backe skrev:Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page.
Sen tror jag man ska ha klart för sig att det inte bara är en fråga om tillgång till batterier även om det är absolut ett måste, men man ska klara alla andra led också och gärna på ett bra sätt också, där är det en klar fördel om man sedan tidigare sålt 11+ miljoner bilar/år.Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Batteri tillverkarna kan helt plötsligt minska sina leveranser med 75%.
Och då spelar det ingen roll att man heter Volkswagen som beställare.
https://electrek.co/2019/05/27/vw-massi ... t-deliver/Now Bloomberg reports that Samsung is only able to deliver a fraction of the originally agreed upon amount of 20 GWh of battery cells:
“Samsung initially agreed to deliver batteries for just over 20 gigawatt hours, enough to power 200,000 cars with 100 kilowatt hour packs, before different views on production volume and schedule emerged during detailed negotiations, said the people, who asked not to be identified as the talks are confidential. The impasse cut pledged supplies to less than 5 gigawatt hours, they said.”
För hur många elbilar kan man sälja utan tillgång till batterier?
Dessutom har ju exempelvis Ford och BMW problem med att deras bilar med batterier börjar brinna.
Vilket innebär stora leveransproblem.
Känns också som Tesla fått stora unika fördelar av Kina i sin elbilstillverkning.
Det säger Sandy Munro.