VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Fick nyhetsbrev från VW.

Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.


Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Beställa ja....
Leverans är en helt annan femma....
Trots alla mjukvaruproblem så tror jag att ID3 kommer att sälja bra.
Kanske +100.000 levererade i år.
...vi får väl se. Framtiden får utvisa. Jag vet ju bara vilka leveranstider jag haft på mina VW/Skoda-bilar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Swede1 skrev:
Ja de vill att man ska beställa bilen, men de är tröga med återbetalningen av reservationspengarma. Vw kan glömma beställning utan provkörning, dessutom löjligt pris på Ionity. Vw elbilssatsning verkar att ha drabbats hårt av Corona. :?
Jasså? Jag fick pengarna efter 1 vecka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW I.D

Inlägg av dfa »

Ang. Ionity så hittade det här i en pressrelease ( kanske redan är känt )

"Volkswagen customers can use the IONITY quick-charging
network at favourable rates: prices start at €0.30 per kilowatt hour depending on the tariff they choose"
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/id4-and-id3-5834

Ang. leveranser av ID.3 1st efter den 17:e så bör det väl inte ta jättelång tid?
Själva bilarna står ju redan på parkeringsplatsen i Zwickau, så transport därifrån till handlaren typ?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Man har ju faktiskt lyckats producera étron i hyfsade mängder.
Det är ju visserligen en modifierad avgasbil, men ändå.
Tror nog de kan komma upp i 100k/år takt inom något år.

Sen kommer den riktiga utmaningen. 100k/år är bara 1% av deras försäljning. De måste konvertera många fabriker närmaste åren, och se till att det finns batterier för dem.
Det är inte långt till 2025.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Jag har beställningsgrupp 1 och kan således beställa med en gång den 17 juni. Kommer jag göra det? NEJ! ID.3 känns mer och mer som en upp-chaussad e-UP. Relativt plastig, svaga möjligheter att få med sig något på taket och eventuell möjlighet till cyklar bak (inbyggd cykelhållare kommer väl inte på 1st?). Sen känns den väldigt dyr om man ska ha normal utrustning. Måste upp i dyrare kategorier för en del grundläggande utrustning. Nej, jag kan inte se att 1st blir slutsåld särskilt fort. Kanske senare varianter där man specar själv i kombination med prisharmonisering (för att undvika grå-import från Tyskland) gör bot på det, men det återstår att se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »


Volkswagen will narrowly meet an end-of-summer deadline to start deliveries of its flagship ID.3 electric car, but early buyers will have to wait months for all the features to work.

Two software functions in the first vehicles delivered in September will be activated only through an update in early 2021, VW said Wednesday in a statement. Customers willing to wait for delivery until the fourth quarter will have full functionality right from the start.


The missing features are for connecting apps from smartphones and other devices to the car's display as well as a long-distance view for the heads-up display system.

Starting a new model with an incomplete version is virtually unheard of for Volkswagen and reflects the internal pressure to get the car on the streets. The software issues contributed to a clash that cost Chief Executive Officer Herbert Diess direct control of Volkswagen's namesake car brand, the group's largest division.

Ralf Brandstaetter was handed operational oversight of the brand on Monday. The move addresses "criticism that has been voiced right from the start: That Diess is doing too much," the CEO said in a video interview posted on LinkedIn.

The ID.3's success is vital for the world's biggest automaker to meet stricter emissions rules in Europe and get the industry's largest push into electric vehicles off the ground. VW intends to flank the ID.3 with an SUV sibling dubbed ID.4 later this year and add two large electric-car factories in China that can churn out more vehicles per year than Tesla Inc. sold in 2019.

The coronavirus crisis along with the recent management turmoil at VW complicated the already ambitious plan to narrow the gap to Tesla, which will add the key Model Y SUV to its bestselling Model 3 in coming months.

VW's supervisory board stripped Diess of his role as head of the VW car brand this week after the CEO accused board members of committing crimes by leaking confidential information to media. Diess apologized for the remarks made at an internal meeting.

Diess had been under pressure already after VW's powerful labor representatives blamed him for the ID.3's production hiccups and electronics issues plaguing the Golf hatchback.

Prices for the first edition of the ID.3 start below 40,000 euros in Germany, making them eligible for government incentives. Three different versions are available, with the top version commanding about 50,000 euros.

Across the 12-brand group, Volkswagen plans to invest 33 billion euros ($37.5 billion) by 2024 in a push to become the world's largest electric-car maker, including 11 billion euros alone for the VW brand. The unit targets producing 1.5 million electric cars per year in 2025.

In the LinkedIn post, Diess vowed to improve talks with Volkswagen's workers, many of whom are concerned because of seismic changes affecting the auto industry including the shift toward electric mobility, he said.

"I can understand that there is a great deal of unrest and also questions and sometimes fear in the system," Diess said. "We need to engage in more dialog."
https://www.chron.com/business/article/ ... 329739.php
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Jag har beställningsgrupp 1 och kan således beställa med en gång den 17 juni. Kommer jag göra det? NEJ! ID.3 känns mer och mer som en upp-chaussad e-UP. Relativt plastig, svaga möjligheter att få med sig något på taket och eventuell möjlighet till cyklar bak (inbyggd cykelhållare kommer väl inte på 1st?). Sen känns den väldigt dyr om man ska ha normal utrustning. Måste upp i dyrare kategorier för en del grundläggande utrustning. Nej, jag kan inte se att 1st blir slutsåld särskilt fort. Kanske senare varianter där man specar själv i kombination med prisharmonisering (för att undvika grå-import från Tyskland) gör bot på det, men det återstår att se.
Min VW-säljare tyckte också att den blir för dyr och att det känns som att man köper grisen i säcken, framförallt med tanke på mjukvaruproblemen. Hans rekommendation var att behålla e-Golfen några år till eftersom vi är så nöjda med den, det är en helt annan typ av bil. Risken är ju annars att vi blir besvikna med ID3. Jag har visserligen avbokat iD3 för länge sedan, så sett inget nytt för min del, men det var ändå intressant att få höra hans åsikt. Den elbil som säljs riktigt bra just nu enligt honom är e-Up. Lågt pris och bra räckvidd. Efterfrågan för ID3 är ganska måttlig.
Det blir nog riktigt jobbigt för oss när Tesla öppnar sin tyska fabrik, sa han.
Han sa också att Corona kom som en guds gåva för VW, men även för alla andra biltillverkare. Nu har de nåt att skylla på när alla de fina utlovade elbilarna, som skulle komma iår, inte alls kommer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Jag har beställningsgrupp 1 och kan således beställa med en gång den 17 juni. Kommer jag göra det? NEJ! ID.3 känns mer och mer som en upp-chaussad e-UP. Relativt plastig, svaga möjligheter att få med sig något på taket och eventuell möjlighet till cyklar bak (inbyggd cykelhållare kommer väl inte på 1st?). Sen känns den väldigt dyr om man ska ha normal utrustning. Måste upp i dyrare kategorier för en del grundläggande utrustning. Nej, jag kan inte se att 1st blir slutsåld särskilt fort. Kanske senare varianter där man specar själv i kombination med prisharmonisering (för att undvika grå-import från Tyskland) gör bot på det, men det återstår att se.
Min VW-säljare tyckte också att den blir för dyr och att det känns som att man köper grisen i säcken, framförallt med tanke på mjukvaruproblemen. Hans rekommendation var att behålla e-Golfen några år till eftersom vi är så nöjda med den, det är en helt annan typ av bil. Risken är ju annars att vi blir besvikna med ID3. Jag har visserligen avbokat iD3 för länge sedan, så sett inget nytt för min del, men det var ändå intressant att få höra hans åsikt. Den elbil som säljs riktigt bra just nu enligt honom är e-Up. Lågt pris och bra räckvidd. Efterfrågan för ID3 är ganska måttlig.
Det blir nog riktigt jobbigt för oss när Tesla öppnar sin tyska fabrik, sa han.
Han sa också att Corona kom som en guds gåva för VW, men även för alla andra biltillverkare. Nu har de nåt att skylla på när alla de fina utlovade elbilarna, som skulle komma iår, inte alls kommer.
Låter rimligt de din säljare säger.
De jag undrar är varför id3 blir så dyr, de känns ju inte som man lyxat till inredningen snarast tvärtom. Man har även förenklat bilen så den varken har krok eller takräcke vilket är viktigt på Europa marknaden. Ja finns fler saker man kan säga om bilen men frågan återstår, varför blir den så dyr?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Jag har beställningsgrupp 1 och kan således beställa med en gång den 17 juni. Kommer jag göra det? NEJ! ID.3 känns mer och mer som en upp-chaussad e-UP. Relativt plastig, svaga möjligheter att få med sig något på taket och eventuell möjlighet till cyklar bak (inbyggd cykelhållare kommer väl inte på 1st?). Sen känns den väldigt dyr om man ska ha normal utrustning. Måste upp i dyrare kategorier för en del grundläggande utrustning. Nej, jag kan inte se att 1st blir slutsåld särskilt fort. Kanske senare varianter där man specar själv i kombination med prisharmonisering (för att undvika grå-import från Tyskland) gör bot på det, men det återstår att se.
Min VW-säljare tyckte också att den blir för dyr och att det känns som att man köper grisen i säcken, framförallt med tanke på mjukvaruproblemen. Hans rekommendation var att behålla e-Golfen några år till eftersom vi är så nöjda med den, det är en helt annan typ av bil. Risken är ju annars att vi blir besvikna med ID3. Jag har visserligen avbokat iD3 för länge sedan, så sett inget nytt för min del, men det var ändå intressant att få höra hans åsikt. Den elbil som säljs riktigt bra just nu enligt honom är e-Up. Lågt pris och bra räckvidd. Efterfrågan för ID3 är ganska måttlig.
Det blir nog riktigt jobbigt för oss när Tesla öppnar sin tyska fabrik, sa han.
Han sa också att Corona kom som en guds gåva för VW, men även för alla andra biltillverkare. Nu har de nåt att skylla på när alla de fina utlovade elbilarna, som skulle komma iår, inte alls kommer.
Ett problem där är ju att e-Up’en inte kommer in i drivor. Citigon, uppen och mii är slutsålda och bara enstaka exemplar finns ute hos handlarna. Min Škodahandlare har kommit över en eCitigo nu ( alltså EN, 1, one, Uno) när jag frågade vad han ger för rabatt på den asgarvade han och sa (nu citerar jag) ”LISTPRIS, exakt 0.- i rabatt”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
... men frågan återstår, varför blir den så dyr?
Två saker. Batterierna och att det är en VW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
... men frågan återstår, varför blir den så dyr?
Två saker. Batterierna och att det är en VW.
Är de på se sätta så har de problem.. De borde verkligen föröka göra tillbehören billiga då för att på något sätt göra den mer prisvärd.
VW för mig är mellanklass bil som ska vara varken billigast eller dyrast men här känns den mer prissatt som dyr men med Skoda deltager i inredningen, de går inte ihop.
Missförstå mig nu inte, jag tycker bilen är fin och kan tänka mig en men inte de de priser som den verkar får, då finns andra alternativ.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

VW har ju under rätt många år byggt ganska dyra bilar. Det har jag alltid irriterat mig på. Bilarna är inte dåliga eller så, men de är för dyra jämfört med konkurrenterna. Det hindrar visserligen inte folk från att köpa VW, jag har ju själv köpt en till sist, men att bilarna är relativt dyra är inget man ens behöver diskutera.
Men ID3 känns ju onekligen som en budgetbil. Jag kan ha fel, men det är intrycket jag får. Man kan tycka vad man vill om Golfens inredning, men den känns åtminstone inte billig. Man har inte den där billiga budgetkänslan som man får i t.ex. en Renault eller i vissa japanska bilar. ID3 däremot ger mig just den känslan. Och om man då måste betala mer än för en e-Golf, som känns gedigen och trygg, och som dessutom är välbeprövad och krångelfri, så är det nånting som inte riktigt stämmer. Och eftersom vi inte behöver mer räckvidd än vad e-Golfen erbjuder så hade det varit rent sagt korkat att skaffa en ID3 istället. Nä, jag är inställd på att behålla e-Golfen så länge det bara går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
VW har ju under rätt många år byggt ganska dyra bilar. Det har jag alltid irriterat mig på. Bilarna är inte dåliga eller så, men de är för dyra jämfört med konkurrenterna. Det hindrar visserligen inte folk från att köpa VW, jag har ju själv köpt en till sist, men att bilarna är relativt dyra är inget man ens behöver diskutera.
Men ID3 känns ju onekligen som en budgetbil. Jag kan ha fel, men det är intrycket jag får. Man kan tycka vad man vill om Golfens inredning, men den känns åtminstone inte billig. Man har inte den där billiga budgetkänslan som man får i t.ex. en Renault eller i vissa japanska bilar. ID3 däremot ger mig just den känslan. Och om man då måste betala mer än för en e-Golf, som känns gedigen och trygg, och som dessutom är välbeprövad och krångelfri, så är det nånting som inte riktigt stämmer. Och eftersom vi inte behöver mer räckvidd än vad e-Golfen erbjuder så hade det varit rent sagt korkat att skaffa en ID3 istället. Nä, jag är inställd på att behålla e-Golfen så länge det bara går.
Japp ungefär så jag också ser på id3 men du förklarade tydligare..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Hade priset varit 350000 hade det låtit helt annorlunda.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Mickep skrev:
Hade priset varit 350000 hade det låtit helt annorlunda.
Om inte om hade funnits skulle hela världen se annorlunda ut....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »


Volkswagen ID.3 1ST är utrustad med Volkswagens mellanstora batterie med en kapacitet på 58 kWh. Bilen är bakhjulsdriven och har en räckvidden på upp till 420 km. Elmotorn i ID.3 1ST genererar 204 hk (150 kW). Bilen accelererar 0-60 km/h på 3,4 sek och 0-100 km/h på 7,5 sekunder.

ID.3 1ST erbjuds med tre utrustningsnivåer, Grundversionen, Plus och Max. Grundversionen av ID.3 1st kostar 409 900 kronor, ID.3 1st Plus kostar 471 900 kronor och ID.3 1st Max kostar 532 900 kr.

Redan i grundutförandet är elbilen välutrustad med värmepump, komfortfunktioner och andra idag standardiserade förassistantsystem. På Plus tillkommer bland annat flera designelement och nyckelfria funktioner. I Max tillkommer bland annat funktioner som Head-Up-display, extra högtalare, lyxigare stolar och panoramatak.



https://alltomelbil.se/volkswagen-id-3- ... i-sverige/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:

Volkswagen ID.3 1ST är utrustad med Volkswagens mellanstora batterie med en kapacitet på 58 kWh. Bilen är bakhjulsdriven och har en räckvidden på upp till 420 km. Elmotorn i ID.3 1ST genererar 204 hk (150 kW). Bilen accelererar 0-60 km/h på 3,4 sek och 0-100 km/h på 7,5 sekunder.

ID.3 1ST erbjuds med tre utrustningsnivåer, Grundversionen, Plus och Max. Grundversionen av ID.3 1st kostar 409 900 kronor, ID.3 1st Plus kostar 471 900 kronor och ID.3 1st Max kostar 532 900 kr.

Redan i grundutförandet är elbilen välutrustad med värmepump, komfortfunktioner och andra idag standardiserade förassistantsystem. På Plus tillkommer bland annat flera designelement och nyckelfria funktioner. I Max tillkommer bland annat funktioner som Head-Up-display, extra högtalare, lyxigare stolar och panoramatak.



https://alltomelbil.se/volkswagen-id-3- ... i-sverige/
Blir ju ingen billig bil.. Har de gått ut med priser på icke 1st bilar och med lilla batteriet?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:

Volkswagen ID.3 1ST är utrustad med Volkswagens mellanstora batterie med en kapacitet på 58 kWh. Bilen är bakhjulsdriven och har en räckvidden på upp till 420 km. Elmotorn i ID.3 1ST genererar 204 hk (150 kW). Bilen accelererar 0-60 km/h på 3,4 sek och 0-100 km/h på 7,5 sekunder.

ID.3 1ST erbjuds med tre utrustningsnivåer, Grundversionen, Plus och Max. Grundversionen av ID.3 1st kostar 409 900 kronor, ID.3 1st Plus kostar 471 900 kronor och ID.3 1st Max kostar 532 900 kr.

Redan i grundutförandet är elbilen välutrustad med värmepump, komfortfunktioner och andra idag standardiserade förassistantsystem. På Plus tillkommer bland annat flera designelement och nyckelfria funktioner. I Max tillkommer bland annat funktioner som Head-Up-display, extra högtalare, lyxigare stolar och panoramatak.



https://alltomelbil.se/volkswagen-id-3- ... i-sverige/
Blir ju ingen billig bil.. Har de gått ut med priser på icke 1st bilar och med lilla batteriet?
Ja, från 350K före bonus...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Nu börjar VW sälja laddboxar.
399 euro för en laddbox låter billigt.
Volks-Wallbox: VW börjar sälja ID.Charger.

I intervjun förklarar infrastrukturförvaltaren Martin Roemheld alla detaljer i VW-laddningslösningen.

Parallellt med VW ID.3 lanseras nu Volkswagen wallbox ID.Charger. Det kan nu beställas online. Vi talade exklusivt i förväg med Martin Roemheld om detaljerna. Som chef för e-mobilitetstjänster ansvarar han för uppbyggnaden av energi- och laddningsinfrastrukturlösningar på Volkswagen.

I den grundläggande versionen tillkännagav VW Wallbox i september 2019 399 euro. "Vi ville få ett mycket attraktivt pris", säger Roemheld . Priserna för de två andra versionerna ID.Charger Connect (från 599 euro, med LTE-modulen 799 euro) och ID.Charger Pro (849 euro) motsvarar också tillkännagivandet vid den tiden. Priserna för installationstjänsten som tillval är dock nya. För detta debiterar VW-dotterbolaget Elli cirka 1 600 euro beroende på version - vilket höjer priserna till mellan 2 049 euro och 2 429 euro.

Alla tre varianterna av 11 kW vägglådan levereras med en 4,5 meter kabel. En kabel på 7,5 meter kan beställas mot en avgift på 50 euro. En version utan en permanent installerad kabel är inte avsedd. Som en talesman för VW sa när han frågades i september borde de inledande priserna gälla till åtminstone "i slutet av 2020". Vid den tiden sades emellertid också att vägglådorna kunde beställas från november 2019 - nu är det tidigt på sommaren 2020. För detta är både order- och leveransprocessen för Wallbox och ID.3 "perfekt samordnad", vilket Martin Roemheld lovar. Men det betyder inte att bara VW-köpare kan ladda med wallbox. I slutändan kan varje elektriker köpa laddningslösningen och därmed också ladda elbilar från andra tillverkare, t.ex.Roemheld förklarar.

Även om grundversionen för 399 euro (eller 449 euro med en lång kabel) inte har någon anslutning, är Connect och Pro bättre utrustade i detta avseende. ID.Charger Connect kan anslutas till hemnätverket via WLAN och LAN, vilket möjliggör vissa digitala tjänster. Laddningsprocesserna kan styras via webbgränssnittet eller smarttelefonen, och fjärrunderhåll och mjukvaruuppdateringar är också möjliga på detta sätt. Eftersom Connect-versionen är ansluten till backend kan åtkomst hanteras för flera användare med ett laddningskort. LTE-modulen kostar dock 200 euro extra här.

LTE-modulen ingår redan i ID.Charger Pro. Till 849 euro är Pro bara 50 euro dyrare än Connect with LTE-modulen. Skillnaden förklaras av en integrerad elmätare för fakturering exakt till kilowattimmet - antingen för din egen kontroll av elkravet eller för fakturering mellan företagets bilförare och arbetsgivaren. I priset ingår redan kostnaden för dataöverföring via LTE. Laddaren nätverkas sedan med backend från laddinfrastrukturdotterbolaget Elli.

Volkswagen meddelade endast leveransen av ID.3 i mitten av denna vecka i början av september . När det gäller tillgången till laddinfrastrukturen bör vägglådorna enligt det Wolfsburg-baserade företaget levereras "i tid för att ID.3 ska börja sälja, trots den nuvarande hälsokrisen." Med tanke på ID.Charger ber Volkswagen i ett aktuellt meddelande på sin webbplats om förståelse för "förseningar som är möjliga fram till dess" vid leverans och installation av Wallbox.
https://www.electrive.net/2020/06/11/vo ... d-charger/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

Zalman3 skrev:
Nu börjar VW sälja laddboxar.
399 euro för en laddbox låter billigt.
Man får hoppas att de inte fuskat med elektroniken. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: VW I.D

Inlägg av Nilp »

Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Nu börjar VW sälja laddboxar.
399 euro för en laddbox låter billigt.
Man får hoppas att de inte fuskat med elektroniken. :D
Mjukvaran är inte färdig och du får alla funktioner Q1 2021 ;)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Nilp skrev:
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Nu börjar VW sälja laddboxar.
399 euro för en laddbox låter billigt.
Man får hoppas att de inte fuskat med elektroniken. :D
Mjukvaran är inte färdig och du får alla funktioner Q1 2021 ;)
...i den bästa av världar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:
Nu börjar VW sälja laddboxar.
399 euro för en laddbox låter billigt.
Volks-Wallbox: VW börjar sälja ID.Charger.

I intervjun förklarar infrastrukturförvaltaren Martin Roemheld alla detaljer i VW-laddningslösningen.

Parallellt med VW ID.3 lanseras nu Volkswagen wallbox ID.Charger. Det kan nu beställas online. Vi talade exklusivt i förväg med Martin Roemheld om detaljerna. Som chef för e-mobilitetstjänster ansvarar han för uppbyggnaden av energi- och laddningsinfrastrukturlösningar på Volkswagen.

I den grundläggande versionen tillkännagav VW Wallbox i september 2019 399 euro. "Vi ville få ett mycket attraktivt pris", säger Roemheld . Priserna för de två andra versionerna ID.Charger Connect (från 599 euro, med LTE-modulen 799 euro) och ID.Charger Pro (849 euro) motsvarar också tillkännagivandet vid den tiden. Priserna för installationstjänsten som tillval är dock nya. För detta debiterar VW-dotterbolaget Elli cirka 1 600 euro beroende på version - vilket höjer priserna till mellan 2 049 euro och 2 429 euro.

Alla tre varianterna av 11 kW vägglådan levereras med en 4,5 meter kabel. En kabel på 7,5 meter kan beställas mot en avgift på 50 euro. En version utan en permanent installerad kabel är inte avsedd. Som en talesman för VW sa när han frågades i september borde de inledande priserna gälla till åtminstone "i slutet av 2020". Vid den tiden sades emellertid också att vägglådorna kunde beställas från november 2019 - nu är det tidigt på sommaren 2020. För detta är både order- och leveransprocessen för Wallbox och ID.3 "perfekt samordnad", vilket Martin Roemheld lovar. Men det betyder inte att bara VW-köpare kan ladda med wallbox. I slutändan kan varje elektriker köpa laddningslösningen och därmed också ladda elbilar från andra tillverkare, t.ex.Roemheld förklarar.

Även om grundversionen för 399 euro (eller 449 euro med en lång kabel) inte har någon anslutning, är Connect och Pro bättre utrustade i detta avseende. ID.Charger Connect kan anslutas till hemnätverket via WLAN och LAN, vilket möjliggör vissa digitala tjänster. Laddningsprocesserna kan styras via webbgränssnittet eller smarttelefonen, och fjärrunderhåll och mjukvaruuppdateringar är också möjliga på detta sätt. Eftersom Connect-versionen är ansluten till backend kan åtkomst hanteras för flera användare med ett laddningskort. LTE-modulen kostar dock 200 euro extra här.

LTE-modulen ingår redan i ID.Charger Pro. Till 849 euro är Pro bara 50 euro dyrare än Connect with LTE-modulen. Skillnaden förklaras av en integrerad elmätare för fakturering exakt till kilowattimmet - antingen för din egen kontroll av elkravet eller för fakturering mellan företagets bilförare och arbetsgivaren. I priset ingår redan kostnaden för dataöverföring via LTE. Laddaren nätverkas sedan med backend från laddinfrastrukturdotterbolaget Elli.

Volkswagen meddelade endast leveransen av ID.3 i mitten av denna vecka i början av september . När det gäller tillgången till laddinfrastrukturen bör vägglådorna enligt det Wolfsburg-baserade företaget levereras "i tid för att ID.3 ska börja sälja, trots den nuvarande hälsokrisen." Med tanke på ID.Charger ber Volkswagen i ett aktuellt meddelande på sin webbplats om förståelse för "förseningar som är möjliga fram till dess" vid leverans och installation av Wallbox.
https://www.electrive.net/2020/06/11/vo ... d-charger/
Den billigaste 3-fasladdaren med 4,5 m kabel kostar 4 514 kr inkl frakt. Väldigt bra pris. Går att beställa på den svenska sidan.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Nu börjar VW sälja laddboxar.
399 euro för en laddbox låter billigt.
Man får hoppas att de inte fuskat med elektroniken. :D
Mjukvaran är inte färdig och du får alla funktioner Q1 2021 ;)
På samma vis som Audi skulle släppa functions on demand strax efter bilens lanseringsdatum? Det har aldrig kommit och ingen pratar om ret längre. Sistnämnda är nånting jag kan vara utan, men alla dessa funktioner som ID3 verkar sakna, som t.ex. app-stöd, måste man ha från dag ett. Annars är bilen tämligen värdelös. Jag skulle aldrig köpa en bil med en "coming-soon" funktion när denna funktionens existens är avgörande för bilens användbarhet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Nilp skrev:
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Nu börjar VW sälja laddboxar.
399 euro för en laddbox låter billigt.
Man får hoppas att de inte fuskat med elektroniken. :D
Mjukvaran är inte färdig och du får alla funktioner Q1 2021 ;)
På samma vis som Audi skulle släppa functions on demand strax efter bilens lanseringsdatum? Det har aldrig kommit och ingen pratar om ret längre. Sistnämnda är nånting jag kan vara utan, men alla dessa funktioner som ID3 verkar sakna, som t.ex. app-stöd, måste man ha från dag ett. Annars är bilen tämligen värdelös. Jag skulle aldrig köpa en bil med en "coming-soon" funktion när denna funktionens existens är avgörande för bilens användbarhet.
Det verkar vara det nya nu, sälja bilar med kommer-snart-funktioner som man aldrig levererar eller som blir sub-standard. Inser att jag låter gammal och gnällig, det är jag ju kanske också då men ibland saknar jag gamla hederliga bilar bilar, typ Mercedes W123 där saker är vad det är, även nästa dag, och att det funkar då också...
Model S P85DL+
Skriv svar