Tror inte någon utanför VW vet och knappt dom själva heller, tror inte man ska räkna med att få 175kw med en OTA uppdatering om man redan nu har en ID.4.Zalman3 skrev:Är det nån som kan tyska?
Är det bara GTX som får 175kW laddning?
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: VW I.D
Drar upp laddningen till 132kw på låg SOC, annonserad är 120kw, snyggt! Spännande att se hela laddkurvan, frågan är om den också höjts?Peter Andersson skrev:Björn Nyland testar ID3 med 120kW laddning.
Re: VW I.D
Nu kommer uppdateringen 2.3 för alla ID-bilar.
https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/ ... e-2-3.html
https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/ ... e-2-3.html
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: VW I.D
Shit vilken lång beskrivning av hur man uppdaterar. Många ifs and buts.Dodde skrev:Nu kommer uppdateringen 2.3 för alla ID-bilar.
https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/ ... e-2-3.html
Man ska bla ladda till minst 50% SoC och koppla ur laddkabel innan installationen startas! Vad händer annars? Är det för att det ska vara enklare att bärga bilen om den brickas av uppdateringen?
Jag har iofs inte läst Teslas beskrivning av OTA update (trots att jag genomfört några sedan jag fick min M3LR för drygt två år sedan)… den kanske är lika krångligt beskriven?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: VW I.D
Sidan 158 i manualen:Johlei skrev:Shit vilken lång beskrivning av hur man uppdaterar. Många ifs and buts.Dodde skrev:Nu kommer uppdateringen 2.3 för alla ID-bilar.
https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/ ... e-2-3.html
Man ska bla ladda till minst 50% SoC och koppla ur laddkabel innan installationen startas! Vad händer annars? Är det för att det ska vara enklare att bärga bilen om den brickas av uppdateringen?
Jag har iofs inte läst Teslas beskrivning av OTA update (trots att jag genomfört några sedan jag fick min M3LR för drygt två år sedan)… den kanske är lika krångligt beskriven?
Kravet är tillgång på WiFi för att ladda ner och att bilen är i P (parkeringsläge, man kan inte starta uppdatering medans man kör).När en programvaruuppdatering är tillgänglig visas en gul klockikon längst upp på pekskärmen.
Det finns tre sätt på vilka du kan installera programvaruuppdateringar:
• Tryck på den gula klockikonen för att navigera till schemaläggningsfönstret, där du får en uppmaning om att välja en tid för installation av uppdateringen (Ställ in denna tidpunkt) eller installera nu (Installera nu). När schemaläggningen har gjorts blir den gula klockikonen vit tills uppdateringen startar. Närsomhelst innan uppdateringen startar kan du peka på denna klockikon och ställa in en annan tid för uppdateringen.
• Tryck på Reglage > Programvara för att se efter om det finns en tillgänglig uppdatering för fordonet. Om en uppdatering är tillgänglig trycker du på Programvaruuppdatering är tillgänglig för att navigera till schemaläggningsfönstret som har beskrivits ovan.
• Starta uppdateringar med hjälp av Teslas mobilapp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
En undran har du kört med kåpsläp med närmare max dragvikt någon gång?backe skrev:Mickep skrev:Dragkrok? någon?
Jag har dragkrok på min? Eller vad är frågan?
Vad hamnade förbrukningen på då? Är de någon som testat detta?
Skulle vara intressant veta hur långt en id4/gtx tar sig vid -10 med en kåpsläp och två skotrar på, vet en här på orten som fick ut en id4 och som har fjällstuga ca 40 mil från hemmet och åker dit nästan varje helg vintertid med kåpsläp och 2 skotrar i.
En säljare på Audi/vag trodde de skulle bli tråkig stämning på fredag em/kvällen att åka denna sträcka med 2 barn under 7 år som är trötta efter en vecka på dagis med långa dagar sedan måsta stå och ladda på väg till stugan. Nu äger denna familj en passat alltrack tdi 2016-2017 också vilket säljaren trodde skulle bli bilen som användes till stugan.
Re: VW I.D
Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
Här även funderat på varför inte man har en lucka fram (vika ut grillen tex på elbilar som har en sådan) där sladden kan läggas/förvaras?
Men så såg jag att vw hade så på deras elgolf citystromer där förvarade man kabeln bakom grillen och de vore jävligt smart om man haft så även idag och med laddkontakten fram. Låsning av luckan på samma sett som tanklocket via centrallås på en fosilare.
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
Här även funderat på varför inte man har en lucka fram (vika ut grillen tex på elbilar som har en sådan) där sladden kan läggas/förvaras?
Men så såg jag att vw hade så på deras elgolf citystromer där förvarade man kabeln bakom grillen och de vore jävligt smart om man haft så även idag och med laddkontakten fram. Låsning av luckan på samma sett som tanklocket via centrallås på en fosilare.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW I.D
Det är samma förare som senare skall backa ut ur parkeringsfickan.El2an skrev:Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
Här även funderat på varför inte man har en lucka fram (vika ut grillen tex på elbilar som har en sådan) där sladden kan läggas/förvaras?
Men så såg jag att vw hade så på deras elgolf citystromer där förvarade man kabeln bakom grillen och de vore jävligt smart om man haft så även idag och med laddkontakten fram. Låsning av luckan på samma sett som tanklocket via centrallås på en fosilare.
Så kan man inte backa in i en ruta borde man inte heller vara bättre på att backa ur den.
Jag skulle inte vilja ha en grill fram som var öppningsbar, speciellt inte under vintermånaderna när just den delen på bilen oftast är helt nersölad med smuts och snömodd.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: VW I.D
Jag tycker det är bättre att backa in i parkeringsfickan och köra ut. När man kör ut behöver man se bra och det är bättre sikt om man kör ut än om man backar ut.El2an skrev:Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: VW I.D
Eller så väljer man en där du kan köra rakt igenom och kan således parkera med nosen ut på andra sidan iställetNiklas Z skrev:Jag tycker det är bättre att backa in i parkeringsfickan och köra ut. När man kör ut behöver man se bra och det är bättre sikt om man kör ut än om man backar ut.El2an skrev:Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: VW I.D
Ja, finns det en sådan plats är det bara att göra det, men oftast finns det inte någon sådan på de platser jag parkerar..Gargamel skrev:Eller så väljer man en där du kan köra rakt igenom och kan således parkera med nosen ut på andra sidan iställetNiklas Z skrev:Jag tycker det är bättre att backa in i parkeringsfickan och köra ut. När man kör ut behöver man se bra och det är bättre sikt om man kör ut än om man backar ut.El2an skrev:Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: VW I.D
Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
VW I.D
.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Ny drivlina på gång för ID modellerna. Möjlighet till "deep update" av mjukvaran.
Snålare, snabbare laddning, större batterier och V2L/V2G kanske?
Audi Q4 pratas det ju om ska få 100kWh batteri, 600km WLTP räckvidd och V2G.
Snålare, snabbare laddning, större batterier och V2L/V2G kanske?
Audi Q4 pratas det ju om ska få 100kWh batteri, 600km WLTP räckvidd och V2G.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... bestammer/Vi kommer att uppdatera mjukvaran för att ge lägre förbrukning, men redan nu är en ny drivlina för ID-serien under utveckling, avslöjar Silke Bagschik, marknadschef.
Hon berättar också att ID-bilarna kommer att få fler funktioner med en "deep update" av mjukvaran.
Volkswagen är på gång med att införa mjukvaru-upptatering via nätet, men en sådan här omfattande förändring kan kräva verkstadsbesök.
Konkurrensen på elbilsmarknaden börjar hårdna och det låter inte som att Volkswagen är helt nöjda med vad de har att erbjuda. Räckvidd är ett viktigt säljargument och snart kommer fler få upp ögonen för hur mycket det skiljer i laddtid mellan olika elbilar. ID-bilarna klarar bara 125 kilowatts snabbladdning, vilket kan jämföras med 220 kW för Hyundai Ioniq 5. På en långresa innebär det en betydande skillnad i laddtid.
Kanske vill Volkswagen också kunna erbjuda V2L, det vill säga att bilens högvoltsbatteri kan ge stöm till verktyg, kylskåp, elcyklar med mera?
Trots att många köper bil med ögonen kommer ID 5 inte att bli lika vanlig som ID 4. Förutom mindre lastutrymme är en bidragande orsak att coupén endast ska säljas med det stora batteriet på 77 kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Är betydligt enklare att backa ut från en plats mellan 2 bilar än backa in mellan bilar/hinder, du backar in bilen i garage/carporten hemma också?R_Edvinsson skrev:Det är samma förare som senare skall backa ut ur parkeringsfickan.El2an skrev:Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
Här även funderat på varför inte man har en lucka fram (vika ut grillen tex på elbilar som har en sådan) där sladden kan läggas/förvaras?
Men så såg jag att vw hade så på deras elgolf citystromer där förvarade man kabeln bakom grillen och de vore jävligt smart om man haft så även idag och med laddkontakten fram. Låsning av luckan på samma sett som tanklocket via centrallås på en fosilare.
Så kan man inte backa in i en ruta borde man inte heller vara bättre på att backa ur den.
Jag skulle inte vilja ha en grill fram som var öppningsbar, speciellt inte under vintermånaderna när just den delen på bilen oftast är helt nersölad med smuts och snömodd.
Personligen har de ingen betydelse men väldigt många är ruskigt dåliga på att backa och skulle aldrig klara att backa med släp tex och ut hinner de inte dra iväg snett förrän dom kommit ut från platsen med bilar på sidan. Framförallt många äldre har väldigt svårt för att backa dit dom tänkt.
Sen är ändå sladden skitig då den släpas på marken sedan in i bagaget/väskan, nja bästa hade varit om man ser till detta vore en lucka med fjärröppning i fronten där sladden rullas in typ som på en dammsugare.
Nja detta med nersölad vintertid går lösa med elektrisk öppning, är ju samma med spolarvätska tex då man måste in med händerna för att öppna huven och fylla.
Re: VW I.D
Lättare att precisionsparkera med hjälp av backkamera än att köra framåt mot laddstolpen, vem försöker du lura?taliz skrev:Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Kanske lastbilar ska montera mer kameror på bilarna så dom kan börja backa in då det är trångt.
Re: VW I.D
Lura?El2an skrev:Lättare att precisionsparkera med hjälp av backkamera än att köra framåt mot laddstolpen, vem försöker du lura?taliz skrev:Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Kanske lastbilar ska montera mer kameror på bilarna så dom kan börja backa in då det är trångt.
Utan kamera ser du inte hur centrerad du är i rutan, eller hur nära du är stolpen.
Då blir det upp till ”känsla” istället, vilket funkar bra för vissa, men sämre för de flesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Backa är något många försöker undvika. om de hittar en plats att köra igenom så gör nog de flesta det. Jag gör det. laddställen där man kan köra igenom är bäst (tycker jag). Backa är en av de krångligare saker man kan göra. (med släp är det svårare)
Re: VW I.D
En stor bil med dålig sikt, som Model S, är betydligt enklare att precisionsparkera med backkamera än att köra rakt fram. Sen är det ur trafiksäkerhetssynpunkt bättre att inte backa ut från en parkering. Dör väl några barn varje år i sådana olyckor, oftast vid hemmen.El2an skrev:Lättare att precisionsparkera med hjälp av backkamera än att köra framåt mot laddstolpen, vem försöker du lura?taliz skrev:Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Kanske lastbilar ska montera mer kameror på bilarna så dom kan börja backa in då det är trångt.
Re: VW I.D
Ja kan man köra igenom är det klart bäst.Mickep skrev:Backa är något många försöker undvika. om de hittar en plats att köra igenom så gör nog de flesta det. Jag gör det. laddställen där man kan köra igenom är bäst (tycker jag). Backa är en av de krångligare saker man kan göra. (med släp är det svårare)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Kan väl lika gärna springa in ett barn bakom då man backar in som ut ur rutan?d3marcus skrev:En stor bil med dålig sikt, som Model S, är betydligt enklare att precisionsparkera med backkamera än att köra rakt fram. Sen är det ur trafiksäkerhetssynpunkt bättre att inte backa ut från en parkering. Dör väl några barn varje år i sådana olyckor, oftast vid hemmen.El2an skrev:Lättare att precisionsparkera med hjälp av backkamera än att köra framåt mot laddstolpen, vem försöker du lura?taliz skrev:Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Kanske lastbilar ska montera mer kameror på bilarna så dom kan börja backa in då det är trångt.
Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan, såg Zoe hade bakom emblemet fram men de verkar va de enda som är bra på den
Intressant med auto motors vintertest med Audi etron, Tesla m3 LR, Renault Zoe, volvo xc40,porsche taycan 4s, kia e-niro, id3, hur usla är elbilar och laddstationer?
Såg även körning med m3 lr med minisläp med kåpa nacka-östersund och en soffa i släpet i några minus,ca 3,15 kWh/mil med 4 laddstopp på den sträckan är skrämmande dåligt. Vad drar den med en normal släp 1,9x4,3 m med kåpa och 2 skotrar? Typ 4 kW/mil med laddning var 12e mil
Nja elbil som citybil/jobbpendling några mil/dag verkar okej men då behövs ingen etron eller annan elbil för 1 mille.
VW I.D
Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.El2an skrev:Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
taliz skrev:Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.El2an skrev:Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.
Jag håller med, det är ytterst få som kör med kåpsläpvagnar särskilt regelbundet mellan Nacka och Östersund. Händer det en gång per år eller mer sällan spelar det väl inte så stor roll om det tar ett par timmar extra.
Men är det något man gör så gott som dagligen eller varje vecka så är det klart att en elbil inte är optimalt, där får man helt enkelt bestämma sig om det är värt det eller inte.
Re: VW I.D
Hänger inte riktigt med på vad problemet är?backe skrev:taliz skrev:Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.El2an skrev:Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.
Jag håller med, det är ytterst få som kör med kåpsläpvagnar särskilt regelbundet mellan Nacka och Östersund. Händer det en gång per år eller mer sällan spelar det väl inte så stor roll om det tar ett par timmar extra.
Men är det något man gör så gott som dagligen eller varje vecka så är det klart att en elbil inte är optimalt, där får man helt enkelt bestämma sig om det är värt det eller inte.
Är det momentet att backa med en vanlig (el)bil, eller att kombinera elbil med släp?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik