Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Håller med er båda. Det är sällan operationell leasing lönar sig för elförmånsbilar. Hade gått på finansiell leasing, och tagit hela risken (och vinsten) själv.
Men detta kändes ändå lite väl lågt tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag säga
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Är det så sjukt dyrt? En E-Tron 55 kan man privatleasa mycket billigare än så.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag säga
Fast om du privatleasar så betalar du 7725 de första 6 månaderna, månad 7-36 sänks kostnaden med 70k (2300/månad). Så har det varit på alla bilar jag leasat på företaget samt våran polo vi har på privatleasing.
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag säga
Fast om du privatleasar så betalar du 7725 de första 6 månaderna, månad 7-36 sänks kostnaden med 70k (2300/månad). Så har det varit på alla bilar jag leasat på företaget samt våran polo vi har på privatleasing.
Det syns inte i deras blocket annonser iaf. Och tittar man på priserna för ID3 så står det i vissa att priset är med bonusar inräknade. Och skulle det vara utan bonus inräknat så skulle du betala 278 minus 70k alltså 208k för bilen på 3 år vilket ger restvärde på 65% och det verkar lite väl bra eller? Något som vet vad som gäller för ID4?
Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
Skärmklipp.PNG
Den stämmer säkert. Isf betalar du 9037kr för leasing på din bil 9037*36=325K -70k som kommer in i bonus 255k plus förmånsvärde.
Din nettokostnad för bilen blir ca 5500kr/månad i snitt. Vid 50% marginalskatt. Ett helt ok pris på bilen tycker jag med.
Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
Skärmklipp.PNG
Lite kul att se att du ska byta från M3P till ID4 jag står och väger mellan att vänta in MY eller beställa en ID4 nu och hoppas på leverans innan 1/7. Du som kört Tesla innan hur gick dina tankar när du valde att byta till en ID4?
Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
Skärmklipp.PNG
Lite kul att se att du ska byta från M3P till ID4 jag står och väger mellan att vänta in MY eller beställa en ID4 nu och hoppas på leverans innan 1/7. Du som kört Tesla innan hur gick dina tankar när du valde att byta till en ID4?
Jag har egentligen inget dåligt att säga om Teslan jag har idag, fantastisk bil på många vis men kanske lite liten kan jag tycka. Mest därför jag kommer byta till en ID4.
Hade jag kunnat beställa en MY idag och vetat om att jag skulle få leverans innan sommaren skulle jag säkert ha valt den framför ID4an, främst för SuC nätverket.
Tror det kan finnas fördelar med ID4an kontra MY om man pratar byggkvalitet men SuC nätverket är svårt att bortse ifrån.
Hade jag fått välja hade jag helst haft båda på uppfarten =)
Vissa mobiloperatörer har ju så att man får byta mobil under bindningstiden. (jag tycker det låter mysko eftersom det tydligen inte ändrar kostnaden).
Tror ni att det kommer på leasingmarknaden också? för och nackdelar?
det är inte så stor skillnad i pris mellan 44 och 58. 31500 och 34900. runt 35000 kr skillnad mellan Pure och Pro. (sedan är det säkert tillval som är med i Pro).
Vad är fördel/nackdel Pure och Pro? Lite dyrare men man kommer längre, laddar snabbare (?).
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.