliz skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Konstigt. Alla andra recensioner jag sett har hyllat det låga vägljudet. Någon sade att det var den tystaste elbilen de kört. En annan sade att den var minst lika tyst som E-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Produktionskapacitet är en del, den andra är efterfrågan från konsumenterna. Tesla ligger väl inte på maximal produktion i befintliga fabriker för närvarande?
Men kanske kommer det större prissänkningar av befintliga modeller från Tesla framöver för att bredda kundunderlaget och öka efterfrågan.
Tillverkar Tesla en stor andel av sina batterier själva? Är det inte Panasonic som gör det mesta?
Nu när det är stor övergång till elbilar, så gäller det allmänt att ha produktionskapacitet, och i synnerhet tillgång till batterier.
Utgår ifrån att Teslas fabriker går för fullt, utom möjligtvis MS och MX linorna.
Höjda volymer och lägre produktionskostnader har gjort att Tesla nu gör rekordvinster!
Upp mot 30-40% i bruttovinst på bilarna!
https://www.teslarati.com/tesla-gross-m ... ility/amp/Peeking at the margins, it was reminiscent of the astronomical margins Tesla held early on with the Model 3 in Shanghai: 39.37%.
Så Tesla kommer ha höga vinster tills de får lite konkurrens.
Då finns det stort utrymme att sänka priserna.
VW gör också stor vinst på sina MEB bilar, det pratas om att VW kan sälja en ID3 under 20.000 Euro och ha lika hög vinst som den gamla e-Golfen.
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Så VW tjänar bra med pengar på sina MEB-bilar. Men man vill inte sänka priserna snabbt eftersom de ändå inte har tillräcklig produktionskapacitet, dessutom vill man sälja fossilbilar ett tag till.
Men kineserna kommer med floder av billiga elbilar.
Så både Tesla och VW tvingas sänka priset för att behålla sina marknadsandelar.
Vilket de både kan och vill göra.
Men många andra fossilbilstillverkare har svårt att få tag på billiga och bra batterier, vilket gör att de har svårt att göra stora prissänkningar.
Så kineser, Tesla, VAG och Kia/Hyundai kan kanske hänga med i prispressen.
Men många andra får det tufft.
Som sagt är tillgång på batterier avgörande.
Tesla dammsuger marknaden på batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
Sen bygger man ju 4680-batterier i allt snabbare takt själva.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... peed-aheadThe new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page. The pilot line will be able to produce about 10 GWh of batteries per year in 2021, according to the company’s statement on Battery Day.
This means that Tesla's production line will become the largest battery production line in the world, and the 13th largest battery manufacturing enterprise in the world.
Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page.
Sen tror jag man ska ha klart för sig att det inte bara är en fråga om tillgång till batterier även om det är absolut ett måste, men man ska klara alla andra led också och gärna på ett bra sätt också, där är det en klar fördel om man sedan tidigare sålt 11+ miljoner bilar/år.Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Re: VW I.D
Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.backe skrev:Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Re: VW I.D
Ja, ska man sälja många miljoner bilar krävs det ställen att provköra de på och verkstäder att laga de på. En vanlig människa från Karlstad eller Falun kanske inte har lust att ta en hel dag ledigt för att åka till Stockholm och provköra lite runt MoS i en kvart när han är van vid sin kontakt på Volvo/VW/Mercedes/osv som han kan be om en demobil att låna hem över helgen.backe skrev:Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page.
Sen tror jag man ska ha klart för sig att det inte bara är en fråga om tillgång till batterier även om det är absolut ett måste, men man ska klara alla andra led också och gärna på ett bra sätt också, där är det en klar fördel om man sedan tidigare sålt 11+ miljoner bilar/år.Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Re: VW I.D
Jodå, jag vet, men det blir lite knäppt när man skriver ihop såna där meningar utifrån massa powerpoints från batteryday och sen ska man gissa sig till vad det faktiskt betyder.jbark skrev:Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.backe skrev:Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Jag har kollat väldigt mycket på olika saker från BatteryDay, jag tror att detta blir jättebra och vi alla ska vara glada för Teslas framsteg, men jag är inte lika säker på att alla andra ligger så långt efter om alls?
Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.
Re: VW I.D
backe skrev:Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page.
Sen tror jag man ska ha klart för sig att det inte bara är en fråga om tillgång till batterier även om det är absolut ett måste, men man ska klara alla andra led också och gärna på ett bra sätt också, där är det en klar fördel om man sedan tidigare sålt 11+ miljoner bilar/år.Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Batteri tillverkarna kan helt plötsligt minska sina leveranser med 75%.
Och då spelar det ingen roll att man heter Volkswagen som beställare.
https://electrek.co/2019/05/27/vw-massi ... t-deliver/Now Bloomberg reports that Samsung is only able to deliver a fraction of the originally agreed upon amount of 20 GWh of battery cells:
“Samsung initially agreed to deliver batteries for just over 20 gigawatt hours, enough to power 200,000 cars with 100 kilowatt hour packs, before different views on production volume and schedule emerged during detailed negotiations, said the people, who asked not to be identified as the talks are confidential. The impasse cut pledged supplies to less than 5 gigawatt hours, they said.”
För hur många elbilar kan man sälja utan tillgång till batterier?
Dessutom har ju exempelvis Ford och BMW problem med att deras bilar med batterier börjar brinna.
Vilket innebär stora leveransproblem.
Känns också som Tesla fått stora unika fördelar av Kina i sin elbilstillverkning.
Det säger Sandy Munro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Zalman3 skrev:backe skrev:Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page.
Sen tror jag man ska ha klart för sig att det inte bara är en fråga om tillgång till batterier även om det är absolut ett måste, men man ska klara alla andra led också och gärna på ett bra sätt också, där är det en klar fördel om man sedan tidigare sålt 11+ miljoner bilar/år.Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Batteri tillverkarna kan helt plötsligt minska sina leveranser med 75%.
Och då spelar det ingen roll att man heter Volkswagen som beställare.
https://electrek.co/2019/05/27/vw-massi ... t-deliver/Now Bloomberg reports that Samsung is only able to deliver a fraction of the originally agreed upon amount of 20 GWh of battery cells:
“Samsung initially agreed to deliver batteries for just over 20 gigawatt hours, enough to power 200,000 cars with 100 kilowatt hour packs, before different views on production volume and schedule emerged during detailed negotiations, said the people, who asked not to be identified as the talks are confidential. The impasse cut pledged supplies to less than 5 gigawatt hours, they said.”
För hur många elbilar kan man sälja utan tillgång till batterier?
Dessutom har ju exempelvis Ford och BMW problem med att deras bilar med batterier börjar brinna.
Vilket innebär stora leveransproblem.
Känns också som Tesla fått stora unika fördelar av Kina i sin elbilstillverkning.
Det säger Sandy Munro.
Då kan väl detta hända Tesla också? För du tror väl inte att VAG inte har skrivit kontrakt på samma sätt som Tesla har gjort?Batteri tillverkarna kan helt plötsligt minska sina leveranser med 75%.
Och då spelar det ingen roll att man heter Volkswagen som beställare.
VAG/VW har haft tillverkning i Kina länge, vad är det som gör just Teslas tillverkning så fördelaktig?Känns också som Tesla fått stora unika fördelar av Kina i sin elbilstillverkning.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... nents.htmlTwo MEB plants are also currently taking shape in Anting/Shanghai and Foshan in China, with production scheduled to commence in 2020.
Re: VW I.D
backe skrev:Jodå, jag vet, men det blir lite knäppt när man skriver ihop såna där meningar utifrån massa powerpoints från batteryday och sen ska man gissa sig till vad det faktiskt betyder.jbark skrev:Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.backe skrev:Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Jag har kollat väldigt mycket på olika saker från BatteryDay, jag tror att detta blir jättebra och vi alla ska vara glada för Teslas framsteg, men jag är inte lika säker på att alla andra ligger så långt efter om alls?
Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.
Vad ska CATL Bob säga?
Blir ju konstigt om han säger att Tesla är överlägsna.
Men visst kommer andra batteritillverkare att försöka hänga med i konkurrensen.
Utvecklingen går galet fort nu.
Man blir tyvärr lite orolig för Northvolt.
Har dom tillgång till den senaste tekniken.
Och stämmer uppgiften om att man 2023 förväntas kunna tillverka batterier för 70 dollar per kWh?
Pratade igår med en kille som är aktieägare i Northvolt.
Han sa att man ännu inte är helt nöjd med yeilden i Västerås fabriken.
Att tillverka billiga och bra batterier i stora volymer är svårt.
Klart är dock att vi elbilskunder kan förvänta oss dramatiskt mycket bättre och billigare elbilar inom de närmsta åren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Zalman3 skrev:backe skrev:Jodå, jag vet, men det blir lite knäppt när man skriver ihop såna där meningar utifrån massa powerpoints från batteryday och sen ska man gissa sig till vad det faktiskt betyder.jbark skrev:Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.backe skrev:Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Jag har kollat väldigt mycket på olika saker från BatteryDay, jag tror att detta blir jättebra och vi alla ska vara glada för Teslas framsteg, men jag är inte lika säker på att alla andra ligger så långt efter om alls?
Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.
Vad ska CATL Bob säga?
Blir ju konstigt om han säger att Tesla är överlägsna.
Men visst kommer andra batteritillverkare att försöka hänga med i konkurrensen.
Utvecklingen går galet fort nu.
Man blir tyvärr lite orolig för Northvolt.
Har dom tillgång till den senaste tekniken.
Och stämmer uppgiften om att man 2023 förväntas kunna tillverka batterier för 70 dollar per kWh?
Pratade igår med en kille som är aktieägare i Northvolt.
Han sa att man ännu inte är helt nöjd med yeilden i Västerås fabriken.
Att tillverka billiga och bra batterier i stora volymer är svårt.
Klart är dock att vi elbilskunder kan förvänta oss dramatiskt mycket bättre och billigare elbilar inom de närmsta åren.
Har Nortvolt en fabrik i Västerås?
Re: VW I.D
Tesla är ju unik i det att det är den enda utländska bilmärke som Inte har kinesiska delägare i en bilfabruk i Kina.
VAG/VW har haft tillverkning i Kina länge, vad är det som gör just Teslas tillverkning så fördelaktig?
Ska leta ihop mera detaljer om detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Zalman3 skrev:Tesla är ju unik i det att det är den enda utländska bilmärke som Inte har kinesiska delägare i en bilfabruk i Kina.
VAG/VW har haft tillverkning i Kina länge, vad är det som gör just Teslas tillverkning så fördelaktig?
Ska leta ihop mera detaljer om detta.
Det vet jag om, men jag förstår inte vad det ger för fördelar rent produktionsmässigt? Men leta gärna på detta, alltid intressant att få lära sig något nytt.Tesla är ju unik i det att det är den enda utländska bilmärke som Inte har kinesiska delägare i en bilfabruk i Kina.
Vad ska Tesla Elon säga?Vad ska CATL Bob säga?
Blir ju konstigt om han säger att Tesla är överlägsna.
Blir konstigt om han säger att Tesla är underlägsna.
Men vi släpper Tesla här nu och pratar om ID, jag har själv beställt en ID4 och är mest intresserad av saker kring den
Jag vet att jag lätt dras in i dessa diskussioner med dig och några till att alla utom Tesla är doomed utan någon riktig fakta bakom detta, jag ska skärpa mig och titta åt ett annat håll framöver, försöka åtminstone
Re: VW I.D
Northvolt i Västerås tillverkar batterier i "mindre" skala.
quote]
Batteritillverkaren Northvolt expanderar sin verksamhet i landet. I Västerås ska forskningsanläggningen bli dubbelt så stor.
Företaget satsar ungefär 5,5 miljarder svenska kronor för att finansiera satsningen i Sverige, som VLT var först med att berätta.
På Finnslätten i Västerås ska forskningsanläggningen Northvolt Labs lokaler göras dubbelt så stora.
– I Västerås handlar det om en investering på en bra bit över en miljard, säger batteriföretagets kommunikationschef Jesper Wigardt till SVT.
[/quote]
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... i-vasteras
Polen
Tyskland
quote]
Batteritillverkaren Northvolt expanderar sin verksamhet i landet. I Västerås ska forskningsanläggningen bli dubbelt så stor.
Företaget satsar ungefär 5,5 miljarder svenska kronor för att finansiera satsningen i Sverige, som VLT var först med att berätta.
På Finnslätten i Västerås ska forskningsanläggningen Northvolt Labs lokaler göras dubbelt så stora.
– I Västerås handlar det om en investering på en bra bit över en miljard, säger batteriföretagets kommunikationschef Jesper Wigardt till SVT.
[/quote]
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... i-vasteras
Polen
https://www.industrinyheter.se/20190803 ... ik-i-polenNorthvolt bygger batterifabrik i Polen.
Tyskland
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... i-tysklandFöretaget Northvolt har nu lämnat in ansökan om tillstånd för att bygga en batterifabrik i Tyskland vilken fått namnet Northvolt Zwei. En fabrik där innebär, enligt bolaget, samtidigt ytterligare investeringar i den blivande fabriken i Skellefteå.
Planen är att byggnationerna i Salzgitter sydost om Hannover ska starta nästa år och att en fabrik som ska producera 16GWh per år ska kunna stå färdig år 2024.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Klart de andra har saker på gång, i alla fall de som Tesla varit på vilket bland annat är CATL. Du såg ju och har följt Battery Day och då borde du veta att Tesla och Elon Musk både inför Battery Day, under och efter tryckte på att batteritillverkarna måste vara beredda att öka produktion och vara flexibla. Vi har ju sedan fått se att flera andra tillverkare förutom Tesla kommer med 4680-celler.backe skrev:
Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
Nej håller med faktiskt. Ser inte att räckvidden för personbilar utan släp är ett problem idag, däremot laddhastigheter speciellt i kallt väder.backe skrev:Jodå, jag vet, men det blir lite knäppt när man skriver ihop såna där meningar utifrån massa powerpoints från batteryday och sen ska man gissa sig till vad det faktiskt betyder.jbark skrev:Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.backe skrev:Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Jag har kollat väldigt mycket på olika saker från BatteryDay, jag tror att detta blir jättebra och vi alla ska vara glada för Teslas framsteg, men jag är inte lika säker på att alla andra ligger så långt efter om alls?
Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.
Re: VW I.D
Jag tro vw kan fortsätta optimera mycket med batteri laddning i kallt väder.. Mjukvaran som finns nu är bara början på MEB plattformen.jbark skrev:Nej håller med faktiskt. Ser inte att räckvidden för personbilar utan släp är ett problem idag, däremot laddhastigheter speciellt i kallt väder.backe skrev:Jodå, jag vet, men det blir lite knäppt när man skriver ihop såna där meningar utifrån massa powerpoints från batteryday och sen ska man gissa sig till vad det faktiskt betyder.jbark skrev:Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.backe skrev:Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Jag har kollat väldigt mycket på olika saker från BatteryDay, jag tror att detta blir jättebra och vi alla ska vara glada för Teslas framsteg, men jag är inte lika säker på att alla andra ligger så långt efter om alls?
Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Jag tro vw kan fortsätta optimera mycket med batteri laddning i kallt väder.. Mjukvaran som finns nu är bara början på MEB plattformen.
Tycker mig ha sett en video på youtube där nån insatt person påstod att det skulle komma en uppdatering till id4 och id3 som värmde upp batteriet vid navigering till snabbladdare, som Tesla gör.
Re: VW I.D
Jag undrar ju en sak, och det är om VW kan tänka sig att skicka sådana viktiga förbättringar även till äldre bilar OTA. Eller om de bara skickar buggfixar till befintliga bilar, och nya funktioner och förbättringar kommer bara finnas tillgängligt i nya bilar, alltså så som Audi tyvärr gör. De har ju till exempel inte heller skickat effektivitetsförbättringarna eller functions-on-demand till e-tron:sar från 2019, trots att det hade kunnat, dvs om de hade velat.Revoltra skrev:Jag tro vw kan fortsätta optimera mycket med batteri laddning i kallt väder.. Mjukvaran som finns nu är bara början på MEB plattformen.
Tycker mig ha sett en video på youtube där nån insatt person påstod att det skulle komma en uppdatering till id4 och id3 som värmde upp batteriet vid navigering till snabbladdare, som Tesla gör.
Jag har ställt en direkt fråga till en VW-utvecklarsnubbe på LinkedIn efter att han har pratat sig varm om alla nya grejer som deras AR-HUD kommer att få i framtiden. Men han har inte besvärat sig med att svara på frågan. Jag tolkar det som ett nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Tyvärr tror jag du kan ha rätt i detta, de känns lite tråkigt.mati skrev:Jag undrar ju en sak, och det är om VW kan tänka sig att skicka sådana viktiga förbättringar även till äldre bilar OTA. Eller om de bara skickar buggfixar till befintliga bilar, och nya funktioner och förbättringar kommer bara finnas tillgängligt i nya bilar, alltså så som Audi tyvärr gör. De har ju till exempel inte heller skickat effektivitetsförbättringarna eller functions-on-demand till e-tron:sar från 2019, trots att det hade kunnat, dvs om de hade velat.Revoltra skrev:Jag tro vw kan fortsätta optimera mycket med batteri laddning i kallt väder.. Mjukvaran som finns nu är bara början på MEB plattformen.
Tycker mig ha sett en video på youtube där nån insatt person påstod att det skulle komma en uppdatering till id4 och id3 som värmde upp batteriet vid navigering till snabbladdare, som Tesla gör.
Jag har ställt en direkt fråga till en VW-utvecklarsnubbe på LinkedIn efter att han har pratat sig varm om alla nya grejer som deras AR-HUD kommer att få i framtiden. Men han har inte besvärat sig med att svara på frågan. Jag tolkar det som ett nej.
Sen att fråga en utvecklare om detta är nog helt fel, han utvecklar bara nytt och är såklart stolt över de men han har svårare att påverka marknadsfolket och ekonomerna som tyvärr bestämmer för mycket ibland kan jag känna. Glöm inte vw är ett traditionellt industri företag, de har svårt att förstå människor som jobbar med mjukvara och här talar jag från egen erfarenhet. Jag har för mig du har liknande erfarenhet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Var snäll och berätta för mig var jag kan se tillförlitlig data på att Volkswagen faktiskt gjorde vinst på EGolf till det priset. Volkswagen var på väg att få höga böter om de inte lyckades leverera en stor mängd elbilar under slutet av 2020 och då är det inte helt orimligt att tro att de sålde EGolf med förlust bara för att hitta köpare.Zalman3 skrev:Produktionskapacitet är en del, den andra är efterfrågan från konsumenterna. Tesla ligger väl inte på maximal produktion i befintliga fabriker för närvarande?
Men kanske kommer det större prissänkningar av befintliga modeller från Tesla framöver för att bredda kundunderlaget och öka efterfrågan.
Tillverkar Tesla en stor andel av sina batterier själva? Är det inte Panasonic som gör det mesta?
Nu när det är stor övergång till elbilar, så gäller det allmänt att ha produktionskapacitet, och i synnerhet tillgång till batterier.
Utgår ifrån att Teslas fabriker går för fullt, utom möjligtvis MS och MX linorna.
Höjda volymer och lägre produktionskostnader har gjort att Tesla nu gör rekordvinster!
Upp mot 30-40% i bruttovinst på bilarna!
https://www.teslarati.com/tesla-gross-m ... ility/amp/Peeking at the margins, it was reminiscent of the astronomical margins Tesla held early on with the Model 3 in Shanghai: 39.37%.
Så Tesla kommer ha höga vinster tills de får lite konkurrens.
Då finns det stort utrymme att sänka priserna.
VW gör också stor vinst på sina MEB bilar, det pratas om att VW kan sälja en ID3 under 20.000 Euro och ha lika hög vinst som den gamla e-Golfen.
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Så VW tjänar bra med pengar på sina MEB-bilar. Men man vill inte sänka priserna snabbt eftersom de ändå inte har tillräcklig produktionskapacitet, dessutom vill man sälja fossilbilar ett tag till.
Men kineserna kommer med floder av billiga elbilar.
Så både Tesla och VW tvingas sänka priset för att behålla sina marknadsandelar.
Vilket de både kan och vill göra.
Men många andra fossilbilstillverkare har svårt att få tag på billiga och bra batterier, vilket gör att de har svårt att göra stora prissänkningar.
Så kineser, Tesla, VAG och Kia/Hyundai kan kanske hänga med i prispressen.
Men många andra får det tufft.
Som sagt är tillgång på batterier avgörande.
Tesla dammsuger marknaden på batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
Sen bygger man ju 4680-batterier i allt snabbare takt själva.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... peed-aheadThe new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page. The pilot line will be able to produce about 10 GWh of batteries per year in 2021, according to the company’s statement on Battery Day.
This means that Tesla's production line will become the largest battery production line in the world, and the 13th largest battery manufacturing enterprise in the world.
Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -redan-nu/
Att ID3 kan byggas betydligt billigare än EGolf betvivlar jag inte en sekund på men utan tydliga indikationer på att de faktiskt göjorde vinst på EGolf så säger försäljningspriset av den ingenting.
Sen så har vi det med utvecklingskostnader, de har haft ofantliga kostnader för att utveckla ID serien, dessa bör de rimligtvis försöka få tillbaka.