VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av R_Edvinsson »

Maw skrev:
Märkligt att de lägger sig så tätt med effektnivåerna..

Istället för att introducera en 265 hk ID4 borde de ha introducerat en 400 hk ID4 för att komplettera de befintliga på 200 hk och 299 hk.

Skillnaden mellan 265 och 299 hk borde bli nästan försumbar i de flesta anvöndningsfallen om de inte väljer någon konstig mappning av vridmomentet. Båda blir halvslöa jämfört med många konkurrenter och motsvarar en normal instegsnivå i bilklassen.
Den nya har samma främre motor som de använder på AWD versionen av Enyaq, Skoda som saknar en 299hk version.

Sen när det gäller MED så är dubbla motorer nog mer för de som söker AWD och inte prestanda.

Jag tycker den tuffar på fullt tillräckligt, men det är ju knappast en raket. :mrgreen:
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Ionity plus, är det sänkt ytterligare för WeCharge nu? Två kollegor hämtade sina ID4: or och visade 99:-/månad i sina appar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

PapaD skrev:
Ionity plus, är det sänkt ytterligare för WeCharge nu? Två kollegor hämtade sina ID4: or och visade 99:-/månad i sina appar.
Det är för nya kunder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: VW I.D

Inlägg av lem »

Vad är det för idioti att man skall betala månadsavgifter för att sedan få betala kWh?

Jag gillar inte att man har ett fast dränage från min plånbok. Jag köpte tesla då el och app ingick. Service krävs ej för att garantin skall gälla. Inte servat den formellt på 16 500 mil men givetvis kollat bromsar, bromsvätska och kylvätskenivåer. Bildjävulen är nu betald och jag åker ”gratis”. Känns bra! Bara solceller som saknas så skulle jag kunna köra helt gratis!

Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

lem skrev:
Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.
Vill man få lägre pris på IONITY så måste man binda upp sig 12 mån och pynta 99kr/mån(eller 129 om det inte är en ny bil).

Någon som vet om det poppar upp nån ”dags för service” notis i bilen förresten? När isf? Jag närmar mig 3000 mil…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
lem skrev:
Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.
Vill man få lägre pris på IONITY så måste man binda upp sig 12 mån och pynta 99kr/mån(eller 129 om det inte är en ny bil).

Någon som vet om det poppar upp nån ”dags för service” notis i bilen förresten? När isf? Jag närmar mig 3000 mil…
Fria mil men 2 år.. Vi har kört över 4000 mil med vår men ca 1/2 år kvar till service, dvs 2 år..
Vet inte vad som händer om man skippar service men haratin går ju ändå ut efter 2 år.
Sen behöver såklart även tesla service på även om inte tesla kräver ellwr säger de.. Service handlar om att kolla över bilen idag och kanske byta bromsolja. Den klassiska servicien med motorolja och tändstift finns såklart inte på idbilarna hellre.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

https://www.youtube.com/watch?v=tJ9we3v8Sp0

Lite klartext vilka som kommer få vilken curve i nästa uppdatering.
OvePaHornet
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW I.D

Inlägg av OvePaHornet »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
lem skrev:
Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.
Vill man få lägre pris på IONITY så måste man binda upp sig 12 mån och pynta 99kr/mån(eller 129 om det inte är en ny bil).

Någon som vet om det poppar upp nån ”dags för service” notis i bilen förresten? När isf? Jag närmar mig 3000 mil…
Fria mil men 2 år.. Vi har kört över 4000 mil med vår men ca 1/2 år kvar till service, dvs 2 år..
Vet inte vad som händer om man skippar service men haratin går ju ändå ut efter 2 år.
Sen behöver såklart även tesla service på även om inte tesla kräver ellwr säger de.. Service handlar om att kolla över bilen idag och kanske byta bromsolja. Den klassiska servicien med motorolja och tändstift finns såklart inte på idbilarna hellre.
Vill man ha goodwill (något som inte täcks av garantin eller att garantin har gått ut) så är dom väldigt noga med att bilen är servad. Tips ;)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

OvePaHornet skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
lem skrev:
Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.
Vill man få lägre pris på IONITY så måste man binda upp sig 12 mån och pynta 99kr/mån(eller 129 om det inte är en ny bil).

Någon som vet om det poppar upp nån ”dags för service” notis i bilen förresten? När isf? Jag närmar mig 3000 mil…
Fria mil men 2 år.. Vi har kört över 4000 mil med vår men ca 1/2 år kvar till service, dvs 2 år..
Vet inte vad som händer om man skippar service men haratin går ju ändå ut efter 2 år.
Sen behöver såklart även tesla service på även om inte tesla kräver ellwr säger de.. Service handlar om att kolla över bilen idag och kanske byta bromsolja. Den klassiska servicien med motorolja och tändstift finns såklart inte på idbilarna hellre.
Vill man ha goodwill (något som inte täcks av garantin eller att garantin har gått ut) så är dom väldigt noga med att bilen är servad. Tips ;)
Jo jag skulle tro de också.. Jag kommer göra min service dels för att de ska kolla igenom bilen men dela för just goodwill.. När de sen är dags om ytterligare 2 år så får vi se, ja vi har kanske inte kvar bilen ens eftersom den då är 4 år gammal..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW I.D

Inlägg av spacecoin »

ID Aero:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW I.D

Inlägg av SwedishAdvocate »

+ Halvkombilucka.
– Första leverans av produktionsversionen när då? Q4 2023?

Dragvikt? 8-)

Tycker inte strålkastardesignen är något vidare med det där 'X:et' Annars ser det väl bra ut...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW I.D

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
– Första leverans av produktionsversionen när då? Q4 2023?
Förstår inte hur du resonerar när du tycker det är ett minus att VW skeppar den inom 18 mån från första lansering.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW I.D

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
– Första leverans av produktionsversionen när då? Q4 2023?
Förstår inte hur du resonerar när du tycker det är ett minus att VW skeppar den inom 18 mån från första lansering.
Jag tycker det vore bättre om de hade haft en produktionsklar bil snabbare. På vilket sätt skulle Q1 2023 vara sämre än Q4 2023?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
– Första leverans av produktionsversionen när då? Q4 2023?
Förstår inte hur du resonerar när du tycker det är ett minus att VW skeppar den inom 18 mån från första lansering.
Jag tycker det vore bättre om de hade haft en produktionsklar bil snabbare. På vilket sätt skulle Q1 2023 vara sämre än Q4 2023?
Det är så biltillverkare gör. Man ”lanserar” bilmodeller flera år innan dom finns att leverera. Vissa börjar t.o.m. sälja dom lång tid innan.
Det gör att presumtiva kunder kanske avstår från att köpa något annat.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Tycker den ser intressant ut. Undrar bara hur inredningen ser ut på produktionsbilen?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW I.D

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Det är så biltillverkare gör. Man ”lanserar” bilmodeller flera år innan dom finns att leverera. Vissa börjar t.o.m. sälja dom lång tid innan.
Det gör att presumtiva kunder kanske avstår från att köpa något annat.
Det förstår jag också. Tycker fortf. att det hade varit bättre med produktionsstart Q1 2023 istället för Q4 2023.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW I.D

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Tycker den ser intressant ut. Undrar bara hur inredningen ser ut på produktionsbilen?
Gissar på en lätt uppdaterad version av inredningen i ID.4/ID.5. Eller identisk med ID.4/ID.5.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Tycker den ser intressant ut. Undrar bara hur inredningen ser ut på produktionsbilen?
Gissar på en lätt uppdaterad version av inredningen i ID.4/ID.5. Eller identisk med ID.4/ID.5.
Jag gissar på en uppdaterad inredning som kanske också kommer i id4/5 som facelift.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW I.D

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Det är så biltillverkare gör. Man ”lanserar” bilmodeller flera år innan dom finns att leverera. Vissa börjar t.o.m. sälja dom lång tid innan.
Det gör att presumtiva kunder kanske avstår från att köpa något annat.
Det förstår jag också. Tycker fortf. att det hade varit bättre med produktionsstart Q1 2023 istället för Q4 2023.
18 månader är väl riktigt bra jfr Tesla som lanserade och t o m sålde Roadster, Semi och CT för 3-5 år sedan? :?:
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: VW I.D

Inlägg av juristen »

Vore trevligt om den också hade ljudisolering. ID3 verkade sakna det.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

juristen skrev:
Vore trevligt om den också hade ljudisolering. ID3 verkade sakna det.
Blivit ljudkänslig? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Volkswagen Commercial Vehicles (part of the Volkswagen Group) has halted production of the Volkswagen ID. Buzz model in Hanover, Germany.

The surprising news comes just a few weeks after production started on June 2, 2022. According to media reports from Germany, the company has a problem with batteries.

Hannoversche Allgemeine Zeitung (via Electrive) reports that the company noted quality problems with the batteries for the ID. Buzz. According to the article, there are some faulty cells/modules from a new supplier, which forced the stoppage of production - "for initially one week."

The unofficial info says that battery performance falls short of the target, including voltage drops, which affect range.

The Volkswagen ID. Buzz is reportedly the only model that got the batteries from this particular new undisclosed supplier. There should be no issues with other MEB-based models, as they are equipped with batteries from other manufacturers.
https://insideevs.com/news/594444/volks ... on-halted/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

SwedishAdvocate skrev:
+ Halvkombilucka.
– Första leverans av produktionsversionen när då? Q4 2023?

Dragvikt? 8-)

Tycker inte strålkastardesignen är något vidare med det där 'X:et' Annars ser det väl bra ut...

Here are some the of specs and other details VW has shared so far:

It will sit upon the MEB Platform at a length of five meters (16 feet)
Built to be aerodynamic, offering a drag coefficient of 0.23
22″ two-tone wheels integrated flush into their housings
Door handles replaced by illuminated touch surfaces
77 kWh lithium-ion battery pack delivering up to 620 km (385 mi) WLTP range
First deliveries are expected in China in the second half of 2023
https://electrek.co/2022/06/27/volkswag ... n-concept/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW I.D

Inlägg av ObscureEconomist »

juristen skrev:
Vore trevligt om den också hade ljudisolering. ID3 verkade sakna det.
Borde väl trivas då det är som en tesla då.
Id3 recharge testat till 67 dB i 80 och 69 i 100.
Model 3 2022 landar på 67 respektive 68.
BMW i4 M50 -22
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Aero ser riktigt snygg ut. (men påminner det inte om något?)
Bra att de försökt förättra effektiviteten.
Ang den nya batterileverantören för buzz. Har de gått ut med något namn? (tanker for till NorthVolt)
Skriv svar